Fikk et par Hope fatsno i posten i går og venter på eiker og hjulrettestativ slik at jeg kan bygge. Også kjekt med disse navene er at samme eikelengde kan brukes på begge sider både foran og bak (hvis jeg har renga rett... Har ikke bygd hjul på 10 år).
9:zero:7 har også noen prototype rammer med 186mm, men vet ikke om det blir noe mer av.
Jeg var oppom Sinober i går, dvs opp fra Snippen og så retning Movann. Digg med en 80km runde etter 5 dager med joggesko i Taiwan.
Syklet fra Hagan via Solemskogen Sandermosen og Movann. Tok skarpt høyre der løypene gikk mot Sørli og Tømte og fulgte løypa mot Sinober. Dine spor her også tro? Måtte av sykkelen i de værste kneikene. Fra Sinober over til Sørskogen og utfor ned mot Hagan. I dag var det så absolutt ikke noe problemer med en helt vanlig halvdemper på sommerdekk :-)
Er det noen som har kjøpt/Prøvd On-One Fatty enda? Hvordan er den sammenliknet med konkurrentene?
Litt "el cheapo" bremser, kanskje?
Er 170mm spacing bak den gjengse "standarden"? ...Og 135mm foran, selvsagt?
TorIvan her på forumet har en sånn. Til og med bilde av den litt lenger oppe i tråden på denne siden
Tror nok On-One bygde den opp med tanke på å komme under 1000 pund, i og med at de annonserte det ganske tidlig i "bekrefte-rykte-men-ikke-si-for-mye"-perioden før den ble tilgjengelig for bestilling rett før jul. Da vil nok bremser typisk være noe å spare på. Kan jo ikke påstå at Gresvik/Inntersport plukket bremser fra øverste hylle heller.
Er det noen som har kjøpt/Prøvd On-One Fatty enda? Hvordan er den sammenliknet med konkurrentene?
Litt "el cheapo" bremser, kanskje?
Er 170mm spacing bak den gjengse "standarden"? ...Og 135mm foran, selvsagt?
TorIvan her på forumet har en sånn. Til og med bilde av den litt lenger oppe i tråden på denne siden
Tror nok On-One bygde den opp med tanke på å komme under 1000 pund, i og med at de annonserte det ganske tidlig i "bekrefte-rykte-men-ikke-si-for-mye"-perioden før den ble tilgjengelig for bestilling rett før jul. Da vil nok bremser typisk være noe å spare på. Kan jo ikke påstå at Gresvik/Inntersport plukket bremser fra øverste hylle heller.
On-One har kjipe bremser og styre som ikke passet meg. Men der hadde jeg alternativer liggende. Boret felger og byttet slanger. Laget også en bredere forskjerm ala Mucky Nutz. Kjennes grei ut nå. Du kan velge litt hva slags deler du vil ha innen snevre rammer.
Ble levert på en uke fra UK. For meg var det å få sykkel nå, kunne nyte våren og skaffe erfaring. Ikke vente til uke 38 med døtid i mellom isklatresesesong/ski og sti.
Ble levert på en uke fra UK. For meg var det å få sykkel nå, kunne nyte våren og skaffe erfaring. Ikke vente til uke 38 med døtid i mellom isklatresesesong/ski og sti.
Bare vent. Snart er du der som ØysteinS tydeligvis er nå; planlegger neste ramme før de små isoporkulene fra sykkeleska har blåst av den forrige. Slik er det når baknavsstandardene må løpe etter dekkutviklingen.
Hvordan er Fattyen til On-one sånn størrelsesmessig? Hvordan er kjørefølelsen? For egen del syns jeg 9:zero:7 byr på svært stive og stødige rammer, kanskje min er ekstra stiv i kjedestagene siden det er en sliding drop out ramme med åpning for beltedrift. Men den ser lik ut de mer vanlige 135mm og 170mm bakrammene, så jeg er ikke sikker gitt. On-one sin ser også stødig ut, for å si det mildt.
Jeg sitter og ser på tilbudet på fatbike hos kjell sykkel. Dette må jo være noe av det mest prisgunstige i kongeriket, eller er det noe jeg ikke vet?? Det er jo like før jeg med 10-15 snødager i året går for "kjøp"-knappen.
Min On-One er den største rama. Er 189 med lang rygg. Kjennes ikke for stor og er stiv som hønn. Men jeg har heller ikke prøvd noen andre tjukkasser, og dermed ikke noe å sammenlikne med.
Jeg var oppom Sinober i går, dvs opp fra Snippen og så retning Movann. Digg med en 80km runde etter 5 dager med joggesko i Taiwan.
