Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 83 av 234 1 2 81 82 83 84 85 233 234

Er fat-bike et bra konsept?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1574868 24/03/2013 17:03
P
Plodder Offline
Entusiast
Entusiast
P
Supernalle var mannen som løp omkring i ørkenen og profeterte, Even var han som virkelig ga oss trua på feite hjul i vinternorge. Virker som om Supernalle har litt lavt blodsukker for tida så et par skjeer dunderhonung burde være å anbefale. Ellers er jeg mer opptatt av muligheten til å kjøpe feite piggdekk til neste vinter. Dillinger i foldingversjon ser ut til å være dyre og bra og veldig vanskelig å få tak i. Jeg liker å sykle hjemmefra og fra jobb og da må jeg kunne fikse is og hålke. Er for gammel til å synes det er greit å gå ned innimellom.
Veldig bra med fatbikes fra Diamant og Nakamura !

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: kodax] #1574869 24/03/2013 17:06
Sevat Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: kodax
Jeg krever et eget Jobbsykling-blad nå, med testere i min vektklasse og full mandagssekk med tøy til hele uka! Alle disse testene er jo meningsløse for meg når syklene ikke testes av mine likesinnede. Nå er jeg jo nødt til å bruke hue og prøve å forstå selv hvordan syklene passer meg. Kanskje jeg til og med må prøve sykler før jeg kjøper dem. Her snakker vi Norge 2013, verdens rikeste land, typisk bakstreversk og utovativt, SKANDALE!
Forresten er det sikkert den sosialistiske regjeringen og CIA som står bak, så best å late som ingenting, og fortsette å diskutere fatbikes og slutte med forumfurtingen..

+1!

Sevat
Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon EVO 29 - 2013(Hyttesykkel)
Surly Moonlander(Solgt...)
YT Jeffsy CF Pro Race 29 - 2017(Stjålet..)
Specialized Turbo Levo Comp - 2020
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: mtbmaniac] #1574883 24/03/2013 17:46
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mtbmaniac

Dersom det man brenner for er "landevei, lidenskap og lidelse" så bør det også være opplagt at Fatbike eller stisykkelprodukter kanskje egner seg bedre for testing og omtale av helt andre ryttere.

Nå brenner jeg for alle former for sykling, i likhet med mange av de andre som bidrar til testene. Det ene ekskluderer ikke det andre. Forøvrig sykler jeg uten pulsbelte og klokke, og har heller ikke testet en fatbike for å skrive om det etterpå. I vinter har jeg syklet ca 50 timer på en fatbike, og hatt det kjempemoro, men det har vært en ikke-komersiell agenda bak det hele.

Er det ikke litt søkt å klandre Terrengsykkel for at Fatbike ikke har tatt av?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Dan] #1574887 24/03/2013 17:59
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Dan
Hvor stor prosentandel rene stisyklister er det i redaksjonen? Altså sånne som aldri ville bli sett død på en landeveissykkel, og som aldri ville finne på å sykle for å trene eller bruke pulsmåler?

Jeg tipper null, siden jeg tror at alle i redaksjonen er klare med puberteten.

Noen post-pubertære i redaksjonen var forøvrig nokså klare i sin tale igår og promoterte TjukkasBirken der man hadde med seg en klynge fatbikes. Ikke akkurat en veldig fiendtlig anti-29er-holdning i mine øyne. Stakkars Gaute, håper han ikke får seg et støkk når han tilfeldigvis skulle komme bort i denne tråden ...

I 10 år har jeg hengt rundt her og opplevd hyping av fulldempete 26ere, singlespeed, bittelitt fixie, 29ere og nå fatbikes. Gjett om jeg har fulgt med godt i timen og endt opp selv med singlespeed, fulldempet 26er og 29er. Hvorfor skulle akkurat jeg være hevet over viktige sosiale og markedsøkonomiske mekanismer som også utøves på dette forumet?

Den nære fortiden har vist at hyping av nye sykkeltyper altid er veldig sannsynlig. For såpass innovative er nemlig også markedsmekanismene. Men markedsmekanismens mål er generering av nye inntektsmuligheter, målet er ikke å finne frem til det endelige svaret på alle sykkeltekniske utfordringer.

Så, selv om enkelte føler seg nå som profeter, er det ikke sikkert at man vil fortsatt fremstå som en profet om 5-10 år, når 3-4 andre hyper har etterfulgt fatbiken igjen. Det kan godt tenkes at en fatbike er et meget godt svar på spesielt norske, sykkeltekniske utfordringer, men det tar altså markedet ikke hensyn til. Litt synd for profetene, egentlig.

Martin

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: mtbmaniac] #1574894 24/03/2013 18:16
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Dersom det man brenner for er "landevei, lidenskap og lidelse" så bør det også være opplagt at Fatbike eller stisykkelprodukter kanskje egner seg bedre for testing og omtale av helt andre ryttere.

Jeg klarer ikke å se dette som en begrensning akkurat. At syklistene som tester har kunnskap og erfaring til å teste mer enn en kategori sykler er ikke bare en fordel, men en forutsetning. Det er faktisk fullt mulig og synes det er fint med lidenskap og lidelse på landeveien, samtidig som man driver med leken stisykling, maratonritt, trial og grussykling mm.

Personlig har jeg en plan om å sykle tempo, enduro, rundbane, maraton, single speed, tjukkas, utfor, landevei, grus, sti og transport i 2013, akkurat som de fleste andre av de 22 årene jeg har drevet med terrengsykling, (bortsett fra tjukkas da. Det begynte jeg med i fjor, men jeg har syklet sti på snø siden 1994.)
Noen ganger sykler jeg med pulsklokke, andre ganger nyter jeg å la den være hjemme.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: sykkeloyvind] #1574932 24/03/2013 19:52
Tomas Offline
Kaffe?
Kaffe?
Sitat: sykkeloyvind

Personlig har jeg en plan om å sykle tempo, enduro, rundbane, maraton, single speed, tjukkas, utfor, landevei, grus, sti og transport i 2013, [..]

Men ikke trial? Hva er gæli med det a', lizzom?

Hvordan er det egentlig å gjøre enkle trial triks i kjempetekniske knotepartier med fatbike? Kan de enorme hjulene gi litt ekstra sprett?

Redigert av Tomas; 24/03/2013 20:25. Rediger grunn: trail != trial
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1574949 24/03/2013 20:32
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Fatbiken kommer seg veldig bra fram, og det er gøy å teste ut grensene på hvordan dekket sitter og hvor bratt man kan sykle.

Men det er tross alt ca 16 kg og mye masse som skal håndteres så det er ganske rart. Heldigvis er det veldig gøy samtidig!

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1574972 24/03/2013 21:32
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Det er 16 kg i dag, det er bare spørmål om tid før 16 kg er tung for en Fatbike. Jeg tror de vil slankes veldig. Salsa kommer med en lett en, ikke lenge før de andre kommer etter. Morsom lesning på tråden i det siste. Jeg må si jeg gleder meg til høsten. Når jeg får min diamura, selv om det var godt å sykle asfalt med grusrasern i dag. Kompisene mine har ingen tro på Fatbike. Tror det kun går på snø. Prøver å fortelle at det går fint på sti og gjørme. De bare fnyser av meg. Og sier at de sykler lett fra meg med 26 tommer og rulledekk. Dere på tråden her som har syklet mye Fatbike. Hvordan er det fatbiken forhold til en mtb på sti med store gjørmehull. Jeg hvet at jeg ikke klarer å sykle over disse gjørmehullene med mtb. Jeg vil heller ikke påstå at jeg Er god på å sykle sti med mtb, tror feitingen vil hjelpe meg en del her. Er det noen som har noen mening om dette. Jeg tror en Fatbike vil gruse en mtb på sti med mye gjørme.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: rørleggern] #1574975 24/03/2013 21:39
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: rørleggern
Jeg tror en Fatbike vil gruse en mtb på sti med mye gjørme.

Kanskje greit å la stien ligge i fred hvis det er mye gjørme? Fremmer ikke akkurat syklingens anseelse hos andre markabrukere!

Lars-Erik
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Tomas] #1575058 25/03/2013 08:11
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Tomas

Personlig har jeg en plan om å sykle tempo, enduro, rundbane, maraton, single speed, tjukkas, utfor, landevei, grus, sti og transport i 2013, [..]

Men ikke trial? Hva er gæli med det a', lizzom?
Har brukt noen måneder på trialøving inne i mellom også.
Tjukksyklene er ganske sprettende og artige å hoppe rundt med. Ikke noe problem å ta forhjulsvendinger i hvert fall.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: sykkeloyvind] #1575076 25/03/2013 08:41
Dan Offline
More than words
More than words
Tjukksyklene er ganske sprettende og artige å hoppe rundt med. Ikke noe problem å ta forhjulsvendinger i hvert fall.

Er det uke 38 snart? Ikke at tjukkasdekk ville ha hjulpet, men dagens 90-graderspivot på forhjulet endte i skøytebaneasfalten med hoften først. Mulig jeg ville ha landet mykere hvis jeg hadde hatt et par 4"-dekk å ta sikte på. ICON_SMILE

Når jeg tenker meg om så ville jeg ikke ha gått i asfalten i det hele tatt hvis jeg hadde syklet tjukkas, siden dette skjedde i det jeg skulle ta en 90-grader over brøytekanten i det jeg forlot den litt for humpete stien til fordel for gangveien. Med tjukkas ville jeg selvfølgelig bare ha krysset gangveien og fortsatt på stien.

PS. Uvant å skrive tjukkas, men skal prøve å få det til. Men du får meg aldri til å skrive noe annet enn hardtail når jeg mener hardtail. ICON_SMILE DS.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: supernalle] #1575113 25/03/2013 09:57
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: supernalle
Det er lite tvil om at hans agenda var å drepe denne sykkelen, noe han også klarte for en stund. [...]

Engasjement, det liker vi! Her må jeg dog umiddelbart smile skrått og overbærende i tredagersskjegget. Agenda? Hvor i all verdens land og rike har du dette fra? Her tjukkassykkelen din vært overmåte god, og båret deg veldig langt ut på viddene... Hva slags dekk brukte du på denne turen?

Jeg er nok mer innovativ enn de fleste. Der er du nok på jordet. Jeg er både (ekstremt) tidlig ute med å prøve nye ting og lager ting selv, i tillegg til at jeg har en mastergrad i innovasjon.
[...] Som sagt har jeg studert innovasjon og jobbet med innovasjon....

Wow. For å være saklig:
Pugsley-ens største svakhet var Endomorph-dekkene, etter min mening. Er det bare jeg som feiltolker deg, eller er du også enig i at dette dekket har sine svakheter på hardt og isete underlag, samt i dyp, løs snø?
For øvrig er mitt bestemte inntrykk at det først og fremst er etterpå at man kan være etterpåklok, og jeg ser at dette har gått hardt inn på enkelte. Beklager det. Vi gjør hele tida så godt vi kan, helst uten å tråkke noen på tærne. Og husk at hvis vi framstiller ting som nytt, er det gjerne "den jevne leser" vi skriver for, selv om enkelte selvsagt ikke ser på de samme sakene som like nye.

Gaute
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: M@rtin] #1575128 25/03/2013 10:34
Espen Offline
More than words
More than words
Sitat: M@rtin
Sitat: Dan
Hvor stor prosentandel rene stisyklister er det i redaksjonen? Altså sånne som aldri ville bli sett død på en landeveissykkel, og som aldri ville finne på å sykle for å trene eller bruke pulsmåler?

Jeg tipper null, siden jeg tror at alle i redaksjonen er klare med puberteten.

Noen post-pubertære i redaksjonen var forøvrig nokså klare i sin tale igår og promoterte TjukkasBirken der man hadde med seg en klynge fatbikes. Ikke akkurat en veldig fiendtlig anti-29er-holdning i mine øyne. Stakkars Gaute, håper han ikke får seg et støkk når han tilfeldigvis skulle komme bort i denne tråden ...

I 10 år har jeg hengt rundt her og opplevd hyping av fulldempete 26ere, singlespeed, bittelitt fixie, 29ere og nå fatbikes. Gjett om jeg har fulgt med godt i timen og endt opp selv med singlespeed, fulldempet 26er og 29er. Hvorfor skulle akkurat jeg være hevet over viktige sosiale og markedsøkonomiske mekanismer som også utøves på dette forumet?

Den nære fortiden har vist at hyping av nye sykkeltyper altid er veldig sannsynlig. For såpass innovative er nemlig også markedsmekanismene. Men markedsmekanismens mål er generering av nye inntektsmuligheter, målet er ikke å finne frem til det endelige svaret på alle sykkeltekniske utfordringer.

Så, selv om enkelte føler seg nå som profeter, er det ikke sikkert at man vil fortsatt fremstå som en profet om 5-10 år, når 3-4 andre hyper har etterfulgt fatbiken igjen. Det kan godt tenkes at en fatbike er et meget godt svar på spesielt norske, sykkeltekniske utfordringer, men det tar altså markedet ikke hensyn til. Litt synd for profetene, egentlig.

