Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Hjelp!!! SPARKEN!!!!!

Hjelp!!! SPARKEN!!!!! #1583460 09/04/2013 21:44
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Eller ikke helt?
I går gikk prøvetida mi ut. Lurte på om jeg skulle feire med kake. Fast stilling, 3 måneders oppsigelse, garantert 9 måneder i assistentlegestilling.
I dag fikk jeg høre av sjefen at han ikke ville ha meg der.

Slik jeg tolker dette, så vil han bli kvitt meg så effektivt som mulig.
Han vil ha meg over sommermånedene, så han slipper å skaffe vikar.
Han vil ha meg til å gå så stille som mulig, og helst uten at de må involvere advokat på dette her.

Synspkt for hva jeg kan gjøre tas imot med takk.

Ute etter noen synspkt.

Redigert av Hvilepuls; 10/04/2013 07:50.
Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583463 09/04/2013 22:00
svegar Offline
Besatt
Besatt
Usikker på om dette er kødd eller ikke, men var jeg deg ville jeg droppa dette innlegget. Det styrker neppe din sak å legge ut noe sånt her. Hvis du faktisk er ute etter noen som kan gi deg råd om arbeidsrett, kanskje til og med for lignende stillinger, så bør det holde å spørre om dette. Dette over kan fort bli brukt mot deg.

sv

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583464 09/04/2013 22:03
olechr Offline
More than words
More than words
Dette må være kødd Svegar.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583467 09/04/2013 22:07
B
Braatnes Offline
Entusiast
Entusiast
B
Svarer som om det ikke er kødd selv om jeg inderlig håper det er det (dårlig spøk isåfall)...

Jeg kan ikke noen verdens ting om kirurgi, men når jeg ser setningen "Jeg driter i om det er kar, hånd, plastikk, hovedsaklig noe kos og gøy." så blir jeg oppriktig bekymra for om det er sånn leger tenker om yrket sitt.
Etter min mening så er innlegget ditt det beste beviset på hvorfor sjefen ikke vil ha deg! Mener ikke å være ufin nå, men det her var dårlig reklame for deg altså!

Redigert av Braatnes; 09/04/2013 22:08. Rediger grunn: Håper det er kødd...

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Bygge og tenker smarthus?
Autobolig AS - Virkelig smarte smarthusløsninger!
Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583470 09/04/2013 22:16
O
Ole Brumm Offline
Fersking
Fersking
O
Stakkars deg. Ikke er du i norgeseliten på sykkel, heller ikke i eliten blant legene.

Neida, spøk til side. Du må komme deg vekk fra trønderlandet du er i nå, flytt til Arendal og bli gastrokirurg. De ansetter vel hvem som helst, og du er forhåpentligvis dyktigere enn kirurgene de har hatt der nede.

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Braatnes] #1583472 09/04/2013 22:17
xakire Offline
Entusiast
Entusiast
Enig med de andre, håper dette er kødd!

Er innlegget derimot seriøst så kan det se ut som de har tatt en rett avgjørelse er jeg redd...

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583473 09/04/2013 22:17
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kirurger kan ha fordel av å være litt sånn/slik psykopat-narsissistisk for å prestere godt med kniven, med fokus på oppgaven, opptatt av seg selv og sitt, uten emosjoner for objektet man skjærer i. Tror at HP vil kunne gjøre en god kirurg. Vil heller ha en dyktig egotripp som aldri gjør feil til å skjære i meg, enn en emosjonell, fintfølende sykepleier-hyggeperson som kan trøste, men skjelver på kniven.

Det er forøvrig masse internpolitikk på sykehus, som overalt der man stuer sammen masse kompetente høyt betalte folk med enorme ego. Synes ikke situasjonen beskrevet ovenfor overrasker så mye, velkommen til det virkelige liv, HP. Vil man ha en hyggelig kamerat så kan man få seg labrador. Det meste annet i livet som man ønsker seg må man slåss og kjempe for å få. Det folk utenfra eller i ettertid ser, er bare hva du har, de ser ikke hvor mye du har måttet jobbe for å få det.

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583511 10/04/2013 05:51
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ennå til gode å treffe en ydmyk lege :-D

Men til OP: På tross av hva man muligens har trod tidligere, så er det to veier til suksess:
1. være driiiiit god, og bli lagt merke til over alt.
2. godt gammelt renkespill :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583539 10/04/2013 06:38
runar jahren Offline
Entusiast
Entusiast
Driver ikke dr house og ansetter kirurger nå a? Han elsker jo arrogante folk..

