Vinter Ol i Oslo :NOT
|
Re: Vinter Ol i Oslo :NOT
[Re: progres]
01/10/2014 17:14
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er ikke gitt at Norge hadde fått OL, da. Hvis den raideren fra IOC var reell så håper jeg bare det hadde ekskludert "oss". Egentlig glad til, jeg. Marvin Wiseth sa visst at i Norge vet vi hva alt koster, men ikke hva noenting er verdt. (E.l.) Han mener at OL ville lønne seg. I så fall må det vel gå an å dokumentere positive ettervirkninger av OL i 94, da. Finnes slike? Det eneste jeg kommer på i farta er "Lillyhammer". 
|
|
|
01/10/2014 20:26
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
Hakons Hall (den flotteste) er ihvertfall brukt til loppemarked og bedriftsfotball stevner. LIK (hockey) spiller i den mindre (og mer nøkterne) Kristins Hall. Bob/ akebanene er populært for utdrikkingslag, mens Vikingskipet er nå mest kjent for forskjellige messer. Lysgårdsbakkene er vel ikke så veldig mye brukt bortsett fra et renn i ny og ne (er vel ikke så mye mer i Holmenkollen heller, men der er det ihvertfall mye turister).
Redigert av stephy; 01/10/2014 20:37.
|
|
|
01/10/2014 20:31
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: stephy]
01/10/2014 20:31
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Lysgårdsbakkene er vel ikke så veldig mye brukt bortsett fra et stevne i ny og ne (er vel ikke så mye mer i Holmenkollen heller, men der er det ihvertfall mye turister). Beklager, men som tidligere skihopper klarer jeg bare ikke å la være: "Renn", det heter hopprenn. Ikke hoppstevne:) Nok en gang, beklager pirkingen.
|
|
|
01/10/2014 20:38
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
01/10/2014 20:40
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Holmenkollen har zipline.....bare nevner det...
|
|
|
[Re: HNK]
01/10/2014 22:02
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Da har Høyre sagt nei til OL. Da blir det vel heller ikke OL i Oslo, etter hva jeg skjønner.
Synd, for da er det diktaturer og land som totalt neglisjerer sin befolknings velferd som gjenstår som søkere. Og pampene i IOC får fortsette sine liv som Ultra-VIPer Jeg tror akkurat dette er en bra ting. Jeg tror IOC bare tåler et visst antall diktatur-arrangementer før OL i sin helhet går nedenom. At vestlige land kategorisk unngår å brødfø pampene kommer til å tvinge gjennom en del endringer. Det samme vil jeg tro skjer med UEFA som sliter med det samme.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
02/10/2014 09:36
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Jeg tror akkurat dette er en bra ting. Jeg tror IOC bare tåler et visst antall diktatur-arrangementer før OL i sin helhet går nedenom. At vestlige land kategorisk unngår å brødfø pampene kommer til å tvinge gjennom en del endringer. Det samme vil jeg tro skjer med UEFA som sliter med det samme.
Jeg tror IOC bare tåler et visst antall diktatur-arrangementer før OL i sin helhet går nedenom. At vestlige land kategorisk unngår å brødfø pampene kommer til å tvinge gjennom en del endringer. Det samme vil jeg tro skjer med UEFA som sliter med det samme. Tror faktisk ikke dette er en faktor en gang. Det er svært få land i verden der man ikke syns det er greit at ”de høye herrer” får spesialbehandling. Det blir sett på som en liten del og bagatell av det hele. Og satt i et helhetsperspektiv, er det en tullete liten detalj. I et OL, med 33mrd budsjett.. hvor viktig er det når barene for arrangørene stenger? Skal OL og IOC få en skikkelig overhaling må det nok en protest til der det faktisk betyr noe: Tilstrekkelig antall deltakere må boikotte lekene, slik at de mister sin legitimitet. Hadde Frankrike, Sveits, Polen, Norge, Italia, Sverige, Finland og Tyskland sammen droppet OL i Sochi, spørs det hvor reell konkurranse det hadde vært og da hvor attraktive de hadde vært for sponsorer. Når legitimiteten og pengene faller, så må noe gjøres. Frem til det blir det et spørsmål om PR. Vet ikke om det samme gjelder for UEFA, men helt sikker på at det samme gjelder for FIFA. 
|
|
|
[Re: MuddyBear]
02/10/2014 09:47
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Jeg tror akkurat dette er en bra ting. Jeg tror IOC bare tåler et visst antall diktatur-arrangementer før OL i sin helhet går nedenom. At vestlige land kategorisk unngår å brødfø pampene kommer til å tvinge gjennom en del endringer. Det samme vil jeg tro skjer med UEFA som sliter med det samme.
