|
|
Jævlig drøyt av Terrengsykkelrittet?
|
Jævlig drøyt av Terrengsykkelrittet?
01/05/2013 22:22
|
Hvilepuls
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Javel, la meg se om jeg har forstått dette riktig. Først er det en nettverksbygger av rang som finner ut at det er en god ide å bruke de samme stiene som fellestreningene til Frøy og til dels LCK og stovnerkam benytter seg av, til å skulle lage bizniz med sykkelritt. Det var mer man kunne bruke gamleklubben sin til, enn å bare skulle komme kjekk og grei og få penger til rittene man skulle bruke til å få trynet sitt i media, gitt. Deretter blåses rittet opp i gigantproporsjoner, og hundrevis av sykkelryttere feier over det som tidligere var stiperler for kjennere og lokalklubber. Det bygges klopper som passer like pent inn i terrenget som McDonald's på prekestolen, og dette kalles "utbedring," nødvendiggjort delvis av økt mengde konkurransesyklister. Jeg er ikke sikker på om alle kloppene er utbedring, jeg da. Dette skaper misnøye hos andre markabrukere, som dolker andre aktører i ryggen, og går inn for et generelt sykkeforbud i marka utenom helt bestemte løyper. Et forslag som ikke dukket opp alle de årene scott cup, senere nissan cup og så bollecupen ble avholdt i samme bydel. Nå presterer facebooksida til Terrengsykkelrittet å innføre forbud mot stisykling i området det er snakk om, for å spare traseen. Vi innfører forbud mot å trene på Bukkebergodden frem til neste uke, for å spare underlaget. Vi håper alle rittdeltakere og stisyklister respekterer dette, i alles interesse. Er dette historien om hvordan Øyvind Aas og gjengen kuppet eierskap over østmarka?
|
|
|
Re: Jævlig drøyt av Terrengsykkelrittet?
[Re: Hvilepuls]
02/05/2013 05:55
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er av den formening at alle burde trene i traseen. På den måten får alle som starter omtrent like bedritne forhold, gjørme og dype hull.
Et forbud mot trening i løypa er kun til fordel for de som starter først, og dermed får gode forhold. Så enten åpne for trening, eller lag en trase som tåler å bli brukt av mange :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
02/05/2013 06:41
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg tviler egentlig på at motivasjonen for å arrangere Terrengsykkelrittet er å tjene penger, og innvendingene mot stivedlikehold faller på sin egen urimelighet.
"Forbudet" er jo bare en svært uheldig formulering, og alle vet at Terrengsykkel ikke har mandat til noe slikt, men tanken er jo å spare terrenget mest mulig ved å oppfordre påmeldte til å ikke bruke løypa mer enn nødvendig frem til rittet, siden det er bløtt der fremdeles.
Det er mulig at Terrengsykkelrittet har vært en medvirkende årsak til å trigge Østmarkas Venners utspill av den senere tid, men for meg er de heller de som fremstår som urimelige, surmagede og reaksjonære angstbitere, som det heldigvis blir mer og mer tydelig at ikke representerer synet til den gjennomsnittlige Markabruker. Jeg tar meg selv i å nesten håpe at de opplever et massivt medlemsfrafall etter denne stygge saken, men det ville være synd, siden det faktisk er behov for noen som jobber for å bevare Marka som friluftsområde. Bare de kunne få hodet opp av vadmelssekken og ta av seg skylappene og ta en titt på verden slik den er i 2013!
|
|
|
02/05/2013 09:43
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Vi innfører forbud mot å trene på Bukkebergodden frem til neste uke, for å spare underlaget. Vi håper alle rittdeltakere og stisyklister respekterer dette, i alles interesse. Er dette historien om hvordan Øyvind Aas og gjengen kuppet eierskap over østmarka? Jeg hadde ikke noe med denne avgjørelsen å gjøre - løypesjef stod bak - men formuleringen ble også endret til en vennlig anmodning om at deltagere prioriterer andre stier i en liten periode. Men klart de som leter etter å bli indignert og provosert klarer det overalt og alltid.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
02/05/2013 10:11
|
olechr
More than words
|
More than words
He he hjælpes. Det er hvertfall 2 ting jeg syntes er mer drøyt i verden. Kanskje 3 også ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
02/05/2013 10:15
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
hundrevis av sykkelryttere feier over det som tidligere var stiperler for kjennere og lokalklubber. Et miljøsvin: En som vil bygge hytte i et idylisk fjellområde. Ivrig miljøverner: Oftest han som allerede har hytte der.
