Så da spørs det om den koster 14.990,- pga dyrere produksjon, eller at det er en bedre sykkel?
Nå kommer sikkert EspenW snart med det korrekte svaret, men min gjetning er at demomodellene ble laget i mindre opplag og derfor ble dyrere. Mulig at noen av komponentene kan være bedre på demomodellene, men det aner jeg ikke. Derimot tror jeg rammen er mer ferdigutviklet på MkII som kommer i uke 38.
Spørsmålet er hvor mye det er verdt for deg å få brukt sykkelen gjennom sommeren. Hvis du har godt påsmurt tålmodighet så kanskje det beste hadde vært å gå tilbake til butikken og si "dere har gjort en liten feil og solgt en av syklene dere trenger å ha i butikken for å lage blest rundt fatbike slik at dere selger flere av dem, men bare gi meg en hyggelig pris på en MkII og sett meg opp på listen så glemmer vi denne saken."
Jess, dette er en Mk1 modell som er ment som demomodell i butikk. Noen butikker har skjønt det poenget og har forhåndssolgt oppimot 30 Mk2 sykler etter å ha lånt ut Mk1 som demo. For de butikkene som ikke er så keene på en haug med ordre på Mk2 er det selvfølgelig opp til dem om de vil selge demosykkelen med en gang på samme måte som en fisker kan velge å spise agnet istedenfor å fange masse fisk.
MK1 var betydelig dyrere i produksjon siden den ble kjøpt gjennom et ekstra salgsledd, og ikke produsert på vår vanlige fabrikk.
Hovedforskjeller: Annen ramme og gaffel. Tilsvarende geometri, men mer plass på Mk2. Udrillete 80mm felger foran og bak vs drillet 100 foran og drillet 80 bak på Mk2. Innova Spider wirebead dekk vs. Vee-Rubber Mission kevlardekk. Vi bytter også til 7075alu for det midtre krankdrevet på Mk2 siden 2014 alu på Mk1 drevet er i mykeste laget.
Jeg har kjørt Mk1 siden september, og det er en super sykkel. Dekk er jo en slitedel, og det er relativt enkelt å drille felger, vi vil også ha hjul tilgjengelige som aftermarket, så man kan endre til Mk2 spec raltivt enkelt.
@Espen W: Så da om jeg forstår deg riktig, er Mk2 en bedre og billigere sykkel?
Jeg får ta en tur innom forhandler igjen i dag og høre hva dem sier, har veldig god dialog med dem. Problemet er vel bare at selv om jeg bestilte forholdsvis tidlig, så havner jeg sikkert bakerst i køen igjen på en Mk2...
@Espen W: Så da om jeg forstår deg riktig, er Mk2 en bedre og billigere sykkel?
Jeg får ta en tur innom forhandler igjen i dag og høre hva dem sier, har veldig god dialog med dem. Problemet er vel bare at selv om jeg bestilte forholdsvis tidlig, så havner jeg sikkert bakerst i køen igjen på en Mk2...
Ja, Mk2 er noe bedre og rimeligere, men hvis du fikk en grei pris for den så kan du ha masse gøy på sti med den i vår og sommer, og så evt oppgradere dekk og frontfelg senere ved behov.
Kan man regne med diamant fatbike nedpå 12-13 kilo om noen år, etter hvert karbonramme?
Vi har en karbonramme på gang i samarbeid med en av våre leverandører i Taiwan, men første prioritet har vært å skrelle vekt av alurammene, for selv en svært avansert aluramme er veldig mye rimeligere å produsere enn en karbonramme. Vi har to leverandører i Taiwan som begge jobber med våre nye lettvekts alurammer for mulig bruk sommer 2014. Den ene ramma er ferdig, og gikk gjennom CEN testen med en vekt på godt under 1600g i 17'' med lakk og dekaler, så rett under 1500g ulakkert/anodisert. Den andre leverandøren har også annonsert under 1600g i 17'', og den skal også passere CEN (gjorde det i CAE programmet, men må selvsagt gjøre det i real life også). Får opp en del anodiserte versjoner av disse i forskjellige størrelser for testing i sommer/høst. Disse er 17.5mm offset med 135mm spacing slik som Mk1 og Mk2 rammene.
Vi har testet en 183mm spacing ramme i vinter, Lars-Ove Thoresen har prøvd å knekke den i hele vinter med trappesykling og generell herjing, uten at den røyk, men ved hjelp av vår 130kg+ testrytter greide vi det "endelig". Den røyk på toppen av øvre setestag. Rammer med så bred spacing har mer bøyemoment i øvre del av setestagene enn 135mm offset rammer som har en gunstigere bøy i det området og belastes mer i kompresjon enn bøyemoment. Dermed kan ramma gjøres lettere enn en med bred spacing, i tillegg til at 135mm navene er lettere (ca 100g lettere for sammenlignbart 135mm vs 170mm nav). Men: kommer det en bransjestandard som er bredere enn 170mm så vil vi selvfølgelig revurdere rammer uten offset, men foreløpig fungerer 135mm med offset (slik som også Surly og andre bruker) veldig bra.
Har hooket opp med produsenten av bl.a.. Beargrease gaffelen og vi jobber med en ny custom gaffel i alu som vil ligge et sted mellom 720 og 750g med CEN godkjenning. Får prøver på disse relativt snart, så sammen med en del godbiter av komponenter får vi bygget opp en rimelig lett testsykkel i løpet av ikke for mange uker.
For ren snøbruk er flyt mye, mye viktigere enn vekt, men det viser seg nå at disse syklene er så eksepsjonelt bra på sommersti at det åpner for en helt annen allround/helårsbruk enn mange hadde trodd, og da er det greit å jobbe med alternativer som vil gjøre dem lettere, slik vi har sett med f.eks den kommende Salsa Beargrease karbon som vil ligge på 11 tallet.
Hvordan er Diamant/Nakamura-syklene på sti, sammenlignet med en vanlig 29" halvdemper? Er de så gode at de gjør dem overflødige?
Vi hadde sykkelcamp med G-Sport/Intersport i Sørmarka forrige uke, og tilbakemelding fra de som testet Diamant/Nakamura og Surly fatbikes på sti vs fulldempete 29'' stisykler var at fatbikene fløt mye bedre, hadde mye mer grep og klatret opp bakker der vanlige 2.x dekk ikke hadde sjanse. Sverre var med som instruktør, og han og de andre som syklet fatbikes i terrengløypa ble beskyldt for juks Bedre skussmål kan vel ikke fås, spesielt når det kommer fra folk på 29'' fulldempete stisykler.
Hvordan er Diamant/Nakamura-syklene på sti, sammenlignet med en vanlig 29" halvdemper? Er de så gode at de gjør dem overflødige?
Vi hadde sykkelcamp med G-Sport/Intersport i Sørmarka forrige uke, og tilbakemelding fra de som testet Diamant/Nakamura og Surly fatbikes på sti vs fulldempete 29'' stisykler var at fatbikene fløt mye bedre, hadde mye mer grep og klatret opp bakker der vanlige 2.x dekk ikke hadde sjanse. Sverre var med som instruktør, og han og de andre som syklet fatbikes på terrengsrunden ble beskyldt for juks Bedre skussmål kan vel ikke fås, spesielt når det kommer fra folk på 29'' fulldempete stisykler.
Det høres veldig bra ut, spesielt når sykkelen bare koster 8000 kroner også. Jeg antar at den samme geometrien som fungerer godt på snø også fungerer bra på sti da.
Syklet fra norefjellstua til høgevarde i dag. Vinterføre på toppen og sludd nederst. Turen gikk uten problemer, men..... -slet med å styre i e bratteste nedoverbakkene (hadde lite trykk) - flyfølelsen var der, men det var mye rullemotstand med så lite trykk (tipper rundt 3 ....,slapp ut på turen, og fikk ikke målt)
Alt i alt en fin tur, men burde nok ha valgt ski og kite....mykt fint føre og vind.
Rulla en 90K tur retning nord i marka idag, og havnet oppi en haug med snø i området mellom Stryken-Gjerdingen-Katnosa. Så ikke ut til å ha smeltet noe særlig siden jeg var i området forrige lørdag. Kjørte 25psi på grusen, og orket ikke tanken på å pumpe opp fra 3 til 25psi (med minipumpe) pga av noe jeg trodde skulle være noen korte strekk med snø. Viste seg å være flere kilometer med sammenhengende snø, og det var ikke ideelt med 25psi, men snøen var pill råtten, så hadde nok vært tricky med skikkelig snø-trykk (3-6psi) også.
Her foretrekker jeg fortsatt min 26 HT, fatbiken blir for tung oppover. Jeg synes det blir for paft over stein og røtter. Mønsteret ga heller ikke den helt store følelsen av feste på vått underlag. Fatbiken min blir en ren snowbike, når april er ferdig skal sykkelen fettes opp og henges peeent tilbake i boden!
Her foretrekker jeg fortsatt min 26 HT, fatbiken blir for tung oppover. Jeg synes det blir for paft over stein og røtter. Mønsteret ga heller ikke den helt store følelsen av feste på vått underlag. Fatbiken min blir en ren snowbike, når april er ferdig skal sykkelen fettes opp og henges peeent tilbake i boden!
Spider dekkene er ikke gode på vått underlag. Mission og Vee8 dekkene er fullstendig natt og dag i forhold. På campen i Sørmarka var Lars-Ove betydelig kjappere rundt terrengløypa på 15kg fatbike enn på både fulldempet 29er og 6.8kg Birken rakett. Tilbakemeldingen fra andre campdeltagere var at fatbike med 6psi i dekkene ga mer flyt, mer fart, og mye mer grep sideveis og ved klatring enn selv de fulldempete 29'' stisyklene som var med.
Lenge siden det har vært noen oppdatering i denne tråden nå.
For oss som venter på uke 38 hadde vært fint med litt bilder og erfaringer fra stisykling med fatbike.
Det kommer snart. Vi tok en god del videoer fra sykkelcampen. Sverre var med som instruktør og fikk brukt Contour kameraet flittig på stiene i Sørmarka der fatbikene rula.
Stakkars deg, du aner ikke hva du går glipp av!
Da bør du prøve igjen, evt. teste ut lavere lufttrykk eller ande dekk. Og prøv deg gjerne de stedene 26HT sliter med å ta seg fram. Det vil være en skam å la fatbiken henge til tørk hele sommeren og høsten.
Stakkars deg, du aner ikke hva du går glipp av!
Da bør du prøve igjen, evt. teste ut lavere lufttrykk eller ande dekk. Og prøv deg gjerne de stedene 26HT sliter med å ta seg fram. Det vil være en skam å la fatbiken henge til tørk hele sommeren og høsten.
April var forresten ferdig for 10 dager siden
Jeg har testa fatbiken i spekteret 2-30psi. På snø, grus, asfalt og sti. Det eneste jeg idag savner er en FS for herjing som XC-sykkelen skulle vært skånet mot. Føler ikke at Fattien ga meg mer mot nedover når det er hua/rævvakjøring som gjelder.
Hmm... høres ut som du har litt andre opplevelser enn mange andre som har prøvd tjukkas.
I fjor fikk fulldempern stå nesten ubrukt, nesten eneste unntak var noe heisbasert sykling samt et par prøveturer med nye 650b hjul. Hadde holderne i Aron og Hafjell takla feite dekk hadde jeg sikker prøvd tjukken der også
Når jeg fikk lyst å sykle en lettere og kvikkere sykkel tok jeg ut stål HT med 650b hjul på, men så våte og tunge forhold som det var i fjor ble det sjelden. Tjukken og 29ern med klissedekk ble mest brukt.
Under noen forhold ga 29" klissedekk bede grep enn fatbikedekk, særlig sideveis på skrånende og vått og underlag som røtter og svaberg.