Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

"Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk?

Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: tais] #1598317 01/05/2013 16:12
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: tais
J

For meg er en innvandrer en person som ikke er født i Norge, men i SSB sin statistikk inkluderes også den veldig rare og klønete grupperingen "andre generasjons innvandrer". Dvs så lenge som du har en utenlandskfødt forelder så regnes du også som innvandrer, uansett om du aldri har satt din fot utenfor Norge.

Så lenge som innvandrerkategorien i befolkningsstatistikken ikke omdefinieres så kommer Norge etterhvert å bestå kun av innvandrer. Jeg synes det også er en veldig stigmatiserende måte å "definere" folk på. Det blir ikke du og det du gjør som teller.

Sitat: SSB
Nye betegnelser i innvandrerstatistikk

Førstegenerasjonsinnvandrere erstattes med innvandrere. Innvandrere er personer født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre. De har altså på et tidspunkt innvandret til Norge.

Betegnelsen personer født i Norge av to utenlandsfødte foreldre erstattes med norskfødte med innvandrerforeldre. Det er personer som er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre, og som i tillegg har fire besteforeldre som er født i utlandet.

Samlebetegnelsen innvandrerbefolkningen avløses av innvandrere og norskfødte med innvandrer- foreldre.

Sitat herfra

Dessverre ikke noe svar på hva unger med kun én innvandrerforelder skal hete.

Vi unngår heldigvis hele problematikken og får tilogmed den ene forelders innvandringsbakgrunn med i benevnelsen:
med tysk far og norsk mor blirre fortsatt tyskerunger! bigsmile

Martin

Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: M@rtin] #1598340 01/05/2013 16:41
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: M@rtin
Sitat: tais
J

For meg er en innvandrer en person som ikke er født i Norge, men i SSB sin statistikk inkluderes også den veldig rare og klønete grupperingen "andre generasjons innvandrer". Dvs så lenge som du har en utenlandskfødt forelder så regnes du også som innvandrer, uansett om du aldri har satt din fot utenfor Norge.

Så lenge som innvandrerkategorien i befolkningsstatistikken ikke omdefinieres så kommer Norge etterhvert å bestå kun av innvandrer. Jeg synes det også er en veldig stigmatiserende måte å "definere" folk på. Det blir ikke du og det du gjør som teller.

Sitat: SSB
Nye betegnelser i innvandrerstatistikk

Førstegenerasjonsinnvandrere erstattes med innvandrere. Innvandrere er personer født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre. De har altså på et tidspunkt innvandret til Norge.

Betegnelsen personer født i Norge av to utenlandsfødte foreldre erstattes med norskfødte med innvandrerforeldre. Det er personer som er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre, og som i tillegg har fire besteforeldre som er født i utlandet.

Samlebetegnelsen innvandrerbefolkningen avløses av innvandrere og norskfødte med innvandrer- foreldre.

Sitat herfra

Dessverre ikke noe svar på hva unger med kun én innvandrerforelder skal hete.

Vi unngår heldigvis hele problematikken og får tilogmed den ene forelders innvandringsbakgrunn med i benevnelsen:
med tysk far og norsk mor blirre fortsatt tyskerunger! bigsmile

Martin

Fint, men det er ikke den definisjonen media bruker (og da det som formidles til massene): Artikell i OsloBy

eva
Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: TRemedy] #1598345 01/05/2013 16:44
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Strengt tatt så havner vel Tais i kategorien "Vest-Europa ellers". Forøvrig en sjelden gjest i debattstudioet når ting handler om innvandring. "Øst-Europa ellers" derimot har jeg på følelsen vil bli en schlæger fremover.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: TRemedy] #1598377 01/05/2013 17:09
Espen Offline
More than words
More than words
Jepp, går bevisst i fella, fordi det er umulig å diskutere dette programmet uten å diskutere innvandringspørsmålet.

Jeg synes forøvrig ikke det er noe stort problem å lage en serie som fokuserer på de positive tingene i dalen. 99% av all annen mediedekning er jo negativ.

Usikker på hva slags mål eller mandat Elisabeth Brun har hatt, men de gangene jeg har sett henne i media, synes jeg hun virker som en klok og oppegående ung kvinne.

Quote:

Du ble banket fordi du traff på kriminelle gjenger. Jeg ble banket fordi jeg er norsk.