Jeg tror IOC bare tåler et visst antall diktatur-arrangementer før OL i sin helhet går nedenom. At vestlige land kategorisk unngår å brødfø pampene kommer til å tvinge gjennom en del endringer. Det samme vil jeg tro skjer med UEFA som sliter med det samme. Tror faktisk ikke dette er en faktor en gang. Det er svært få land i verden der man ikke syns det er greit at ”de høye herrer” får spesialbehandling. Det blir sett på som en liten del og bagatell av det hele. Og satt i et helhetsperspektiv, er det en tullete liten detalj. I et OL, med 33mrd budsjett.. hvor viktig er det når barene for arrangørene stenger? Skal OL og IOC få en skikkelig overhaling må det nok en protest til der det faktisk betyr noe: Tilstrekkelig antall deltakere må boikotte lekene, slik at de mister sin legitimitet. Hadde Frankrike, Sveits, Polen, Norge, Italia, Sverige, Finland og Tyskland sammen droppet OL i Sochi, spørs det hvor reell konkurranse det hadde vært og da hvor attraktive de hadde vært for sponsorer. Når legitimiteten og pengene faller, så må noe gjøres. Frem til det blir det et spørsmål om PR. Vet ikke om det samme gjelder for UEFA, men helt sikker på at det samme gjelder for FIFA.  Det siste først: Jeg ser ikke mye ballspill så der har du rett  Men alle disse landene du nevner, og de fleste land i det man betegner som det vestlige verden, hadde jo mulighet til å søke om å få arrangere. Det var vel 3 andre vestlige land som også vurderte det, men fann ut at det ikke var for dem. Jeg har ikke lest begrunnelsen fra alle de andre, men jeg vil ikke blir overrasket om det er litt av det samme som i Norge. Slik som OL blir arrangert nå, deriblant kravene fra pampene, men selvfølgelig også spiralen med å overgå det forrige som vertslandene selv har stått bak, så er det rett og slett ikke interessant. Bilder av noen få år gamle idrettsarenaer under sterkt forfall verden over hjelper vel heller ikke til å male et bilde av at alle OL-arenaer har stor bruksverdi i ettertid.
Trønder osv
|
|
|
02/10/2014 10:58
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Det siste først: Jeg ser ikke mye ballspill så der har du rett   Min kunnskap om dette kommer fra: Last week Tonight with John Oliver https://www.youtube.com/watch?v=DlJEt2KU33I Svært morsom og tragisk! Men alle disse landene du nevner, og de fleste land i det man betegner som det vestlige verden, hadde jo mulighet til å søke om å få arrangere. Det var vel 3 andre vestlige land som også vurderte det, men fann ut at det ikke var for dem. Jeg har ikke lest begrunnelsen fra alle de andre, men jeg vil ikke blir overrasket om det er litt av det samme som i Norge. Slik som OL blir arrangert nå, deriblant kravene fra pampene, men selvfølgelig også spiralen med å overgå det forrige som vertslandene selv har stått bak, så er det rett og slett ikke interessant. Bilder av noen få år gamle idrettsarenaer under sterkt forfall verden over hjelper vel heller ikke til å male et bilde av at alle OL-arenaer har stor bruksverdi i ettertid.
Vi snakker om to forskjellige ting: - Hvem som vil søke - Hva som vil fremprovosere reell endring i IOC. Jo dyrere det blir, jo vanskeligere vil det være for et land med åpen og kritisk presse kombinert med demokratisk valgt styre, å forsvare et OL. Da blir det andre land som søker. Så lenge det er noen som vil arrangere, og det sportslige og økonomiske i form av sponsorer forblir, vil neppe IOC se noe reelt behov for endring. Skal man få til dette, må det enten bli slutt på rike autokratiske land, eller et koordinert utspill fra vestlige land, hvor man er villig til å boikotte lekene.
|
|
|
02/10/2014 11:15
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Just nu är det väl inte mycket som tyder på att IOC har några direkt stora problem. En del kritik är det men OL har väl hittils i de flesta om inte alla tillfällen blivit en succe med ett stort interesse.
Det är ju också många västliga demokratiska land som har haft och som vill ha OL. Det är väl fremdeles en väldigt stor övervikt av dem och stora demokratiska andra länder.
Det första OL söknaden som inte helt passar in i den bilder verkar bli OL-2022 men jag tycker att det blir fel att dra några långdragna slutsatser från ett år.
Att IOK pamparna kräver en spesiell behandling är ju inte heller något nytt.
|
|
|
02/10/2014 11:52
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Vi snakker om to forskjellige ting: - Hvem som vil søke - Hva som vil fremprovosere reell endring i IOC.
Jo dyrere det blir, jo vanskeligere vil det være for et land med åpen og kritisk presse kombinert med demokratisk valgt styre, å forsvare et OL. Da blir det andre land som søker.
Så lenge det er noen som vil arrangere, og det sportslige og økonomiske i form av sponsorer forblir, vil neppe IOC se noe reelt behov for endring.
Skal man få til dette, må det enten bli slutt på rike autokratiske land, eller et koordinert utspill fra vestlige land, hvor man er villig til å boikotte lekene.
Her er jeg uenig. Jeg tror selv ikke IOC ønsker å bli assosiert med diktaturer i alt for stor grad, noe de nå blir når det bare er i diktaturer de er velkomne. Og jeg tror at folkebevegelsen som er i mot utstrakt bruk av diktaturstater til å arrangere folkefester, vil gjøre noe med deltakernes glede av å være deltakere. Både Russland og Brasil så murring fra folket i deltakende lands nasjoner. Å vinne gull i et OL eller et VM (for ballspill) står selvfølgelig fortsatt høyt for utøvere som har drømt om å delta siden de startet idretten som barn, og de klarer nok å overse litt av kritikken for å nå sine kariæremål. Jeg er mer usikker på om de samme mesterskapene står like høyt på rangstigen blant den oppvoksende generasjonen av idrettsutøvere, noe som kan bli et problem for pampene i framtiden.
Trønder osv
|
|
|
02/10/2014 12:03
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Vi snakker om to forskjellige ting: - Hvem som vil søke - Hva som vil fremprovosere reell endring i IOC.
Jo dyrere det blir, jo vanskeligere vil det være for et land med åpen og kritisk presse kombinert med demokratisk valgt styre, å forsvare et OL. Da blir det andre land som søker.
Så lenge det er noen som vil arrangere, og det sportslige og økonomiske i form av sponsorer forblir, vil neppe IOC se noe reelt behov for endring.
Skal man få til dette, må det enten bli slutt på rike autokratiske land, eller et koordinert utspill fra vestlige land, hvor man er villig til å boikotte lekene.
Her er jeg uenig. Jeg tror selv ikke IOC ønsker å bli assosiert med diktaturer i alt for stor grad, noe de nå blir når det bare er i diktaturer de er velkomne. Og jeg tror at folkebevegelsen som er i mot utstrakt bruk av diktaturstater til å arrangere folkefester, vil gjøre noe med deltakernes glede av å være deltakere. Både Russland og Brasil så murring fra folket i deltakende lands nasjoner. Å vinne gull i et OL eller et VM (for ballspill) står selvfølgelig fortsatt høyt for utøvere som har drømt om å delta siden de startet idretten som barn, og de klarer nok å overse litt av kritikken for å nå sine kariæremål. Jeg er mer usikker på om de samme mesterskapene står like høyt på rangstigen blant den oppvoksende generasjonen av idrettsutøvere, noe som kan bli et problem for pampene i framtiden. IOC ønsker nok ikke å bli assosiert med diktaturer, men ser jo ut som det er lite annet som står igjen nå som frie demokratiske land ikke ser at de får noe merverdi om de arrangerer et OL. Tror OL og andre store arrangementer vil forbli store så lenge det sportslige nivået er høyt. Og så lenge bror parten av de som driver med idrett er opptatt av høyest mulig inntekt vil de konkurrere der markedsverdien deres blir høyest.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
02/10/2014 12:11
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Men det er jo ikke gitt at det er OL som er den store konkuransen i framtiden. Av nyere "ekstremsport" nyter jo f.eks X-games større status enn OL-deltakelse. Nå ser vi også at innen folkesporten langrenn har det å gå for lag framfor landslag blitt stadig vanligere de siste årene, noe som kan begrense behovet for å eksponere seg i landslag i OL.