Syklet fra Hagan via Solemskogen Sandermosen og Movann. Tok skarpt høyre der løypene gikk mot Sørli og Tømte og fulgte løypa mot Sinober. Dine spor her også tro? Måtte av sykkelen i de værste kneikene. Fra Sinober over til Sørskogen og utfor ned mot Hagan. I dag var det så absolutt ikke noe problemer med en helt vanlig halvdemper på sommerdekk :-)
Jepp, mine spor fra tunet på Sinober og ned til Movann. Faste forhold i løypa på søndag, jeg kjørte med høye 10psi ganske lenge, før jeg måtte ned på noe lavere trykk lenger inne i marka.
OK. Takk. Så mao. er 170mm en helt kurant navdimensjon?
170mm er en del brukt ja. Tilsvarer 135mm på 17.5mm offset ramme. Vi har en prototype med 183mm spacing og (naturlig nok) 183mm baknav, men bruker 135mm med offset ramme på Mk1 og Mk2 produksjonene. Dette gir masse valgmuligheter på baknav, og ga oss mulighet til å bruke det bombesikre Deore navet. Kommer muligens etterhvert en slags bransjestandard, men om den blir 17x, 18x eller 19x er vanskelig å si, så inntil det er offset rammene med 135mm baknav en grei løsning. På Taipei messa ble jeg kjent med en svært sentral herremann som sverger til 165mm baknav, så foreløpig er det mye forskjellige bredder ute og går. 135 og offset ramme funker ihvertfall utmerket sammen med svært stive dobbeltbunnede felger som vi bruker på Mk1 og Mk2. Blir snart testing med et nytt lettvekts hjulsett med drillet 80mm enkeltbunnet felg, 262g baknav og ultralette Pillar Megalight SS eiker (3.5g/eike) med alu nipler.
Jepp, mine spor fra tunet på Sinober og ned til Movann. Faste forhold i løypa på søndag, jeg kjørte med høye 10psi ganske lenge, før jeg måtte ned på noe lavere trykk lenger inne i marka.
Kult prøvd å kjøre løypene ned fra Sørskogen mot Bjønndalen?
170mm er en del brukt ja. Tilsvarer 135mm på 17.5mm offset ramme. Vi har en prototype med 183mm spacing og (naturlig nok) 183mm baknav, men bruker 135mm med offset ramme på Mk1 og Mk2 produksjonene. Dette gir masse valgmuligheter på baknav, og ga oss mulighet til å bruke det bombesikre Deore navet. Kommer muligens etterhvert en slags bransjestandard, men om den blir 17x, 18x eller 19x er vanskelig å si, så inntil det er offset rammene med 135mm baknav en grei løsning. På Taipei messa ble jeg kjent med en svært sentral herremann som sverger til 165mm baknav, så foreløpig er det mye forskjellige bredder ute og går. 135 og offset ramme funker ihvertfall utmerket sammen med svært stive dobbeltbunnede felger som vi bruker på Mk1 og Mk2. Blir snart testing med et nytt lettvekts hjulsett med drillet 80mm enkeltbunnet felg, 262g baknav og ultralette Pillar Megalight SS eiker (3.5g/eike) med alu nipler.
Mange har vel sett fatbike filmen fra Bjøberg til Feten med ToHee. Hallingdølen så den også og ville gjerne lage en videoreportasje på den. Det endte opp med fokus på han gopro-nissen fra Hemsedal... Samma det.
Men jeg håper i hvertfall at "vanlige" folk som ser den ikke får noen motforestillinger mot fatbike i løypene. Hva tror dere?
Spinnville forhold i Hemsedal nå. Her er noen smakebiter fra i går. For de som er kjent: dette er langs Ershovd vannene retning Storeskard:
3psi: Priceless.
Nå: ut igjen i strålende sol, over til Bjøberg, ned til Storeskardvannet så motsatt vei fra igår og brattbakken til Ershovd. Deretter ser jeg hvor langt opp på toppene jeg kommer
Mange har vel sett fatbike filmen fra Bjøberg til Feten med ToHee. Hallingdølen så den også og ville gjerne lage en videoreportasje på den. Det endte opp med fokus på han gopro-nissen fra Hemsedal... Samma det.
Men jeg håper i hvertfall at "vanlige" folk som ser den ikke får noen motforestillinger mot fatbike i løypene. Hva tror dere?
Bortsett fra den litt uheldige sekvensen ved 2:27 med skrens inn i skisporet så var det jo bare flott reklame alt sammen.
Jada, jeg regnet med den ville komme. Men om man følger med litt på den originale videoen ser man at det er ganske rufsete spor over fjellet med mye innblåst snø. Så jeg får legge meg flat og si at vi beklager veldig at sporet ble trashet litt akkurat der.
Men! Det fine med langrennsløyper er at dagen etter er de som nye igjen!
Øyvind! Frisk satsning der og jeg er helt enig, det er skikkelig moro å hoppe med fatbike. Og så er det mye mer gøy å tryne på snø enn jord, stein og røtter..
Redigert av Tallak; 27/03/201311:43. Rediger grunn: kudos til Hr Aas.
Insta VIMEO 2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso