|
|
Snart 3-åring og dogåing.
|
Snart 3-åring og dogåing.
16/03/2013 08:31
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå synes vi det begynner å bli på tide at guttungen begynner å gi seg med bleier. Han sitter på do et par ganger for dag når vi setter han der(frivillig fra hans side selvsagt), men han er ikke der at han sier ifra før han må tisse/bæsje i bleien. Vi har prøvd å motivere han, blant annet med klistremerker og bok.
Vi har et håp om å klare dette uten å gå via potte. Utfordringen er vel å få han til å se poenget med det. Det er kanskje bare å ta den av å la han se konsekvensen et par ganger?
Er det noen her som har noen lure tips til å få dette igang?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
Re: Snart 3-åring og dogåing.
[Re: cvrokka]
16/03/2013 08:36
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Ordner seg til sommern! La han fly ute uten bleier og klær så blir han litt bevisst på saker og ting. Lykke til!
|
|
|
16/03/2013 08:48
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Datteren vår sluttet i fjor sommer på treårsdagen sin. Vi hadde snakket om det lenge med henne, og ble enige om at når hun ble tre år, da skulle hun slutte med bleier. Så når dagen kom bare sluttet vi, og det funket faktisk. Hun hadde et par uhell, men alt i alt gikk det veldig greit. Nattbleie holdt vi på med i ytterligere et halvt år, men brukte samme metode for å slutte med det også.
With light parts come great responsibility
|
|
|
16/03/2013 08:50
|
gare
More than words
|
More than words
Gutter er ofte litt treigere enn jenter på dette, men jeg tror også at dette ordner seg til sommeren(om ikke før). Vi kjørte nattbleie på den første i en periode, de andre sluttet cold turkey.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
16/03/2013 09:38
|
Berg1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vi sluttet også når vår gutt nå var 3 år på høsten. Først ble vi voksne hjemme enig om at dette skulle vi gå for , samt snakket med barnehagen at de måtte følge opp der på dagtid. Så gikk vi en runde med vaskemaskinen hvor vi fortalte at den muligens fikk en travel tid fremover, da vi var villig til å la det stå til med de uhell som måtte komme. Men til vår overasking gikk det strålende. Noen uhell første dag, så forsto han når han måtte gi gass for å rekke doen i tide. Litt større problemer med å gjøre nr 2, men også der gikk det greit til, når han så at det ikke var farlig. Brukte bleier om natten første uken, men når han var tør hver natt , så sluttet han med det. Nå står han og river i oss om natten og sier han må tisse, så vi er godt fornøy med vårt opplegg.
Lykke til.
|
|
|
[Re: jan erik]
16/03/2013 09:55
|
ozzy
Entusiast
|
Entusiast
Ordner seg til sommern! La han fly ute uten bleier og klær så blir han litt bevisst på saker og ting. Lykke til! Helt rett. fjern bleiene og la det gå galt en gang eller to. Husk at avføring er uunngåelig og aldri skal benevnes "æsj" men belønnes med ros. "Så flink du har vært" selv om det ligger i buksa. Dette er menn 10.000 ganger flinkere med enn kvinner. Ok, det finnes noen hederlige unntak
|
|
|
16/03/2013 11:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Som de andre sier, ikke/ingen stress. Bor dere i et 'moderne hus med varmt gulv' ser jeg ingen grunn til å ikke starte idag. Fordelen med potte er at han kan sette seg når det passer ham uten å måtte be om hjelp. Ulempen er at potter er stygge og må vaskes etterpå. Jeg ville ikke ha en stygg plastpotte i stua og laget en slags mini-gammeldags-dostol som ble benyttet av våre tre barn før de klarte å klatre opp på toalettet selv. Våre tre klarte seg uten bleie 'sommeren de fylte to år' (kalt gulv så vi måtte vente til det ble varmere i været), nesten på dagen. Men når det er sagt så brukte vi tøybleier som jeg trur gjør det lettere for barn å føle årsak-resultatsammenhengen.
|
|
|
17/03/2013 08:06
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Nå synes vi det begynner å bli på tide at guttungen begynner å gi seg med bleier. Han sitter på do et par ganger for dag når vi setter han der(frivillig fra hans side selvsagt), men han er ikke der at han sier ifra før han må tisse/bæsje i bleien. Vi har prøvd å motivere han, blant annet med klistremerker og bok.
Vi har et håp om å klare dette uten å gå via potte. Utfordringen er vel å få han til å se poenget med det. Det er kanskje bare å ta den av å la han se konsekvensen et par ganger? Er det noen her som har noen lure tips til å få dette igang? Er klistremerkene motivasjonen, eller er det en sluttforsterker etter x antall dobesøk? Må finne noe som barnet virkelig har lyst på. Sjansen for at barnet da motiverer seg selv til å gå på do er større. Når min eldste sønn skulle slutte med bleier, så bare satte jeg han på do og sa at hvis han nå bæsja og tissa på do, så skulle vi reise å kjøpe radiostyrt bil. Og siden har han vært tørr. Han var da 2,5 år. Alderen for å slutte med bleier har økt de siste 20 årene, og dette tror jeg henger sammen med at bleiene er for gode. Men tror en produsent kom med slutte med bleier pakke, dette var da bleier med dårlige oppsugingsevne.
Redigert av NjuK; 17/03/2013 08:07.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: NjuK]
17/03/2013 09:13
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi har et håp om å klare dette uten å gå via potte. Utfordringen er vel å få han til å se poenget med det. Det er kanskje bare å ta den av å la han se konsekvensen et par ganger? Er det noen her som har noen lure tips til å få dette igang? Er klistremerkene motivasjonen, eller er det en sluttforsterker etter x antall dobesøk? Må finne noe som barnet virkelig har lyst på. Sjansen for at barnet da motiverer seg selv til å gå på do er større. Når min eldste sønn skulle slutte med bleier, så bare satte jeg han på do og sa at hvis han nå bæsja og tissa på do, så skulle vi reise å kjøpe radiostyrt bil. Og siden har han vært tørr. Han var da 2,5 år. Alderen for å slutte med bleier har økt de siste 20 årene, og dette tror jeg henger sammen med at bleiene er for gode. Men tror en produsent kom med slutte med bleier pakke, dette var da bleier med dårlige oppsugingsevne. Per idag er klistremerkene motivasjonen, men vi får prøve med ditt forslag, det hørtes smart ut.  Lage et ark med 20 ruter og når det er fullt så kan han få en ting han ønsker seg på forhånd.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
17/03/2013 09:51
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
[quote=cvrokka]Nå synes vi det begynner å bli på tide at guttungen begynner å gi seg med bleier. Han sitter på do et par ganger for dag når vi setter han der(frivillig fra hans side selvsagt), men han er ikke der at han sier ifra før han må tisse/bæsje i bleien. Vi har prøvd å motivere han, blant annet med klistremerker og bok.
Vi har et håp om å klare dette uten å gå via potte. Utfordringen er vel å få han til å se poenget med det. Det er kanskje bare å ta den av å la han se konsekvensen et par ganger? Er det noen her som har noen lure tips til å få dette igang? [/quote
Er klistremerkene motivasjonen, eller er det en sluttforsterker etter x antall dobesøk? Må finne noe som barnet virkelig har lyst på. Sjansen for at barnet da motiverer seg selv til å gå på do er større. Når min eldste sønn skulle slutte med bleier, så bare satte jeg han på do og sa at hvis han nå bæsja og tissa på do, så skulle vi reise å kjøpe radiostyrt bil. Og siden har han vært tørr. Han var da 2,5 år.
Alderen for å slutte med bleier har økt de siste 20 årene, og dette tror jeg henger sammen med at bleiene er for gode. Men tror en produsent kom med slutte med bleier pakke, dette var da bleier med dårlige oppsugingsevne. Per idag er klistremerkene motivasjonen, men vi får prøve med ditt forslag, det hørtes smart ut.  Lage et ark med 20 ruter og når det er fullt så kan han få en ting han ønsker seg på forhånd. Ut fra et atferdsanalytisk perspektiv, så vil jeg heller begynne med færre klistremerker før forsterker formidles. Vil heller bygge opp vanskelighetsgraden, også øker forsterker også i grad av ønske. Et eksempel vil være 3 klistremerker så formidles en lavere forsterker, så kjøre 3 til så formidles ny, osv... Men behold gjerne den aller største på 20 stykk. Ved bommert av barnet, gi lite oppmerksomhet, og ikke straff ved å ta bort de klistremerker barnet allerede har tjent seg opp.
|
|
|
17/03/2013 09:57
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Godt tips.  Skal man kun gi merker når han sier ifra selv eller når vi setter han på do i tillegg?
|
|
|
17/03/2013 09:58
|
brandonman:)
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror det varierer veldig mye fra barn til barn. Lillebror brukte bleier til han var 4-5 år husker jeg. Han lærte seg å tisse lenge før da... Med litt ros og masing burde det gå...
|
|
|
17/03/2013 10:33
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Godt tips.  Skal man kun gi merker når han sier ifra selv eller når vi setter han på do i tillegg? For å gjøre det lettest for barnet og foreldrene så gir dere klistremerker hver gang han gjør noe i doen.
|
|
|
17/03/2013 10:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi har ikke hatt problemer med dette selv, men jeg leste noe lurt her en dag. Dagens bleier har så god sugeevne at det er komfortable å ha på selv når de er våte. Ta på ei truse UNDER bleia, så blir det straks mer ubehagelig å være våt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
17/03/2013 10:45
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi har ikke hatt problemer med dette selv, men jeg leste noe lurt her en dag. Dagens bleier har så god sugeevne at det er komfortable å ha på selv når de er våte. Ta på ei truse UNDER bleia, så blir det straks mer ubehagelig å være våt. Kjempegreier, spent å høre hva kjerringa mi synes om det forslaget. 
|
|
|
17/03/2013 11:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når jeg søker litt på nettet ser det ut til at dette trikset er brukt en god del.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
17/03/2013 11:49
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Når jeg søker litt på nettet ser det ut til at dette trikset er brukt en god del. Jah, nå har jeg sjekket med henne. Det falt dårlig i smak..
Redigert av cvrokka; 17/03/2013 11:49.
|
|
|
17/03/2013 12:13
|
runar jahren
Entusiast
|
Entusiast
Leste litt ang dette temaet selv. Ekspertene sier at man skal gå uten bleie og sette de på do hver halvtime,uansett om dem må eller ikke.da blir dem visst bleiefri på 1 uke sies det. Vi valgte ikke denne metoden da den er meget krevende med tanke på bhg og tidsskjema. Vi gadd ikke å mase noe særlig om dette med vesla,hu ville plutselig ikke ha på seg bleie mer.det er vel 4-5mnd siden.i går ble a 3år.
|
|
|
17/03/2013 13:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når jeg søker litt på nettet ser det ut til at dette trikset er brukt en god del. Jah, nå har jeg sjekket med henne. Det falt dårlig i smak.. Fordi at?
|
|
|
17/03/2013 15:16
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Keep it simple! Klistremerker høres som et "system".
Gleden for barnet er jo å bli som de større barna. Alltid lettere med nr2 i søskenflokken. Vi sa bare at nå er du så stor at du kan slutte med bleie. Premien var å bli stor, slutte med bleie.
Vi bare pratet om det, mye, med barnet, og gjorde det. Brukte madrassbeskytter fra apoteket. Var noen få nattuhell, de ble bare "ikkesåfarlig" forklart, og de sluttet. Og så har man noen få lekeuhell(ikke tid til å gå ifra lek).
Rekorden er 6 doturer på 3timer på badeland. Jenter må tisse så sabla ofte. Og de skal alltid "ha med seg" en "dassfadder". Kan helst ikke gå alene på do. Gutta er lettere slik.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
17/03/2013 15:52
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Når jeg søker litt på nettet ser det ut til at dette trikset er brukt en god del. Jah, nå har jeg sjekket med henne. Det falt dårlig i smak.. Fordi at? Neeei, når ble gravide kvinnfolk rasjonelle? 
|
|
|
17/03/2013 16:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Oops. Sånne som mener at et tylig uttalt "FORDI!" er et gyldig argument.
|
|
|
17/03/2013 16:53
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Oops. Sånne som mener at et tylig uttalt "FORDI!" er et gyldig argument. Ja, og som truer med å holde for ørene og lage ulyder hvis man ikke stopper videre saklig argumentasjon.
|
|
|
17/03/2013 18:21
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oops. Sånne som mener at et tylig uttalt "FORDI!" er et gyldig argument. Og der gikk visst Kjosavik sin rasjonalitet i dass. Jeg tipper vilt: den gravide kona står for det meste (eller en del) av vask av barneklær i heimen og vil ikke ha mer drittjobb enn nødvendig. At papirbleier har gjort barn seinere til å slutte med bleier er en ting, men de har også gjort sitt til at foreldrene har fått mindre drittjobb. edit: Forøvrig kan det nevnes at langt de fleste barn slutter med bleie og begynner å gå på do selv - ikke stress det for mye. Jeg har anektodisk bevis på at det kan ha en motsatt effekt.
Redigert av Garpen; 17/03/2013 18:24.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
17/03/2013 19:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og der gikk visst Kjosavik sin rasjonalitet i dass. Jeg tipper vilt: den gravide kona står for det meste (eller en del) av vask av barneklær i heimen og vil ikke ha mer drittjobb enn nødvendig.
Jeg blir irrasjonell fordi du gjetter på at den irrasjonelle mora har et godt argument som hun ikke vil fremføre? Hvorfor tror du ikke at trådstarter tar sin del av klesvasken?
|
|
|
17/03/2013 21:46
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er du som antar ting om andres koner ... Jeg på min side tipper vilt. Det er jo det som står i posten min! 
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
18/03/2013 06:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ok. Hvorfor tipper du vilt at cvrokka ikke tar sin del av klesvasken i heimen og hvor er det min rasjonalitet går i dass?
|
|
|
18/03/2013 08:28
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Les nå hva jeg skriver.
For det første så tippet jeg vilt at kona til cvrokka "står for det meste (eller en del) av vask av barneklær", dersom kona til cvrokka ikke vasker klær i heimen i det hele tatt så er dette kanskje en annen sak.
Dersom hun i det hele tatt vasker klær og barn i heimen har hun kanskje ikke lyst til å vaske dritt ut av underbuksene på sønnen framfor å krølle sammen en bleie og vaske sønnen som normalt. Dersom du har erfaring med å vaske unger skjønner du forskjellen (et barn med papirbleie er mye enklere å vaske reint enn et barn i underbukser). Nå vil du sikkert argumentere for at "vi har jo vært så rasjonelle og presentert en løsning for dama, dette blir jo mye enklere". Men det er ikke sant, i den umiddelbare framtid er det mer arbeid i en løsning med truse i bleia enn per i dag, og dere kan ikke vite (det kan heller ikke kona) når en eventuell periode med truse i bleia er over.
Uten at jeg kjenner situasjonen så kan det være flere grunner til at man ikke velger å argumentere om bleier/oppkast/bæsj/andre kroppsvæsker og jeg skal holde meg for god til å spekulere mer om dette denne tråden.
|
|
|
18/03/2013 08:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Les nå hva jeg skriver.
For det første så tippet jeg vilt at kona til cvrokka "står for det meste (eller en del) av vask av barneklær", dersom kona til cvrokka ikke vasker klær i heimen i det hele tatt så er dette kanskje en annen sak.
Oops. Der var det noe jeg ikke fikk med meg. Beklager. Dersom hun i det hele tatt vasker klær og barn i heimen har hun kanskje ikke lyst til å vaske dritt ut av underbuksene på sønnen framfor å krølle sammen en bleie og vaske sønnen som normalt. Dersom du har erfaring med å vaske unger skjønner du forskjellen (et barn med papirbleie er mye enklere å vaske reint enn et barn i underbukser).
Selvfølgelig er det lettere å krølle sammen en papirbleie. Nå var målet å få barnet til å slutte med bleier, og dersom en har forventninger om å få barnet gjennom livsfasene uten å legge innsats i det som foreldre, tror jeg at en går inn i foreldrerollen på feil premisser. Nå vil du sikkert argumentere for at "vi har jo vært så rasjonelle og presentert en løsning for dama, dette blir jo mye enklere". Men det er ikke sant, i den umiddelbare framtid er det mer arbeid i en løsning med truse i bleia enn per i dag, og dere kan ikke vite (det kan heller ikke kona) når en eventuell periode med truse i bleia er over.
Nei - barneoppdragelse handler om en del prøving og feiling. Ingen barn er like. Men, når noe er prøvd på mange andre barn med hell, er det en viss sannsylighet for at det også vil funke på ditt eget. Uten at jeg kjenner situasjonen så kan det være flere grunner til at man ikke velger å argumentere om bleier/oppkast/bæsj/andre kroppsvæsker og jeg skal holde meg for god til å spekulere mer om dette denne tråden.
Det kan være mange grunner. Jeg forholdt meg til den grunnen trådstarter oppga - at kona ikke ville eller evnet å gå inn i en rasjonell diskusjon. Hvor er det min rasjonalitet går i dass?
|
|
|
18/03/2013 08:59
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
OK.
Jeg er enig med det meste du sier. Problemet ligger i at det for mange er ganske slitsomt å argumentere seg gjennom enhver diskusjon, nettopp derfor kan man få tilbake et "FORDI!".
Når det kommer til din egen rasjonalitet går det mer på bifallet av cvrokka sitt utsagn.
|
|
|
|
|