Feil, jeg ble banka fordi jeg var anderledes enn bankerne, og fordi gutta hadde problemer sjøl.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: TRemedy] #1598406 01/05/2013 17:54
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hoho hold dere fast her kommer en Ode til dalen sakset fra FB sidene til NRK
Kan forfatterinnen være medlem av ØV mon tro?
Kjenner jeg (nesten)får lyst til å flytte inn (igjen) ICON_WINK

Dalen vår

Alt du tåler og alt du favner
folder deg ut i din vakreste drakt
gjestfri og raus alltid på vakt

Alt du hører og alt du ser
når de raser forbi i ditt innerste rom
folksomt, pulserende aldri tom

Alt du føler og alt du orker
når mobben hyler og roper i kor
da fester du grepet, vokser deg stor

Alt du synger og alt du danser
i hjertets takt og fremtidens ånd
varsomt, forsiktig knyttes det bånd

Alt du skaper og alt du fremmer
verden har flyttet inni din sjel
brikkene legges, du har blitt hel

For du er født til å takle det meste
morgendagen skapes hos deg
mange ble, andre reiste sin vei

Kjærlig sender jeg varme tanker
når millioner av lys tennes hver kveld
her kan jeg puste, være meg selv

Du skal ikke knekkes av redsel og frykt
så len deg tilbake og slikk dine sår
vakre, fantastiske dalen vår

Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: TRemedy] #1598539 01/05/2013 20:00
Espen Offline
More than words
More than words
Her har vi en annen vinkling enn den fra serien.

http://www.rights.no/2013/04/norske-gutter-i-det-nye-norge/

Igjen, selvsagt uholdbart, men hvor mange mennesker av totalen står for disse holdningene/handlingene?

Man kan få inntrykk av at med en gang "innvandrerbefolkningen" bikker 50% i en bydel, så er slike handliger akseptable/lovlige.

Jeg tror mye av den ensidige og polariserte debatten er den største trusselen mot konstruktive endringer.

På den ene siden skrikes det at alle muslimer er gærne, på den andre siden siden skrikes det at folk som har meninger er nazister.

Trist.

e

post@espenwettre.no
Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: Espen] #1598578 01/05/2013 20:29
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z
Sitat: Espen
Her har vi en annen vinkling enn den fra serien.

http://www.rights.no/2013/04/norske-gutter-i-det-nye-norge/

Igjen, selvsagt uholdbart, men hvor mange mennesker av totalen står for disse holdningene/handlingene?

Man kan få inntrykk av at med en gang "innvandrerbefolkningen" bikker 50% i en bydel, så er slike handliger akseptable/lovlige.

Jeg tror mye av den ensidige og polariserte debatten er den største trusselen mot konstruktive endringer.

På den ene siden skrikes det at alle muslimer er gærne, på den andre siden siden skrikes det at folk som har meninger er nazister.

Trist.

e

Det er vel fraværet av debatt som er problemet? Det at Profetens Umma og noen gærne russiske nynazister får spalteplass er en ting. I de viktigste mediene og ikke minst blant politikkere flest er alt dette et ikke-tema.

Jeg venter i spenning på hvilket parti først tør å kalle en spade for en spade. De kan fort få min stemme. Jeg ser bort fra FRP i denne sammenhengen, de får aldri makt og er meldt ut av det gode selskap på permanent basis.

Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: TRemedy] #1598603 01/05/2013 20:48
Espen Offline
More than words
More than words
Ja, uten debatt er det umulig å handle.

Igjen, hvis man kunne fokusere på handlinger, og ikke på folks utseende eller opphav, ville debatten mest sansylig vært langt mere fruktbar.

FRF har forført velgerne sine med urealistiske løfter og forslag, ofte i større grad enn andre partier.

De har langt på vei meldt seg selv ut av det "gode" selskap.

De har jo mange velgere som med god eller dårlig grunn er invandringsmotstandere. Asylpolitikken har jo blitt strammet betraktelig inn, i retning av FRP, selv om de ikke har hatt reell makt.