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: ] #1583572 10/04/2013 07:29
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: pedaIglipp
Hvis denne personen ikke har spess lyst til å ha deg med, er det nok av muligheter til å finne kvalitative, vikarierende motiver til å dytte deg ut. Alle som jobber i helsevesenet blir presset til å ta snarveier, noe som igjen kan peke tilbake på den som har tatt snarveien. Ved behov selvfølgelig. Slik opprettholdes den homogene gruppetenketanken spesialisthelsetjenesten tross alt er.

Synd hvilepuls, men det er ut til at du ikke har passe på å ha nok brunt på leppene gjennom prøvetiden.

Hyggelig, men ser ut til at jeg mangler litt fintfølelse utover at jeg ikke smisker nok, at jeg tillater meg en litt friere tone, er litt for løsmunnet, og burde ha guarden litt mer oppe enn hva jeg har fått til. I hvert fall om jeg ikke skal begynne helt på nytt, HELT på nytt... Søknadsfristen til samordna opptak går visst ut om fem dager.

Skjønner at jeg må videre. Jeg vil ikke få noen operasjoner her, jeg vil ikke få noen tillit, den eneste hensikten med å sloss måtte være for å vegetere på kontrakten og slippe NAVing.

Med tanke på å få en ny jobb, så ringte gamle sjefen som ansatte meg da jeg begynte etter arbeidstid, og ville minne meg på en middag som han ikke var sikker på om jeg hadde fått med meg. Noe sement-greier som skulle presenteres. Jeg sa jeg ikke var sikker på om det var en god ide, fordi jeg hadde fått sparken, så nå sitter jeg her og griner. Han mente det ikke stemte, da jeg hadde vært her 6mnd og hadde noen rettigheter, men han foreslo at vi tok en prat på slutten av uka, han har hatt veilederansvar for meg etter at det ble sjefsbytte.

Problemer:
- referanse, hvordan få det?
- oppsigelsesfrist, hvordan gå fram for å slippe unna tidligere, dersom jeg får meg jobb et nytt sted (de har som regel ikke annonser 3mnd i forveien, og det er vel galskap å si opp uten noe nytt)
- hvordan turnere dette i en ny søknad. Nei, jeg søker jobb hos dere i ytre gok fordi jeg øøøøh, var lei av ytre gok...

Det var en dobbeltbooking på jobben i dag, så jeg sitter på vakt med egentlig null å gjøre. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne hen, bare kaos i hodet nå.

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583575 10/04/2013 07:30
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Det virker jo som om han missliker din fremferd og tar dette veldig personlig. Vet ikke hvordan veien til (fin)kirurgi er, men man må vel gjerne jobbe ved ett sykehus i noen år først? Så det er kanskje ikke like lett å gå videre?

Uansett så ville jeg bare tatt jobbet der over sommeren (er vel lettere å finne ny jobb etter sommeren?) og startet og sett meg om etter noe annet. Kanskje verd å ta til seg noe av det han ga tilbakemeldinger på og prøve å være litt mer ydmyk og prøve å vise selvsikkerhet og kompetanse på en mindre fremtredende måte. For alt du vet så er jo neste sjefen din en av samme type ICON_SMILE

Advokat-drama tror jeg ikke du kommer langt med. Hans ord teller nok mye i denne saken om han sier du er uegnet til å jobbe der osv, så tror det potensielt kan skade deg mer enn om du tvinger til deg muligheten å jobbe videre eller bare for litt ekstra penger...

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583594 10/04/2013 07:45
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Tror du må vente en liten periode på dagpenger når du har sagt opp selv, men jeg tror ikke det er snakk om så lenge. Ring NAV og hør.

En attest har du krav på, men du kan jo selvsagt ikke kreve at det skal stå noe annet enn at "N.N. har jobbet her fra da til da."

Ang. oppsigelsesfristen, antar jeg at du kan forvente litt velvilje mtp. den når det kommer til det å begynne i ny jobb, hvis det faktisk er slik at din nåværende sjef ønsker at du skal slutte. Snakk med han om det, bare.

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583597 10/04/2013 07:49
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hvilepuls

Problemer:
- referanse, hvordan få det?
- oppsigelsesfrist, hvordan gå fram for å slippe unna tidligere, dersom jeg får meg jobb et nytt sted (de har som regel ikke annonser 3mnd i forveien, og det er vel galskap å si opp uten noe nytt)
- Back up strategi?

