|
|
En stakkars bilist, eller?
|
Re: En stakkars bilist, eller?
[Re: anderfo]
20/04/2013 12:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kan derfor godt hende at syklistene f.eks. sa "På gang- og sykkelveger er det ikke anbefalt å sykle noe særlig fortere enn 15 km/t, særlig ikke når vi kommer i grupper på 6-7 stk og sykler to i bredden." (eller noe liknende)
Detta är möjligt men med tanke på hur ofta liknande kommentarer kommer upp i diverse nett diskussioner så är jag inte säker. Det skulle också vara en underdrift att säga att det är anbefalt att inte sykla något särligt fortare än 15 km/h på g/s veier. En del syklister verkar vilja att det skulle vara förbjudet att sykla på sykkel veier och g/s veier så att ingen kan kritisera deras val att sykla i veibanan.
|
|
|
[Re: fredriks]
20/04/2013 12:27
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Om jag svarar på det du skriver så tror jag att det är lov att sykla 40 km/h på en g/s vei men att det ibland och kanske ofta anses vara oaktsamt. Angående det att sykla i grupp och två i bredden så tycker jag inte att det borde vara nödvändigt att göra det om de syklar på en g/s vei. Argumenterer du litt i sirkel nå? Du skjønner ikke hvorfor de sykler på g/s-vei når de sykler i gruppe, men du skjønner heller ikke hvorfor de sykler i gruppe når de sykler på g/s-vei? Utgangspunktet her er at de sykler i gruppe. Hvor bør de sykle? Svaret er veien, ikke g/s-veien.
|
|
|
[Re: anderfo]
20/04/2013 12:45
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det jag tänkte på var att det att sykla två i breden kanske inte är nödvändigt om det är annars skulle vara oproblematiskt och en fördel generelt att sykla på g/s veien.
Tex skulle kanske inte feltkörning vara nödvändigt för en Trondheim-Oslo tränings gruppe ute på träning innan de passerar Heimdal eftersom de kunde syklat på g/s veier ditt helt oproblematiskt om de inte skulle träna rulla.
Ett annat exempel där jag inte vet hur syklisterna syklar är att sykla på den väldigt översikliga g/s veien mellan klett och melhus istället för att sykla på den väldigt trafikerade E6:an (tills den blir motorled/vei).
|
|
|
[Re: fredriks]
20/04/2013 12:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det jag tänkte på var att det att sykla två i breden kanske inte är nödvändigt om det är annars skulle vara oproblematiskt och en fördel generelt att sykla på g/s veien.
Tex skulle kanske inte feltkörning vara nödvändigt för en Trondheim-Oslo tränings gruppe ute på träning innan de passerar Heimdal eftersom de kunde syklat på g/s veier ditt helt oproblematiskt om de inte skulle träna rulla.
Ett annat exempel där jag inte vet hur syklisterna syklar är att sykla på den väldigt översikliga g/s veien mellan klett och melhus istället för att sykla på den väldigt trafikerade E6:an (tills den blir motorled/vei). Når man trener til Den store styrkeprøven, må man benytte alle anledninger til å trene rulle når laget trener sammen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Dan]
20/04/2013 15:39
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg begynner å lure på hvor mye hat jeg som enkeltsyklist skal være forberedt på å ta imot, i form av sneiing, vindusspyling og tuting, eller i verste fall nedkjøring, fordi klubber må trene på å kjøre i gruppe. Jeg skjønner at de må det hvis de skal bli gode på det. Jeg bare lurer på om det er verdt det. Jeg driter et langt stykke i om vi ikke får noen ny Hushovd eller EBH i landet fordi folk ikke får trent på realistisk feltsykling, hvis risikoen er at det er jeg som må betale med kroppen fordi noen lar seg provosere. Å si at det er lov å sykle to i bredden og i gruppe hjelper meg ingenting.
Faktisk føler jeg noen ganger at det ville vært sikrere for meg som syklist å bytte ut hjelmen med six-pence så ikke man blir assosiert med disse klubbsyklistene, som jo tross alt er de som er mest hatet av de mest tåpelige og farlige av bilistene.
