Har et problem med raceren min nå. Når jeg er i storeskiva og i de 5 minste tannhjulene bak (fra ca 50/17 - 50/12) skraper kjedet mot den aller fremste, smaleste delen av "front "derailleuren" (på norsk?). Altså mot ytterkanten, den som er lengst unna rammen. Har prøvd å justere skruene på toppen av FDen uten suksess. Når jeg er på lilleskiva skraper den kun på de to minste tannhjulene, altså 34/13 og 34/12. Denne kombinasjonen bruker jeg aldri uansett, så det er i utgpkt ikke noe problem.
Det rare er at alt var i orden på min siste sykkeltur, og jeg oppdaget problemet dagen etter da jeg smurte kjedet etter en grundig vask.
Wiren er litt for slakk vel? Frontgiret trekkes mot høyre og hvis wiren er litt for slakk trekkes ikke giret langt nok mot høyre og det subber på de minste tannhjulene bak. De to skruene er for å justere hvor langt inn og ut giret kan gå, en skrue bestemmer hvor langt inn og en skrue hvor langt ut. Det er mulig at man må justere skruen som lar giret gå litt lenger ut ved slike ulyder, men jeg oppfatter at du har forsøkt dette uten at det hjalp.
Når dere snakker om wiren, da må jeg stramme wiren foran eller? Siden det er der problemet er? Sorry for det som kanskje er dumme spørsmål, men er ganske grønn på sykkelmekanikk (lærer fortsatt).
Nå løsnet den lille metallknasten som sitter på tuppen av wiren bak, håper ikke dette er noe problem... (?)
wiren for slakk ja, stoppskruen til øverste posisjon kan også stoppe skifteren fra å gå så langt som behøves, men siden det ikke har vært ett problem tiidligere er det nok ikke det som er problemet med mindre du har skrudd på den.
om det er musekondomen som har løsnet har den ingen annen funksjon enn å hindre at wiren fliser seg opp..
EDIT: Helv**## så vanskelig det var å stramme til wiren da? Får jo ikke grep, og noen form for tang har jeg selvsagt ikke tilgang på når jeg trenger det...
Det skal være en justeringsskrue til wiren et sted. Ofte der hvor wiren møter underrøret.
Dette er enten wiren som er for slakk og gjør at FD går for langt mot venstre, eller så kan det også være at FD er vridd litt. Har du sjekket at den følger retningen på kranken?
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Men nå tror jeg at jeg har gjort vondt værre. Er tydeligvis ingen mekaniker. Problemet begynte da jeg løsnet wiren bak, og hetta som skal hindre flising løsnet (satt jo ekstremt dårlig). Nå får jeg ikke girt ned fra minste (12er tannhjulet bak) hjul bak. Har vedlagt noen bilder, nr 1 viser der jeg løsnet wiren bak og begynnende flising av wire, nr 2 flising jeg måtte dra nesten helt ned til kranken for å få wiren igjennom kabelen, nr 3 og 4 viser hvor mye slark det er i bakre girwire ned langs underøret.
Er vanskelig å få inntrykk av hvor slapp bakre girwire er etter at jeg prøvde å løsne den, men problemet er at jeg ikke greier å dra den stram nok. Har Shimano utstyrsgruppe, og har ingen justeringsmuligheter langs underøret, eller som vist på bilde i siste innlegg.
Og der røyk den kveldturen og søndagsturen.... Er så forbanna på meg selv nå at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Får straffe meg selv med å løpe motbakkeintervaller eller noe sånt...
Tror jeg rett og slett bare må bite i det sure eplet og innrømme at jeg dreit meg ut her. Får ta turen ned til butikken på mandag.
Et siste spm, siden jeg akter å sykle ned til butikken (5km, stort sett nedover) på mandag, er det en måte å få skiftet til et lettere gir som ikke skraper, selv om wiren er ødelagt? Kjedet står nå på 34/12.
Dette løser vel ikke problemet ditt akkurat nå, men du har tre innstillinger/trinn på framgiret. Dette er nettop for å hindre at kjedet skraper inntil framskifteren/girhuset. Altså når du girer opp til storeskiva foran, og fortsetter å gire til de mindre bak, kan det begynne å skrape - da kan du dytte den enda en gang for å få justert framskifteren ytterligere. Det samme omvendt: når du girer til de større bak, kan du klikke en gang på girhendelen til framgiret - og den justerer seg.. Klikker du enda en gang går den ned til lilleskiva.
Vet ikke om dette ble så greit forklart. Jeg var ikke klar over det selv før for en måned siden da en eldre belgisk sykkelmekaniker viste meg det. Og nå har jeg hatt racer i fem år..