Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften"

Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" #1573531 21/03/2013 20:23
CyberTrack Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
http://www.facebook.com/neitilarsavgiften?ref=stream

Det hagler med deling og likes av annonser fulle av kortslutninger og feilinformasjon som legges ut på denne siden.
Hva er det med disse menneskene? Jeg blir litt trist på deres vegne.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573533 21/03/2013 20:25
anderfo Online
Besatt
Besatt
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.10958561
Sitat: NRK
Folkeaksjoner på Facebook er bare skalkeskjul for konkurranser som selger din kontaktinfo til annonsører. – Folk blir lurt, mener Forbrukerombudet.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573553 21/03/2013 21:05
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Et annet godt tips er å slutte og lese kommentarfelter og Facebook-sider. Ingenting godt kommer ut av det, bare sinne og tårer.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: Akaly] #1573595 21/03/2013 23:02
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: Akaly] #1573607 22/03/2013 06:41
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Akaly
Et annet godt tips er å slutte og lese kommentarfelter og Facebook-sider. Ingenting godt kommer ut av det, bare sinne og tårer.
Er faktisk litt enig. Men noen ganger må jeg faktisk bidra litt selv - på et saklig nivå, dog

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573623 22/03/2013 08:04
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Svenskene ler jo av oss, og de som ikke ler, de lurer på hva vi nordmenn holder på med. Vi har fiskale bilavgifter i fleng som: årsavgift, omregistreringsavgift, nybilavgifter, bompenger og drivstoffavgift. Hvor blir pengene av? Går alle pengene til vei? Nei. Med det avgiftsnivået vi har i Norge burde det ikke være nødvending med bompengefinansiering av veier, dersom man brukte motorvognavgiftene på veier.

Det er totalbeskatningen av bilister, og i tillegg bompengefinansiering, som jeg reagerer på.

Av de BIL avgiftene vi har, så er vel årsavgiften og bompenger kanskje den jeg ville beholdt.. Da disse er mest på det å eie og bruke bil.

Angående veistandarden: Bilprodusenter i Tyskland som sier rett ut at biler i Norge har mye mer slitasje på grunn av dårlig veistandard. Har du kjørt Trondheim Oslo? Eller Oslo-Bergen? Har du kjørt med stor bil på strekningen? Ikke bare hullete, men veien kaster på seg sidelengs, livsfarlig med storbiler. I tillegg får du større trykk på akslinger og økt slitasje som eskalerer den dårlige tilstanden på veien. V Jeg kjører derfor heller innlandsveien i Sverige nordover, 90sone, tryggere, og har en standard som langt overgår E6.

Jeg plages mer over folk som ikke involverer seg. De som er passive. Som godtar alt.
Tydelig at vi er et gammelt husmannsplass folk, der det gjaldt å holde kjeft, å gjøre kun sin jobb og feie kun for egen dør.

hadde jeg vært samferdselsminister:
Nybilavgift: Kun 25% MVA (som sverige)
Omregistreringsavgift: 500.- (som sverige)
Årsavgift: Beholdes
Drivstoffavgift: Beholdes.
Bompengefinansiering: Fjernes. Ineffektiv innfordring, selv med autopass. Selve lånene er melkeku for de storbanker da rente som tilbys er ågerpris. Eventuelt finansieres rimeligere måte slik at det er penger på bok som brukes, og ikke at man betaler renter istedet for vei.

For å få balanse i budsjett, så er det åpenbart MÅ veiprising/bompenger inn. Det syke er hvor mye i bompenger man måtte betalt for å dekket opp engangsavgiften.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: silverwrx] #1573624 22/03/2013 08:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dersom vi skal få bedre veier OG kutte store inntekter, må vi samtidig gjøre AS Norge langt billigere i drift - noe som helt sikkert ikke er umulig.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573626 22/03/2013 08:11
R
Ragnus Offline
Medlem
Medlem
R
Å ble med i denne gruppen er omtrent like effektivt som å gynge på en gyngestol. Du får noe å gjøre, men det skjer ingenting.