Mulig jeg er naiv, men jeg tviler på at "innvandrere" generellt er tilhengere av trakassering og mobbing av barn og unge.

e

post@espenwettre.no
Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: TRemedy] #1598635 01/05/2013 21:20
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mener å ha lest noe om at det var liknende forhold som gjorde at EDL ble til. Politikerne og pressen holder et knallhardt grep på at rasisme er noe kun hvite europeere driver med. Klart det oppleves feil når dine egne grumsete holdninger blir påpekt, mens pakistaneren på pulten ved siden av deg som mener både det ene og andre om hvite og (spesielt) svarte får ha meningene sine i fred mens foreldra finner en passende make som ikke bare skal være riktig rase og tro men også bør komme fra riktig klan uten at det heller er noe tema noe sted. Da kan veien fort bli kort til selvjustis og identitetsmarkører av det mindre trivelige slaget av den enkle grunn at det er ens egen overlevelse i et miljø man ikke har råd til å flytte fra det dreier seg om
Man får som man sår og så lenge man lar rasismeideen til Antirasistisksenter råde og ikke behandler folk likt så er min spådom at GD kommer til å rote seg enda lengre inn gettoproblematikken.

Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: TRemedy] #1599107 02/05/2013 14:42
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Problemet er at man har blitt så PK at en kniper øynene hardt igjen og holder for ørene dersom kartet ikke stemmer med terrenget. Kartet MÅ stemme. Det er jævlig synd for alle involverte parter. Både sinte unge svarte menn og sinte unge hvite menn. Begge parter er tapere i en slik konflikt. En må tørre å sette ord på problemet for å kunne gjøre noe med det. Å late som det ikke finnes kommer til å eksplodere i trynet vårt. Feks hvordan mange har unnlatt å kritisere minoriteter for ting man aldri ville tillatt gå ubemerket hen om det var majoriteten som stod for samme holdninger og handlinger.

Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: TRemedy] #1599953 03/05/2013 16:32
B
Bing Offline
Entusiast
Entusiast
B
Nok en interessant artikkel i Finansavisen i dag!

Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: TRemedy] #1599964 03/05/2013 16:52
Espen Offline
More than words
More than words
Det som er litt morsomt med SSBs tall, er at når tallene går i innvandringsmotstandernes retning, er SSB en troverdig kilde, men går de andre veien, er SSB kjøpt og betalt av AP.

e

post@espenwettre.no
Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: TRemedy] #1600200 03/05/2013 22:31
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg har ingen grunn til å tvile på SSB, jeg har bare merket meg at enkelte ser ut til å tvile/stole på SSB litt avhengig om de liker rapportene eller ei.

e

post@espenwettre.no
Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: TRemedy] #1600357 04/05/2013 11:32
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hovedkritikken mot ssb som dessverre i veldig liten grad har kommet frem i det store mediabildet har vel stort sett dreid seg om alle de tallene ssb ikke kommer med. HRS rita har vel tom fått nei når hun har villet lage noen egne analyser basert på tall som ssb selv ikke fant relevant å gå inn i. Det andre ankepunktet har vært at enkelte aktører i ssb har drevet politikk og ikke tallknusing som er det de egentlig skal drive på med. Det tredje har vel dreid seg om forutsetningene for regnestykkene som skal gi et bilde av fremtiden. Noe som ssb har etter en del års gnåling fra HRS tatt selvkritikk på. Onde tunger mener dog at nå er det ikke lengre mulig å skjule at sykehusene er fulle, togene proppa, boligmarkedet sprengt bilkøene lange hele dagen mm sånn at ssb uansett hadde måttet begynne å ha mer realistiske prognoser for befolkningsvekst (altså innvandring) siden det er for å gi de styrende organer en kvalifisert synsing om hvordan demografien ser ut 10-100 år fremover ssb ble opprettet (noe alle som leser her inne selvfølgelig vet)

Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: Espen] #1600363 04/05/2013 11:43
T
TRemedy Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Det som er litt morsomt med SSBs tall, er at når tallene går i innvandringsmotstandernes retning, er SSB en troverdig kilde, men går de andre veien, er SSB kjøpt og betalt av AP.

e

Historisk sett har SSB systematisk, uten unntak undervurdert innvandringen i slike prognoser. Selv om de nå presenterer spådommer som viser at andelen og antallet innvandrere blir svært høy, tyder alt på at de fortsatt undervurderer. Forutsetningene de nødvendigvis må ta, kan alle mene noe om. Mange mener de er håpløst urealistiske, på en måte som undervurderer tallene. Man kan med støtte i historien trygt si at SSBs tall representerer "gulvet" innenfor utfallrommet.

Men når selv best case er skremmende (for noen), så er det klart det bør frem i dagen.

Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: TRemedy] #1600452 04/05/2013 14:39
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg har ikke gått så grundig inn i SSBs tall eller metoder, og har dermed ikke så mye grunnlag for å vurdere.

Poenget var ikke hvorvidt jeg har tiltro til SSB eller ikke.

e

post@espenwettre.no
Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: Espen] #1600460 04/05/2013 14:54
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke gått så grundig inn i SSBs tall eller metoder, og har dermed ikke så mye grunnlag for å vurdere.

Poenget var ikke hvorvidt jeg har tiltro til SSB eller ikke.

e

Kanskje du og flere med deg burde stille et spm ved ssbs troverdighet?
Ting kan se ut som om kritikerne har noen poeng.

Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: TRemedy] #1600488 04/05/2013 15:56
Espen Offline
More than words
More than words
Som nevnt, poenget var ikke om jeg har tilltro til SSB.

e

post@espenwettre.no
Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: Espen] #1600517 04/05/2013 17:01
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vet det ikke var poenget ditt. Tenkte bare å ta opp tråden på en uttalelse litt tidligere i tråden

Jeg har ingen grunn til å tvile på SSB, .

e

Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: TRemedy] #1600520 04/05/2013 17:07
Espen Offline
More than words
More than words
Godt mulig SSB ikke er troverdige.

Rent generellt, hvilke andre tall kan folk støtte seg på?

...og statistikker, undersøkeser, og ikke minst framtidsutsikter er uansett ingen eksakt vitenskap.

Man vil selvsagt få indikasjoner, men det er store muligheter til å manipulere resultatene.

e

post@espenwettre.no
Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: TRemedy] #1600545 04/05/2013 17:41
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi hadde antakeligvis hatt bedre tall å støtte oss på om kritikerne av analysene ikke hadde blitt tiet ihjel. Tallene er det de er problemene oppstår når tallknuserne fremstår som de prøver å tilpasse terrenget til det (politiske)kartet som vil fortelle oss at alt ikke bare er tiptop men tom lønnsomt. Det blir et demokratisk underskudd når kritikere med saklige argumenter blir stemplet som ekstremister, islamofober, mm.
Dette betyr (ihvertfall ikke for min del) at vi ikke skal ha innvandring, men når såpass mange kritiske røster kommer med saklig kritikk og regnestykker som viser at kanskje hele nasjonalformuen står på spill så burde man kanskje sette seg ned å kjøre noen skikkelige analyser som feks et innvandringsregnskap eller?

Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: Espen] #1600607 04/05/2013 19:14
EgilS Offline
More than words
More than words

I mange tilfeller spiller det jo ingen rolle hvilke tall man presenterer. Liker man ikke det som blir presentert så tror man gjerne ikke på det, uansett hvor riktig det er og hvor godt underbygget det er.

Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: sanouka] #1600629 04/05/2013 19:51
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
...men når såpass mange kritiske røster kommer med saklig kritikk og regnestykker som viser at kanskje hele nasjonalformuen står på spill så burde man kanskje sette seg ned å kjøre noen skikkelige analyser som feks et innvandringsregnskap eller?

Joa, forsåvidt enig i det.

Synes forøvrig en del av de kritiske røstene virker veldig forutinntatt i sine fordømmelser av feks. AP.

Det var jo bred enighet om EØS, og AP og Høyre er jo ganske enige, og de har et solid flertall i folket til sammen.

FRP har jo gradvis fått mindre oppslutning, fordi folk innser at de ikke er troverdige.

Her er vi jo ved en av de mange problemene ved hele debatten. Den største andelen kommer fra EØS, og jobber (billig) noe nærlingslivet, og folk flest gjerne vil ha.

Så har vi pakistanske ungdomsgjenger i GD, og mange andre forskjellige mennesker fra midtøsten. Mange av disse kommer inn i landet som flyktninger, og/eller ved familiegjenforening.

For de siste her, har jo lovene blitt strammet kraftig inn de siste 10 årene.

Alle blir jo omtalt som innvandrer, mens de er svært forskjellige, og ofte mye mer forskjellige enn etniske nordmenn.

Hva konkret er det Norge nå skal gjøre?

Bryte EØS?

Drite i Kvoteflyktninger?

