|
Re: Sokkel av flis under høyttalere, noe vits?
[Re: bixit]
21/03/2013 14:56
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Alle CD spillere, forforsterkere og effektforsterkere uansett pris og alder låter helt likt om du kalibrerer for nivå (i følge enkelte ) Eneste grunnen til at de ikke skal gjøre det er at de som har laget den bevisst har feilkonstruert komponenten. Jeg er ikke like skråsikker :o)
Drivverk kan også ha mer eller mindre nøyaktighet og evne til å lese plater av ulike kvaliteter. Jeg slet med kvaliteten på CD plater lest fra en gammel PC kontra en nyere en til samme DAC. Den gamle PCen leverte i noen korte perioder ikke data slik at jeg antar at bufferminne på DACen gikk tom. (hakk i plata) Muligens grunnet at PCen i perioder prioriterte annet enn å levere musikk.
|
|
|
21/03/2013 15:05
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Jo, alle spillere og forforsterkere har identisk lyd. Konstruksjon, deler, vekt, komponentvalg og presisjon i elektronikken er irrelevant, ifølge Geirk og SverreB.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: Stein]
21/03/2013 15:13
|
Dan
More than words
|
More than words
Det høres ut som standard "loudness war"-takter. Brickwall limiting og overdreven dynamisk kompresjon. Vederstyggelig! Pføy!  Jeg vil ikke kalle det loudness war når det blir gjort som en tydelig komponent i musikken. Etter litt googling ser det ut til at ordene pumping og ducking er de musikalske uttrykkene for dette fenomenet. Man kan jo synes hva man vil om det, men jeg synes egentlig ikke det er verre enn å kjøre distorsjon på en gitar for å få en mer uflidd lyd, eller sustain for å utvide rommet. Det er måter å formidle noe. Loudness war er derimot bare en måte å sloss om oppmerksomheten.
|
|
|
[Re: yoeddy]
21/03/2013 15:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det har jeg, det var udiskutabelt en forskjell i lyden.
Hvordan testet du disse og samtidig eliminerte forventingsbias og det faktum at den menneskelige hørsel bare klarer å fokusere på små detaljer i lydbildet til en hver tid. Mener du at alle spillere i alle prisklasser og merker låter identisk? Ja. Både teori og det som er gjort av forsøk indikerer så.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: ØyvindHr]
21/03/2013 15:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Alle CD spillere, forforsterkere og effektforsterkere uansett pris og alder låter helt likt om du kalibrerer for nivå (i følge enkelte ) Eneste grunnen til at de ikke skal gjøre det er at de som har laget den bevisst har feilkonstruert komponenten. Jeg er ikke like skråsikker :o) Det er bare å vise en viteskapelig test som konkluderer annerledes så blir jeg usikker også. Drivverk kan også ha mer eller mindre nøyaktighet og evne til å lese plater av ulike kvaliteter. Jeg slet med kvaliteten på CD plater lest fra en gammel PC kontra en nyere en til samme DAC. Den gamle PCen leverte i noen korte perioder ikke data slik at jeg antar at bufferminne på DACen gikk tom. (hakk i plata) Muligens grunnet at PCen i perioder prioriterte annet enn å levere musikk.
Dersom det er store lesefeil, blir det forskjeller, helt klart. Jeg forutsetter selvfølgelig at feilkorreksjonen klarer å ta lesefeilene.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
21/03/2013 15:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jo, alle spillere og forforsterkere har identisk lyd. Konstruksjon, deler, vekt, komponentvalg og presisjon i elektronikken er irrelevant, ifølge Geirk og SverreB.
Gidder du lese denne testen http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm og så fortelle meg hvorfor du tror det gikk som det gikk?
|
|
|
[Re: GeirK]
21/03/2013 15:53
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Husker ikke hvordan vi testet, det er mange år siden.
Har du en vitenskapelig test som viser at det er identisk lyd på CD-spillere fra 200 kroner og opp til en million kroner?
|
|
|
[Re: Stein]
21/03/2013 15:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette er lenge siden. Kanselleringene i bassen er nom førsterefleksjoner fra frontvegg, sidevegger og gulv. ...Men like fullt låter bassen "tight" og rent.  Forøvrig er øret/hjernen god på å ekstrapolere inntrykk som mangler i smale dipper. Dette ser ikke verst ut, men jeg mistenker frekvenskurven din for å være kjørt gjennom et filter. Det er nyttig ved høyere frekvenser, men ødelegger inntrykket av frekvensgangen under 400Hz. Den nullen ved ca 90Hz er nok verre enn den ser ut til. Hvordan ser det ut usmoothet? (for et ord ...) Impulsresponsen din ser veldig bra ut - har du et dB-plott?
|
|
|
21/03/2013 16:07
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg forutsetter selvfølgelig at feilkorreksjonen klarer å ta lesefeilene. Ok, da høres det ut som at du forutsetter at alle CD-spillere faktisk greier det. Er dette en riktig observasjon? E
|
|
|
21/03/2013 16:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har du en vitenskapelig test som viser at det er identisk lyd på CD-spillere fra 200 kroner og opp til en million kroner?
Bevisbyrden ligger hos den som observerer noe som ikke kan forklares teoretisk.
|
|
|
21/03/2013 16:19
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Gidder du lese denne testen http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm og så fortelle meg hvorfor du tror det gikk som det gikk? Dette er jo spennende, og litt gøy. Jeg mener allikevel at det såkalte billig-anlegget har en ganske brukbar kvalitet. Såvidt jeg kunne se hadde de droppet hele forforsterkeren og kjørt lyden rett inn i effektforsterkeren. Da kan kan kutte noen tusenlapper i utstyr samt at resultatet enkelte ganger blir meget bra. Med den mest lusne spilleren du finner på Europris så er jeg mer tvilsom. Kan vi slenge inn en femtilapp hver så kan Geirk kjøpe seg en Dantax-spiller på Europris og teste ut selv?
|
|
|
21/03/2013 16:23
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
|
|
|
21/03/2013 16:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det selvsagt en forutsetning at SNR og THD er innenfor akseptable områder. Har du noe data på den spilleren?
|
|
|
21/03/2013 16:28
|
magic
Besatt
|
Besatt
Jeg stiller med 50 blanke kroner! Interessant tema detta her! Gjelder teorien om lik lyd også for DVD-spillere? Hvis ja så spiller ørene / hønsehjernen meg et grundig puss når det kommer til lydkvalitet fra cd-plater spilt på den gamle DVD-spilleren 
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
21/03/2013 16:30
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Står bare det som er under, mistenker dog at den kan stryke på Total Harmonic Distortion, hva er SNR?
Produkttype DVD-spiller Modellnavn Matsui M1DVD12E Generelle spesifikasjoner Avspillbare platetyper DVD/MP3/VCD/CD/CD-R/CD-RW/DVD+/-R/DVD+/-RW/KODAK Picture CD Avspillbare filformater MPEG4 DLNA Nei Digital dekoding DVD-sone/-region 2 Opptaker PVR-funksjon fra spiller Nei Opptaksfunksjon via USB (PVR) Nei Programmerbar timer Nei Anvendelighet On Screen Display (OSD) Ja Belysningsregulator Nei Barnesikring Ja Karaokefunksjon Nei Fjernkontroll Ja Tilkoblingsmuligheter Nettverkstilkobling Nei Wi-Fi Nei HDMI Nei SCART 1 USB 2.0 Nei Minnekortspor Nei Annen informasjon Farge Sort Høyde (cm) 4,50 Dybde (cm) 23,80 Bredde (cm) 18,00 Vekt (kg) 1,50 Leverandørens ID M1DVD12E
|
|
|
21/03/2013 16:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Står bare det som er under, mistenker dog at den kan stryke på Total Harmonic Distortion, hva er SNR?
SNR=Signal to Noise Ratio eller signal/støyforhold
|
|
|
21/03/2013 16:53
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: Espen]
21/03/2013 16:55
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jeg forutsetter selvfølgelig at feilkorreksjonen klarer å ta lesefeilene. Ok, da høres det ut som at du forutsetter at alle CD-spillere faktisk greier det. Er dette en riktig observasjon? E Det kommer ann på hvor skadd platen er og hvor skitten spilleren er. For en rimelig ren spiller med en tålelig uskadd plate; uten problemer. Da jeg kopierte over alle CD platene til PC på sent nittitall var jeg påpasselig med å sørge for at ingen feil snek seg inn under avlesingen, og logget alle feil (også korrigerte). Kun et lite fåtall ga lesefeil og det på 10-20x vanlig lesehastighet.
|
|
|
[Re: magic]
21/03/2013 16:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis ja så spiller ørene / hønsehjernen meg et grundig puss når det kommer til lydkvalitet fra cd-plater spilt på den gamle DVD-spilleren Ikke usannsynlig. Vi mennesker er utrolig lettlurte, særlig når det gjelder ting vi hører.
|
|
|
21/03/2013 17:14
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Konstruksjon, deler, vekt, komponentvalg og presisjon i elektronikken er irrelevant, ifølge Geirk og SverreB.
Det er mer presist å si at det er ingen kostnadsgevinst i å kompromittere signalkvaliteten til hørbare nivåer. CD spillere settes sammen under et utall merker, men komponentene kommer fra et langt mindre utvalg produsenter. For en halvlederprodusent gir det ingen mening i å lage en masse forskjellige SKUer alt ettersom det er 0.1mm stål eller 4mm aluminium i det omkringliggende chassiet. Man lager produkter for et bredest mulig marked så billig som mulig. For audio vil det si at man ønsker å dekke fra de aller billigste opp til sånn passende mid/high end. Så kan man la fjolle-high-end gjengen som er mer opptatt av specmanship enn merkbar ytelse få kjøpe noen industrielle komponenter istedet. Kravet om å nå brede massemarked fordrer at man kan levere >95dB SNR og <<0.1% THD, dermed er det også ytelsen for ultra-low-end siden man ikke reellt sett kan spare noe på å degradere dette videre. Dette er en funksjon av utviklingen innen halvledere. Dette var ikke nødvendigvis sant på 80 tallet. men for det meste av nittitallet og senere er konstnadsdifferansen fra 85dB SNR hvor de aller første cd spillerne lå opp til 96dB++ neglisjerbar. Med moderne DS DACer er dette snakk om ca 10000 transistorer. På en integrert krets er det peanuts. For de som måtte mene at analogbuffre er en kilde til farging av lyd anbefaler jeg å sette seg inn i operasjonsforsterkerteori. Og legg spesiellt merke til hvordan man effektivt elliminerer komponenttoleranser som faktor i signalet.
|
|
|
21/03/2013 17:16
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Hvis ja så spiller ørene / hønsehjernen meg et grundig puss når det kommer til lydkvalitet fra cd-plater spilt på den gamle DVD-spilleren Ikke usannsynlig. Vi mennesker er utrolig lettlurte, særlig når det gjelder ting vi hører. Vær obs på at DVD spillere kan finne på å kjøre CD audio via diverse effektfiltre i sin DSP. De aller fleste har mulighet for å velge å forbigå dette, men typiske surroundsyntesefiltre vil nok merkbart påvirke lyden.
|
|
|
21/03/2013 17:42
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Dette er lenge siden. Kanselleringene i bassen er nom førsterefleksjoner fra frontvegg, sidevegger og gulv. ...Men like fullt låter bassen "tight" og rent.  Forøvrig er øret/hjernen god på å ekstrapolere inntrykk som mangler i smale dipper. Dette ser ikke verst ut, men jeg mistenker frekvenskurven din for å være kjørt gjennom et filter. Det er nyttig ved høyere frekvenser, men ødelegger inntrykket av frekvensgangen under 400Hz. Den nullen ved ca 90Hz er nok verre enn den ser ut til. Hvordan ser det ut usmoothet? (for et ord ...) Impulsresponsen din ser veldig bra ut - har du et dB-plott? Tror det er 1/48 oktav utglatting eller noe, ikke mer enn at det bare gjør kurven lettere å lese. Jeg har bare dette. Målingen er sikkert et par år gammel, og jeg trenger å gjøre en ny.
|
|
|
21/03/2013 18:31
|
Espen
More than words
|
More than words
Synes generellt det er fint med skepsis, og som vi alle vet, det er mye rart på markedet. Det gjelder jo ikke bare innen hifibransjen, men det er klart at den er godt representert.
Likevel mener jeg enkelte skeptikere er veldig fastlåste i kjente teorier og metoder.
Alt koker ned til at man bruker kjent teori og metodikk for å bekrefte egne standpunkter.
Skulle det senere vise seg at det eksisterer fenomener man ikke i dag kan dokumentere, er det neppe dagens mest hardbarka hifiskeptikere som finner det ut.
e
|
|
|
21/03/2013 18:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Likevel mener jeg enkelte skeptikere er veldig fastlåste i kjente teorier og metoder.
Men hva er alternativet? Ukjente teorier og metoder? Skulle det senere vise seg at det eksisterer fenomener man ikke i dag kan dokumentere, er det neppe dagens mest hardbarka hifiskeptikere som finner det ut.
Det tror jeg. Selgerne og konsumentene av dyrt Hi-Fi-utstyr har verken vilje eller grunn til å gå dette i sømmene.
|
|
|
[Re: sverreb]
21/03/2013 18:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vær obs på at DVD spillere kan finne på å kjøre CD audio via diverse effektfiltre i sin DSP. De aller fleste har mulighet for å velge å forbigå dette, men typiske surroundsyntesefiltre vil nok merkbart påvirke lyden.
De fleste stand alone DVD-spillere har vel ikke dette innebygget tror jeg.
|
|
|
21/03/2013 19:02
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Synes generellt det er fint med skepsis, og som vi alle vet, det er mye rart på markedet. Det gjelder jo ikke bare innen hifibransjen, men det er klart at den er godt representert.
Alt koker ned til at man bruker kjent teori og metodikk for å bekrefte egne standpunkter.
Skulle det senere vise seg at det eksisterer fenomener man ikke i dag kan dokumentere, er det neppe dagens mest hardbarka hifiskeptikere som finner det ut.
e Du har kanskje ikke tenk over det, men det der er en variant av galileoargumentet. For å sitere Carl Sagan: "But the fact that some geniuses were laughed at does not imply that all who are laughed at are geniuses. They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright brothers. But they also laughed at Bozo the Clown." Sorry, men å henvise til at ingen teori kan beskrive det en tror på er ikke et argument for at det en tror på er sant.
Redigert av sverreb; 21/03/2013 19:12.
|
|
|
21/03/2013 19:07
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
[quote=sverreb] De fleste stand alone DVD-spillere har vel ikke dette innebygget tror jeg. Hvis de har > 2 analogutganger har de det nesten helt sikkert innebygget, men det er ikke nødvendigvis i bruk. Det er veldig lite forskjell på hva som trengs for dolby pro logic dekoding og surroundsyntese.
|
|
|
|
|