Årsavgiften består til den dagen Dovre faller, av samme grunn som f.eks. dokumentavgiften ved eiendomskjøp. Staten har gjort seg avhengige av disse inntektene. Går disse avgiftene bort, må staten hente pengene andre steder, og det vil bli minst like upopulært.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573649 22/03/2013 08:41
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
I tillegg så har vi det sterkt tragiske sløseriet når det bygges vei. Siste nytt er at E18 kunne stått ferdig i 1998! JA du leste riktig i 1998! altså for 15 år siden om det ikke hadde vært pga politisk innblanding.

http://www.tv2.no/nyheter/politisk/-e18-i-vestfold-kunne-vaert-ferdig-i-1998-4013892.html

Det er greit at staten må ha inn sine inntekter, men det hadde vært mye mer sosialt om de tok det over skatteseddelen istedet for å straffe fattige som må kjøre bil.

En annen ting det er verdt å merke seg er at om man renger på en del av de nye prosjektene og tar med MVA inntekter til staten så tjener faktisk staten penger på dem (da er samfunnsnytte holdt utenom regnestykke). Staten gir en mrd og så skal bompenger finansiere ni. Så kan du legge på MVA på hele prosjektet og vips så har staten mye mer enn 1 mrd i inntekt på prosjektet.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: Ketle] #1573657 22/03/2013 08:49
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ketle

Det er greit at staten må ha inn sine inntekter, men det hadde vært mye mer sosialt om de tok det over skatteseddelen istedet for å straffe fattige som må kjøre bil.

Her er jeg helt enig med deg.
Forøvrig så er jeg imot de fleste avgifter,få omtrent alt over på skattesedelen slik at man betlerer inn etter evne,og ikke slik som nå at man egentlig beskatter og avgiftsbelaster noen av de med lav inntekt nærmere 50% av disp. inntekt,og enda mer når livsnødvendige ting som bolig,mat,medisiner og strøm er betalt.

Jeg mener også at vi har alt for mange betalte politikere m følge i dette landet,her kan vi spare masse på å kutte.

Redigert av SimonS; 22/03/2013 09:42. Rediger grunn: Drakk en kaffe og fant noen skriveleifer

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573660 22/03/2013 08:56
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
GeirK berører det vesentlige her, nemlig hva slags kostnader vi har ved å drive denne businessen som er AS Norge. Jeg har ikke svaret, men det er vel mye som tyder på at ting kunne vært drevet langt mer rasjonelt og rimeligere..

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: SimonS] #1573672 22/03/2013 09:22
R
Ragnus Offline
Medlem
Medlem
R
Sitat: SimonS
[quote=Ketle]

Jeg mener også at vi har alt for mange betalte politikerem følge i dette landet,her kan vi spare masse på å kutte.

Greia er, at det er bukken til havresekken. En politiker forslår ikke at det skal være færre politikere for å spare penger.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: Anders A-R] #1573674 22/03/2013 09:24
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Anders A-R
GeirK berører det vesentlige her, nemlig hva slags kostnader vi har ved å drive denne businessen som er AS Norge. Jeg har ikke svaret, men det er vel mye som tyder på at ting kunne vært drevet langt mer rasjonelt og rimeligere..

Problemet er at det er så mange som jobber i AS Norge som synes det er jæskla kjekt å beholde jobben, så da stemmes de som ikke vil gjøre AS Norge mer effektivt inn, samtidig som alle incentiver om å effektivisere blir torpedert med "åja, skulle jeg gjøre noe med det?"

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: baronKanon] #1573702 22/03/2013 09:45
R
Ragnus Offline
Medlem
Medlem
R
Sitat: baronKanon
Sitat: Anders A-R

Problemet er at det er så mange som jobber i AS Norge som synes det er jæskla kjekt å beholde jobben, så da stemmes de som ikke vil gjøre AS Norge mer effektivt inn, samtidig som alle incentiver om å effektivisere blir torpedert med "åja, skulle jeg gjøre noe med det?"

Det sier seg selv, man er seg selv nærmest.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573707 22/03/2013 09:48
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Legg merke til at dette er en konspirasjonsteori jeg har hatt lenge. Vil tippe du finne brorparten av SV-velgerne i offentlige jobber, gjerne som saks"behandlere". SV vil jo gjøre alt hos staten, og da sitter jobbene trygt. Jeg håper ikke jeg har rett, egentlig.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: Ketle] #1573717 22/03/2013 09:59
CyberTrack Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Ketle
Siste nytt er at E18 kunne stått ferdig i 1998! JA du leste riktig i 1998! altså for 15 år siden om det ikke hadde vært pga politisk innblanding.

.

Dette blir litt som selve FB-gruppene. Ut av sin sammenheng og forenklet. Hva er politisk innblanding? Det er ikke samferdselsministeren som på eget initiativ påvirker konkrete veiprosjekter. Det meste har sitt opphav i lokale behandlinger. Så kan man si at det er en demokratisk svakhet som kommer til syne ved den norske prosesspraksisen som føres ved veiprosjekter, og at det er opp til de sentrale myndighetene å forbedre systemet. Noe som kan føre til mer effektiv veibygging, men som også vil føre til misnøye med for sterk grad av sentral overstyring.

Utgiftene AS Norge har som på kan knyttes til biltrafikk er langt mer enn veibygging. Det er på ingen måte galt at de som kjører bil betaler for det kjøringen koster samfunnet.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573739 22/03/2013 10:32
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Eksempel fra virkeligheten:

Riksvei 4 Hadeland har vært besluttet å bygge lenge. Lokalpolitikerne klager på at de vil ha ny vei. Så får de penger til ny vei, men da blir det feil. Der skal det nemlig ikke legges noen vei i det nydelige jordbrukslandskapet, der skal de ha tunnel lagt inn i dalsiden sånn at de ikke ser veien.

Hva kan man lære?

1) Politisk innblanding er noe ingen liker helt til de ikke får det som de selv vil. Da vil de heller klage på at det er for lite muligheter til innblanding.

2) Bompenger er en ganske fin måte å få folk til å tenkte over om det de ber om er noe de virkelig vil betale prisen for. Det er klart de vil ha tunnel hvis de 5 millioner nordmenn som ikke bort i området er med på spleisingen.

I vårt borettslag hadde vi et tilsvarende eksempel i småskala: Det skulle byttes til branndører i én av oppgangene. Nye dører koster 10000/stk. Ny branndører med fancy design kostet 20000/stk. De som bodde i oppgangen mente at fancy dører var en selvfølge når dørene først skulle byttes. De skulle jo stå så lenge osv, og da var ikke 10000 så mye. Tenk bare på verdien av leilighetene!

Vedtaket ble at Borettslaget betalte for de vanlige dørene. Beboerne kunne selv velge å oppgradere om de betalte. Plutselig måtte de betale kostnaden selv for ting de selv hadde nytte av. Ingen oppgraderte.

Sånn tror jeg veibygging er også. Småsteder skriker om at det er samfunnets ansvar å lage nye broer og veier. Det at man har bompenger er en kostnad (drift osv) som er med på å sørge for at vi prioriterer de riktige veiene.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573743 22/03/2013 10:38
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Hvor høye skatter og avgifter man trenger i Norge kan diskuteres. Det vi har sett i mange europeiske land tilsier at "hvorfor har vi så høy skatt når de har så lav skatt i Hellas" ikke nødvendigvis er noe godt argument, rett og slett fordi andre land har drevet med underskudd.

Norge er i en veldig hyggelig posisjon, der underskudd ikke er et tema. Likevel er det verdt å tenke på om det er en situasjon som vil vare evig.

La oss si at vi kutter skatter og (bil)avgifter nå, hva vil skje? Mest sannsynlig vil de fleste ha mer penger. Boligprisene vil øke (og dermed overføre verdi til de som har bolig på vegne av de som ikke har det), og prisene på tjenester vil øke. Vi vil kunne ha et større forbruk av importvarer, fordi disse ikke vil øke like mye (noe økning pga butikker osv vil ha høyere lønnskostnader).

Det andre alternativet er å gjøre som vi gjør i dag; spare opp verdier (ikke nødvendigvis penger, Norge eier veldig mye aksjer og eiendom i utlandet) som kan brukes senere når vi vil få mer nytte av dem. Nå vil lette i avgifter gi omtrent samme effekt som den berømte Skrue-historien:

http://home.himolde.no/~dedekam/Samfunnsokonomi/donald-inflasjon-filer/donald-inflasjon.htm

Denne historien burde forøvrig være obligatorisk for alle som skal ha stemmerett :-)

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573744 22/03/2013 10:40
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Og som et PS: At det offentlige Norge sikkert kan drives mye mer effektivt er en annen sak, og har ikke nødvendigvis noe med behovet for å roe ned økonomien. Hadde vi spart 50.000 årsverk i det offentlige burde sannsynligvis besparelsen skyves direkte inn i pensjonsfondene, ikke over på skattelette.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: silverwrx] #1573749 22/03/2013 10:45
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: silverwrx
Svenskene ler jo av oss, og de som ikke ler, de lurer på hva vi nordmenn holder på med. Vi har fiskale bilavgifter i fleng som: årsavgift, omregistreringsavgift, nybilavgifter, bompenger og drivstoffavgift. Hvor blir pengene av? Går alle pengene til vei? Nei. Med det avgiftsnivået vi har i Norge burde det ikke være nødvending med bompengefinansiering av veier, dersom man brukte motorvognavgiftene på veier.

Det er totalbeskatningen av bilister, og i tillegg bompengefinansiering, som jeg reagerer på.

Av de BIL avgiftene vi har, så er vel årsavgiften og bompenger kanskje den jeg ville beholdt.. Da disse er mest på det å eie og bruke bil.

Angående veistandarden: Bilprodusenter i Tyskland som sier rett ut at biler i Norge har mye mer slitasje på grunn av dårlig veistandard. Har du kjørt Trondheim Oslo? Eller Oslo-Bergen? Har du kjørt med stor bil på strekningen? Ikke bare hullete, men veien kaster på seg sidelengs, livsfarlig med storbiler. I tillegg får du større trykk på akslinger og økt slitasje som eskalerer den dårlige tilstanden på veien. V Jeg kjører derfor heller innlandsveien i Sverige nordover, 90sone, tryggere, og har en standard som langt overgår E6.

Jeg plages mer over folk som ikke involverer seg. De som er passive. Som godtar alt.
Tydelig at vi er et gammelt husmannsplass folk, der det gjaldt å holde kjeft, å gjøre kun sin jobb og feie kun for egen dør.

hadde jeg vært samferdselsminister:
Nybilavgift: Kun 25% MVA (som sverige)
Omregistreringsavgift: 500.- (som sverige)
Årsavgift: Beholdes
Drivstoffavgift: Beholdes.
Bompengefinansiering: Fjernes. Ineffektiv innfordring, selv med autopass. Selve lånene er melkeku for de storbanker da rente som tilbys er ågerpris. Eventuelt finansieres rimeligere måte slik at det er penger på bok som brukes, og ikke at man betaler renter istedet for vei.

For å få balanse i budsjett, så er det åpenbart MÅ veiprising/bompenger inn. Det syke er hvor mye i bompenger man måtte betalt for å dekket opp engangsavgiften.

Vi har noen avgifter jeg kan være enig med deg i, bl.a. omregistreringsavgiften. Men, jeg er ikke enig over at vi konsekvent skal syte over engangsavgift osv. Det finnes nok gode endringer, men vi kan ikke klage hver gang det er noe som ikke umiddelbart ganger oss med en gang så vi lett ser det. Selv synes jeg det burde være mye mer behovsorienterte avgifter. Altså billige biler, men mye dyrere drivstoff og gjerne økte bompenger også. Det rammer ikke slik de som har bil og bruker den lite, men har et behov og må ha en bil.

Derimot har vi det veldig godt i Norge. Og noe av dette skyldes avgiftspolitikken vi fører. Ingen system er feilfritt, men jo flere år jeg har bodd i utlandet og vært på lengre reiser innser jeg at det er meget bra i Norge. Vi har en "grunntrygghet" i form av at samfunnet fanger opp de fleste av oss. Gratis skoler, tannleger og leger til barn f.eks. er ting man i andre land må spare opp penger til før man får barn om man skal kunne ta godt vare på barna sine om noe skulle skje. Det synes jeg det er ok å betale litt avgifter for. Vi tjener godt i Norge og vi er faktisk ett av de landene i Europa med billigst drivstoff, regulert mot inntekt.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: Larsemannen] #1573764 22/03/2013 11:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Larsemannen

Derimot har vi det veldig godt i Norge. Og noe av dette skyldes avgiftspolitikken vi fører. Ingen system er feilfritt, men jo flere år jeg har bodd i utlandet og vært på lengre reiser innser jeg at det er meget bra i Norge. Vi har en "grunntrygghet" i form av at samfunnet fanger opp de fleste av oss. Gratis skoler, tannleger og leger til barn f.eks. er ting man i andre land må spare opp penger til før man får barn om man skal kunne ta godt vare på barna sine om noe skulle skje. Det synes jeg det er ok å betale litt avgifter for. Vi tjener godt i Norge og vi er faktisk ett av de landene i Europa med billigst drivstoff, regulert mot inntekt.

Ja vi har høy velstand og høy inntekt. Jeg er sikker på at det er akkurat det som blir Norges bane.

http://www.nationen.no/2013/03/20/naring/tofte/hurum/8003500/
http://www.nationen.no/2013/03/19/naring/elverum/takeda_nycomed/medisin/fabrikk/8001934/
http://www.rbnett.no/nyheter/article6699139.ece
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10038893
http://www.desk.no/a/844112/nyheter-adre...hls-legges-ned/
http://tb.no/nyheter/jotun-legger-ned-produksjonen-i-larvik-1.7403536

- Robert Green Ingersoll
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: Gråstein] #1573780 22/03/2013 11:31
CyberTrack Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Enig i det du skriver. Og resonnementer som forsvarer bompenger går blant annet ut på nettopp det at det sikrer at lokale initiativ til veiprosjekt er fundamentert i reelt behov. Grunnen til at dette ses på som gunstig er at det offentlige ofte bidrar med betydelige summer til delfinansiering av prosjekter som vedtas gjennomført ved bompengefinansiering. At styringsorganer med lokalkunnskap gir sin tilslutning ses på som en garanti for at det offentlige bidraget brukes på riktig sted.

Det også slik at sentrale myndigheter ikke kan vedta, eller godkjenne søknader om, bompengefinansiering av f.eks en fylkesvei med mindre det først er lokal enighet.

Personlig mener jeg de riktigste tiltakene på kort sikt ville være reduksjon av kalkulasjonsrenten, åpning for å under visse forutsetninger tillate kryssfinansiering, og å utvide rammene for rabattordninger for bompengeprosjekter. Det vil selvsagt lede til flere bompengeprosjekter da passeringsprisen vil gå ned, noe som oftere vil føre til lokal politisk enighet og forankring.
På noe lengre sikt bør det bli anledning for sentrale myndigheter til å overstyre fylkestingene ved å kunne bevilge midler direkte til fylkesveier og riksveier. Her bør det også kunne tilleggsbevilges utover de ordinære rammene både til full offentlig finansiering og til delfinansiering av bompengeprosjekter.
Begge vil bidra til økt utbyggingstakt på veinettet utenom europaveier og stamveier med tilstrekkelig trafikkgrunnlag til å forsvare egenfinansiering.
Så kan man kanskje ønske seg et bomfritt Norge. For meg er det ikke viktig.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573817 22/03/2013 12:21
Espen Offline
More than words
More than words
Tror regjeringen hadde fått nye og beholdt vippevelgere ved å kjøre engangsavgiften over skatteseddelen.

Folk blir irriterte av å få en regning på 3000 i postkassa.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: Espen] #1573826 22/03/2013 12:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Espen
Tror regjeringen hadde fått nye og beholdt vippevelgere ved å kjøre engangsavgiften over skatteseddelen.

e

Dette tror jeg også gjelder andre rent fiskale avgifter knyttet opp mot spesielle handlinger, arveavgift, dokumentavgift, omregistreringsavgift, etc.

- Robert Green Ingersoll
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573830 22/03/2013 12:36
Tex Offline
Besatt
Besatt
Det tror jeg du har rett i.
Og de kunne gjort det samme med NRK-lisensen.
Den virker det helt uhensiksmessig dyrt å kreve inn fra "alle".

Og så er det noe med psykologien i det hele:

Skatten som jeg blir trukket hver måned tenker jeg lite over. De pengene ser jeg liksom aldri noe til, så de er ikke med i husholdningsbudsjettet.

Giroene med ekstraskatter i form av årsavgift og NRK-lisens, derimot .... da våker den lille FrP'eren som vi alle har inni oss. ICON_LAUGH

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: Tex] #1573832 22/03/2013 12:43
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tex

Giroene med ekstraskatter i form av årsavgift og NRK-lisens, derimot .... da våker den lille FrP'eren som vi alle har inni oss. ICON_LAUGH

Hehe... Ikke alle som er like glad for at det blir påpekt ved passende anledninger ICON_LAUGH

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: GeirK] #1573835 22/03/2013 12:45
Espen Offline
More than words
More than words
Arveavgidt og dokumentavgift dukker gjerne opp i sitasjoner der man enten får penger, eller låner penger.

Blir litt mer lån, eller litt mindre arv.

3 lapper på husholdningsbudsjettet, for å eie bil, er muligens ekstra irriterende.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573836 22/03/2013 12:47
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Engangsavgiften kan man jo "unngå", det er ikke så mye avgift på en Prius eller en en helt grei nybil, yaris hybrid funker og som famileibil til rundt 200.000. Har du god råd, betaler du mer. En venn kjøpte denne uken seg ny brukt bil, 2009modell, en bil til 350.000NOK i Tyskland, og denne kom på 1.050.000 med avgifter. 700.000 i rene avgifter til staten! han tjener godt i en x-statlig bedrift og har jo 1x inntekt i bilkjøpssum. Egentlig galemathias. Men samtidig tjener han jo det samme i året. Men jeg ser jo at det er en "smart" måte å beskatte etter betjeningsevne. Har vi en bilboble i Norge? Årsavgiften blir en liten fis i det store og hele.

Forutsatt at du har en jobb og er av de som tjener godt, så har man det godt i Norge. Vi har det godt mye på grunn av en eventyrlig boligprisvekst de siste år, og er du inne i boligmarkedet, så er du også en av de heldige.

Legg på litt høyere rente, og et boligprisfall på 35% og litt arbeidsledighet, så tenker jeg vi nordmenn får bakkekontakt igjen.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: GeirK] #1573859 22/03/2013 13:20
CyberTrack Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: GeirK
Sitat: Espen

e

Dette tror jeg også gjelder andre rent fiskale avgifter knyttet opp mot spesielle handlinger, arveavgift, dokumentavgift, omregistreringsavgift, etc.

Mener du at et system som trekker alle fiskale avgifter som er knyttet til spesielle handlinger flatt over skatteseddelen vil være et bedre eller mer rettferdig system, eller påpeker du bare at noen velgere ville synes det?

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573863 22/03/2013 13:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg tror at det vil oppleves mindre frustrerende for skatteyterne generelt.

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support