Noen her inne som var fatbikesyklisten opp Vassfjellet sammen med Petter Northug da? Var innslag på TV-Adressa, men de hadde selvfølgelig mest fokus på at Petter var langt bak topp tre. :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Woohoo! Det snør i marka. Ser ut til at Endless Winter begynner å bli en realitet. Knallforhold i skauen i går også. Rulla en tur over til Nittedal via Movann. Perfekt tur for å løse opp beina litt.
Ser ut til at jeg fanget opp en UFO på filmen. Eventuelt kan det ha vært noe annet:
Her er prototype lykta vs. lysløype (type godt lys, langt bedre enn lysløypa fra Sognsvann til Ullevålseter, f.eks):
Fatbike trenger jo rimelig breie styrer pga mye mostand ved lavt dekktrykk, osv. Markedet flommer ikke akkurat over av lette styrer på 700mm pluss bredde. Hva synes folket om følgende:
De styrene høres mistenkelig lette ut. På en fatbike som så langt typisk er en sykkel med stiv gaffel trenger man et sterkere styre snarere enn et svakere enn normalt.
Alle de styrene er lettere enn Niner sitt 710mm brede styre som jeg nettopp kjøpte, selv om de er bredere. Vekta på det er oppgitt til 175 gram, men har ikke kontrollveid enda.
6,5 og 5 grader backsweep på den bredden høres håpløst ut, neppe noe behagelige å bruke vil jeg tro. 9 grader er bedre, kan du få de til å lage et alternativ med 11 graders backsweep begynner du virkelig å snakke Jeg har sykla med 710mm brede flate styrer med 11 graders backsweep både på 29ern og tjukken til nå, føles veldig behagelig.
Preferert backsweep blir som mye annet veldig individuelt. Det sitter styrer med 25mm rise og 9 grader backsweep på MK1 syklene våre som er i butikk nå. Jeg har 15mm rise og 5 grader backsweep på det som sitter på min egen sykkel, og jeg sitter langt bedre med det enn med 9 grader, men har lang overkropp, og er mest vant til relativt smale, rette styrer med minimal backsweep.
Vekt per cm: Ritchey styret på 5.7kg grus/klatre raketten min er 580mm og 114g, så 1.96g/cm Answer sitt 660cm styre er 135g, så 2.04g/cm Dette styret er 750mm og 159g, så 2.12g/cm
Et styre vil være tyngst på midten pga. det er der momentet er størst, men senter må selvsagt beefes opp med bredere styrer pga mer moment. Økningen i bredde kommer dog i et område med lavere g/cm enn i senter, så selv om senter beefes opp bør g/cm være noe lavere med et bredt vs smalt, så g/cm virker ikke dramatisk i forhold til Ritchey styret, som tross alt også er noen år gammel teknologi.
Edit: sjekket g/cm på forskjellige bredder av samme type styrer nå, og g/cm synker med økende styrebredde, akkurat som jeg tenkte, så Ritchey styret er betydelig lettere enn 750mm styret, også med bredden tatt i betraktning.
Er det EN godkjent tester jeg, er det ikke EN godkjent styrer jeg unna
Tok turen opp på fjellet sammen med min eminente fotografkamerat Ronny Solheim, som tok dette bildet av Diamant fatbike i sitt rette element. Her er det kilometer på kilometer med løyper på høgfjellet (sykkelen er nede i høyre hjørne...).
Ikke helt enige på On-One ang karbongaffel, dette er svaret jeg fikk i dag:
"We are still waiting for our carbon sample and as yet have no plans for a production run.""
Er vel ikke karbon utgaven av ramma man mener? Iflg brant på mtbr så virker det som om det er store planer for en karbongaffel til fatty. De er bare usikre på hvilken diameter de skal ha på styrerør i forhold til salg til andre rammer. Ihvertfall sånn jeg har forstått det:) men kan sikkert ta en stund før den er klar for salg.
Har nettopp kjøpt sykkel derfra og var gasnke spesifikk i at det var gaffel vi snakket om.
I følge brant på mtbr-forumet så kommer det en karbon gaffel mot slutten av året
We don't have a carbon fork right now, and indeed there isn't one on the market with the right specs for our bike, but we are working on one currently (470mm, 55mm rake) and it should hit the shelves before the end of the year.
Preferert backsweep blir som mye annet veldig individuelt. Det sitter styrer med 25mm rise og 9 grader backsweep på MK1 syklene våre som er i butikk nå. Jeg har 15mm rise og 5 grader backsweep på det som sitter på min egen sykkel, og jeg sitter langt bedre med det enn med 9 grader, men har lang overkropp, og er mest vant til relativt smale, rette styrer med minimal backsweep.
Selfølgelig er det individuelt, men generelt gjelder det at et bredere styre må ha mer baksweep for å kunne ha hendene i en naturlig posisjon. 750mm bredde og 5 grader backsweep høres ut som et styre som vil passe et mindretall. Det dere har valgt på MK1 høres fornuftig ut og langt bedre enn det Surly leverer på Pugsley.
Hvordan man bygger opp en fatbike avhenger jo av bruken - skal den kun snøkjøres på preppa løyper så kan den bygges opp med lettere og spinklere komponenter enn om den også skal kjøres som stisykkel på barmark. Skal den brukes på sti og sykles med stiv gaffel får et styre langt større belastninger enn på en grusracer, det blir mer å sammenligne med DH. Det sier i hvertfall kroppen min (særlig håndledda) men jeg har ikke noen empiriske beviser, bare min kvalifiserte(?) synsing
Hvis dette er en seriøs leverandør antar jeg at de både har en FEA som underbygger holdbarheten til produktene samt kan vise til vellykka gjennomførte tester etter EN. Har de det på plass er jo det gull, som du sier så er det ikke mange lette styrer å velge mellom med de breddene, særlig uten rise. Niner flattop var det nærmeste jeg kom det jeg ønska meg.
Hvis du kan få den produsenten til å trylle fram et styre som er minimum 710mm bredt og også kommer i en versjon som er flatt, har 11 graders backsweep og er sterkt og stivt nok tror jeg kanskje endel folk med 29ers og tjukkaser vil bli glade.
Som fatbikesyklende fotograf må jeg bare si at det bildet skulle jeg gjerne tatt selv
Flott drama i skyene og syklisten er fint plassert i bildet, liten men viktig. På denne skjermen kan det se ut som noe av snøen og skyene er utbrent, men håper informasjonen er der på rawfila - dette bildet fortjener å bli trykket og havne på veggen (eller i neste nr. av Terrengsykkel).
Helt konge bilde, Arild! Har det som bakgrunn på Laptopen nå, og da blir syklisten (dvs. deg) litt tydeligere, noe som funker kjempebra. Hvis jeg ikke husker feil så tok Ronny noen close up bilder som var kjempeflotte også, spesielt de to der du sykler i løssnøen med fjorden langt der nede i bakgrunnen
Espen W: Hvor er det rammene for fat bikene blir laga? Og siden du er på "innsiden" av bransjen og har kunnskaper om dette så hadde det vært flott om du kunne svart på disse relaterte spørsmålene også: Er det vanlig av taiwanske produsenter å outsource rammebygging o.l. videre til fabrikker i Kina, for så å sette "Made in Taiwan" på syklene igjen i Taiwan? Internett er en kilde til slike konspirasjonsteorier, og det ville ikke egentlig overrasket meg om mye av det som påstås lagd i Taiwan primært lages i Kina for å kutte kostnader.
Espen W: Hvor er det rammene for fat bikene blir laga? Og siden du er på "innsiden" av bransjen og har kunnskaper om dette så hadde det vært flott om du kunne svart på disse relaterte spørsmålene også: Er det vanlig av taiwanske produsenter å outsource rammebygging o.l. videre til fabrikker i Kina, for så å sette "Made in Taiwan" på syklene igjen i Taiwan? Internett er en kilde til slike konspirasjonsteorier, og det ville ikke egentlig overrasket meg om mye av det som påstås lagd i Taiwan primært lages i Kina for å kutte kostnader.
Mk1 rammene våre blir produsert i Taiwan, men Mk2 blir produsert hos vår vanlige produsent av 5.000,--10.000kr sykler i Kina, Ideal, som produserer/har produsert modeller for stort sett alt som finnes av store navn i bransjen, Trek, Specialized, BMC, Bianchi, osv. Det meste av høykvalitet karbon rammer produseres faktisk i Kina. XDS Carbon Tech produserer mye for Trek, Martec for Specialized, TenTech for Scott og en del Cannondale,etc. Våre MTB karbonrammer produseres faktisk hos A-Pro sin fabrikk i Taiwan, fordi det er der de lager 950g versjonen av 29er ramma som vi bruker (Apro 709CA). I Taiwan fabrikken produserer A-Pro også rammer for merker som Yeti, Santa Cruz, Intense, Norco, Cube, Cannondale, osv, så relativt høy standard. A-Pro 709CA ramma som vi bruker på 20K, 30K, 50K og 55K modellene våre vises her i videoen, og man kan se endringene som vi gjorde i samarbeid med A-Pro for 2013 inni krankhuset, med ny og tett gjennomføring for FD wiren, den nye integrerte chainsuck beskyttelsen og på silikon tetninger for den interne wireføringen.
Mulig at noen setter made in Taiwan på kinaproduserte rammer, men vi hadde de klassiske "Made in China'' merkene på våre karbonrammer da rammene ble produsert hos CarbonAge i Kina, men syklene (da som nå) satt sammen hos high end fabrikken Axman i Taiwan (som også setter sammen sykler for en haug med andre kvalitetsmerker som Surly, Corratec, BH, Salsa, high end Boardman modeller, osv.) Her fant jeg faktisk en artikkel fra cyclingtime.no med en reportasje fra Axman som viser bilder av dekalpålegging, etc på en av våre Nakamura landeveissykler: http://cyclingtime.com/en/2255/article/Photo-Documentary:-A-Trip-To-The-Axman-Factory
Takk for informasjonen! Det er flott at dere er så åpne med hvor og hvem som lager syklene deres. Spør man noen av de andre større sykkelprodusentene hvor dere sykler kommer fra så svarer de som regel noe i retning av at de kanskje lager sykler et sted i Asia.
El-motor på bysykler og transportsykler, ja takk. El-motor på terrengsykler som går i terrenget, nei takk.
Med tanke på diskusjonene og forslagene til redusert tilgjengelighet for syklister i naturen så tror jeg motordrevne sykler kan bli et nytt (og tungtveiende?) argument mot sykling i naturen.
Var innom Lefstad Sport i lunsjen og så på preproduksjonsmodellen til G-sport. Spiderdekk og smal felg forran, men du verden; jeg gleder meg til uke 38!
Jess, Innova brukte samme casing på Spider som på Surly Endomorph. Det er betydelig mer volum i Vee-Rubber Mission som kommer på Mk2, og på 100mm felgen blir det skikkelig volum. Her er Eirik Fiskvik sin Mammut Mk1 sykkel med Spider på 80mm felg vs. min med Mission på 100mm felg:
Første gang jeg møtte på en Moonlander i skauen hadde den Bud/Lou dekk, og jeg hadde bare 80mm felg foran. Akutt tilfelle av trefotssyken, eller kanskje entomssyken da. Forrige lørdag traff jeg på en annen Moonlander, også med Bud/Lou, men nå hadde jeg 100mm felg, og da var det mye jevnere, med 112mm vs 120mm. Bud/Lou er selvsagt gigantmonstre, så de er fortsatt synlig større enn Mission på 100mm felg. Prosjektet vårt med Vee Rubber er et dekk med 6-7mm knaster, 4.6'' (målt på 100mm felg) bakdekk. Går vi for et spesifikt fordekk i tillegg kan det bli alt fra 4.6'' til reelle 5.0'', men i første rekke blir det nok ett dekk, og da 4.6'', slik at det akkurat passer i ganske mange bakrammer, men tilbyr skikkelig jumbo volum. I tillegg skal vi etter planen lage det med hull for pigger, slik at man slipper skrupigger. Her er Mission på 100mm felgen vs. Bud/Lou på 100mm. Mission måler da 4.4'' casingbredde. Når vi får sparket det ut til 4.6'' med skikkelige aggressive knaster kan vi ha noe interessant. Ihvertfall fram til 140mm evt 160mm felgene kommer