Har jobbet litt med rekruttering tidligere og er i ett yrke med relativt stor gjennomflyt nå så her er noen kjappe svar:

1) Hør med noen av de andre på kontoret der, assistenten til sjefen eller noen av sykepleierne du har ett godt forhold til. Si gjerne til sjefen at du ønsker å sette han som en referanse, men at du ikke krever han skal si noe mer enn bekrefte ansettelsestiden din. Når du er i ett førstegansintervju (har aldri vært borti at arbeidsgivere ringer referanser FØR førstegangsintervjuet - unødvendig stress om kandidaten ikke duger) så forteller du at de gjerne kan ringe referansen (sjefen) din fra den jobben, men at du forlot den jobben pga uenigheter, så du ønsker også at de ringer de to andre referansene (sykepleier/assistentlege osv). Pass på å ikke si noe negativt om sjefen din til din potensielle nye sjef!

2) Å kun sende inn jobbsøknader basert på stillinger som er utlyst er ganske halvhjertet. Skal du ha en jobb så må den jobbes for. Det er ikke bare sånn at noen har "flaks" og får en jobb ett fint sted, men de drar dit personlig og leverer inn en åpen søknad, prøver å snakke med en person litt høyere opp i systemet der og vips så har du fått ett muligens napp på en stilling som ikke er utlyst. Fordelene er kortere ansettelse tid og færre konkurrenter om stillingen. Når man er på 6mnd prøvetid så har man vel egentlig kun en mnd oppsigelsestid om jeg ikke tar feil? Uansett prøv å ta de 3 mnd. En hver ny arbeidsgiver vil ha forståelse for at du må jobbe ut tiden din. Når du søker jobber nå ved siden av så kan du nå prøve å selge deg litt inn ved å legge til at du kan jobbe litt i sommeren, sikkert noen som trenger litt avlasting i sommer uansett.

3) Synes du skal bare takke ja til å jobbe ut tiden din, og om du har mulighet til over sommeren så gjerne det. Du kan når som helst si opp og jobbe ut de resterende ukene dine. Nåværende sjefen din blir muligens sint om du plutselig sier opp og ikke får jobbet over sommeren, men bare si det som det er "at du har fått ny jobb og kan ikke la den gå fra deg". Men husk at en mnd oppsigelse gjelder fra neste påbegynte måned, altså sier du opp 2. mai må du jobbe ut juni.

- Mvh BeefCake
Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583600 10/04/2013 07:53
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
sier du opp selv får du karantene fra NAV og må vente 8uker!!! før du får penger fra NAV...

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583605 10/04/2013 07:59
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Du har ikke vært der lenge - men dumt at det er første jobb. Trolig er det andre der ute som har erfart tilsvarende.
Det viktige er at du i neste intervju er ydmyk:
- du var for ivrig
- du ønsket å gå for fort frem
- personkonflikt som gjorde dialog vanskelig

Du har nå forstått at det er mer enn det faglige som skal til, og at det kan skape uttrygghet når du som fersk kommer med nye teknikker du har lært på kurs. Uansett hva som er riktig eller ikke, har du nå lært at de som har ansvar for deg må kunne stole på din kompetanse og at du behersker basisen som praktiseres.
Vær åpen med at det bare ikke fungerte - og at det helt sikkert var litt din skyld også.

Med masse leger i familien, må jeg si at det har slått meg mer enn en gang hvor mye politikk og dritt det er i den sektoren.
Om en tid kan du bli privatpraktiserende og slippe unna mye av dette...men du bør nok skaffe erfaring før det.

Hva med å ta et utenlandopphold, eller satse på et distriktssykehus? Krigssoner er et glimrende sted å skaffe seg kirurgierfaring - likeså akutten i Rio o.l. I løpet av kort tid vil du kunne få mer erfaring enn de erfarne norske legene. (Min far hevdet alltid at de beste kirurgene så og si alltid var fra Brasil)

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: hilmer] #1583609 10/04/2013 08:05
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: hilmer

Hva med å ta et utenlandopphold, eller satse på et distriktssykehus? Krigssoner er et glimrende sted å skaffe seg kirurgierfaring - likeså akutten i Rio o.l. I løpet av kort tid vil du kunne få mer erfaring enn de erfarne norske legene. (Min far hevdet alltid at de beste kirurgene så og si alltid var fra Brasil)

Vil bare legge til at USA er også ett fint sted for å trene på slikt. KJK sendte leger til ett av sykehusene i Bronx i NY om jeg ikke husker feil, pga det var ett av stenden som behandlet flest med flest stikk/kutt og skuddskader i verden. Sikkert mye som har forandret seg nå, og kanskje også mye vanskeligere å få lov til å jobbe i USA nå...

