Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

HJELP! Rask formtopp

HJELP! Rask formtopp #1594754 26/04/2013 07:31
T
TE75 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Jeg fikk plutselig tilbud om å delta i Bergen-Voss. Vintertreningen gikk langtfra som planlagt, noen skiturer og rolige økter på rulla. Så nå har jeg en drøy mnd på meg til å komme i form. Noen forslag til hvordan jeg skal legge opp trening og alt den nærmeste mnd?

Re: HJELP! Rask formtopp [Re: TE75] #1594780 26/04/2013 07:54
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
tja, da må du vel bare gønne på med både hardtrening av kvalitet, samt få deg noen gode og lange turer.

Jeg ville kjørt to knallharde intervall økter pr uke, samt en langtur på 10+ mil, og om du har tid - ork ville jeg lagt på en sånn 60km runde hvor du kjører tilnærmet ritt. Altså full gass, støte i bakker og kjøre lange drag for å få opp kjørestyrken.

Siste uken gjelder det som vanlig å kjøre korte harde økter, samt sørge for nok hvile.

Re: HJELP! Rask formtopp [Re: TE75] #1594797 26/04/2013 08:04
T
TE75 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Utfordringen er tid til de skikkelige langturene. Hva med intervalløktene. Noen snakker 4-5X4, mens andre sier 5X10 for at det skal monne.

Re: HJELP! Rask formtopp [Re: TE75] #1594805 26/04/2013 08:09
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Personlig kjører jeg langintervaller, men å starte en diskusjon om hva som er best her er som å fyre et bål.
Jeg mener jeg blir sterkere av å kjøre langintervaller. Fokuset mitt er ikke å vinne en spurt eller ha den definitive "topp" av et maksimum. Jeg ønsker å være en arbeidshest som er sterk hele veien. Derfor sverger jeg til langintervall trening.

MEN, skal du sykle et så langt ritt, så får du nok bare legge deg tidlig en fre eller lør, stå opp tidlig å få deg en god lang tur en gang pr helg.
Dette vil utvilsomt gjøre hele turen bedre og gi deg kjørestyrke og ikke bare smerte og viljekrav for å gjennomføre.

Dette er EN manns tanker, ikke er de spesielt vitenskapelig heller, men de funker for meg :-)

PS. Har du f.eks tre timer, ja så sykler du tre timer og ikke fire. Det hjelper utrolig på uansett. Selv en langtur på 2:30 er kjekt å ha i "sekken"

Redigert av Lurifax; 26/04/2013 08:11.

Re: HJELP! Rask formtopp [Re: TE75] #1594833 26/04/2013 08:34
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Litt vanskelig å gi råd, når jeg ikke vet hvilken for du er i.

Forslag de to første ukene, masse mengde.
Forslag de to siste ukene, redusere mengde og øke intensitet.

Er det en ting jeg ville prioritert, er det langturene. Det er bare å stå opp tidlig og prioritere det ICON_SMILE Kroppen må bli vant til å holde på i mange timer i strekk. Hvis ikke dette er trent inn, blir resultatet i værste fall kramper og en lite hyggelig tur Bergen-Voss.

Om du kjører 4*4 eller 5*10 kommer ann på hva du liker. Hva med å trene begge deler?

Moderator  support