Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

En stakkars bilist, eller?

En stakkars bilist, eller? #1590451 20/04/2013 06:24
ØyvindHr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3611261.ece En som fikk akkurat som fortjent etter en typisk idiothandling fra en som nå muligens har lært?

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590456 20/04/2013 06:34
frodebo Offline
Entusiast
Entusiast
Like idiotisk av begge parter vel? Idiotisk kjøring og idiotisk reaksjon.
Dessverre ikke et bidrag til bedre forståelse for syklister i trafikken vil jeg tro.

Frode

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590465 20/04/2013 06:53
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Godt gjort å stille opp i media med fullt navn og bilde for å få sympati etter at han han har vist at han bevist at han ikke har noe bak et bilratt å gjøre.

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: traktoregg] #1590471 20/04/2013 07:10
ØyvindHr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: traktoregg
Godt gjort å stille opp i media med fullt navn og bilde for å få sympati etter at han han har vist at han bevist at han ikke har noe bak et bilratt å gjøre.

Akkurat samme tanke slo meg. Oppfører seg som et "offer" i en situasjon der syklistene sannsynligvis opplevde det hele som langt mer dramatisk (og frustrerende) Bilistene bør passe seg .....

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590474 20/04/2013 07:15
Espen Offline
More than words
More than words
Tross alt bedre enn å prøve å skade mennesker på ulike måter.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590475 20/04/2013 07:16
Espen Offline
More than words
More than words
Stemningen på hatgruppa på FB er ikke så lystig akkurat.

post@espenwettre.no
Re: En stakkars bilist, eller? [Re: traktoregg] #1590477 20/04/2013 07:21
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Og jeg har bevistat jeg ikke har noe bak et tastatur å gjøre så tidlig på dagen.

Redigert av traktoregg; 20/04/2013 07:23.
Re: En stakkars bilist, eller? [Re: traktoregg] #1590479 20/04/2013 07:29
ØyvindHr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: traktoregg
Og jeg har bevistat jeg ikke har noe bak et tastatur å gjøre så tidlig på dagen.

hehe føler med deg, kan fort havne i samme klemma :o)

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590489 20/04/2013 07:40
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Så mange hobbyjurister i kommentarfeltene. Det er til å gråte av.

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590490 20/04/2013 07:45
Espen Offline
More than words
More than words
Må være trist å kunne la seg hisse opp så ekstremt, pga noe så banalt som trafikkproblemer.

Alle disse grinebiterne må jo gradvis få det verre og verre, etterhvert som det blir mer av alt.

Håper vi slipper for mange dødsfall denne sommeren pga. freaks bak bilratt.

E

post@espenwettre.no
Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590495 20/04/2013 07:52
Stig Wigum Offline
Entusiast
Entusiast
Han kjørte antagelig ikke som han burde.
Da jeg var mye på landeveien, viste jeg fingen rimelig ofte til bilister som var farlig nærme meg. Skjønner syklistene godt jeg.
Samtidig er det ganske forståelig at en eldre mann kan bli skremt av at folk stopper han, slår i bilen, åpner døren og tar nøklene vel?
Jeg forstår godt syklistene, selv om de overreagerer i en spent situasjon, det har jeg selv gjort tusenvis av ganger både på sykkel og ellers.

Mener vi skal vokte oss litt for å si at han spiller offer, det kan jo godt være at han føler seg nettop slik, som et offer. Det er sikkert riktig at han kjørte uaktsomt som bare det, men det kan gjerne være litt vanskelig for sjåføren å gå i seg seg selv når han blir skremt av motreaksjonen, for utifra beskrivelsen var det ganske drøy reaksjon fra syklistene. Jeg fyrte en gang sykkelskoen i siden på en buss, så den stoppet, gikk inn og brølte i trynet på bussjåføren at han fikk se til å holde avstand ellers skulle han få seg en lusing han aldri hadde kjent maken til (han hadde da passert meg med få cm, jeg var redd jeg kom til å bli meiet ned). Fyren la seg flat, men fy faen så vondt i magen og kjip samvittighet jeg fikk da jeg var kommet meg hjem og roet meg ned. Tenkte fort det værste, at nå har jeg skremt bussjåføren skikkelig, han sover sikkert ikke godt om natten han nå.. i alle fall gjorde ikke jeg det. Og det er èn ting, en annen side av saken er jo hva han etter den opplevelsen evt tenker generelt om syklister. Sannheten har mange ansikt og saker har som regel flere sider. Tror det er viktig at vi syklister klarer å se det selv om media ikke "klarer det".

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590508 20/04/2013 08:09
runar jahren Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg kan skjønne at syklistene får en reaksjon,men blir litt væl å skremme mannen og gå til skadeverk på bilen hans.
Men sikkert lett å bli fyra opp i en sånn situasjon...

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590513 20/04/2013 08:18
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Idiotisk, uforsvarlig og potensiell farlig kjøring, men jævlig stygg og kriminell oppførsel av syklistene. Fullstendig uakseptabelt. Sykkelklubben burde reagere på ett eller annet vis, og ikke bare komme med en tafatt beklagelse.

Som vel mange vet er jeg den første til å ta til orde for syklisters rettigheter i trafikken, men de som oppfører seg sånn fortjener neimen ikke mye sympati. De har med det der skadet syklistenes sak og omdømme betydelig, og sannsynligvis bare egget opp alle som allerede er "ute etter" syklister i trafikken. Godt jobbet!

Skam dere!

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590537 20/04/2013 08:54
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Syklisten som kastet nøkkelen har beklaget ovenfor bilisten og angrer på det han gjorde.
Men det er bare flaks at det ikke gikk skikelig ille. Men det som er rart er at bilisten hittil har kommet med 4 forskjellige forklaringer på det som skjedde.
Han som kastet nøkkelen er den mest rolige mannen jeg kjenner, ble overassket over at det var han som hadde kastet nøkkelen.
Når en bilist kjører forbi og bråbremser rett foran syklistene, så skaper dette en farlig situasjon som kunne fått et fatalt utfall.
Hva om det hadde kommet en bil i mot, da hadde et par syklister sittet fast i grillen på motgående trafikk.
Men er enig i at nøkkelkasting ikke er bra, men handlingen ble utført i sjokk.
I følge flere av syklistene så er dette det verste de noensinne har vært med på langs veien.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590544 20/04/2013 09:07
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Selvsagt gjorde bilisten en idiotisk og farlig feilvurdering, som i verste fall kunne ha drept flere syklister, og det er forståelig at syklistene reagerer og vil fortelle han det, men når mannen opplever å etter å ha tabbet seg ut bli omringet av en flokk av sinte syklister som slår i bilen, trenger seg inn i den på konas side og kaster bilnøkelen hans i grøfta, er det eneste denne mannen tar med seg av lærdom fra dette at syklister er fæle. For ikke å snakke om hvor mye bensin det er på bålet for alle syklisthaterne der ute.

Hadde én av syklistene tatt en prat med han og understreket alvoret, hadde det sannsynligvis hjulpet.

...men du har rett i at det er naturlig å reagere litt voldsommere etter en sånn hendelse, og jeg overdrev nok litt i forrige innlegg. Uansett er det synd at en nestenulykke som kunne tatt livet av ni syklister nå bare vil resultere i mer negativitet mot syklister. Håper klubben kan uttale seg i pressen og få snudd dette til noe konstruktivt i ettertid, og kanskje komme i dialog med bilføreren slik at begg kan komme med en kommentar til i avisen eller noe.

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590547 20/04/2013 09:11
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg begynner å lure på hvor mye hat jeg som enkeltsyklist skal være forberedt på å ta imot, i form av sneiing, vindusspyling og tuting, eller i verste fall nedkjøring, fordi klubber må trene på å kjøre i gruppe. Jeg skjønner at de må det hvis de skal bli gode på det. Jeg bare lurer på om det er verdt det. Jeg driter et langt stykke i om vi ikke får noen ny Hushovd eller EBH i landet fordi folk ikke får trent på realistisk feltsykling, hvis risikoen er at det er jeg som må betale med kroppen fordi noen lar seg provosere. Å si at det er lov å sykle to i bredden og i gruppe hjelper meg ingenting.