- Mvh BeefCake
Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Stein] #1583613 10/04/2013 08:09
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stein

En attest har du krav på, men du kan jo selvsagt ikke kreve at det skal stå noe annet enn at "N.N. har jobbet her fra da til da."

Attestens innhold er godt beskrevet her; http://ledernett.no/Nyheter/Siste-nytt/Arkiv/2010/Mars-2010/Krav-paa-sluttattest

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583619 10/04/2013 08:14
ean Offline
Ringrev
Ringrev
"Tror dere det gjør noe forskjell om jeg får sparken, eller om jeg sier opp selv, i forhold til å få jobb et annet sted?"
Ja. Får du sparken må du regne med at ny arbeidsgiver vil vite hvorfor.
Sier du opp selv, kan du begrunne dette med ønske om å bytte arbeidsplass pga egenvurdering av samarbeid, vær, vind eller antall høydemeter over havet.
Men får du sparken? Jeg tror ikke det. Dersom sjefen ville blitt kvitt deg så skulle han varslet at du ikke fikk fast stilling etter prøvetiden. Og måtte selvsagt begrunnet dette faglig.
Nå må han begrunne det enda sterkere, for nå har du fast stilling.
Med tanke på hvordan han (etter sigende) beskriver deg så må han være veldig optimistisk om han tror du er typen som blir sittende stille i en stilling over sommeren sånn at han slipper skaffe vikar.
Nuvel..

Referanse har du krav på. Men arbeidsgiver trenger ikke si mer enn hvor lenge du har arbeidet og hva du har gjort. Om jobben er gjort over eller under norm trenger ikke arbeidsgiver si noe om. Men de gjør jo gjerne det om det er over norm i alle fall.

Mitt beste tips: snakk med tillitsvalgt. For du er vel organisert?
Hvis du ikke er det, snakk med tillitsvalgt likevel.
Og husk at du alltid kan ta med tillitsvalgt på møter der din stilling/person skal vurderes/diskuteres.

Eirik

"Any problem that involves the purchase of tools is worth having..."
Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Anders A-R] #1583623 10/04/2013 08:17
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg har en ledig snekkerstilling om du blir arbeidsledig, vi finner mus i ny og ne som du kan evt opperere på...

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583628 10/04/2013 08:21
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det burde være rimelig enkel beslutning å reise til krigssone/flyktningeområde/u-land og skaffe seg hinsides erfaring der som man kan ta med hjem. Da skiller man seg jammen ut i mengden av søkere i etterkant.

Jeg vil dessuten heller ha en kirurg som gjorde slikt i sine unge dager, tok en slik sjanse og skaffet denslags erfaringsbredde og vidsyn, enn en sneversynt norsk-opplært broiler med all sin erfaring fra det rene og pene hvite norske sykehusmiljøet.

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583648 10/04/2013 08:39
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Konformitetsamfunnet ICON_WINK Det slår til!

Sparken=66% arbeidsledighetstrygd umiddelbart
Sier opp=karenstid 8uker og så 66% ALT. Regn 2mnd pga NAV mølla.

I nedbemanninger må ofte de med kort ansiennitet gå først(ja jeg vet det er ganske uvanlig i enkelte bransjer) så det å ha fått sparken med så fersk ansiennitet trenger ikke være en ulempe i praksis. Så jeg ser egentlig ikke den store "sparken" risikoen, iallefall ikke i dagens gode arbeidsmarked.

Arbeidslivet er mere skjørt en det man skulle tro. Selv i bank/finans som går så DET GRINER om dagen med rekordoverskudd, og alikevel så skal tusenvis sies opp på landsbasis for å styrke kjernekapitaldekningskravene. Offentlig sektor skal oppbemanne, så du er i riktig sektor..

Hvilepulsdealen må jo være noe slikt:
Cut en deal om å jobb over sommeren for å løse arbeidstakers utfordring og ansatt ut 2013 fritak for arbeidsplikt ut 2013 (4mnd etterlønn), så ender du opp med kompromiss om 2-3mnd etterlønn. Da sier du opp frivillig mot etterlønn, smiler og er blid uten noe advokater. Alternativt kjøre sak (dyrere for alle, for du er vel organisert i fagrøyrsla).

