Vanlige racerbremser, men han har fått montert CX-hendler/hjelpebremsehendler oppe på styret.
Det var det jeg mente. :-) trodde det var det man kaller CX-bremser.
Ja, jeg vet heller ikke hva som er helt korrekt navn på disse ekstrahendlene. CX-bremser har til nå vært nær ensbetydende med canti, men nå er jo skivebrems tillatt og på full fart inn på den arenaen også. Vi har tidligere sett canti-bremser i PR når været har vært skikkelig grisete, men i år er det neppe mange som satser på det.
Cantibremser er i bruk om man synes sykkelcrossgeometri er det riktige. Her spurten om annenplassen i fjor:
...og den ble vunnet på en Colnago crossramme med Borahjul. Pussig ritt, Roubaix.
På ameriengelsk kalles slike ekstrabremser på toppen av styret in line brakes. Vet ikke om det finnes noe godt norsk ord for dem. Brukes ofte i sykkelcross, og av enkelte ryttere i P-R.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
På ameriengelsk kalles slike ekstrabremser på toppen av styret in line brakes. Vet ikke om det finnes noe godt norsk ord for dem. Brukes ofte i sykkelcross, og av enkelte ryttere i P-R.
De har ikke sånne ekstrabremsehendler i cyclocross.
Hvem er «de»? Nå ble jeg oppriktig nysgjerrig.
Cyclocross-eliten. Tror aldri jeg har sett sånne ekstra bremsehendler på noen sykler i verdenscupen, Superprestige eller i BBank Post Trophy til tross for at jeg prøver å få med meg alt. Selvfølgelig på streamer av ymse kvalitet, så å se alle detaljer på alle sykler er ikke så lett, så et lite forbehold må jeg ta. Men jeg er rimelig sikker på slike hendler i bestefall er sjeldne.
Aha, da skjønner jeg. Jeg har «sett» det en og annen gang, men hvilket nivå vi var på da husker/aner jeg ikke. Jeg prøvde å finne ut om det står noe om det i regelverket, kjenner du evt til det? Hvordan står det forresten til med regelverket hva gjelder flatt styre?
Det kan hende at slike bremsehendler er vanligere på toppnivå i USA, men jeg tviler egentlig. Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være ulovlig med slike hendler i cyclocross, men tipper de er ansett som overflødige pga vekt og da bremsene stort sett bare blir brukt i bratte unnabakker og før litt før svinger i flatere terreng og da sitter de ikke med hendene på toppen av styret. Hastighetene blir jo heller ikke så store i cyclocross at bremser blir en slik "sikkerhetsgreie", hvis du skjønner?
Mener at flatt styre er ulovlig. Men det var lovlig, og ikke helt ukjente Thomas Frischknecht tok sølv i VM i 1997 med flatt styre.
Hjulene til Pontoni hadde heller ikke vært lovlige i dag. Er vel krav om å ha minst 12 eiker pr hjul.
På denne syklingens nasjonaldag har jeg lyst til å vise dere ene veggen i stua her i huset. The Terrible Cobbles of Carrefour. Selvfølgelig fra Carrefour de l'Arbre, ett av dagens heftigste brosteinsparti.