Martin

Ærlig talt Martin, ute av konroll bra! Nydelig norske folkesjela?

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1575150 25/03/2013 11:17
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:

Vi ville nok heller brukt penger på et sett ordentlige piggdekk.

Produktutvikleren, distributøren, forhandleren og kanskje også folk som har en viss glede av slike sykler allerede, tenker da sikkert: "Takk for det rådet dere, det var offisielt, ærlig og bra."

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: mtbmaniac] #1575154 25/03/2013 11:26
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:

Vi ville nok heller brukt penger på et sett ordentlige piggdekk.

Produktutvikleren, distributøren, forhandleren og kanskje også folk som har en viss glede av slike sykler allerede, tenker da sikkert: "Takk for det rådet dere, det var offisielt, ærlig og bra."

Jeg skal absolutt ikke påstå at den aktuelle testen på seinvinteren i 2008 har gitt noe utslag i denne sammenhengen, men: Var det tjukkaspiggdekk å få tak i den gang i 2008? Nei. I 2013? Javisst. Det synes jeg er et framskritt.

Gaute
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1575170 25/03/2013 12:10
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror heller ikke at det var redaksjonens anbefalinger om hva produsenten burde gjøre på dekksiden som gjorde at de gikk igang med å lage piggdekk. Og ja, til tross for den ugunstige omtalen har de opplevd fremskritt og selger sikkert flere Fatbikes enn noensinne.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1575172 25/03/2013 12:14
Espen Offline
More than words
More than words
..eller ferdige med?

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Plodder] #1575175 25/03/2013 12:19
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Sitat: Plodder
Ellers er jeg mer opptatt av muligheten til å kjøpe feite piggdekk til neste vinter. Dillinger i foldingversjon ser ut til å være dyre og bra og veldig vanskelig å få tak i. Jeg liker å sykle hjemmefra og fra jobb og da må jeg kunne fikse is og hålke. Er for gammel til å synes det er greit å gå ned innimellom.

Vi har kjøpt inn masse Dillinger dekk som blir levert i butikker landet over. Finnes de ikke der du bor, så kan alle sport og sykkelbutikker bestille av oss. Alternativt kan de bestilles på vår hjemmeside. Veil pris er 1599kr.

Sverre
Fatbikes.no

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: supernalle] #1575203 25/03/2013 13:22
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Som sagt har jeg studert innovasjon og jobbet med innovasjon....

Dette vil antageligvis også de fleste ansatte i Innovasjon Norge kunne hevde uten at jeg ut fra min erfaring med dem kan bekrefte noen form for innovative tanker der i gården. Så, nei, det følger ikke logisk av slike forutsetninger at man må være innovativ selv av den grunn.

Dersom det viser seg at fatbiken nå har en hype iår men vil etterfølges av andre sykkeltyper, vil du om 5-7 år ikke fremstå som innovativ men erkekonservativ, gitt at du da fortsatt tråkker rundt på en fatbike.

For egen del kan jeg forøvrig tilføye at jeg har studert filosofi, jobbet med filosofi, men ser på ingen måte på meg som en filosof ICON_WINK

Martin

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: M@rtin] #1575210 25/03/2013 13:53
perbl Offline
More than words
More than words
På sånne steder der man får mastergrader lærer man gjerne litt om logikk og filosofi også, denne er ganske relevant i så måte: http://www.nizkor.org/features/fallacies/appeal-to-authority.html

Listen av akademikere som går i denne fella er litt for lang.

Per B.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: M@rtin] #1575297 25/03/2013 17:03
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: M@rtin
Som sagt har jeg studert innovasjon og jobbet med innovasjon....

For egen del kan jeg forøvrig tilføye at jeg har studert filosofi, jobbet med filosofi, men ser på ingen måte på meg som en filosof ICON_WINK

Martin

Jeg kan legge til at jeg har studert kultur (nordisk) og jobbet med kultur, men ser på meg selv som en utpreget kulturbarbar

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1575299 25/03/2013 17:08
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
t jeg har studert filosofi, jobbet med filosofi, men ser på ingen måte på meg som en filosof

Kjenner at jeg trenger et mellomfag i sosiologi.

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1575308 25/03/2013 17:31
ulveroar Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg skummer som regel denne tråden for bilder og produktbeskrivelser, så det begynner å bli drit kjedelig når dere står i kø for å disse en som har slått seg litt for mye på brøstet. Kunne vel trenge 10 studiepoeng i takt og tone enhver av oss.

Kom dere tilbake på sporet!

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1575309 25/03/2013 17:31
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Gjesp..... Forøvrig tror jeg at jeg i dag for første gang i mitt liv har observert noe som må ha vært spor av hovedpersonen selv. Fatbikespor på en sti fra Bjønndalen hyttefelt og mot skiløypa til Sørskogen. Litt usikker, men mener jeg så antydninger til spor på veien ned fra Sinober også?? Syklet etter med mine 29R Rocket Ron EVO 2.1 Som har fungert over all forventning under rådende forhold.

Jeg synes IKKE det er merkelig at jeg ikke ser flere. Om jeg ikke tar mye feil har de vel faktisk enda ikke vært i salg i Norge? Aldri hørt noen som har nevnt Fatbike engang om vi holder forumet utenfor. Når jeg har spurt de jeg kjenner som sykler har de ikke engang hørt om fenomenet.

Jeg synes ærlig talt at sykkelen ser kul ut og utelukker ikke at det kan bli en en vakker dag. Hvem vet kanskje andre også kommer etter om de får vite at den finnes og er til salgs ;-) MEN ikke glem at det er morro med andre sykler også om man kan styre unna forhold de ikke er egnet for . Gjørmehull er ikke min største favoritt og skiløypene har vært som skapt for sykkelen jeg allerede har i år i det minste..

Jeg vil også si at jeg som en ren amatør med svært begrenset erfaring ikke henger helt med om noen påstår at Fatbike motarbeides av noen.

God Påske :-)

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: ØyvindHr] #1575334 25/03/2013 18:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: ØyvindHr
Om jeg ikke tar mye feil har de vel faktisk enda ikke vært i salg i Norge?
Om du tar feil, så stemmer det du sier. Men faktum er at fatbikes har vært på markedet i Norge hele 2012-sesongen, og lagrene hos Fatbikes.no er såvidt jeg har fått med meg kortlivete, da det går ut fort som fy.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: baronKanon] #1575345 25/03/2013 19:01
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: baronKanon
Sitat: ØyvindHr
Om jeg ikke tar mye feil har de vel faktisk enda ikke vært i salg i Norge?
Om du tar feil, så stemmer det du sier. Men faktum er at fatbikes har vært på markedet i Norge hele 2012-sesongen, og lagrene hos Fatbikes.no er såvidt jeg har fått med meg kortlivete, da det går ut fort som fy.

Men likevel nærmest eller antagelig ukjent for de aller fleste utover den harde kjernen ;-) Så at maks rammestørrelse var 19 tommer på nakamura? Er dette direkte sammenlignbart med andre sykler er jeg redd beina mine er for lange....

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: ØyvindHr] #1575352 25/03/2013 19:21
perbl Offline
More than words
More than words
Såvidt jeg har fått med meg er det vel 17" som anbefales for den typiske 185cm lange nordmannen, og 19" er for de som er lengre enn snittet.

Per B.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1575353 25/03/2013 19:23
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Drømte igjen om uke 38 igjen i dag når jeg raste forbi mange mil med sandstrand på Lista i dag. Fikk tanken på å glede meg til høstferien også.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: perbl] #1575357 25/03/2013 19:35
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: perbl
Såvidt jeg har fått med meg er det vel 17" som anbefales for den typiske 185cm lange nordmannen, og 19" er for de som er lengre enn snittet.

17" på fatbike eller ? Har en 21" Hardrocx CVT å den føles ikke for stor. Lange bein og armer kort overkropp 191 cm. Har en gammel HR på 21,5 med seterøret på maks. Har trøbla med seterør og sveisa rør i rør og forlenget i sin tid for å slippe å snu seterøret 180 grader hver gang det bøyde seg bakover.Tett på metern i møkkafallet. Det gir kun utfordringer på fly og på sykkel om jeg ser bort fra at det å skaffe en bukse som passer. Sist jeg var på dressmann fant de en av min størrelse, fikk justert pris på to for en da de faktisk ikke fant nummer to til prisen for en :o)

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: perbl] #1575361 25/03/2013 19:50
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Snitthøgda for norske menn inne til sesjon er 180cm. Ei medium ramme vil vel vanlegvis vera 18" eller 19".

Side 83 av 234 1 2 81 82 83 84 85 233 234

Moderator  support