Faktisk føler jeg noen ganger at det ville vært sikrere for meg som syklist å bytte ut hjelmen med six-pence så ikke man blir assosiert med disse klubbsyklistene, som jo tross alt er de som er mest hatet av de mest tåpelige og farlige av bilistene.

Nei til proffidrett. Nei til organisert trening på trafikkert vei. Brannfakkel kastet. Sot på fingrene. Får jeg blemme også?

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590555 20/04/2013 09:25
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg reagerer en del på denne setningen: "Da svinger jeg inn igjen, og bråstopper. Jeg tenkte «nå smeller det»".

Når han kaster bilen inn i en mølje med syklister, så burde tanken hans være "Håper jeg ikke tok livet av noen", ikke "å, nei, nå får jeg bulk i bilen"

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590556 20/04/2013 09:30
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er ganske kranglevorent å anta at "nå smeller det" betyr at han var redd for bilen i den sammenhengen. Jeg forsto det mer som "Å, nei. Nå går det galt."

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: Stein] #1590558 20/04/2013 09:38
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein
Det er ganske kranglevorent å anta at "nå smeller det" betyr at han var redd for bilen i den sammenhengen. Jeg forsto det mer som "Å, nei. Nå går det galt."

Nå gjør du tankefeilen å ikke gå ut fra at bilister er alt gjennom onde vesener uten menneskelige følelser og reaksjoner. ICON_SMILE

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590559 20/04/2013 09:39
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Mea culpa. ICON_WINK

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590560 20/04/2013 09:39
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
+1 for Dans brannfakkel.

Jeg er forbanna på bilister som plager meg, men det er også irriterende å tenke på at de gjør det pga holdninger de har inntatt etter møter med syklister som ikke tar hensyn.

Når det er sagt: for både bilister og syklister er de aller, aller fleste i stand til å oppføre seg. Det er de få prosentene med idioter som må skjerpe seg. På begge sider.

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: Gråstein] #1590567 20/04/2013 10:08
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Oppfølgingsartikkel på den samme situasjonen

Det jeg lurer på er: politiet ser dette år etter år, og konflikten øker stadig. Likevell sitter de der og later som at de ikke veit noe. Det er altid en diskusjon mellom en redneck råner og sykkelklubber. Du hører aldri politiet går ut med en klar beskjed om at "om du så mye som skremmer en syklist, så låser vi deg inn i fengsel med en som heter Gunnar, som er 150 kilo muskler og han er ensom"...

De lar liksom bare syklister og bilister krangle, uten noe vilje til å oppklare regelverket selv, og jeg vil tro ord fra politiet veier mer enn ord fra det de ser på som fienden.

Kunne forøvrig også tenkt meg at sivilt politi hadde vært med noen av disse grupperingene på turer med jevne mellomrom, for å plukke ut værstingene.

Redigert av Espen J; 20/04/2013 10:10.

Trønder osv
Re: En stakkars bilist, eller? [Re: Espen J] #1590569 20/04/2013 10:12
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Leser du bloggen til Olav Torvund får du et syn på hvilken side politiet står.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: Espen J] #1590571 20/04/2013 10:13
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Bra!

Akkurat det med 15km/t fartsgrense på sykkelveier vet jeg ikke om faktisk er tilfelle, men det er nok andre grunner til at trening på landeveissykkel ikke bør foregå der.

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590576 20/04/2013 10:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det bilisten säger att han gjort är inte logiskt. Varför ska han brå bromsa när han har kört in i sitt eget fält vid en dårligt bråbremsning? Det verkar ju som att han redan var förbi syklisterna.

"Han sier han svingte inn og bråbremset mens han foretok en forbikjøring, og forsøkte å unngå en møtende bil."

" Vi er for mange, og holder for høy fart. På gang- og sykkelveger er det ikke lov å kjøre fortere enn 15 km/t, sier de."

Kan inte syklister också lära sig trafikreglerna? Jag är trött på alla syklister som med tex påhittade trafikkregler försöker argumentera för att de inte får eller kan sykla på g/s vägar.

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: fredriks] #1590598 20/04/2013 11:41
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks
Kan inte syklister också lära sig trafikreglerna? Jag är trött på alla syklister som med tex påhittade trafikkregler försöker argumentera för att de inte får eller kan sykla på g/s vägar.

Hva mener du?
Det var her snakk om ca 20 syklister, delt i 3 grupper, og de holdt ca 20 km/t.

Er det lov til å sykle i 40 km/t på g/s-veier, i grupper på 6-7 stk (inntil to i bredden)?
...og er det anbefalt, eller fornuftig?

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: anderfo] #1590601 20/04/2013 11:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: anderfo

Hva mener du?
Er det lov til å sykle i 40 km/t på g/s-veier, i grupper på 6-7 stk (inntil to i bredden)?
...og er det anbefalt, eller fornuftig?

Det står På gang- og sykkelveger er det ikke lov å kjøre fortere enn 15 km/t, sier de., det är fel och var det jag kommenterade. Varför skriver du 40km/h?

Om jag svarar på det du skriver så tror jag att det är lov att sykla 40 km/h på en g/s vei men att det ibland och kanske ofta anses vara oaktsamt. Angående det att sykla i grupp och två i bredden så tycker jag inte att det borde vara nödvändigt att göra det om de syklar på en g/s vei.

Min poäng var att de borde ha argumenterat för att inte sykla på g/s när de är på träning i grupp med argument som fölger loven istället för att hitta på en regel.

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590604 20/04/2013 12:08
ØyvindHr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sykler du på gangvei mister du alle rettigheter å MÅ vike for alt og alle ved hvert kryss. Noen steder er gangveiene delt opp i veldig korte strekk og splittes av mange veikryss. I tillegg er det mye fotgjengere med barn eller hunder som vimser i alle retninger. Dette kan man leve med enkelte ganger. Når det skal sykles seriøst (jeg er ikke blant dem) blir en treningsøkt på gang og sykkelveier like meningsløs som om om Petter Solberg skulle teste oppsette på bilen sin i tett trafikk en ettermiddag i en storby.

Det er nok bare å innse at noen bilister praktiserer sykkelmobbing som en slags hobby. Jeg ser ingen grunn til å jatte med slike idioter.

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: fredriks] #1590608 20/04/2013 12:13
anderfo Online
Besatt
Besatt
Det står På gang- og sykkelveger er det ikke lov å kjøre fortere enn 15 km/t, sier de., det är fel och var det jag kommenterade.

Husk at det er journalisten som har skrevet artikkelen, ikke syklistene selv.
Det kan derfor godt hende at syklistene f.eks. sa "På gang- og sykkelveger er det ikke anbefalt å sykle noe særlig fortere enn 15 km/t, særlig ikke når vi kommer i grupper på 6-7 stk og sykler to i bredden."
(eller noe liknende)

Hva er fartsgrensen på g/s-vei, forresten?

Varför skriver du 40km/h?

Fordi det sto i artikkelen.

Forøvrig finnes det mange andre grunner enn hastigheten til å velge vei framfor g/s-vei. Mange av disse grunnene er avhengig av situasjonen, men jeg kan f.eks. godt tenke meg at g/s-veien har mange veikryssinger og fortauskanter her og der, at den har mange kumlokk, humper og mye grus, at den har sprekker og skader som veien ikke har, og så videre.

Re: En stakkars bilist, eller? [Re: ØyvindHr] #1590609 20/04/2013 12:13
GauteS Offline
Entusiast
Entusiast
Fra oppfølgingsartikkelen: "På torsdag var vi over 20 som skulle ut, så da delte vi oss i tre lag."

Her har mange sykkelklubber noe å lære.

Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support