|
|
Sokkel av flis under høyttalere, noe vits?
|
Re: Sokkel av flis under høyttalere, noe vits?
[Re: bixit]
24/03/2013 09:40
|
Espen
More than words
|
More than words
Har vel aldri vært solgt så mange titanrammer her til lands.
e
|
|
|
24/03/2013 09:42
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ja. Har det noen gang blitt solgt mer enn en håndfull i året?
Tipper de som kjøper er godt voksne med råd til luksusprodukter, og kjøper custombygget. Det jeg er enig i er at det ikke finnes toppmodeller i titan i de mer vanlige merkenes sortimenter, slik det gjorde i "gamle dager".
|
|
|
[Re: Espen]
24/03/2013 10:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva mener du med "kjenner forskjell"? Jeg har en titanramme med 1" demping uten svingpunkter. Jeg kjenner tydelig forskjell på den og en stiv aluramme.
Denne analogien er HELT avhengig av hva man mener å få ut av en titanramme. Bare så det er nevnt, dette er ikke noe direkte til deg Geir. Bare et annet (og kanskje mer familiært?) eksempel på forskjellige ting, som folk gledelig betaler mye for, som de mener er verd penga, som er forskjellig, men som i praksis (altså kjørefølelsen) ikke er det. TW-produsert hardtail i alu vs."håndlaget", USA-produsert hardtail i titan. e Jeg forstår hva du mener, Espen, og føler ikke dette som et angrep på meg i det hele tatt. Jeg har en titan landeveisramme. Den får meg ikke til å sykle fortere og gir meg ikke en bedre sykkelopplevelse (det vil si det gjør den, men bare av psykologiske grunner), men jeg kan forsvare kjøpet likevel.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
24/03/2013 10:10
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg har i alle fall ikke noe problem med å bruke (mer) penger på ting bare fordi jeg synes de er fine, kule eller morsomme å eie.
|
|
|
[Re: GeirK]
24/03/2013 10:32
|
Espen
More than words
|
More than words
men bare av psykologiske grunner ...og det er legitimt nok. Likevel sier de ferreste at de kjøpte en dyr ramme, av psykologiske grunner. Man gjorde det, fordi det gir noe ekstra. Kan også legge til at jeg har langt mer sans for brukskunst enn for feks høytalerkabler. Det er jo din opplevelse dette dreier seg om ikke sant? Blir den bedre, så blir den bedre. Om vitenskasmenn, forumdeltakere eller andre, synes det er feil, ikke vitenskaplig bevist eller hva som helst, er underordnet. For noen er det kanskje bedre å vite at den bedrede opplevelsen kan dokumenteres vitenskaplig, men for meg er ikke slikt avgjørende. Mennesker er ikke maskiner. De er irrasjonelle, følsomme psykisk påvirkelige vesener. Vi er jo ikke i mål når det gjelder å kartlegge menneskets psyke og evner til å oppfatte og behandle inntrykk. Vin er et annet eksempel. Folk kjøper dyre viner, og det er godt, men forsøk viser at mange (selv erfarne vinkjennere) ikke greier å skille like godt som de tror. E
|
|
|
24/03/2013 10:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
men bare av psykologiske grunner ...og det er legitimt nok. Likevel sier de ferreste at de kjøpte en dyr ramme, av psykologiske grunner. Man gjorde det, fordi det gir noe ekstra. Kan også legge til at jeg har langt mer sans for brukskunst enn for feks høytalerkabler. Det er jo din opplevelse dette dreier seg om ikke sant? Blir den bedre, så blir den bedre. Om vitenskasmenn, forumdeltakere eller andre, synes det er feil, ikke vitenskaplig bevist eller hva som helst, er underordnet. For noen er det kanskje bedre å vite at den bedrede opplevelsen kan dokumenteres vitenskaplig, men for meg er ikke slikt avgjørende. Mennesker er ikke maskiner. De er irrasjonelle, følsomme psykisk påvirkelige vesener. Vi er jo ikke i mål når det gjelder å kartlegge menneskets psyke og evner til å oppfatte og behandle inntrykk. Vin er et annet eksempel. Folk kjøper dyre viner, og det er godt, men forsøk viser at mange (selv erfarne vinkjennere) ikke greier å skille like godt som de tror. E Helt enig. Derfor diskuterer vi ikke hvorvidt dyre forsterkere oppleves som de gir bedre lyd. Det er alle enige om. Vi diskuterer ÅRSAKEN til at de oppleves slik.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
24/03/2013 12:09
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Poenget mitt var at denne type ramme ikke lar seg bygge i alu.
Klart man kan! Ibis Ripley er en aluminiums softtail. Den fungerte sikkert fint. Men siden "Alle" har den samme kunnskapen som deg kan jeg ikke tenke meg at de fikk solgt noe særlig. Kan vi trekke paralleller til denne debatten tro? LarsB
|
|
|
24/03/2013 12:34
|
Espen
More than words
|
More than words
Var det ikke stål i kjedestagene der?
Tynne flate plater hvartfall.
e
|
|
|
[Re: larsb]
24/03/2013 17:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Klart man kan! Ibis Ripley er en aluminiums softtail. Den fungerte sikkert fint. Men siden "Alle" har den samme kunnskapen som deg kan jeg ikke tenke meg at de fikk solgt noe særlig. Kan vi trekke paralleller til denne debatten tro? LarsB Det kan vi helt sikkert. Jeg ville bare ha en legendarisk sykkelramme, jeg, og det fikk jeg.
|
|
|
25/03/2013 10:17
|
bixit
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Anbefalt plassering i rommet er ofte nesten en meter ifra bakvegg. Slik at du nærmest slokker alle lyder rundt 85 Hz? Høres ikke spesielt lurt ut med mindre du absorberer så lave frekvenser bak høyttaleren. Les og lær: http://www.genelec-ht.com/learning-center/faq/acoustical/bass/#formula Sidevegg kan også gi høyere lydnivå fra en side, At lyden er høyere er ikke problemet med sideveggen, men at en eksakt, noe dempet kopi av lydsignalet over en viss frekvens treffer øret ditt noen millisekunder etter direktesignalet og smører ut detaljer i lydbildet. At refleksjoner er et problem, er jeg ikke helt enig i. Uten refleksjoner blir det skarp lyd. Det kalles også transienter, at lyden kommer kjapt og stopper brått. Det er også en "fordel" med klasse A-strøm forsterkere, at lydsignalen kommer kjappere frem, og blir raskere. Det blir sikkert også mindre forvregning. Det er akkurat det som kan gjøre lyden for skarp, og jeg tviler også på at de som lagde innspillingen ville at musikken skulle spilles på den måten. Det å ha refleksjoner ifra begge sidevegger kan gi bedre lyd, mener jeg, selv om det ikke betyr at man får krystallklar lyd fra bare høyttalere. Det heter vel romklang. litt komplisert
|
|
|
25/03/2013 11:36
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
men bare av psykologiske grunner ...og det er legitimt nok. Likevel sier de ferreste at de kjøpte en dyr ramme, av psykologiske grunner. Man gjorde det, fordi det gir noe ekstra. Kan også legge til at jeg har langt mer sans for brukskunst enn for feks høytalerkabler. Det er jo din opplevelse dette dreier seg om ikke sant? Blir den bedre, så blir den bedre. Om vitenskasmenn, forumdeltakere eller andre, synes det er feil, ikke vitenskaplig bevist eller hva som helst, er underordnet. For noen er det kanskje bedre å vite at den bedrede opplevelsen kan dokumenteres vitenskaplig, men for meg er ikke slikt avgjørende. Mennesker er ikke maskiner. De er irrasjonelle, følsomme psykisk påvirkelige vesener. Vi er jo ikke i mål når det gjelder å kartlegge menneskets psyke og evner til å oppfatte og behandle inntrykk. Vin er et annet eksempel. Folk kjøper dyre viner, og det er godt, men forsøk viser at mange (selv erfarne vinkjennere) ikke greier å skille like godt som de tror. E Det er mange gode grunner til å kjøpe dyre kabler og forsterkere. Det at du objektivt sett får bedre lyd er ikke en av dem. Det er ikke noe feil i å si at du kjøpte det pga en eller annen subjektiv grunn. Du likte designet, du synes det gir deg en bedre opplevelse , du vil ha det merket ol. Det er ikke vits å forsvare kjøpet av kabler til 1.000 kr/meter med at det er håndflettet kobber som skal motvirke jordrotasjonen, noe som gir mer snert i mellomtonen. Det samme gjelder i stor grad også sykkelrammer......
|
|
|
25/03/2013 12:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
At refleksjoner er et problem, er jeg ikke helt enig i. Uten refleksjoner blir det skarp lyd. Det kalles også transienter, at lyden kommer kjapt og stopper brått. Det er også en "fordel" med klasse A-strøm forsterkere, at lydsignalen kommer kjappere frem, og blir raskere. Det blir sikkert også mindre forvregning. Det er akkurat det som kan gjøre lyden for skarp, og jeg tviler også på at de som lagde innspillingen ville at musikken skulle spilles på den måten. Det å ha refleksjoner ifra begge sidevegger kan gi bedre lyd, mener jeg, selv om det ikke betyr at man får krystallklar lyd fra bare høyttalere. Det heter vel romklang.
Her var det mye kvasi-teori, og for det meste vranglære. Direkte refleksjoner fra sidevegger gir grøtete lyd med mindre veggene er veldig langt unna. For å skape romklang, må forsinkelsen større enn 50ms, noe som tilsvarer en signalvei på 17 meter tur/retur refleksjonspunktet. Det du sier om klasse A-forsterkere, hvor har du det fra?
|
|
|
25/03/2013 14:02
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Det er også en "fordel" med klasse A-strøm forsterkere, at lydsignalen kommer kjappere frem, og blir raskere. Det blir sikkert også mindre forvregning.
Klasse A sammenlignet med hva? AB opererer i klasse A mesteparten av tiden, og biproduktene av klasse B operasjon gir seg utslag i harmonisk forvrengning, ikke faseforskyvning. Hvis du mener noe annet enn faseforskyvning med forsinkelse må du nesten definere begrepsbruken.
Redigert av sverreb; 25/03/2013 14:02.
|
|
|
25/03/2013 14:12
|
bixit
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg mente at hvis man tar de dyreste high-end komponenetene, og et lytterom uten refleksjoner, så får man et anlegg som har veldig klar og pen lyd, men også et anlegg som det er mulig å få vondt i ørene av. Spesielt hvis høyttalerne er sånn ett-punkts, lydkilde, og lyden kommer fra stillhet, til maksnivå veldig fort. At da kan det være en fordel med endel refleksjoner i rommet. Jeg tenkte at refleksjoner ifra sideveggene kan være en faktor som virker musikalsk, rett og slett.
På samme måte som at en signalkilde med sånne rør-komponenter eller en LP-spiller (CD-spiller med rørkomponenter), kan gi bra resultat i et anlegg, hvis forsterkeren er basert på transistorer, og høyttalerne har magnesium-membraner, eller aluminiumsmembraner. Men jeg er enig i at refleksjoner ifra flata vindusruter på den ene siden vil være plagsomt, eller refleksjoner ifra vindusruter på begge sidene.
Klasse-A forsterkere har veldig høyt strømforburk, da strømmen til utgangstransistorene står på hele tiden. Hvor jeg har det ifra, her og der (produsentenes brosjyrer), bygd en forsterker selv. Fordelen er at komponentene, og spesielt de store utgangstransistorene er varme når de avgir lyd. Endel av komponentene er "på" hele tiden, og bare venter på at lydsignalet skal forsterkes.Sammenlignet med vanlige klasse-B effektforsterkere, som har endel komponenter som bare har den nødvendige strømstyrken til komponentene, for at lydsignalet blir forsterket. Det er de transistorene som står montert på kjøleribbene jeg mener, som spesielt bruker mye strøm i klasse-A forsterkere.
De utgangstransistorene sørger omtrent for at det er et inn signal som er svakt og kommer ifra forforsterkeren, og et utsignal som er forsterket, og som går til høyttalerne. Dette krever strøm, derfor er de montert på kjøleribber.
Det nyeste kalles vel klasse-D, og er mer moderne konstruert, med raskere signalvei, uten at forsterkeren bruker maks-strømeffekt konstant, slik som jeg har oppfattet at klasse-A forsterkere gjør. De nye effektforsterkerne til Rotel kalles klasse-D "energy-efficient" f.eks.
|
|
|
25/03/2013 14:24
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Klasse-A forsterkere har veldig høyt strømforburk, da strømmen til utgangstransistorene står på hele tiden.... Fordelen er at komponentene, og spesielt de store utgangstransistorene er varme når de avgir lyd........ Det er de transistorene som står montert på kjøleribbene jeg mener, som spesielt bruker mye strøm i klasse-A forsterkere.
De utgangstransistorene sørger omtrent for at det er et inn signal som er svakt og kommer ifra forforsterkeren, og et utsignal som er forsterket, og som går til høyttalerne. Dette krever strøm, derfor er de montert på kjøleribber.
Hvis det er en fordel at de er varme, hvorfor er de da montert på kjøleribber?
|
|
|
25/03/2013 14:31
|
bixit
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Unngå overoppheting, og alternativ til varmeovn. Kanskje det ikke er en fordel at de er varme, men at de er på hele tiden..
|
|
|
25/03/2013 14:54
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jeg mente at hvis man tar de dyreste high-end komponenetene, og et lytterom uten refleksjoner, så får man et anlegg som har veldig klar og pen lyd, men også et anlegg som det er mulig å få vondt i ørene av. Spesielt hvis høyttalerne er sånn ett-punkts, lydkilde, og lyden kommer fra stillhet, til maksnivå veldig fort. Fysiske refleksjoner kan ikke gi pre-ekko. Refksene må nødvendigvis komme etter direktelyden. Mye ekkko vi derfor forlenge lyden etter en transient, men vil ikke dempe en initiell impuls. Klasse-A forsterkere har veldig høyt strømforburk, da strømmen til utgangstransistorene står på hele tiden. Hvor jeg har det ifra, her og der (produsentenes brosjyrer), bygd en forsterker selv. Fordelen er at komponentene, og spesielt de store utgangstransistorene er varme når de avgir lyd. Endel av komponentene er "på" hele tiden, og bare venter på at lydsignalet skal forsterkes.Sammenlignet med vanlige klasse-B effektforsterkere, som har endel komponenter som bare har den nødvendige strømstyrken til komponentene, for at lydsignalet blir forsterket. Det er de transistorene som står montert på kjøleribbene jeg mener, som spesielt bruker mye strøm i klasse-A forsterkere.
Ingen lager rene klasse B forsterkere for audiobruk. Intil nylig har klasse AB vært dominant. Klasse AB opererer som klasse A helt til signalnivået overstiger en gitt designgrense hvor forsterkeren går over i klasse B operasjon (D.v.s. at ene siden i push-pull konfigurasjonen er av). Klasse AB forsterkere når for alle praktiske formål sin termiske likevekt uavhengig av signal etter kort tid etter de er skrudd på siden det er vanlig å bruke en betydelig biasstrøm. Vedvarende spilling på ekstremt høye lydnivåer og lite dynamisk innhold kan sikkert heve temperaturen noe, men så lenge transistorene er nogenlunde matchet har det også lite å si.
Redigert av sverreb; 25/03/2013 14:58.
|
|
|
[Re: larsb]
25/03/2013 15:13
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Klart man kan! Ibis Ripley er en aluminiums softtail. Den fungerte sikkert fint. Men siden "Alle" har den samme kunnskapen som deg kan jeg ikke tenke meg at de fikk solgt noe særlig. Kan vi trekke paralleller til denne debatten tro? LarsB hahaha garantert :o)
|
|
|
25/03/2013 16:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg mente at hvis man tar de dyreste high-end komponenetene, og et lytterom uten refleksjoner, så får man et anlegg som har veldig klar og pen lyd, men også et anlegg som det er mulig å få vondt i ørene av. Spesielt hvis høyttalerne er sånn ett-punkts, lydkilde, og lyden kommer fra stillhet, til maksnivå veldig fort. At da kan det være en fordel med endel refleksjoner i rommet. Jeg tenkte at refleksjoner ifra sideveggene kan være en faktor som virker musikalsk, rett og slett.
Her må en skille mellom refleksjoner 0-20ms fra hovedsignalet, som hørselen oppfatter som den kommer sammen med hovedsignalet og som ødelegger detaljer, og refleksjoner senere enn 50ms, som øret oppfatter som et separat signal og som gir et positivt bidrag. Det er helt riktig at et lydanlegg i et ekkofritt rom vil høres tamt ut, men de tidlige, kraftige refleksjonene som en får fra sidevegger, tak og gulv, bør alltid dempes så mye som mulig. Jeg har forresten vært inne i det ekkofrie rommet på daværende NTH mens eg studerte, og det er en sær og nesten ubehagelig opplevelse å bare føre en samtale der inne.
|
|
|
25/03/2013 16:31
|
Espen
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: ØyvindHr]
25/03/2013 16:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Den beste parallellen er racersyklister som kjenner forskjellen på dempingen i forskjellige rammematerialer, eller de som kan kjenne om et stem er stivt eller ikke når de kjører nedover.
|
|
|
25/03/2013 21:12
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor er aktive høytalere bedre?
|
|
|
[Re: Ketle]
25/03/2013 21:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ikke dumt spørsmål. La oss ta eksempel i en treveis høyttaler.
Basselementet er designet slik at det hånterer frekvenser under 300Hz, mellomtonelementet tar over der bassen slipper opp til 5000Hz og så tar diskanten seg av resten. Digitalt i en forsterker kan denne oppdelingen gjøres veldig rimelig og enkelt med digital signalprosessering, selv analogt er det ikke noen stor greie fordi du kan operere på linjesignaler i forforsterkertrinnet med maks amplitude på 2Volt og ingen effekt. Filterene som deler frekvensene kan lages aktive (med tunede forsterkere) og minimere faseforvrengning og i tillegg lages skarpere slik at de deler hardere og mindre uønsket signal "lekker" til de elementene der det ikke hører hjemme. Ulempen er at du må ha seks høyttalerterminaler i hver kanal og forsterkeren må vite eksakt hvlke delefrekvenser høyttaleren er designet for.
Måten man gjør det på tradisjonelt, er at forsterkeren mater alt ut som et effektsignal og så skjer oppdelingen i frekvensområder inni høyttalerkassa. Her er det imidlertid ingen strøm, så alt må gjøres passivt med spoler og kondensatorer som, i alle fall for bass og mellomtone må klare mye strøm og spenning. Sånne passive effektfiltre er dyre og vanskelige og uansett hvor godt designet de er, representerer et kompromiss som lar "alle" forsterkere fungere med "alle" høyttalere og med ett enkelt lederpar per høyttaler. Så lenge helt forskjellige firmaer lager høyttalere og forsterkere, har ingen av dem særig grunn til å gjøre noe med dette da det umiddelbart innsnevrer valgfriheten i komponentsammensetningen.
|
|
|
26/03/2013 07:20
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Den beste parallellen er racersyklister som kjenner forskjellen på dempingen i forskjellige rammematerialer, eller de som kan kjenne om et stem er stivt eller ikke når de kjører nedover. Eller de som på ramme alvor påstår at de merker forskjell på vekten på sykler? Kan man merke forskjell på 10 gram- 15 eller 50? Antagelig ikke og kan ikke det dokumenteres kan man umulig merke forskjell på 5 eller 10 kilo heller, logisk eller hva? Hvordan kan man ikke merke forskjell og dokumentere det (dvs vekten kan jo dokumenteres, men kan en rytter i "blindtest" merke det? Hvor skal grensen gå for når man merker en vektforskjell. Går grensen på 2000gram der 1999 gram og 2001 gram gir et hav av forskjell ? Er det ikke litt sånn med hifi også. Verden er ikke digital med absolutte grenser for noe som helst. Verden er analog å det ender også lyden opp med å være til syvende og sist. Er forskjellene store er de enklere å detektere, er de mindre er det vanskeligere. Det finnes relativt rimelig hifi som kan spille bedre enn mye dyrer anlegg som sikkert flyter på WOW faktorer. En kompis matet en effektblokk med analogutgangen på en iPhone. Dynamic Presisjon på 250W Digre JBL høyttalere å det låt så langt fra bra som det kan låte uansett volum. Han feiret gebursdag for et års tid siden å jeg tok med meg en laptop og en HD10 og matet hans forsterker med den i stedet. At det låt bedre fikk vi bekreftet av flere som uten å vite hva som var årsaken lurte på hva faen han hadde gjort med anlegget sitt. Her vil jeg tro at forskjellen var like enkle som å registrere som for de fleste å merke 4-5 kilo på en sykkel (minst) Begge lydkildene inneholder i prinsippet de samme funksjonene, men likevel ulik lyd. Du må gjerne følge opp med spørsmål som : Hvorfor skulle det være forskjell? Forklar? Fortell mer? Vis meg dokumentasjon? Jeg kan ikke forklare hvorfor, du prøver stadig vekk, men jeg er fremdeles ikke overbevist om at det er så sort hvitt som du skal ha det til . Jeg er som sagt ikke uenig i at det er mye mombojumbo der ute og mye som tilskrives forfengelighet og ren lyst. Jeg har heller ikke noen ekstreme meninger og er ikke i likhet med andre så himla opptatt av å arrestere alle som har ulike oppfatninger om verden rundt seg. At ikke flere "HiFi" folk engasjerer seg for å motbevise en fullstendig sort hvitt påstand om at alt i prinsippet er likt uansett pris og valg av komponenter kan jo ha sin naturlige forklaring. De fleste er fornøyd med sine investeringer og oppgraderinger å stoler mer på egne erfaringer og har ikke et hav av engasjement og tid på å forklare hvorfor de liker sin "hobby" å får det utbytte de ønsker av det :o) De fleste som kjøper en bil de er fornøyd med driter i hva andre måtte mene og få om noen bruker resurser på å motbevise påstander om at de faktisk kjører det noen kaller en drittbil uten at det styrker eller svekker påstandene i utgangspunktet. God påske forøvrig :-)
|
|
|
26/03/2013 08:33
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Den beste parallellen er racersyklister som kjenner forskjellen på dempingen i forskjellige rammematerialer, eller de som kan kjenne om et stem er stivt eller ikke når de kjører nedover. Eller de som på ramme alvor påstår at de merker forskjell på vekten på sykler? Kan man merke forskjell på 10 gram- 15 eller 50? Antagelig ikke og kan ikke det dokumenteres kan man umulig merke forskjell på 5 eller 10 kilo heller, logisk eller hva? Hvordan kan man ikke merke forskjell og dokumentere det (dvs vekten kan jo dokumenteres, men kan en rytter i "blindtest" merke det? Hvor skal grensen gå for når man merker en vektforskjell. Går grensen på 2000gram der 1999 gram og 2001 gram gir et hav av forskjell ? Er det ikke litt sånn med hifi også. Verden er ikke digital med absolutte grenser for noe som helst. Verden er analog å det ender også lyden opp med å være til syvende og sist. Er forskjellene store er de enklere å detektere, er de mindre er det vanskeligere. Det finnes relativt rimelig hifi som kan spille bedre enn mye dyrer anlegg som sikkert flyter på WOW faktorer. En kompis matet en effektblokk med analogutgangen på en iPhone. Dynamic Presisjon på 250W Digre JBL høyttalere å det låt så langt fra bra som det kan låte uansett volum. Han feiret gebursdag for et års tid siden å jeg tok med meg en laptop og en HD10 og matet hans forsterker med den i stedet. At det låt bedre fikk vi bekreftet av flere som uten å vite hva som var årsaken lurte på hva faen han hadde gjort med anlegget sitt. Her vil jeg tro at forskjellen var like enkle som å registrere som for de fleste å merke 4-5 kilo på en sykkel (minst) Begge lydkildene inneholder i prinsippet de samme funksjonene, men likevel ulik lyd. Du må gjerne følge opp med spørsmål som : Hvorfor skulle det være forskjell? Forklar? Fortell mer? Vis meg dokumentasjon? Jeg kan ikke forklare hvorfor, du prøver stadig vekk, men jeg er fremdeles ikke overbevist om at det er så sort hvitt som du skal ha det til . Jeg er som sagt ikke uenig i at det er mye mombojumbo der ute og mye som tilskrives forfengelighet og ren lyst. Jeg har heller ikke noen ekstreme meninger og er ikke i likhet med andre så himla opptatt av å arrestere alle som har ulike oppfatninger om verden rundt seg. At ikke flere "HiFi" folk engasjerer seg for å motbevise en fullstendig sort hvitt påstand om at alt i prinsippet er likt uansett pris og valg av komponenter kan jo ha sin naturlige forklaring. De fleste er fornøyd med sine investeringer og oppgraderinger å stoler mer på egne erfaringer og har ikke et hav av engasjement og tid på å forklare hvorfor de liker sin "hobby" å får det utbytte de ønsker av det :o) De fleste som kjøper en bil de er fornøyd med driter i hva andre måtte mene og få om noen bruker resurser på å motbevise påstander om at de faktisk kjører det noen kaller en drittbil uten at det styrker eller svekker påstandene i utgangspunktet. God påske forøvrig :-) Hvis du har to like sykler, med en vektforskjell på 5 kg, og de presterer like tider i en blindtest, så er det nærliggende å tro at 5 kg ikke spiller noen rolle på ytelsen. Hvis jeg føler at en sykkel på 8,3 kg er mye raskere enn en på 8,5 kg, så er det god nok grunn for meg til å kjøpe den. Eller at svart er kulere enn rødt, eller what ever. Men jeg kan ikke påstå at en sykkel er raskere enn en annen uten å teste det. Hvis du og dine venner liker hifi, og har lyst til å kjøpe forsterker og kabler for mange tusen kroner, så er det helt greit. Det er også helt greit at dere føler at musikken høres bedre ut, men dere kan ikke påstå at det er en objektiv sannhet før det er testet.
|
|
|
26/03/2013 11:06
|
Espen
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: Dexter]
26/03/2013 11:07
|
Espen
More than words
|
More than words
men bare av psykologiske grunner ...og det er legitimt nok. Likevel sier de ferreste at de kjøpte en dyr ramme, av psykologiske grunner. Man gjorde det, fordi det gir noe ekstra. Kan også legge til at jeg har langt mer sans for brukskunst enn for feks høytalerkabler. Det er jo din opplevelse dette dreier seg om ikke sant? Blir den bedre, så blir den bedre. Om vitenskasmenn, forumdeltakere eller andre, synes det er feil, ikke vitenskaplig bevist eller hva som helst, er underordnet. For noen er det kanskje bedre å vite at den bedrede opplevelsen kan dokumenteres vitenskaplig, men for meg er ikke slikt avgjørende. Mennesker er ikke maskiner. De er irrasjonelle, følsomme psykisk påvirkelige vesener. Vi er jo ikke i mål når det gjelder å kartlegge menneskets psyke og evner til å oppfatte og behandle inntrykk. Vin er et annet eksempel. Folk kjøper dyre viner, og det er godt, men forsøk viser at mange (selv erfarne vinkjennere) ikke greier å skille like godt som de tror. E Det er mange gode grunner til å kjøpe dyre kabler og forsterkere. Det at du objektivt sett får bedre lyd er ikke en av dem. Det er ikke noe feil i å si at du kjøpte det pga en eller annen subjektiv grunn. Du likte designet, du synes det gir deg en bedre opplevelse , du vil ha det merket ol. Det er ikke vits å forsvare kjøpet av kabler til 1.000 kr/meter med at det er håndflettet kobber som skal motvirke jordrotasjonen, noe som gir mer snert i mellomtonen. Det samme gjelder i stor grad også sykkelrammer...... Bare for ordenskyld, jeg har ikke dyre høytalerkabler selv.
|
|
|
26/03/2013 12:54
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
En kompis matet en effektblokk med analogutgangen på en iPhone. Dynamic Presisjon på 250W Digre JBL høyttalere å det låt så langt fra bra som det kan låte uansett volum. Han feiret gebursdag for et års tid siden å jeg tok med meg en laptop og en HD10 og matet hans forsterker med den i stedet. At det låt bedre fikk vi bekreftet av flere som uten å vite hva som var årsaken lurte på hva faen han hadde gjort med anlegget sitt. Her vil jeg tro at forskjellen var like enkle som å registrere som for de fleste å merke 4-5 kilo på en sykkel (minst) Begge lydkildene inneholder i prinsippet de samme funksjonene, men likevel ulik lyd.