Nei til proffidrett. Nei til organisert trening på trafikkert vei. Brannfakkel kastet. Sot på fingrene. Får jeg blemme også? +1 Jeg er medlem i klubb for å spare lisenspenger og få rabatter på GMax. Jeg hater å sykle i gruppe men elsker å sykle alene. Jeg leste for en stund siden om et sted i verden, jeg husker ikke hvor, hvor 120 km med flott landevei ble stengt for bilister et antall timer en gang hver uke. Burde være mulig å få til slike kompromisser rundt om i det ganske land. Vi har vel nok av øde landeveier som kan stenges 5 timer søndag formiddag.
|
|
|
20/04/2013 17:31
|
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
Jeg begynner å lure på hvor mye hat jeg som enkeltsyklist skal være forberedt på å ta imot, i form av sneiing, vindusspyling og tuting, eller i verste fall nedkjøring, fordi klubber må trene på å kjøre i gruppe. Jeg skjønner at de må det hvis de skal bli gode på det. Jeg bare lurer på om det er verdt det. Jeg driter et langt stykke i om vi ikke får noen ny Hushovd eller EBH i landet fordi folk ikke får trent på realistisk feltsykling, hvis risikoen er at det er jeg som må betale med kroppen fordi noen lar seg provosere. Å si at det er lov å sykle to i bredden og i gruppe hjelper meg ingenting.
Faktisk føler jeg noen ganger at det ville vært sikrere for meg som syklist å bytte ut hjelmen med six-pence så ikke man blir assosiert med disse klubbsyklistene, som jo tross alt er de som er mest hatet av de mest tåpelige og farlige av bilistene.
Nei til proffidrett. Nei til organisert trening på trafikkert vei. Brannfakkel kastet. Sot på fingrene. Får jeg blemme også? Dagens innlegg! Og all ære til klubben som innser problemet og deler seg opp i mindre grupper. Som trafikant med alt fra sko til lastebil er det skremmende hvor lite ydmyke folk er i trafikken. Og det gjelder både fotgjengere, syklister og bilister. Det er for meg revnende likegyldig hva man faktisk har LOV til, det må da være lov å vise litt hensyn? Og å ligge 20-25 personer i felt på normalt trafikkerte veier midt i travleste utfartstiden i helger er ikke å ta hensyn. Hadde en kjip hendelse selv her en dag for ikke lenge siden, lå bak ei syklistinne på 50 vei. Var flink og lå pent bak (i bil) gjennom en ganske lang sving, girte ned og gjorde meg klar til å smette forbi når svingen åpnet seg. Akkurat i det svingen åpnet seg, og jeg så at det var klart gasset jeg på. Hun strekker samtidig ut venstrearmen, og titter så bakover, for så å trekke ut til høyre veikant. Jeg oppfatter det som at hun oppfatter at jeg ligger bak, og vil slippe forbi meg før hun skal svinge. Jeg legger meg så ut og gir gass, men idet jeg kommer opp på siden svinger hun mot venstre for å ta av. Jeg har da såpass fart at jeg må svinge/svinger over i venstre felt og kjører forbi. Det gikk bra, var ikke nære sammenstøt men var svært ubehagelig. Og jeg fikk meg en skikkelig lærepenge! Jeg hadde egentlig lyst til å stoppe og si unnskyld, men da hadde vel hun blitt livredd og trodd at jeg skulle kjefte og smelle. Poenget er at det er ufattelig fort gjort å drite seg ut i trafikken! Kom ihvertfall noe godt ut av det ved at jeg og guttungen som satt på fikk pratet rundt hvor viktig det er å ikke TRO noen ting som helst i trafikken. Ikke TRO at du blir sett, ikke TRO at det går bra å ta en sjanse rundt en sving.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
20/04/2013 19:32
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Blablabla. Jeg driter et langt stykke i om vi ikke får noen ny Hushovd eller EBH i landet fordi folk ikke får trent. Blablabla. Femtekolonist utplassert for å underminere rekruttering til norsk idrett til fordel for en fremmed makt?
|
|
|
[Re: KenR]
21/04/2013 11:24
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Blablabla. Jeg driter et langt stykke i om vi ikke får noen ny Hushovd eller EBH i landet fordi folk ikke får trent. Blablabla. Femtekolonist utplassert for å underminere rekruttering til norsk idrett til fordel for en fremmed makt? Sikker på at du ikke overvurderer betydningen av norsk idrett internasjonalt en smule nå? Martin, feriekolonist
|
|
|
[Re: M@rtin]
21/04/2013 11:44
|
Espen
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: M@rtin]
21/04/2013 13:18
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Blablabla. Jeg driter et langt stykke i om vi ikke får noen ny Hushovd eller EBH i landet fordi folk ikke får trent. Blablabla. Femtekolonist utplassert for å underminere rekruttering til norsk idrett til fordel for en fremmed makt? Sikker på at du ikke overvurderer betydningen av norsk idrett internasjonalt en smule nå? Martin, feriekolonist Betydningen av norsk idrett kan ikke overvurderes, hverken nasjonalt eller internasjonalt.
|
|
|
22/04/2013 08:49
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg begynner å lure på hvor mye hat jeg som enkeltsyklist skal være forberedt på å ta imot, i form av sneiing, vindusspyling og tuting, eller i verste fall nedkjøring, fordi klubber må trene på å kjøre i gruppe. Nå er jeg skuffet, Dan. Tenker du det samme når du sykler i Italia?
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
22/04/2013 09:59
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
Tenker du det samme når du sykler i Italia? Det var et meget godt spørsmål. Har inntrykk av at bilister i Italia og Spania tar mer hensyn til syklister. Er dette fordi de er mer tolerante enn norske bilister, eller er det fordi syklistene oppfører seg bedre? Eller er det fordi de ikke har et nyhetsmedia som benytter enhver anledning til å blåse opp en fillesak? Det er i alle fall mitt inntrykk. Som bilist her i Vestfold så er det ytterst sjeldent jeg kommer over grupper med syklister som "tar hele veien og kjører 2, 3 og 4 i bredden", og som syklist er det også sjeldent at jeg blir utsatt for bilister som oppfører seg dårlig.
|
|
|
[Re: ØyvindHr]
22/04/2013 10:04
|
Espen
More than words
|
More than words
Facebook, VG, DB ml. er jo en utblåsningskanal for folks generelle frustrasjoner og problemer i dagliglivet.
Trenger overhode ikke ha noe med de aktuelle sakene å gjøre.
Helt sjukt at folk lar seg irritere i så høy grad at de mener det er ok å skade andre.
E
|
|
|
[Re: Liol]
22/04/2013 11:14
|
Dan
More than words
|
More than words
Tenker du det samme når du sykler i Italia? Det har aldri vært en aktuell problemstilling i Italia, fordi jeg aldri ser fler enn tre-fire syklister sammen, hvis ikke de har en rittlederbil foran seg og en kostebil bak. Er dette fordi de er mer tolerante enn norske bilister, eller er det fordi syklistene oppfører seg bedre? Fordi sykling er mye vanligere i Italia og Spania så er det større andel av bilistene som enten selv er aktive syklister eller som kjenner noen som er det. Det øker jo toleransen. Men så er det stor forskjell på trafikken også som gjør at ting ikke er helt sammenlignbart. I Norge er ofte den eneste veien å sykle på også den eneste veien å kjøre vogntog på. I Italia er det mer oppdelt, siden det går motorvei overalt som tar unna den tunge transporten. En annen ting er, på godt og vondt, at norske bilister er pingler som blir liggende bak syklisten hvis ikke de har et øde rettstrek på minst to kilometer å passere på, mens italieneren bare kjører forbi og forventer at møtende trafikk gir ham litt ekstra plass. På den måten blir syklister i Italia ikke et problem, dermed ikke et irritasjonsmoment og dermed, paradoksalt nok, ikke forbikjørt med minimal klaring selv om det er god plass, fordi bilisten skal statuere et eksempel, slik det er i Norge.
|
|
|
22/04/2013 12:58
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Min erfaring er klubber legger rulletrening til ødeveier og til tidspunkt hvor det generelt er lite biler på veien.
Btw det er litt konstruert skille mellom syklister og bilister.
De fleste syklister kjører vel flere km i bil enn på sykkel.
|
|
|
[Re: Dexter]
22/04/2013 15:21
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Nytt eksempel på hvordan ting ikke skal være! Riktignok smal vei, men det ser ikke bra ut. Forhåpentligvis en god grunn for å måtte helt over i feil fil! http://www.oa.no/nyheter/article6617149.ece
|
|
|
[Re: Kjesk]
22/04/2013 15:45
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Komisk at bildet viser at de sykler to i bredden. Han som sykler i motgående felt er vel i ferd med å ta en "forbikjøring" av sine egne. Plassen bildet er tatt på er åpenbart ikke egnet for forbikjøring uansett pga svingene. De gnåler uansett like mye om det bare en én syklist.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
22/04/2013 16:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
22/04/2013 16:29
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Komisk at bildet viser at de sykler to i bredden. Han som sykler i motgående felt er vel i ferd med å ta en "forbikjøring" av sine egne. Plassen bildet er tatt på er åpenbart ikke egnet for forbikjøring uansett pga svingene. De gnåler uansett like mye om det bare en én syklist.
Hadde det vært en traktor eller campingvogn som vinglet litt så hadde ikke dette vært en sak. Dette er skrevet kun for å piske opp stemningen. Tvilsom journalistikk etter mitt syn.
|
|
|
[Re: Kjesk]
22/04/2013 16:56
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Det virker som hun som tok bildet er rimelig balansert. Likevel ser jeg ikke det store problemet på det ene bildet. Syklistene tar vel ikke mer plass enn en stor bil? En syklist er over den gule stripa, av uviss grunn, men han/hun lå vel ikke der lenge?
"Som bildet viser ligger det mange syklister i bredden . Det gjør det umulig å kjøre forbi, uten å skape farlige situasjoner."
Javel? Det er vel ikke verre enn å komme forbi en trailer?
(Fyll på med masse forbehold, alle skal overholde VTL §3, etc)
|
|
|
22/04/2013 18:27
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Det farligste med det bildet er vel hun som fiklet med kamera/telefonen mens hun kjørte.
|
|
|
22/04/2013 19:25
|
Dan
More than words
|
More than words
Det farligste med det bildet er vel hun som fiklet med kamera/telefonen mens hun kjørte. Hva får deg til å tro at bildet ble tatt fra førerplass? Annet enn selvfølgelig det faktum at man er idiot hvis man fotograferer fra førerplass og alle bilister jo er idioter, mens alle syklister er helgener. 
|
|
|
[Re: Christian]
22/04/2013 19:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Som bildet viser ligger det mange syklister i bredden . Det gjør det umulig å kjøre forbi, uten å skape farlige situasjoner."
Javel? Det er vel ikke verre enn å komme forbi en trailer?
När en syklist ligger nära gul stripan mitt i vägen blir det rätt trångt om man ska köra förbi med 1.5 m marginal. Det är väl det som är en del av problemet med omkörning av syklister, avstånd som anses opproblematiskt när man kör om bilar, lastebilar och traktorer är för små om man kör om syklister. Det är ju också möjligt att det hade varit svårt att köra om en trailer på samma väg men att det är mindre problematiskt för att de som oftast kör rätt mycket snabbare än syklister. Förra året kom jag faktiskt bakom ett felt med syklister som jag skulle säga var väldigt svårt/omöjligt att komma förbi. Kanske 50 syklister, 2-3 i bred och det var en som för säkerhets skull syklade på vänster sida av vägen. Som tur var så möte jag dem just innan en korsning och vi skulle åt olika håll. Ångrar att vi inte tog en bild på det feltet.
|
|
|
22/04/2013 20:05
|
ØyvindHr
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ikke sjelden opplever enkelte bilister åpenbart at en syklist som krysser veien 50 til 100 meter foran dem er skummelt i en sekstisone. Hvorfor skulle de ellers tyne frem en tut og fekte med armene? En halvmeter fra en syklist når de kjører seksti fortere er åpenbart tryggere ;-)
|
|
|
22/04/2013 20:27
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg skjønner ikke hvorfor en happening av lastebiler i Trondheim skal forsvare en sykkelklubb i Oslo. Sikkert trang vei, sving, forbikjøring og det ene med det andre. For meg er det ikke annet enn utrolig dumt gjort av Rye.
På samme måte som en del bilister leter etter grunner til å hate syklister bære en del av svarene over her preg av å forsøke å forsvare den syklende part uansett.
|
|
|
[Re: Gråstein]
22/04/2013 20:43
|
Laplace
Avhengig
|
Avhengig
Jeg skjønner ikke hvorfor en happening av lastebiler i Trondheim skal forsvare en sykkelklubb i Oslo. Sikkert trang vei, sving, forbikjøring og det ene med det andre. For meg er det ikke annet enn utrolig dumt gjort av Rye. Den skjønte jeg ikke helt. Hva sikter du til her?
Til musklerne kæmper i kramper
|
|
|
22/04/2013 21:23
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg sikter til å ligge så bredt at man er over i motsatt kjørefelt når det er andre biler på veien, og i dette tilfellet en som kunne tenke seg å passere.
|
|
|
23/04/2013 05:42
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
Jeg greier ikke helt å se hva Rye gjør galt der, bortsett fra han som er over den gule linja, men det er ikke en sperrelinje så det har han lov til.
Hvis det bildet der skal bli brukt som eksempel på hvor forferdelige syklister er, da er det ikke rart vi har en konflikt her i landet. Syklister må få lov til å kreve plass til seg på veien og ikke være nødt til å kaste seg i grøfta hver gang det kommer en bil.
|
|
|
[Re: Liol]
23/04/2013 06:06
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg greier ikke helt å se hva Rye gjør galt der, bortsett fra han som er over den gule linja, men det er ikke en sperrelinje så det har han lov til.
Hvis det bildet der skal bli brukt som eksempel på hvor forferdelige syklister er, da er det ikke rart vi har en konflikt her i landet. Syklister må få lov til å kreve plass til seg på veien og ikke være nødt til å kaste seg i grøfta hver gang det kommer en bil. Det jeg reagerer på er at dette ser ut til å være rundt en sving over en bakketopp. ALT av forbikjøringer akkurat der vil være komplett uansvarlig og direkte farlig. Ville den anonyme frua kjørt forbi en traktor akkurat der?
|
|
|
|
|