Jeg tror de fleste forstår at ingen av disse to alternativene er spesiellt gode.

Dermed blir det å prøve å få folk til å fungere i samfunnet, og håpe at det på sikt vil stabilisere seg, flere vil kunne jobbe og vil (til eget beste) delta i samfunnet.

Pengene som blir utbetalt til trygder osv. blir i stor grad brukt i Norge, og bidrar til jobber, skatter, inflasjon osv.

Skulle gjerne sett et nyansert regnskap, men jeg tror kanskje dette er vanskelig, og det vil fort kunne vris den ene eller andre veien.
Forskere vet jo ikke alt de heller, og er avhengige av input, som kan være vanskelig i finne.

Høyre ønsker neppe noe regnskap som kan indikere at Polakker som er billig arbeidskraft i norske bedrifter, kanskje ikke er lønsomme for samfunnet på sikt.

Verden endrer seg, fortere enn noen gang. Enkelte snakker som om Norge er et isolert land i verden, som ikke trenger å forholde seg til kriger, flykningstrømmer, handelsavtaler, at det stadig blir flere folk og en rekke andre forhold.

Jeg tror man kunne gjøre mer for å jevne ut, stille krav og få til bedre integrering, men jeg tror ikke landet er på ville veier, eller på kanten av noe stup.Hvertfall i et litt større perspektiv.

e

post@espenwettre.no
Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: EgilS] #1600632 04/05/2013 19:52
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EgilS

I mange tilfeller spiller det jo ingen rolle hvilke tall man presenterer. Liker man ikke det som blir presentert så tror man gjerne ikke på det, uansett hvor riktig det er og hvor godt underbygget det er.

Det tok 3 - 4 år før ssb innrømmet feil ovenfor HRS. At samme instans har bommet i flere år på forventet antall (selv på høyalternativet) og er ute med nye langtidsprognoser hvor de i disse tider mener at innvandringen endog kommer til å minke så sier ihvertfall det meg at en diskusjon rundt forutsetningene for regnestykket ikke hadde vært så dumt.

Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: Espen] #1600642 04/05/2013 20:13
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:
...men når såpass mange kritiske røster kommer med saklig kritikk og regnestykker som viser at kanskje hele nasjonalformuen står på spill så burde man kanskje sette seg ned å kjøre noen skikkelige analyser som feks et innvandringsregnskap eller?

Joa, forsåvidt enig i det.

Synes forøvrig en del av de kritiske røstene virker veldig forutinntatt i sine fordømmelser av feks. AP.

Det var jo bred enighet om EØS, og AP og Høyre er jo ganske enige, og de har et solid flertall i folket til sammen.

FRP har jo gradvis fått mindre oppslutning, fordi folk innser at de ikke er troverdige.

Her er vi jo ved en av de mange problemene ved hele debatten. Den største andelen kommer fra EØS, og jobber (billig) noe nærlingslivet, og folk flest gjerne vil ha.

Så har vi pakistanske ungdomsgjenger i GD, og mange andre forskjellige mennesker fra midtøsten. Mange av disse kommer inn i landet som flyktninger, og/eller ved familiegjenforening.

For de siste her, har jo lovene blitt strammet kraftig inn de siste 10 årene.

Alle blir jo omtalt som innvandrer, mens de er svært forskjellige, og ofte mye mer forskjellige enn etniske nordmenn.

Hva konkret er det Norge nå skal gjøre?

Bryte EØS?

Drite i Kvoteflyktninger?

Jeg tror de fleste forstår at ingen av disse to alternativene er spesiellt gode.

Dermed blir det å prøve å få folk til å fungere i samfunnet, og håpe at det på sikt vil stabilisere seg, flere vil kunne jobbe og vil (til eget beste) delta i samfunnet.

Pengene som blir utbetalt til trygder osv. blir i stor grad brukt i Norge, og bidrar til jobber, skatter, inflasjon osv.

Skulle gjerne sett et nyansert regnskap, men jeg tror kanskje dette er vanskelig, og det vil fort kunne vris den ene eller andre veien.
Forskere vet jo ikke alt de heller, og er avhengige av input, som kan være vanskelig i finne.

Høyre ønsker neppe noe regnskap som kan indikere at Polakker som er billig arbeidskraft i norske bedrifter, kanskje ikke er lønsomme for samfunnet på sikt.

Verden endrer seg, fortere enn noen gang. Enkelte snakker som om Norge er et isolert land i verden, som ikke trenger å forholde seg til kriger, flykningstrømmer, handelsavtaler, at det stadig blir flere folk og en rekke andre forhold.

Jeg tror man kunne gjøre mer for å jevne ut, stille krav og få til bedre integrering, men jeg tror ikke landet er på ville veier, eller på kanten av noe stup.Hvertfall i et litt større perspektiv.

e

EU og EØS snakkes om som om det var en naturgitt lov å skulle være medlem. Det virker å være helt glemt at sist så stemte folket nei. En meningsmåling gjort blant LOs medlemmer nylig viste nesten 70% skeptikere til hele EØS avtalen.
Når det gjelder asylinnvandringen så ligger vi på andre plass i Europa i % av befolkningen. I rene tall så ligger vi foran land som feks Frankrike med 50 mill innbyggere. Tyskland ligger på første og de tar imot dobblet så mange som oss og går folketallet vårt 12-14 gangeren. Samtidig kan Trine S. Grande få lov uimotsagt, gang etter gang få lov til å sitte på rikskringkasteren og hevde at vi har en av de mest restriktive innvandringspolitikkene i europa!?
Hvis finansavisens regnestykke har et snev av sannhet så er det ihvertfall bare å sette igang med å finne seg en arbgiver med gode sykeforsikringsordninger og begynne å spare til pensjon i tidlig alder. Forskjellene kommer til å bli store,

Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: TRemedy] #1600649 04/05/2013 20:32
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z
Det finnes få kilder til data utover SSB. Men det er mulig å fremskrive tall om befolkning på ulike måter. En del av kritikken mot SSB har vært at de har svakheter i modellene sine som undervurderer innvandringen. Dette har blitt kritisert heftig, men kritikerne har stort sett blitt stemplet som høyreekstreme søppelfolk.

Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: TRemedy] #1600652 04/05/2013 20:36
Espen Offline
More than words
More than words
...men hvorfor er ikke en voksen Polsk bygningsarbeider som jobber her, betaler skatt en resurs for samfunnet?

e

post@espenwettre.no
Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: Espen] #1600676 04/05/2013 21:11
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
...men hvorfor er ikke en voksen Polsk bygningsarbeider som jobber her, betaler skatt en resurs for samfunnet?

e

Det er det vel egentlig ingen som har noe behov for å diskutere siden han er akkurat det. Det er riktignok på regnestykker som legger til grunn at han ikke blir syk eller arbledig sånn at han går over på trygd. Regnestykket forutsetter også at han reiser hjem før pensjonsalder og lar vær å kreve opptjent pensjon fra den norske stat. Hvis han likevel skulle finne på en eller fler av disse tingene vil han likevel være litt mer lønnsom enn en gjsnitts nordmann siden han utdannet seg et annet sted. Hvis han tar med seg kona og får barn så er det ikke ulønnsomt, men staten vil få investeringsbehov til skole barnehage osv. Når det kommer mange på en gang så vil investeringsmidlene få et akutt behov for økninger. Det har ikke skjedd, det er bla derfor du står mye i kø rundt omkring og at A hus er full av korridorpasienter.
Hvis polakken som kommer og jobber krever sitt. Hva da med analfabeter fra muslimske land som aldri kommer i jobb og får i snitt fire fem barn, lønnsomt?

Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: sanouka] #1600680 04/05/2013 21:16
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Hvis han tar med seg kona og får barn så er det ikke ulønnsomt

Hvorfor er dette mindre lønnsomt enn en etnisk nordmann født og oppvokst i Norge, som får kone og barn?

OBS, leste feil.

e

Redigert av Espen; 04/05/2013 21:19.

post@espenwettre.no
Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk? [Re: sanouka] #1600681 04/05/2013 21:18
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Hva da med analfabeter fra muslimske land som aldri kommer i jobb og får i snitt fire fem barn, lønnsomt?

Sikekrt ikke lønnsomt med en gang, men på sikt?

Hvordan vet vi at disse personene eller personenes barn, ikke vil bli gode borgere, som jobber og betaler skatt.
De hverken drikker alkohol og røyker.

Kanskje spiser de sunnere mat enn etniske normenn også?

E

Redigert av Espen; 04/05/2013 21:20.

post@espenwettre.no
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support