Trønder osv
|
|
|
02/10/2014 12:15
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Men det er jo ikke gitt at det er OL som er den store konkuransen i framtiden. Av nyere "ekstremsport" nyter jo f.eks X-games større status enn OL-deltakelse. Nå ser vi også at innen folkesporten langrenn har det å gå for lag framfor landslag blitt stadig vanligere de siste årene, noe som kan begrense behovet for å eksponere seg i landslag i OL. Kanskje i fremtiden. Er jo mye artig ekstremsport, men tror det lang tid før det er like mye penger i det. Når vil feks x-games være på IOC nivå ved å spytte inn 5 milliarder i potten til de som arrangerer?
|
|
|
[Re: fredriks]
02/10/2014 12:23
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Det första OL söknaden som inte helt passar in i den bilder verkar bli OL-2022 men jag tycker att det blir fel att dra några långdragna slutsatser från ett år. Helt klart. Det er sikkert ikke kjempegøy for IOC at det bare er Kazakstan og Kina som ønsker seg OL i 2022, men det er først hvis det samme skjer ved neste OL at IOC vil se på det som et reelt problem.
|
|
|
[Re: trondmm]
02/10/2014 12:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det första OL söknaden som inte helt passar in i den bilder verkar bli OL-2022 men jag tycker att det blir fel att dra några långdragna slutsatser från ett år. Helt klart. Det er sikkert ikke kjempegøy for IOC at det bare er Kazakstan og Kina som ønsker seg OL i 2022, men det er først hvis det samme skjer ved neste OL at IOC vil se på det som et reelt problem. Kan hende man ser samme trenden med OL som har gjort med Grand Prix.....
|
|
|
02/10/2014 12:27
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå ser vi også at innen folkesporten langrenn har det å gå for lag framfor landslag blitt stadig vanligere de siste årene, noe som kan begrense behovet for å eksponere seg i landslag i OL. Du spekularar ju bara om hur det kan bli i framtiden utan att ha spesiellt mycket att gå på i dagens idrett. De som går på privat lag inom langrenn av de som satsar på vanlig langrenn är ju bara Northug, några få äldra åkare som droppar landslaget när de blir äldre och får familj och åkare som inte får vara med i landslaget (förutom några ryssar men de vet jag inget om). Jag tror inte det är något som tyder på att VM och OL kommer få någon lägre status i framtiden. Angående x-games och sporterna där så är det ju flera av dem som redan är med i OL och slopestyle/bigjump var väl nytt på årets program om jag husker rätt. OL kan självklart missta en del eller mycket av sin status i framtiden men jag tycker inte att det är så spesiellt mycket som tyder på det.
|
|
|
[Re: sveinaa]
02/10/2014 12:42
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Kan hende man ser samme trenden med OL som har gjort med Grand Prix.....
Snakker du om Melodi Grand Prix? I så fall håper jeg du tar feil, da den har vokst seg jevnt og trutt større, slik at det nå er det delfinaler samt en juniorvariant i Norge. Internasjonalt har det også vokst, slik at man må ha semifinaler for å se hvem som kan bli med selve Eurovision Song Contest finalen. (Har ikke sett programmet siden Jahn Teigen ufortjent røk ut med Optimist  )
|
|
|
02/10/2014 12:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kan hende man ser samme trenden med OL som har gjort med Grand Prix.....
Snakker du om Melodi Grand Prix? I så fall håper jeg du tar feil, da den har vokst seg jevnt og trutt større, slik at det nå er det delfinaler samt en juniorvariant i Norge. Internasjonalt har det også vokst, slik at man må ha semifinaler for å se hvem som kan bli med selve Eurovision Song Contest finalen. (Har ikke sett programmet siden Jahn Teigen ufortjent røk ut med Optimist  ) Jeg tenkte kanskje ikke helt klart når jeg sammenlignet. Mer presist mente jeg at man ser at de tidligere østblokklandene legger mye prestisje i det. Og i overført betydning kan man på sikt kanskje se for seg at den største pasjonen for OL vil være i andre land enn det som er europa/usa (typiske i land.).
|
|
|
[Re: sveinaa]
02/10/2014 18:58
|
Erik$
Veteran
|
Veteran
Etter å ha sett mgp i år satt jeg igjen med en følelse av at alle hadde fått et memo om at dette var en slags rekrutteringskonkurranse for folk som kanskje kunne tenke seg å begynne å spille et instrument eller synge litt for gøy. Ja, alle bortsett fra Norge da. Polen og Malta er to bidrag som gjorde inntrykk for egen del.
|
|
|
|
|