Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
|
Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
#1588117
17/04/2013 05:59
|
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 1,561
Bjørn B
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 1,561 |
MBA: Stumpy FSR EVO 29" vs 26" - Twenty-niners do all the boring stuff better than 26ers, while 26ers are more fun everywhere else.
Bjørn
Insta: @bjornballangrud
Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel Løypelegger Ultrabirken
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: Bjørn B]
#1588125
17/04/2013 06:16
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: Bjørn B]
#1588130
17/04/2013 06:25
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Som jeg sa på facebook: vel talt!
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: Bjørn B]
#1588140
17/04/2013 06:40
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632 |
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: Bjørn B]
#1588145
17/04/2013 06:48
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Dette blir vel fort opp til hva som er kjedelig og ikke :-)
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: Bjørn B]
#1588150
17/04/2013 06:57
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225 |
Pokker, er det sånn det er altså?!?
Får skaffe meg en 26" igjen da.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: Bjørn B]
#1588151
17/04/2013 06:57
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
MBA: Stumpy FSR EVO 29" vs 26" - Twenty-niners do all the boring stuff better than 26ers, while 26ers are more fun everywhere else. Nå har MBA skrevet feil igjen...det de skulle skrevet basert på at det er to sykler de har testa er: "The Evo29 does all the boring stuff better than the Evo26, while the Evo26 is more fun on everything else".
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: Bjørn B]
#1588165
17/04/2013 07:17
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470 |
Betyr dette at det er trygt å kjøpe 26ere igjen?
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: Bjørn B]
#1588187
17/04/2013 07:45
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Godt poeng. Store hjul må nødvendigvis gi en liten traktorfølelse sammenligna med 26", og manglende leikenhet har alltid vært en minus for 29ere. Når det er sagt, har jeg flere ganger i bratt terreng kommet inn i grovt steinhelvete, og tenkt "Å i schvarte, nå går det gæli!", men stramma grepet om holkene og latt det stå til. Når man da kommer velberga ned, bl.a. takket være store hjul, kan det være ganske morsomt også. 
Gaute
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: gauter]
#1588195
17/04/2013 07:51
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715 |
Enig med Gaute på siste punkt. (Grattis forøvrig med bra reklame for arkeologyrke på søndag kveld  ) Martin
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: gauter]
#1588201
17/04/2013 07:58
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Når det er sagt, har jeg flere ganger i bratt terreng kommet inn i grovt steinhelvete, og tenkt "Å i schvarte, nå går det gæli!", men stramma grepet om holkene og latt det stå til. Når man da kommer velberga ned, bl.a. takket være store hjul, kan det være ganske morsomt også.  Her har gode dempere, god teknikk og riktig geometri gjort at jeg har overlevd også. Og det på 26"-hjul.
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: baronKanon]
#1588204
17/04/2013 08:01
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Jeje, det gjelder meg også. Jeg skreiv "blant annet takket være store hjul". Du skjønner hva jeg mener.
Gaute
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: gauter]
#1588209
17/04/2013 08:03
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422 |
Jeg har bare strammet alle muskler i hele kroppen, lukket øynene og latt forhjulet peke nedover.
På en 26'!
Dersom jeg hadde gjort det samme på en 29' er jeg bombesikker på at jeg hadde kjedet meg.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: baronKanon]
#1588216
17/04/2013 08:13
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Når det er sagt, har jeg flere ganger i bratt terreng kommet inn i grovt steinhelvete, og tenkt "Å i schvarte, nå går det gæli!", men stramma grepet om holkene og latt det stå til. Når man da kommer velberga ned, bl.a. takket være store hjul, kan det være ganske morsomt også.  Her har gode dempere, god teknikk og riktig geometri gjort at jeg har overlevd også. Og det på 26"-hjul. Såååå, hva er det du egentlig sier? At har man en god sykkel, med gode dempere, god geo, god teknikk og gode dekk, så spiller ikke hjulstørrelsen noen betydelig rolle? Så kjedelig da! Snodig asså. Man får skulle jo egentlig tro at hjulstørrelsen alene gav sykler egenskaper... På fellesstitur i helga var kjerra mi den eneste med store hjul, av 13-14 mann, utrolig at den funka. Leser man hva mange skriver er det forsåvidt utrolig at alle de andre greide å sykle i det hele tatt :-D Det var tilogmed en 27.5 der, fantastisk. Jeg tror "alle" mer eller mindre greide det meste av hinder som kom opp, jeg tror faktisk alle greide å ha det moro og artig også. Jeg sykla i hvertfall ikke rundt å kjeda meg... Nei, jeg har fremdeles trua på at det finnes gode sykler og dårlige sykler, uavhengig av hjulstørrelsen. Akkurat nå, slik jeg sykler(der motbakkene bør forseres ganske kjapt slik at jeg rekker mer sti på den tilmålte tiden jeg har) er en 130mm storhjuling rimelig optimalt fordi det klatrer utvilsomt bedre og raskere(enn 150-160mm 26er), og samtidig gjør de store hjulene at det ikke går noe saktere nedover igjen heller. Et flott kompromiss. Ser dog ikke bort fra at jeg kan like en sofa-sykkel med mer vandring igjen senere, men med Enduro 29ern til Spec på trappene tviler jeg på at valget blir 26 :-) Jaja, jeg får kjede meg rundt på stiene da... Baron, hvor mye 29er har du kjørt? Du har mye bastant mening, men du kjørte 26 i fjor og har kjøpt 26 i år...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: gauter]
#1588217
17/04/2013 08:13
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: RazeFaze]
#1588221
17/04/2013 08:19
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Baron, hvor mye 29er har du kjørt? Du har mye bastant mening, men du kjørte 26 i fjor og har kjøpt 26 i år...
Syklet 29" singlespeed helstiv hele høsten 2011. Jeg har sykkelen fortsatt, og den får lov å transportere meg til og fra jobb med slicks og bagga (og alfine). Litt som Angvik også sier: det er juks. Det går for lett. Rett og slett. For meg som stort sett synes smiles per hour er viktigst, så er det morsommere med en leken 26" enn et 29"-"tog". Når det i tillegg veier mer for samme pris/segment, så er det også et argument. Alt i alt: 29" har noe for seg - spesielt i halvdempersegmentet. Men jeg kan ikke se at jeg vil ha det morsommere med 29" på stisykkel. Har vurdert om jeg skulle gå for 650b på litevillen, men slo det fra meg. Et annet argument mot 29" er lenger kjedestag.. MEN: med enduro 29", får man faktisk samme kjedestaglengden som på 26", så ting bedrer seg.
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: baronKanon]
#1588225
17/04/2013 08:21
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Et annet argument mot 29" er lenger kjedestag.. MEN: med enduro 29", får man faktisk samme kjedestaglengden som på 26"
Sorry, men nei. Da hadde det vært mulig å gjøre 26" kjedestaget tilsvarende kortere.  Lengre akselavstand er jo forøvrig noe av det som gjør at 29" føles stabilt og trygt, så hvis det fjernes, vil vel en av "fordelene" forsvinne?
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: baronKanon]
#1588234
17/04/2013 08:26
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Baron, hvor mye 29er har du kjørt? Du har mye bastant mening, men du kjørte 26 i fjor og har kjøpt 26 i år...
Syklet 29" singlespeed helstiv hele høsten 2011. Jeg har sykkelen fortsatt, og den får lov å transportere meg til og fra jobb med slicks og bagga (og alfine). Litt som Angvik også sier: det er juks. Det går for lett. Rett og slett. For meg som stort sett synes smiles per hour er viktigst, så er det morsommere med en leken 26" enn et 29"-"tog". Når det i tillegg veier mer for samme pris/segment, så er det også et argument. Alt i alt: 29" har noe for seg - spesielt i halvdempersegmentet. Men jeg kan ikke se at jeg vil ha det morsommere med 29" på stisykkel. Har vurdert om jeg skulle gå for 650b på litevillen, men slo det fra meg. Et annet argument mot 29" er lenger kjedestag.. MEN: med enduro 29", får man faktisk samme kjedestaglengden som på 26", så ting bedrer seg. Det er jo pga smiles per hour jeg har valgt en 29er, og mer spesifikt Spec Stumpy. Jeg får mer km på sti nedover, ved at jeg kan sykle fortere oppover, og ikke sykle noe saktere nedover... 29er tog, javel... usikker på hva du mener, for jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. Vekta du henviser til er også potensielt bare tull. Omtrent lik spen fra min gamle 26er til min nyere 29er, og 29ern er betydelig lettere, men lettere hjul og ca samme type dekk. Det er mye synsing og bastante konklusjoner uten dekning ute å går...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: RazeFaze]
#1588239
17/04/2013 08:29
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273 |
/Are Nicolai
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: baronKanon]
#1588249
17/04/2013 08:39
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Litt som Angvik også sier: det er juks. Det går for lett. Rett og slett. Dette høres litt bakstreversk ut, gjør det ikke? Litt som den vanlige norske motstanden mot klappskøyter, skøyting på ski og V-stilen i hopp? Har du også vært motstander av alle drivverkkonfigurasjonene siden vi sykla med 3x6-utveksling fra ca. 1990? Alle produsenter gjør jo i prinsippet terrengsyklinga lettere år for år, med sin produktutvikling. I forlengelsen av argumentasjonen din burde du og Angvik kun kjøre helstiv ettgirssykkel med 24" hjul hvis det er så morsomt, men passende vanskelig. Jeg tror du skriver dette for å ha noe å skylde på hvis det går på tverke i denne endurosatsinga. 
Gaute
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: gauter]
#1588252
17/04/2013 08:42
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
klappskøyter, skøyting på ski og V-stilen i hopp ...eller 160mm vandring. e
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: RazeFaze]
#1588255
17/04/2013 08:45
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Det er jo pga smiles per hour jeg har valgt en 29er, og mer spesifikt Spec Stumpy. Jeg får mer km på sti nedover, ved at jeg kan sykle fortere oppover, og ikke sykle noe saktere nedover...