|
|
|
02/05/2013 10:42
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Historien kan jo fremstilles som man vil, men jeg har ikke inntrykk av at Terrengsykkelrittet har forsøkt å ta hevd over noe. De har vel, så vidt jeg har forstått, gjort arbeidet med Terrengsykkelrittet vesentlig mer i samsvar med omgivelsene og interessentgruppene enn mange andre kan skryte på seg.
Jeg tror også at folk leser "forbudet" fra Terrengsykkel med nettopp anførselstegn. Men det er en måte å spisse budskapet slik at folk får det med seg. Å ta til orde overfor terrengsykkelmiljøet for å skåne sårbare områder tror jeg er et proaktivt og bra tiltak, der de fleste andre ville stukket hodet i sanden og latt det skure og gå "til det viser seg å bli et problem" , som man ofte sier.
Debatten rundt Østmarka tror jeg handler mye mer om den generelt økende stisyklingsaktiviteten i området og ikke nødvendigvis det ene rittet.
|
|
|
02/05/2013 18:53
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå presterer facebooksida til Terrengsykkelrittet å innføre forbud mot stisykling i området det er snakk om, for å spare traseen. Vi innfører forbud mot å trene på Bukkebergodden frem til neste uke, for å spare underlaget. Haha, gjett om jeg driter i det.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
03/05/2013 07:40
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Nå presterer facebooksida til Terrengsykkelrittet å innføre forbud mot stisykling i området det er snakk om, for å spare traseen. Vi innfører forbud mot å trene på Bukkebergodden frem til neste uke, for å spare underlaget. Haha, gjett om jeg driter i det. Tøffen!
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
03/05/2013 09:24
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Det som forbauser meg mest er ikke at Terrengsykkelrittet "legger ned forbud/forespørel om ikke å sykle i traseen", da som flere sier ingen kan nekte noen å sykle i området der rittet går.
Det overraskende, for meg, er at man ikke tenker lenger... Hva om dette blir siste gang rittet blir gjennomført, fordi Oslo kommune legger ned lovverk mot bruk av sykkel i området.
Hva synes de 800 som synes dette er det morsomte rittet i sesongen om at et fåtall driter i forespørsel om å la området få ro i noen få dager i året.
Jeg kan akseptere at noen er allergiske mot ord som forbund, ikke lov, ikke tillatt osv. Det jeg ikke forstå er at disse synes det er helt greit å muligens ødelegge for mange (og kanksje for seg selv i det lange løp), bare fordi de ser rødt av disse ordene.
Det er vel ikke slik at Østmarka, og da noen få områder, er de eneste stedene å sykle. Hva med å utforske nye områder i disse få dagene.
Hvordan skal vi forvente forståelse og tålmodighet av f.eks bilister når vi ikke engang selv kan vise litt forståelse internt i miljøet.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: paalbn]
03/05/2013 09:33
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det overraskende, for meg, er at man ikke tenker lenger... Hva om dette blir siste gang rittet blir gjennomført, fordi Oslo kommune legger ned lovverk mot bruk av sykkel i området.
Hva synes de 800 som synes dette er det morsomte rittet i sesongen om at et fåtall driter i forespørsel om å la området få ro i noen få dager i året. Er det de få som driter i "forbudet" eller de 800 som kommer til å sørge for et forbud mot å sykle der?
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
03/05/2013 09:35
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå presterer facebooksida til Terrengsykkelrittet å innføre forbud mot stisykling i området det er snakk om, for å spare traseen. Vi innfører forbud mot å trene på Bukkebergodden frem til neste uke, for å spare underlaget. Haha, gjett om jeg driter i det. Tøffen! Takk. Men det har noe med at, hvis det blir for mye slitase så er det selve rittet som skal ryke, og ikke allmen ferdsel (selv om dette vel gjaldt deltakere). Det er faktisk lov å ikke arrangere ritt i et pressområde.
- Voltaire
|
|
|
03/05/2013 09:37
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes det er helt knall med tiltak som får flere ut i skogen; at enkeltpersoner får ødelagt/slitt sin personlige favorittsti får så være.