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583662 10/04/2013 08:49
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Er du sikker på at alle broer er brent?

Hvis du svelger alle kameler, tar kontakt med sjefen og sier at du skjønner at du har vært litt arrogant/dum/lite ydmyk. Selv om du har rett i mange av vurderingene du har gjort, så må du huske at du er nyutdannet, og ingen erfarne leger liker å bli belært av en som har sittet på skolebenken.

Spør om dere kan bli enig om et oppfølgings program, hvor du lover å bedre deg, og han (og HR) kan gi deg månedlige tilbakemeldinger på din oppførsel? Det kommer sikkert til å gjøre vondt i sjela, men om ikke annet så har du kjøpt deg tid. Som du kan bruke til å søke på andre jobber.

Jeg hadde også prøvd å dokumentere din side av saken ved en evt fremtidig oppsigelse. Tenk på alt han kan ta deg for, og bygg dine forsvarsargumenter (møtereferater, mail ol).

På meg så virker det ikke som om han har tenkt til å sparke deg, men bare gjøre hverdagen din så ræva at du sier opp selv.

Hvis du blir sparket, og du lager en tvistesak ut av det, så har du krav på å være i jobben frem til saken er avgjort i retten. Det kan fort ta mange månder før saken din kommer opp for noen rett, og utfallet er uvisst.

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Dexter] #1583684 10/04/2013 09:14
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Btw jeg oppfordrer deg ikke til å kjøre noen sak på dette, men det kan brukes som et argument i evt forandlinger senere "when the shit hits the fan". Si at du ikke har tenkt til å si opp, og at du har blitt anbefalt av din advokat å kjøre en sak på dette hvis du får fyken. Da må sykehuset ha deg ansatt i kanskje opp mot et år (avhengig av behandlingstid), betale lønn og advokater, og risikere at de taper.

Det er bare en pokerbløff, men det er vel nesten det eneste kortet du har å spille. Du får kanskje noen måneder ekstra med etterlønn ut av det?

Men som sagt prøv alle andre alternativer først. Det beste er hvis du klarer å reparere forholdet til sjefen, alternativt at du finner deg en annen jobb.

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583714 10/04/2013 10:06
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg ville ha unngått sak for alt i verden. Videre ville jeg ha sittet i stillingen til du hadde fått ny jobb. Da kan du søke ny jobb - diskresjon ønskes.....så blir det en forståelse av at de ikke kan kontakte eksisterende arbeidsgiver før du har vært på intervju.

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583723 10/04/2013 10:27
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Faen vil dere så gjerne bli kvitt hvilepuls. Alle anbefaler at han drar fortest mulig til en krigssone. Riktignok kan han være litt på kanten i sine uttrykk, men så ille er det vel ikke ICON_GRIN ICON_GRIN

Litt sent nå, men til neste jobb så vær litt mainstream til du har fått fast ansettelse.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583811 10/04/2013 12:34
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Har veldig sansen for han jeg...men, et år i utlendighet kan være det man trenger for en lynkarriere. Den første jobben er viktigere enn man har lyst til å like, og når den skjerer seg - så man man jo nesten prøve noe annet.

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583860 10/04/2013 13:50
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Dexter] #1583901 10/04/2013 14:42
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Dexter
Det er bare en pokerbløff, men det er vel nesten det eneste kortet du har å spille. Du får kanskje noen måneder ekstra med etterlønn ut av det?

Altså;

Jeg har fast kontrakt, og sjefen ventet til prøvetiden var over før han sa han ikke likte meg.
Du kan si det ikke er en pokerbløff, jeg har noen reelle rettigheter oppi det her. Han kan ikke bare si meg opp, han må ha saklig grunn til oppsigelse. Dernest er det en tidkrevende prosess.
Når det er sagt, så tror jeg at det er en smal sak å trylle fram enten noe om samarbeidsproblemer eller faglige mangler. Klarer man å påstå sånt for overleger, så klarer man i hvert fall det ovenfor meg. Her er et stort og ubehagelig usikkerhetsmoment, mtp ansettelsesforholdet, ikke utover dette, det er ikke noe sex, dop, eller gung-ho cowboyingrep utført av meg.