29er tog, javel... usikker på hva du mener, for jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. Vekta du henviser til er også potensielt bare tull. Omtrent lik spen fra min gamle 26er til min nyere 29er, og 29ern er betydelig lettere, men lettere hjul og ca samme type dekk.
Det er mye synsing og bastante konklusjoner uten dekning ute å går... Du sammenligner din gamle 26-er med en ny 29-er. Man må sammenligne tilsvarende sykler. Selvfølgelig får du lette 29-ere, men skal man ha 1:1 i sykkeltype med samme utstyr blir en 29" tyngre. Hva er lettest av en stumpy EVO 26" og 29"? Min singlespeed var som tog å regne, da den jevnet ut ujevnhetene under terrenget: jeg følge meg mindre på sykkel og mer på stylter. Svinger har også rar følelse. Altså mer skinner der det ikke bør være skinner. Du kan ikke komme her og si at jeg ikke har belegg når jeg snakker utfra egen erfaring. Smiles per hour er ikke det samme som miles per hour. Du beskriver miles per hour. Men hvis du mener du kun får så og så mange smiles per mile, så har du jo rett  Uansett, alt kommer til preferanser. Og der ligger fortsatt majoriteten på 26" - i hvert fall på stisykkelsegmentet. Dette kan man enkelt finne ut ved å telle antall 29-ere man møter på tur.
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: gauter]
#1588259
17/04/2013 08:49
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Jeg tror du skriver dette for å ha noe å skylde på hvis det går på tverke i denne endurosatsinga. Skylder nok ikke på hjulstørrelsen - men rytteren. Og det er det det stort sett koker ned til: mannen eller damen som håndterer verktøyet. Har noen av dere 29"-entusiaster faktisk prøvd back to back en 29" evo mot en 26" evo? (jeg har ikke, så jeg forholder meg til testfakta). Eller deres egen 29" mot en tilsvarende satt opp 26" etter egne preferanser? (Jeg har ikke, men burde sikkert. Kanskje det blir 650b-hjul en gang, hvem vet). Min filosofii er: er det ekstra vekt som ikke tilfører nok fordeler, så skal det ikke på sykkelen.
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: Bjørn B]
#1588266
17/04/2013 08:57
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Seriøst, en moderne 29" stisykkel og en budsjett-singlespeed? Mener du dette gir et hellhetlig bilde av dette?
...og så sier du samtidig at Jørgen ikke kan sammenlikne en 5-Spot og en Stumpy 29.
Vektforskjellen er marginal og ubetydelig. mange eksempler på at felger veier det samme, og dekk også. Med rammevekt ala Stereo 140, er denne argumentasjonen ikke lenger gyldig.
Det er heller ikke slik at jo kortere kjedestag jo bedre.
e
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: baronKanon]
#1588268
17/04/2013 08:58
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Uansett, alt kommer til preferanser. Og der ligger fortsatt majoriteten på 26" - i hvert fall på stisykkelsegmentet. Dette kan man enkelt finne ut ved å telle antall 29-ere man møter på tur. Jepp, folk er treige.
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: Bjørn B]
#1588269
17/04/2013 08:59
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
...og når ble MBA en god kilde til info forresten?
e
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: Espen]
#1588283
17/04/2013 09:10
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
...og når ble MBA en god kilde til info forresten? det er et poeng.  men det er også mange andre blader som ikke er kilde til god info...
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: Bjørn B]
#1588284
17/04/2013 09:10
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Jeg har aldri hatt det så moro på sti som med min 29 Cube Stereo 140. Det holder for meg.
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: Bjørn B]
#1588314
17/04/2013 09:50
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910 |
Jeg hadde det morsommere på sti med min Trek Fuel 26" enn min helstive 29'er. Mens min fs 29'er er morsommere/tryggere/mer tillitsskapende enn Trek'en. Og med Stereo 140 kan det bli enda morsommere!
Big wheels keep on turning
|
|
|
Re: Godt oppsummert av MBA om 26 vs 29!
[Re: Bjørn B]
#1588322
17/04/2013 09:58
|
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 4,771
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 4,771 |
Man kan jo lese det man vil, f.eks: So you went and switched to a 29-inch-wheeled mountain bike. Traded in your old ride with its dinky 26-inch wheels and tires. You were sold on the idea that larger mountain bike wheels steamroll over rocks, roots, and ruts and make running lower pressure tubeless tires even better. It’s just too bad the bike business is already moving on the next new thing, 27.5-inch wheels, a.k.a. 650b (the metric name). http://www.adventure-journal.com/2013/04/the-new-mountain-bike-revolution-27-5-inch-wheels/Selv har jeg byttet ut en 2003 5 Spot med en Canyon Nerve 29 (kommer om 1-2 uker), og er nokså spent på hvordan det blir.
|
|
|
|
|