Du må gjerne følge opp med spørsmål som : Hvorfor skulle det være forskjell? Forklar? Fortell mer? Vis meg dokumentasjon?
Du har ikke forklart hvordan du kan konkludere med forskjell i denne testen, men det er ikke spesiellt vanskelig å komme opp med scenarier hvori man merkbart degradderer lyden hvis man driver et effektrinn fra et annet effekttrinn uten å ha kontroll på hvor mye gain man legger på i forkant. I.e. ifonen kan lett ha blitt satt til så mye gain at effekttrinnet i den klipper. forøvrig vil små nivåforskjeller være nok til å høre forskjell selv om det ikke er noen endringer i signalkvalitet.
Redigert av sverreb; 26/03/2013 12:54.
|
|
|
[Re: sverreb]
26/03/2013 13:22
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Så du mener at en iPhone med innebygde analogdel plugget rett i en effektforsterker burde låte like bra som hva som helst?
Jeg har forklart at lydkvaliteten ble vesentlig bedre på alle nivåer og at det uten noen diskusjon var enighet om det inkludert de som ankom kvelden som faktisk ikke visste at det var noe utenom det vanlige, De kommenterte det faktisk helt uoppfordret.
Jeg skriver også at jeg ikke kan forklare hvorfor, bare slår fast at det ble en vesentlig forbedring , Jeg vil anta at de fleste ikke ville blitt forundret om lyden ble bedre av en Hegel HD10 enn en iPhone. Du er ikke blant dem om jeg forstår deg rett? Det aksepterer jeg uten at du behøver å forklare deg nærmere ;-)
|
|
|
[Re: Dexter]
26/03/2013 13:50
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
[quote=Dexter
Hvis jeg føler at en sykkel på 8,3 kg er mye raskere enn en på 8,5 kg, så er det god nok grunn for meg til å kjøpe den. Eller at svart er kulere enn rødt, eller what ever. Men jeg kan ikke påstå at en sykkel er raskere enn en annen uten å teste det.
Hvis du og dine venner liker hifi, og har lyst til å kjøpe forsterker og kabler for mange tusen kroner, så er det helt greit. Det er også helt greit at dere føler at musikken høres bedre ut, men dere kan ikke påstå at det er en objektiv sannhet før det er testet.
[/quote]
Jeg har kjøpt ny sykkel nylig og akkurat i skrivende stund bestilt en til. Jeg har ingen ambisjoner i konkurranse sammenheng der sekunder teller selv om jeg nok kommer til å delta på et og annet ritt. Dog er jeg opptatt av kvalitet og den gode følelsen en god sykkel gir meg. Når jeg endelig etter mange års sykkeldvale har resurser å avse spanderer jeg mer enn jeg nødvendigvis må, Jeg synes det er ekstra motiverende når jeg vet at det ikke står på utstyret. Er jeg alene om det tro?
Flyr også modellfly og der får du som regel alltid det du betaler for. Tilsynelatende like modeller til langt lavere pris er ikke billige uten grunn å faen ta om jeg skal bruke kvalitetstid på stripa på noe som ikke flyr godt. Selv om alle i utgangspunktet kan flys og landes uten problemer stiller jeg større krav enn som så.
Så du er også forundret over at en analogutgang på en iPhone ga merkbart dårligere lyd enn mer seriøst utstyr? Du mener at man i prinsippet kunne brukt en hvilken som helst mobiltelefon å fått nøyaktig samme resultat ?
Har ikke spesielt dyre høyttalerkabler selv om noen lurer, også her jeg mye å hente på akustikken. Det kommer på sikt og i mellomtiden er jeg tilfreds med oppgraderingen av en 12 år gammel 29" CRT 4:3 TV og et over 20 år gammelt lydanlegg, hvem er ikke det? ;-)
|
|
|
|
|