Karbon (ja, med K på norsk) er et materiale som kan bygges sterkt og ende opp lettere enn f.eks. aluminium. Det er dog vanskeligere å se om den har fått svakheter i seg ved fall, selv om DH/AM-rammer i karbon fra veletablerte leverandører gjerne er bygget for å være sterke først og fremst med bivirkningen lettere vekt - noe som gjør at de tåler ganke mye likevel.
Kommer jo an på om du skal ha en sti- eller utforsykkel, da. F.eks. har Liteville lette og sterke alurammer som kan bygges grovt. F.eks. er 301 en lett, grov stisykkel - mens en 601 kan bygges veldig biffi. Disse syklene har lang, slækk og lav geometri og masse fiffige løsninger som bare tyskere klarer å finne på.
Min neste stisykkel (Liteville 301) - med 66,3° styrevinkel med mulighet for 1,5° slakere med styrelager - vil veie (etter Excel-regning) 12,5kg med kun 2 karbondeler: krank og styre. Dette er med 160mm vandring foran og bak også. Hadde en tilsvarende sykkel oppsettsmessig med på topptur ferie i sommer bl.a. på Sunnmøre - og det var definitivt goodtimes. Den sykkelen var et par kg tyngre.
Redigert av baronKanon; 07/03/2013 14:48. Rediger grunn: presisering på egen sykkel