Jeg er ikke sikker på om det er så lurt å snakke med den nye sjefen.
Sett at jeg snakker med sjefen. Han får vite at han driter seg ut, han må sanke skriftlig dokumentasjon, drøftingsmøte osv. Jeg prøver en pokerbløff, og sier at jeg gir faen, dersom han ikke skaffer meg en ny jobb med ok referanse.
Han kan da velge å samarbeide.
Eller han kan bare lage dokumentasjon i etterkant, og innkalle til drøftingsmøte!! Så da vil jeg ikke oppnå noe annet enn å bane vei for å ikke bare miste jobben, men få sparken.

Jeg lurer på om det lureste bare er å vente til jeg har en jobb i boks, og ligge lavt. Jeg tror det er hva det lønner seg å kommunisere til de andre. Når jeg får et jobbtilbud, så kan jeg da prøve en ny pokerbløff. Da kan jeg bløffe så mye jeg vil. F.eks late som jeg ikke har fått jobbtilbud, og prøve på den litt finurlige sluttpakkeløsningen som foreslått (bra), eller sykemelde meg osv. Eller andre bra forslag. Men det viktigste er nok å få en ny jobb.

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Dexter] #1583902 10/04/2013 14:45
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

God plan, hørtes ut som om han karen der hadde det riktig så godt med seg selv. Kommer nok på rett kjøl etter noen uker i kasjotten og ut igjen som et nytt og bedre menneske.

Re: Hjelp!!! SPARKEN!!!!! [Re: Hvilepuls] #1583923 10/04/2013 15:35
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hvilepuls
Sitat: Dexter

Altså;

Jeg har fast kontrakt, og sjefen ventet til prøvetiden var over før han sa han ikke likte meg.
Du kan si det ikke er en pokerbløff, jeg har noen reelle rettigheter oppi det her. Han kan ikke bare si meg opp, han må ha saklig grunn til oppsigelse. Dernest er det en tidkrevende prosess.
Når det er sagt, så tror jeg at det er en smal sak å trylle fram enten noe om samarbeidsproblemer eller faglige mangler. Klarer man å påstå sånt for overleger, så klarer man i hvert fall det ovenfor meg. Her er et stort og ubehagelig usikkerhetsmoment, mtp ansettelsesforholdet, ikke utover dette, det er ikke noe sex, dop, eller gung-ho cowboyingrep utført av meg.

Jeg er ikke sikker på om det er så lurt å snakke med den nye sjefen.
Sett at jeg snakker med sjefen. Han får vite at han driter seg ut, han må sanke skriftlig dokumentasjon, drøftingsmøte osv. Jeg prøver en pokerbløff, og sier at jeg gir faen, dersom han ikke skaffer meg en ny jobb med ok referanse.
Han kan da velge å samarbeide.
Eller han kan bare lage dokumentasjon i etterkant, og innkalle til drøftingsmøte!! Så da vil jeg ikke oppnå noe annet enn å bane vei for å ikke bare miste jobben, men få sparken.

Jeg lurer på om det lureste bare er å vente til jeg har en jobb i boks, og ligge lavt. Jeg tror det er hva det lønner seg å kommunisere til de andre. Når jeg får et jobbtilbud, så kan jeg da prøve en ny pokerbløff. Da kan jeg bløffe så mye jeg vil. F.eks late som jeg ikke har fått jobbtilbud, og prøve på den litt finurlige sluttpakkeløsningen som foreslått (bra), eller sykemelde meg osv. Eller andre bra forslag. Men det viktigste er nok å få en ny jobb.

Det jeg mente med pokerbløff, er at selv om du har rettigheter og kontrakt, så er du lite tjent med å ta dette videre. Det er både slitsomt og dyrt, men enda viktigere er at det er ikke akkurat noe som løfter stemmningen på et evt fremtidig jobbintervju. Det beste for begge parter i en slik konflikt er å bli enig. Enten om hvordan dere skal jobbe videre eller om en sluttpakke, som begge kan leve med.

Men som nevnt tidligere, er alle broer brent? Snakk med HR avdelingen og evt din gamle sjef (som det virker som om du har et ok forhold til), og se om det er noe du kan gjøre. Da kan du bli værende der mens du søker jobber for harde livet.

Nå kjenner ikke jeg din bransje, men det er ganske vanlig at man søker jobb "i hemmelighet" slik at du ikke har noen referanser fra din nåværende sjef.

Uansett hva som skjer så er det lov å ripe opp bilen hans (ps det siste var en spøk....eller?)

Redigert av Dexter; 10/04/2013 15:37.
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå