Er det noe spesielt jeg bør tenke på før morgendagens ritt, siden jeg ikke har syklet ritt før så tar jeg gjerne mot noen tips rundt mat, utstyr osv:)
- Vær tidlig ute om du skal parkere ved skolen, det blir fort fullt.
- Hvis du vil ha enkel retur etter løpet, så ikke parker inne i skolegården, men heller rett fram ved gymsalen, så får du enkel adgang til dusj også etter løpet.
- Ta med deg litt mat og drikke; det er matstasjoner underveis, men det skader ikke å ha med litt selv.
- Ikke kle på deg for mye, det ser ut til å bli kort-kort-vær i morgen.
- Det er master-bil ut fra start, så går det greit på fine veier ut i Bærum og opp Sollihøgda. Ta det litt med ro nedover bakkene mot Sundvolden og husk å kaste et blikk til venstre, så ser du Utøya.
- Fra Sundvolden var det i fjor veldig dårlig asfalt, men det skal være fikset nå.
- Herfra får du tre litt lengre bakker - Klekken, et sted til og så opp til Grue. Her får du prøvd deg litt om du ikke er vant til bakker...
- Ned fra Grue bør du finne deg en gruppe å kjøre med, her går det unna og det er greit å dele vindmotstand med noen. I fjor tok jeg igjen Asker CK som hadde stoppet for en punktering; da de suste forbi igjen hengte jeg meg på og fikk en flott (og rask reise) opp og over Gjelleråsen.
- Den siste delen av løypa kjører du på Rv4 med politi på motorsykkel som eskorte - skikkelig kult, selv om jeg hang som et slips bak Asker CK.
- I mål er det som vanlig er på Ryes løp Cola og baguett - godt med noe å bite i. Du finner nå lett dusjen om du har parkert smart og kan enkelt kjøre hjem igjen.
God tur - og vi bør vel få en liten ritt-rapport etterpå?