Lite sidesteg i tråden: Jeg vil dra i gang en terrengsykkelgruppe på jobb. Gruppa trenger en oppstartsdato alle kan forholde seg til. Når kan man regelrett garantere bare stier, eksempelvis i området rundt Sognsvann? Midten av april, eller?
Det blir jo ren spekuleringbå gjette på slikt. Men, området rund Brannfjell og over Sjursøya er noen av stedene det først blir bart i Oslo. De er også fine å sykle med en blanding av svært teknisk stedvis på Brannfjell til lett og bredt over Sjursøya (rett på nedsiden og parallelt med Kongsveien).
Overraskende greit i Grønliåsen etter snøfallet. Det kom en god del i går, men det var allikevel fint på noen av de mindre stiene, oltidsveien går fint i begge retninger
Lars-Erik
Re: Opptråkkede vinterstier i Oslo, statusrapport!
[Re: Subs]
#155963819/02/201320:27
Noen som har prøvd seg på hovedløpet over skullerudåsen?
Flyktningeruta opp er fint. Det er smalt over skullerudåsen mellom Fjellstadbakken og Runddvann. Opp Fjellstadbakken var det trilleføre for tynnhjulinger, og stort sett ok på feitinger.
Var opp østløpet på Vettakollen til Fuglemyra og utover forsiden.
Selv uten Fatbike, med med FeiteFreddiez, var det kun de to bratteste kneikene jeg måtte dytte opp, hadde faktisk lenge et håp om å komme opp uten fotisett.
Fra Fuglemyra og ut over toppen var det bare moro, man må være litt bevist på å holde seg i sporet, kommer man utenfor bærer ikke snøen i det hele tatt.
Status Øsmarka 23.2.13. Trulsområde meget bra, Bukkeberg meget bra men noe smalere og løsere. Skullerudåsen sykkeldytt opp hele fjellstad og stort sett opp til toppunktet. For smalt og løst for sykling. Fra toppunktet og til start TSR utforpris ok føre så lenge det går nedover. Videre fra TSR utforpris start til Rundvann bra opptråkket føre. Rundvann skullerud bra. Konklusjon, ville holdt meg i trulsområdet/Bukkeberg en stund til fremmover,
Syklet noe alla samme tur i fjor 24.02.12 da var det stort sett barmark rundt trulsrunden men stiene var isdekket. Over skullerudåsen var det et tynt krispi snødekke med godt opptråkket knalhard snø/issti og ned fra Rundvann var det bare å slippe på, på delvis frosset barmark og delvis issti. Vi er mao lang bak fjordårets tidlige barmarksføre og det er stort sett mye mere snø en i fjor. Fett da slipper jeg å tenke på sykkelvasken en stund til
Stokk og stein sykkelklubb
#156133023/02/201317:20
Brannfjell, Skullerud, Rundvann, Fjellstad, Rustadsaga på tjukkhjuling. Kjempeforhold, kram snø med godt grep og fint opptråkket sti. Så spor etter vanlige dekk som tydeligvis også hadde en fin tur. Testet stien fra Rundvann til Dødsbakken. Noen tynnhjulinger hadde på imponerende vis kjørt opp denne. Jeg snudde der løypa blir vertikal og denne gøyale stien er nå valset t/r med tjukkashjul - anbefales. Tror der er viktig å velge retning og rekkefølge med omhu. Opp Fjellstadbakken med mye kram snø og smal sti er ikke en åpenbar fryd -nedover derimot.
#156176324/02/201320:29
Kjempefine forhold rundt Vettakollen i dag. Jeg syklet østsida inn til Fuglemyra og ned langs eggen. Stiene er hardtrampet og flyten er bedre enn på lenge. Ut og sykle!
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
#156207325/02/201314:14
Ridestien er helt konge! Har kjørt den to dager på rad i mørket. Vet ikke hvordan den er når sola står på men tipper den vil bli litt løs da. Fin,hard og smal på kveldstid i alle fall!
Stiene på Brannfjell og turen mellom Skullerud, Rundvann, Rustadsaga er overraskende faste og helt prima. Her funker alt; tjukkedekk, vanlig, pigg og uten. Kjørte også ned bak kapellet og videre ned på rødmerket og fulgte skiløypa inn til Sandbakken. På denne delen er det et "must" med tjukkedekk for å unngå sporing.
#156471203/03/201315:16
Årets første stitur var utrolig bra! Jeg syklet opp og ned mellom Korsvoll og Ullevålseter, med vanlige stidekk.
Lysløypestien som går fra jordet på Korsvoll er utrolig bra. "E6" er også svært bra å sykle på. Det var nesten ingen der i dag, kun noen få på ski som knotet oppover i et nesten utvasket skispor. Jeg følte misunnelige blikk i ryggen der jeg fes forbi oppover.
Her er sykkelen min på toppen av "E6":
#156471303/03/201315:18
Det er vel nesten overflødig å si at forholdene Riksen/Gaustajordet/Vettakollen fortsatt er fantastiske. Smilende fotgjengere og morgensol i dag tidlig. Det er bare å ha seg ut!
Ikke akkurat fæle forhold i Oslomarka i dag heller. En kort svipptur fra Hagan til Sørskogen og ikke en sur mine observert på veien, tvert i mot :-) Harde faste løyper som til forveksling kunne vært en "grusvei" Godt feste med sommerdekk til å med Rocet Ron EVO 29, ble litt imponert faktisk .
#156472203/03/201315:52
Fagervann er temmelig bra. Øvre del er ganske rufsete mens den nederste delen(etter utsikten) er råbra. Flyt hele veien ned. Snakker om hovedstien opp,ikke singletracken bak.
Syklet denne i dag http://app.strava.com/activities/42927508 (Ikke helt komplett siden tlf tok en ufrivillig restart et sted, syklet nedre Truls tilbake til Østmarksetra i tillegg). Superføre på stiene, med fast og fin snø
Fremdeles flotte forhold i Grønliåsen i går kveld. Hardt og fint på stiene, det er også flere stier enn før som lar seg sykle, f.eks Altastien er nå åpen.
Mykt på utsiden av stien, så det blir bråstopp dersom en bommer på sporvalget.