Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lengde på turer med påhengssykkel

Lengde på turer med påhengssykkel #1586715 14/04/2013 20:13
R
Renzir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
VI har to barn på 4,5 og 6. Begge sykler selv og vil gjerne være med på tur. De er begge turglade og er seige når det gjelder å holde ut lenge på tur (ski, beina osv).

Saken er at vi lurer på en tur til danmark til sommeren. T/R Hirtshals - Skagen.Er det noen som har erfaring med sykkelferie og hva unger klarer å legge bak seg i tid/km per dag. Ønsker ikke å legge opp for ambisiøst opplegg. Har to stk påhengsykkel som begge behersker. Men har også vogn som passer minstemann greit. Jenta på er litt for stor for den, men kan nok sitte der til nød når hun er sliten. Minstemann vil nok begge delene, men trives veldig godt i vogna også. Med en vogn så kan di skifte på å hvile, men kan nok bli litt krangling også om påhengsykkelen da.

Ser for meg at vogn nok skaffer oss mest letvindt reise, men at påhengsykkel for begge er mest gøy. Vi har nok tid, men hadde vært kjekt om de 50 km til Skagen kan gjøres på en dag.

Re: Lengde på turer med påhengssykkel [Re: Renzir] #1586761 14/04/2013 21:49
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Ingen problem å sykle fem mil på en dag med barn i den alderen så lenge det er brukbart vær i alle fall. Det vil sikkert gå bra for dem begge om en tar noen pauser, men ei vogn gjør kanskje turen mer avslappet ved at været spiller mindre rolle.. og så kan jo den ene sykkelen ha bagasjebærer eller barnesete også?

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Lengde på turer med påhengssykkel [Re: ingeplinge] #1586779 15/04/2013 04:30
R
Renzir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Begge syklene har bagasjebrett og vil ha vesker på. Mulig vesker foran på min også hvis det ikke blir for ustabilt med påhengsykkelenen. Sykkelsete går ikke da begge ungene er ganske lange og store for alderen og ikke får plass der lenger.

Med mange pauser og tiden til hjelp så tror jeg påhengsykkel kan fungere. I fjor var været supert hele tiden og regn og vind var totalt fraværende. Blir vel sånn i Danmark i år også når vi drar ditt ville jeg tro ;-).

Re: Lengde på turer med påhengssykkel [Re: Renzir] #1587341 15/04/2013 19:53
T
toreblomhaug Offline
Fersking
Fersking
T
hva mener du med "har to stk påhengsykkel som begge behersker." er det slik her http://www.hjelpemiddeldatabasen.no/r11x.asp?linkinfo=24201&art0=57288&nart=1 ? driver og planlegger sykkel tur selv med 2 barn (1 år og 4 år) og 2 voksne,blir sykkel vogn og cargo vogn tenker jeg, jeg er veldig spent på hvor mye junior på 4 år kan sykkle blir rimlig tungt og ha han i sykkel vogn og vil jeg tro,mye sykler din på 4? (min fylte akuratt 4 og sykler nå 6 km men usikker på hvor langt han klarer og sykle på en dag) syns 5 mil høres langt ut men aldri syklet så langt med barn ICON_SMILE

Redigert av toreblomhaug; 15/04/2013 19:54.
Re: Lengde på turer med påhengssykkel [Re: toreblomhaug] #1587552 16/04/2013 08:00
R
Renzir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Har 2 stk sånne ja (en Merida og en Trek). Han min på 4 klarer nok ikke å sykle særlig langt alene. Så han på sykkel ville ikke fungert for oss. Disse påhengssyklene har frinav så de kan bare sitte der å "slappe av" uten å tråkke. Samtidig som du faktisk merker det når de tråkker. Km'erne går litt fortere unna da en når de sykler selv.

Disse 5 milene er fra Hirtshals til Skagen i Danmark. Det er paddeflatt der. Men med regn og motvind kan det bli langt og demotiverende for de minste. Vi har hele dagen på oss på å komme til Skagen og komme oss tilbake (etter noen dager) så vi kan dele den opp i mange deletapper.

Så tror nok 5 mil er mulig på en dag, men spørs hvor lenge gutten på 4 gidder om gangen. Han er ett snev av utålmodig :-).

Gøy med disse påhengssyklene. Hvis han 4 åringen din er ganske høy så er det ikke umulig at han fikser det bra (20" hjul på de så en høyde på 120 - 125 cm minimum på barna kanskje). Vi får øve litt i vår og teste ut hva som virker. 4 åringen har ikke prøvd dette så mye men synest det er veldig gøy. Er heller ikke noe problem med vogn i Danmark for oss. Han veier jo litt men det er flatt der.

Tror du ikke bør ha veldig store forhåpninger til å bevege deg mange km pr dag hvis 4 åringen skal sykle selv. Kan du ikke få tak i 2 sykkelvogner (hvis du ikke kan ha en av ungene i cargovognen)? Får jo litt bagasje i sykkelvognen også. Slik så får dere unna litt km hver dag og er litt friere når 4 åringen blir sliten og lei. At det blir tungt for far puttes på kontoen for trening :-)

Re: Lengde på turer med påhengssykkel [Re: Renzir] #1587678 16/04/2013 10:32
T
toreblomhaug Offline
Fersking
Fersking
T
sikkert dumt spørsmål men hvordan har du tenkt og ha med sykkelvogn og 2 påhengsykler? hvis dere er kun 2 voksne? henger du påhengsykelen på påhengsykkelen?

Vi har den her http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article584014.ece som er plass til veldig mye i,videre så har 4 åringen en vanlig sykkel (http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/cnoc14.html)
og så har vi den her
http://www.followmetandem.co.uk/
så han kan henge på dama hvis han blir sliten (tiper att dama ikke vil ta den tungen sykkel vogna) men er spent på om jeg får plass til alt uten cargo vogn (låner av svigers er er vel noe slikt noe http://www.burley.com/home/bur/page_454/nomad.html) blir rimlig full lasta sykkler + sykkel henger med telt sovepose og alt mulig rart man trenger og ham med på tur,gleder meg utrolig til tur ICON_SMILE

Re: Lengde på turer med påhengssykkel [Re: toreblomhaug] #1587771 16/04/2013 12:39
R
Renzir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Ikke så dumt spørsmål det :-) Litt upresist av meg. Det jeg tenker på er 2 alternativer:

Alt 1) 2 påhengsykler
Alt 2) 1 påhengsykkel og en sykkelvogn

Så blir ikke noe vogntog nei ;-). Gleder oss til tur vi også. Satser dog på noe litt enklere overnatting da campingen blir gjort unna før vi drar til Danmark. Blir hotell i Skagen. Hvis vi skal ligge i telt tror jeg nesten jeg må ta alt 2. For da trenger jeg plass til telt på bagasjebrettet. Påhengsykkelen gjør at du ikke får noe særlig på bagasjebrettet.

Lykke til på tur, gleder oss vi også, alle sammen.

Re: Lengde på turer med påhengssykkel [Re: Renzir] #1587785 16/04/2013 13:06
AsmundBjorshol Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Renzir
Ikke så dumt spørsmål det :-) Litt upresist av meg. Det jeg tenker på er 2 alternativer:

Alt 1) 2 påhengsykler
Alt 2) 1 påhengsykkel og en sykkelvogn

Så blir ikke noe vogntog nei ;-). Gleder oss til tur vi også. Satser dog på noe litt enklere overnatting da campingen blir gjort unna før vi drar til Danmark. Blir hotell i Skagen. Hvis vi skal ligge i telt tror jeg nesten jeg må ta alt 2. For da trenger jeg plass til telt på bagasjebrettet. Påhengsykkelen gjør at du ikke får noe særlig på bagasjebrettet.

Lykke til på tur, gleder oss vi også, alle sammen.

Positivt at du tar med barna på tur med påhengssykler. Vi har selv hatt to påhengssykler til våre når de var yngre.
Utfordinga er at dette kan bli monotont, lengden og vondt i baken f.eks. 5 mil høres kanskje mye ut, halvparten hadde vært nok.
Dessuten må dere trene mye på dette med å ha barna på lange dagsetapper før dere drar, slik at dere vet at det fungerer. Det er litt sjansespill å planlegge noe sånt uten å ha prøvd hjemme i Norge med slike lange etapper.

Mine barn synes dette var artig seff, men alt med måte. 2 mil pr. dag er max mener jeg, Det spiller ingen rolle om Danmark er flatt (det er det heller ikke!!) Barn på den alderen bryr seg ikke om å nyte lanskap og natur f.eks.

Ønsker dere uansett lykke til!! Dette var et positivt tiltak, men barn er barn altså.

Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
Re: Lengde på turer med påhengssykkel [Re: AsmundBjorshol] #1587816 16/04/2013 14:26
R
Renzir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Er godt kjent med akkurat denne ruten i Danmark, da vi har vært der før (familie i Kristiansand, Skagen er rett rundt hjørne for dem :-) ). Viktigste er at det fungerer for de små. 1 stk vogn er ett alternativ, da an de veksle på litt og få litt avbrekk inni den også.

Satser på å prøve en del hjemme i forkant. Hvis det ikke fungerer så tar vi en overnatting på veien eller tog deler av veien. Har hatt påhengsykkel en stund så eldste jenta er kjent med denne.

Målet med turen er å få til noe på barnas premisser som skaper mersmak og entusiasme for nye turer.

Er også litt skeptisk til 5 mil, så bra innspill du kommer med der. Tas i mot med takk da jeg ikke vet om så mange som har erfaring med dette.

Re: Lengde på turer med påhengssykkel [Re: Renzir] #1588845 17/04/2013 22:01
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Vi har hatt påhengsykkel til våre barn som nå har vokst fra den, og har brukt den mye til stor glede for alle, også på turer på mer enn fem mil uten lange pauser, i atskillig tyngre terreng enn Hirtshals->Skagen.. Tror ikke dere trenger engste dere, så lenge dere ikke har dårlig tid.
Fem mil kan nok høres mye ut, men dere har et klart mål for dagsetappen, og om dere kan stoppe her og der både for mat, is og evt andre forfriskninger, + kanskje noen impuls-stopp der dere ser noe spennende. Det er jo spennende og blir en opplevelse for barna., i alle fall er min erfaring god med slike turer, så lenge prosedyren ikke skal gjentas dag etter dag.. (Det er vel snakk om fram og tilbake, med noen dager i mellom, -lange dager som sikkert skal brukes til andre ting enn lange sykkelturer...)

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Lengde på turer med påhengssykkel [Re: ingeplinge] #1594777 26/04/2013 07:53
R
Renzir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Takk for innspill. Er akkurat slike erfaringer vi prøver å bygge opp :-)

Tror vi forsøker på de 5 milene til Skagen på en dag. Vi har god tid så det er ikke noe problem. Reisen blir også en del av turen og ikke transport. Vi legger opp plenty tid til planlaget og uplanlagte stopp og diverse. Blir med minstemann i sykkelvogn så en av de kan hvile til enhver tid.

Dagene i Skagen blir ikke "sykkeldager" i så måte selv om syklene blir brukt til transporten. Da blir det ferie og andre aktiviteter som står på programmet.

Moderator  support