Det kan diskuteres om klopper er ett vakkert syn; det som er udiskutabelt med klopper er at flere stier blir farbare for flere.
Tiltaket med dugnads basert klopping av stier er ett tiltak som ikke kan skamroses for ofte - all mulig honnør til samtlige innvolverte
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
03/05/2013 09:37
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Det er jo ikke bare akkurat i Terrengsykkelrittet-løypa det er lurt å la være å sykle for tiden. Det er vått mange steder, og smarte folk skjønner at det er lurt å vente bittelitt med å sykle der det er så vått at stiene blir ødelagt. At arrangøren av rittet sier fra om dette til deltagerne er bra. Hvordan noen klarer å hisse seg opp over dette får de ordne opp i selv. Tenk.
|
|
|
[Re: ScottRacing]
03/05/2013 09:42
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes det er helt knall med tiltak som får flere ut i skogen; at enkeltpersoner får ødelagt/slitt sin personlige favorittsti får så være.
Det kan diskuteres om klopper er ett vakkert syn; det som er udiskutabelt med klopper er at flere stier blir farbare for flere.
Tiltaket med dugnads basert klopping av stier er ett tiltak som ikke kan skamroses for ofte - all mulig honnør til samtlige innvolverte Ingen tvil. De som legger klopper gjør en kjempejobb. Samtidig er det på trynet å forby sykling på stier (av en fylkesmann). Men å arrangere ritt i pressområder er noe som ikke nødvendigvis er naturlig. Jeg oppfordrer samtidig alle som skal ut og sykle, til å ikke sykle på noe annet enn fatbike.
- Voltaire
|
|
|
03/05/2013 09:43
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å gjenta meg selv litt: Jeg er av den formening at alle burde trene i traseen. På den måten får alle som starter omtrent like bedritne forhold, gjørme og dype hull.
Et forbud mot trening i løypa er kun til fordel for de som starter først, og dermed får gode forhold. Så enten åpne for trening, eller lag en trase som tåler å bli brukt av mange :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
03/05/2013 09:47
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
For å gjenta meg selv litt: Jeg er av den formening at alle burde trene i traseen. Hvis den eneste hensikten er å gjøre rittet mest mulig rettferdig er det kanskje et ansrøk av logikk i tankegangen, men for stiene blir det bare verre.
|
|
|
03/05/2013 10:07
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stein: Helt klart værre for stien. Men da må man se på rittraseer som tåler bruk.
De 100 som trener i løypa gjør ikke så mye vondt værre, for den dagen rittet går med 800 stk som pløyer opp marka vil treningssporene være glemt og gjemt.
De som vil forby sykling i Østmarka, tror jeg ikke bryr seg spesielt mye om det er litt trening der på forhånd, så lenge det ser ut som det kanskje gjør dagen etter rittet?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
03/05/2013 10:11
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Er det de få som driter i "forbudet" eller de 800 som kommer til å sørge for et forbud mot å sykle der?
Ser den og har vel ikke noe godt motargument. Alternativet er selvfølgelig å legge ned hele rittet, men det mener jeg hadde vært et tap for terrengsykling som rittform.
|
|
|
03/05/2013 10:23
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Dersom områdene blir kjørt opp nå, vil de få veldig mye spor/skade av det som vil vare i lang tid. Hvis man er så heldig at det får lov å tørke opp og sette seg mer før de herjes på, er muligheten stor for at underlaget tåler veldig mye mer kjøring uten å bære nevneverdig preg av det etterpå.
Derfor kan det være fornuftig å avstå fra å kjøre på de områdene akkurat nå.
|
|
|
03/05/2013 10:25
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Kanskje det er slik at det nettopp er det rittet som engasjerer folk til å prøve å presse gjennom et forbud iom at det allerede er stort press på området.. Hva om det er like bløtt der når rittet skal gå, da man jo bryte stivettreglene man selv forfekter og det kommer til å se ut som en pottitåker i lang tid.
...jeg synes for egen del det er flott at mange kommer seg ut jeg også selvsagt , og synes TSR er et knallfint ritt og tiltak.
Redigert av Jokis; 03/05/2013 10:26.
|
|
|
03/05/2013 10:33
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Er det de få som driter i "forbudet" eller de 800 som kommer til å sørge for et forbud mot å sykle der?
Ser den og har vel ikke noe godt motargument. Alternativet er selvfølgelig å legge ned hele rittet, men det mener jeg hadde vært et tap for terrengsykling som rittform. Å legge ned ville selvsagt vært synd, men jeg synes vi møter oss selv litt i døra i denne saken. Vi har stivettregler som sier at vi skal holde oss unna når det er vått, samtidig velger man å arrangere et ritt midt i mai. Mulig det er himmelvid forskjell på marka der jeg bor og marka i Oslo, men min erfaring er i hvert fall at det er relativt stor sannsynlighet for at det er ganske vått i mai. Så hvorfor ikke juni? August? Eller september? TSR profileres som et ritt langt unna den sedvanlige grusgampinga som bedrives i august, så det spiller vel liten rolle om det kolliderer med et grusritt.
|
|
|
03/05/2013 10:37
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Min erfaring er at det er tørt i mai og søkkvått i juni, juli, august og september.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
03/05/2013 10:48
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Husker jeg ikke feil har dette med tidspunkt på rittet vært opp til diskusjon for noen år siden og da var argumentet at det måtte passe inn i rittkalenderen. Siden mange av de etablere rittene (altså før TS sin lansering) har booket opp det meste av juni og august. Juli er vel en dårlig måned med ferie osv, selv om Sandefjordrittet ser ut til å bli litt større for vært år.
Se bare på Neptunrittet (Svelvik 8.6) som også har fått pepper for å legges på samme helg som Nordsjørittet og Raumerrittet. Selvom Neptunrittet også vis nok skal ha mer terreng enn de to andre. Dette vet jeg ikke før etter 9.5 om stemmer, men ser jo lovende ut.
|
|
|
03/05/2013 10:55
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg kjenner ikke historien så godt og skal ikke være kritisk til at rittet er lagt til mai; jeg regner med at det er grublet vel og lenge i forkant av den beslutningen.
|
|
|
03/05/2013 11:14
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Hadde jeg vært grunneier og oppdaget at noen hadde laget så omfattende klopper som vist på TV forleden, hadde jeg blitt rasende og krevd de fjernet. Et mindre interessant utsagn skjønner jeg.
Mer interessant: er det lov? Jeg bor i marka og får faen ikke lov til å spikre en fuglekasse uten å søke en haug med etater. Har dere søkt? Er det godkjent av fylkesmannen og miljøverndepartementet? Kan ikke skjønne at ikke dette likestilles med anleggelse av nye skiløyper, og det er ingen lett sak (etter ny markalov).
|
|
|
03/05/2013 11:20
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Grunneier har jo selvsagt vært involvert i hele den prosessen. Hvorfor tror du noe annet?
|
|
|
[Re: HM1100]
03/05/2013 11:20
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Hadde jeg vært grunneier og oppdaget at noen hadde laget så omfattende klopper som vist på TV forleden, hadde jeg blitt rasende og krevd de fjernet. Et mindre interessant utsagn skjønner jeg.
Mer interessant: er det lov? Jeg bor i marka og får faen ikke lov til å spikre en fuglekasse uten å søke en haug med etater. Har dere søkt? Er det godkjent av fylkesmannen og miljøverndepartementet? Kan ikke skjønne at ikke dette likestilles med anleggelse av nye skiløyper, og det er ingen lett sak (etter ny markalov). Kommunen har allerede fraktet inn materialene for oss i vinter, og kloppene skal bygges.
|
|
|
03/05/2013 11:23
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Klopping i Østmarka er ikke unikt. Jeg husker jeg ble stum av beundring da jeg kom over en kjempelang sekvens av klopper i Nordmarka, hvor det ikke en gang er lov å arrangere sykkelritt.. (Imponert, fordi jeg reflekterte over hvor mange timer/dager det tar å bygge noe slikt langt inni gokk).
|
|
|
03/05/2013 12:06
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Det er vel kun ett relevant spørsmål som er interessant i denne sammenhengen - hvis forholdene rittdagen er lik de de var når "forbudet" inntraff, blir rittet avlyst? Hvis ja ser jeg mening i forbudet. Hvis nei er det ikke helt ok i min bok.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
|
|