Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Er setebeltet for kort, eller mannen for feit?

Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? #1566941 08/03/2013 07:12
silverwrx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
http://www.dagbladet.no/2013/03/07/nyheter/buss/samferdsel/trafikk/overvekt/26072067/

Mannen ser ut til å være for tykk for beltet.

HAN burde kjøpe seg et skjøtestykke til 50.-.

Ikke alle tusen busser i norge med 50seter hver skal få økt lengden med 100cm til kr 1.500.- pr stk til en totalkosnad på millioner. Nye busser kan jo specces med lengre belter.

Det bør blinke ett alarmerende varsel lys om sin helse når setebeltet er blitt for kort, og det ikke er noen produksjonsfeil med beltet.

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: silverwrx] #1566944 08/03/2013 07:18
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Føler at jeg begynner å bli litt lei den fyren der... De har prøvd alt sier de.. Kan vel føye til for egen regning, bortsett fra å spise mindre.

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: silverwrx] #1566952 08/03/2013 07:39
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Det er mange busser med alt for korte belter selv for normale folk, blant annet flybussen på Værnes. Jeg har litt mage, men er jammen ikke så stor.

Å rakke ned på Foss er patetisk, han taler bare saken for de han representerer.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: ØyvindHr] #1566956 08/03/2013 07:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ØyvindHr
De har prøvd alt sier de.. Kan vel føye til for egen regning, bortsett fra å spise mindre.

Siden han ikke greier å spise mindre av egen fri vilje, har han tatt en operasjon som tvinger ham til å spise mindre.

Når skjøtestykke ikke er en fullgod løsning, mener jeg at han leter etter problemer.

Jeg synes forresten Foss er en fryktelig dårlig representant for denne gruppen, siden han stadig vekk tar på seg offerrollen og prøver å tilpasse virkeligheten til seg selv i stedet for å tilpasse seg virkeligheten.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: silverwrx] #1566959 08/03/2013 07:56
silverwrx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg ser jo det at normalen i 2020 sannsynligvis blir usannsynelig lange belter. Men dette er jo noe som har kommet de siste 20år. Og hva som er normalt er i endring.

Hva var normalt i 2010?
Hva var normalt i 2000?
Hva var normalt i 1990?
Hva var normalt i 1980?

Joda, men er du gravid, så bruker du skjøtestykke da også.
Skal alle busser da tilpasses gravide? Sikkerhetsmessig burde sikkert en overvektig ha BREDERE belter. Her burde Foss forlange egne belter som er spesiallaget for overvektige sier nå jeg.

Men når setebeltene ikke passer, så skal det være et VARSKO. Skal man da endre verden, eller seg selv?

Hva da med barn på bussen. Skal jeg da forvente et spesialtilpasset sete i bussen til de barn med 5punktsbelter? Gjerne bakovervendt selvfølgelig. Kun til barnebruk, slik at flere må stå i midtgangen. Setebelte er påbudt, men de samme lokalbussene er godkjent med ståplasser.

Fint å stille krav til alle rundt seg. Men hva med å stille krav til seg selv?

Kravet burde gå ut på at du kan henvende deg til nærmeste hjelpemiddelsentral og få utlevert et skjøtestykke på en meter.

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: silverwrx] #1566966 08/03/2013 08:01
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Krav om setebelte gjelder ikke lokalbusser. Mange langtgående busser har faktisk bakovervendt barnesete.

Har du peil, eller lirer du bare av deg?

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: silverwrx] #1566971 08/03/2013 08:04
runar jahren Offline
Entusiast
Entusiast
Da bør det heller være maks vektgrense for å gå på buss før dem gjør tiltak som koster OSS mer penger så dem kan forbli feite.faen jeg er lei av den mannen der.så den episoden av trygdekontoret i fjor der han var med og fosvarte de feite mens det lå en kar på 30kg i ei seng ved siden av.makan til hykler.

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: runar jahren] #1566973 08/03/2013 08:06
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Får du penger fra Nav?

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: silverwrx] #1566980 08/03/2013 08:11
runar jahren Offline
Entusiast
Entusiast
Ooo yess.

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: silverwrx] #1567001 08/03/2013 08:36
silverwrx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Beltekrav på busser har jeg ikke peiling på ICON_WINK Aldri sett barneseter i busser ei heller. Aller noen som ikke får på seg beltet der heller.

Men har sittet i fly ved siden av personer som har brukt mitt sete, og burde hatt to seter. De burde faktisk hatt egne seterader med større pitch og. Selvfølgelig gratis. På fly får du jo også skjøtestykker gratis.

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: rockphotog] #1567004 08/03/2013 08:44
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Er ikke så overbevist om at Foss er en som vekker sympati gitt.
En sytekopp som tar lite ansvar for egne uvaner. Sett det samme blant røykere, hvem sitt ansvar er det at de røyker?

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: ØyvindHr] #1567022 08/03/2013 09:09
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ØyvindHr
Er ikke så overbevist om at Foss er en som vekker sympati gitt.

Ohh sier du det!

Men på en annen side, så har han en jobb å gjøre. Han er talsmann for de tjukke, og prøver bare å fremme deres sak.

Når det gjelder Trygdekontoret, som en refererte til over, så var det et genialt program. Gjester med store fysiske handicap, og en tjukkas som prøvde å si at de også var handicappet.

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: runar jahren] #1567032 08/03/2013 09:23
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: runar jahren
Da bør det heller være maks vektgrense for å gå på buss før dem gjør tiltak som koster OSS mer penger så dem kan forbli feite.faen jeg er lei av den mannen der.så den episoden av trygdekontoret i fjor der han var med og fosvarte de feite mens det lå en kar på 30kg i ei seng ved siden av.makan til hykler.

Du vinner VG-Debatt prisen for denne uka med det tåpelige innlegget der.

LarsB

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: silverwrx] #1567036 08/03/2013 09:28
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Som en slags eks. "Foss aktig" kar så føles det riktig å mene at den godeste Foss har en vei å gå.

Kari Jaquesson sier det vel best og mest riktig. Det sitter mellom øra. At Foss som en oppegående og kløktig person ikke vil vedkjenne seg dette skyldes en trang til å skylde på alt annet enn det faktum at han selv nok er 100% alene om ansvaret.

Han trenger hjelp - med å stille om knollen. Lett er det ikke, det kan jeg skrive under på, men det er heller ikke umulig.

Ingen regel uten unntak, de som har en fysisk sykdom som gjør at de er store de trenger annen hjelp. Men sannheten er nok at Kari har mer rett enn feite folk flest vil innrømme. Psyken er liksom helt tabu område, og sier du noen sliter med noe så har du fordommer. Jeg opplever Kari som en ekte person som bryr seg om andre, ikke er hun så spesielt opptatt av at folk skal være tynne heller, hun ønsker dem et godt og sunt liv hvor de lever - rett og slett.

Jeg fant min egen vei ut av mitt eget lille helvete, sykkelen er i dag min beste venn, så kommer kona osv :-) Sånn vil det fortsette å være, og kona lever godt med det :-)

Glemte hele belte greia, det får nå holde med å sette store nok belter i ett eller to seter.
Blir man hengt ut da? ja kanskje, men det får man leve med.

Redigert av Lurifax; 08/03/2013 09:31.

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: Lurifax] #1567046 08/03/2013 09:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Lurifax

Kari Jaquesson sier det vel best og mest riktig. Det sitter mellom øra. At Foss som en oppegående og kløktig person ikke vil vedkjenne seg dette skyldes en trang til å skylde på alt annet enn det faktum at han selv nok er 100% alene om ansvaret.

Der ligger vel fryktelig mye av forklaringen for de fleste mennesker uansett hva vi ikke greier å oppnå. Vi frikjenner oss selv for ansvaret for å skape et godt liv for oss selv ved å legge skylden på omgivelsene. "Jeg har ikke tid..." "Kona er så håpløs..." "Sjefen er en pikk..." Jeg er genetisk disponert for å bli tjukk..."

DEN holdningen er oppskriften på å ikke komme noen vei i det hele tatt. Winners make it happen. Losers let it happen.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: GeirK] #1567100 08/03/2013 10:59
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK

Jeg synes forresten Foss er en fryktelig dårlig representant for denne gruppen, siden han stadig vekk tar på seg offerrollen og prøver å tilpasse virkeligheten til seg selv i stedet for å tilpasse seg virkeligheten.

Her er du inne på kjernen av det som forundrer meg litt. Ikke Foss spesielt, men mer generelt om syklig fedme.

Hvorfor er det slik at normen skal tilpasse seg de som er utenfor normen.
Dersom man ikke ønsker/vil/klarer å tilpasse seg de normene som er, om det så gjelder setebelter, flyseter osv.
Er det da ikke bedre å finne løsninger som passer for hver enkelt av de som er "utenfor normen" enn at normen skal endres til å tilpasse seg dem.

Hvis samfunnet hele tiden skal tilpasses alle og ennhver, vil ikke da normen endre seg mot at syklig fedme er normen...

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: paalbn] #1567116 08/03/2013 11:23
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: paalbn
Hvis samfunnet hele tiden skal tilpasses alle og ennhver, vil ikke da normen endre seg mot at syklig fedme er normen...
Grøss og gru.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: silverwrx] #1567120 08/03/2013 11:36
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Her må jeg komme med mine femti øre.

Jeg misliker rollen Jørgen Foss spiller sterkt. Et offer klarer ikke å slutte å være offer før det slutter å være offer.

MEN så kommer det til dette med å være sykelig overvektig. For de aller fleste i denne gruppen er det en psykisk, kall det lidelse. Misbruket av mat er ikke rasjonelt og kan ikke stilles overfor ultimatet "slank deg eller get lost". Dette kan forsterke den psykiske årsaken til matmisbruk.

Dermed er det viktig at man ikke føler seg ekskludert. Om f. eks. Jørgen tar bussen for å komme seg til treningssenteret og får en bot på grunn av manglende bruk av setebeltet, er det da sannsynlig at han drar tilbake til treningssenteret igjen?

Det er andre mekanismer enn litt for mye fredagskos som gjør at mennesker blir sykelige overvektige. Jeg synes godt at "samfunnet" i mangel av bedre ord, kan tilrettelegge litt (med trykk på litt) for de som ikke får plass i ett buss-sete for å slippe å legge ekstra last på byrden.

Overvekt er ikke en sykdom i seg selv men man kan bli syk av overvekten, derav begrepet sykelig overvekt. På lik linje med anoreksi, rusavhengighet, lungekreft og andre selvpåførte sykdommer synes jeg også sykelige overvektige kan kreve behandling og tilrettelegging.

Men det å lage nyhetsoppslag av dette blir for dumt. I Foss sin stilling bør han jobbe i et noe større perspektiv enn dette.

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: silverwrx] #1567139 08/03/2013 12:08
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Også bør han fortest mulig innse at det ikke er en skam å si at for mange så er fedme et problem som trolig skyldes underliggende årsaker. Vil tro de fleste kanskje ubevisst "trøstespiser" grunnet et eller annet som gjør at de føler de feiler, faller på utsiden, mistrives ja de emosjonelle grunnen kan være så mangt.

Dette blir en avhengighet på linje med andre ting. Jeg vil tro det finnes folk - ala Kari, og selvsagt innen helsevesenet som kan bidra til å hjelpe folk ut av et slikt uføre om man lærer, og samtidig forstår at det er greit å snakke om problemene sine, også fedme problemer.

Noen av oss klarer dette selv, men erfarer at det er en never ending story og man må vokte seg for ikke å falle tilbake til gamle synder.
Andre trenger hjelp for å få med seg hodet.

De fleste som begynner å gå ned i vekt skulle nok veldig gjerne vært slank i går. Det er tøffe kår, når man ser at slik er det ikke. Det tar tid, vilje og et godt stykke arbeid å lykkes. Samtidig må man hele tiden være bevisst på livsstil.
Slikt som dette er så klart ikke et problem for de som har kontroll på livsstilen sin, men for de som er ute å kjører, og blir fettsekker som gjemmer seg bort så er det Berlin muren vi snakker om.

Ja til åpenhet, nei til unnskyldninger vil jeg avslutte med.

Redigert av Lurifax; 08/03/2013 12:10.

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: silverwrx] #1567155 08/03/2013 12:23
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg tror folk overser det at man ikke kan slanke seg femti kilo idet man har kommet seg inn på bussen.

Hvis man faktisk er for feit for beltet, så får man valget mellom å la være å ta buss, eller å bryte loven. Hvis man forutsetter at folk ønsker å følge loven, så betyr det at busselskapene i praksis sier "feite ingen adgang". Jeg synes det er helt greit at landsforeningen for overvektige klager på dette.

Det nevnes skjøtestykker, noe som sikkert kan funke. Jeg er litt skeptisk til hvor komfortable disse vil være, men det er sikkert bedre enn ingenting. Men, jeg skjønner også at mange synes det er unødvendig å måtte gå tilbake til bussjåføren og si at de dessverre er for feite for beltene deres, og kan jeg være så snill å få låne et sånn smellfeitbelte.

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: trondmm] #1567160 08/03/2013 12:28
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: trondmm

Det nevnes skjøtestykker, noe som sikkert kan funke. Jeg er litt skeptisk til hvor komfortable disse vil være, men det er sikkert bedre enn ingenting. Men, jeg skjønner også at mange synes det er unødvendig å måtte gå tilbake til bussjåføren og si at de dessverre er for feite for beltene deres, og kan jeg være så snill å få låne et sånn smellfeitbelte.

Jeg brukte slike skjøtestykker ta jeg fløy t/r Oslo-Texas i 2008. Ikke noe tegn til ubehag. Jeg var på den tiden større enn det Jørgen Foss noen gang har vært. American Airlines fant frem et slikt skjøtestykke og ga det til meg på en god og diskret måte uten at jeg hadde bedt om det.

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: Raskall] #1567163 08/03/2013 12:34
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg mener det er grunnleggende forskjeller på hvilken service du kan forvente på fly vs buss. Er man såpass kraftig overvektig, skal ta buss og kjenner til problemet med korte sikkerhetsbelter bør man selv ta ansvar for situasjonen og kjøpe seg en setebelteforlenger som man har liggende i lomma. Det ligger mye psykologisk som årsak bak overvekten, men disse må selv ta ansvar for hva de kan gjøre og slutte å oppføre seg som stakkars sutrekopper, ref denne situasjonen.

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: kolli] #1567165 08/03/2013 12:36
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: kolli
Jeg mener det er grunnleggende forskjeller på hvilken service du kan forvente på fly vs buss. Er man såpass kraftig overvektig, skal ta buss og kjenner til problemet med korte sikkerhetsbelter bør man selv ta ansvar for situasjonen og kjøpe seg en setebelteforlenger som man har liggende i lomma.

Det forutsetter at alle setebeltefester i alle busser er kompatible med hverandre. Det holder å ha 2-3 fester tilgjengelig hos sjåføren som man kan be om å få låne.

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: silverwrx] #1567175 08/03/2013 12:48
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Her ønsker man å skyve ansvaret over på de "normale" når en sitter på den enkleste løsningen selv. Å kjøpe et ekstra stykke til 50 kr bør en klare å gjøre uten å lage noe pes om det. Blir som om allergikerne skulle kreve at ingen må spise nøtter fordi de ikke tåler det.

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: Ketle] #1567182 08/03/2013 13:31
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Ketle
Blir som om allergikerne skulle kreve at ingen må spise nøtter fordi de ikke tåler det.

Noe de da også gjør på fly

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: Ketle] #1567188 08/03/2013 13:40
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Ketle
Her ønsker man å skyve ansvaret over på de "normale" når en sitter på den enkleste løsningen selv. Å kjøpe et ekstra stykke til 50 kr bør en klare å gjøre uten å lage noe pes om det. Blir som om allergikerne skulle kreve at ingen må spise nøtter fordi de ikke tåler det.

Se over. I prinsippet er jeg enig med deg, men det er forskjellige mekanismer på setebeltefestene. Da har man 2 alternativer: Vi feite kjøper et stort knippe skjøtestykker og bærer dem med oss til en hver tid, eller buss-selskapet kjøper inn 2 skjøtestykker pr. buss og låner ut til de som trenger det.

Mulig jeg er inhabil men alternativ 2 ser for meg ut til å være det enkleste å få til for alle parter. For å sikre mot tyveri kan man f. eks. innføre en pantordning eller en eller annen løsning ala 10-ere i handlevogner.

Men jeg har tenkt på en annen ting: med en kroppsmasse på det dobbelte av hva belter og seter er laget for, vil ikke skadene av å bruke belte potensielt sett være større enn å ikke bruke belte?

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: GeirK] #1567189 08/03/2013 13:40
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: GeirK
Sitat: Lurifax

Der ligger vel fryktelig mye av forklaringen for de fleste mennesker uansett hva vi ikke greier å oppnå. Vi frikjenner oss selv for ansvaret for å skape et godt liv for oss selv ved å legge skylden på omgivelsene. "Jeg har ikke tid..." "Kona er så håpløs..." "Sjefen er en pikk..." Jeg er genetisk disponert for å bli tjukk..."

DEN holdningen er oppskriften på å ikke komme noen vei i det hele tatt. Winners make it happen. Losers let it happen.

Eller det som vi på godt norsk kaller eksternalisering!

Redigert av DagRS; 08/03/2013 13:40.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: Raskall] #1567206 08/03/2013 14:50
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Sitat: Raskall
Da har man 2 alternativer: Vi feite kjøper et stort knippe skjøtestykker og bærer dem med oss til en hver tid, eller buss-selskapet kjøper inn 2 skjøtestykker pr. buss og låner ut til de som trenger det.

Hva med alternativ 3: Slanke seg så man passer i setet med setebelte. Det blir for enkelt å pålegge andre å tilpasse seg enhver abnormitet i samfunnet.

Den her var litt på kanten, men jeg er så drit lei at enkelte skal skylde på alle andre en seg selv. Uansett hva som skjer med dem så er det samfunnets skyld og ansvar.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: hrukin] #1567207 08/03/2013 14:52
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: hrukin
Hva med alternativ 3: Slanke seg så man passer i setet med setebelte.

Så feite folk skal ikke få lov til å ta bussen, altså?

Re: Er setebeltet for kort, eller mannen for feit? [Re: silverwrx] #1567232 08/03/2013 16:21
runar jahren Offline
Entusiast
Entusiast
Man er fortsatt feit selv om man får på seg belte!

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support