Og mens vi alle venter på uke 38 eller når det nå er så vil jeg bare minne om at det er kanonforhold selv for old-school sykler med skinny 2.35 dekk i Oslomarka for tida. Ut, ut, ut enten du sykler fatbike eller smalhjuling!
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
Espen, har det vært noen spennende tilbakemeldinger fra andre dekkprodusenter som feks. WTB?
WTB har vært litt hemmelighetsfulle i det siste, så jeg vet ikke om det betyr at de vil holde kortene tett til brystet eller om de anser markedet som for lite, noe som da kjapt vil vise seg å være en generaltabbe. I og med at de hadde det første serieproduserte 29er dekket på markedet, og at direkte konkurrenter som Kenda jobber med fat dekk og andre store firmaer som SRAM kommer med fat spesifikke komponenter så vil jeg ikke tro at de feilberegner slik. Skal snakke med dem (og mange andre på Taipei messa som starter om to uker). Vee-Rubber vil jo produsere oppimot 2000 fatbike dekk for vår MK2 produksjon, så det er tall som WTB og andre produsenter som vi var i kontakt med da går glipp av. Vee-Rubber har f.eks bare kapasitet for å produsere 40stk Mission dekk om dagen, så det sier seg da at vi er relativt viktige fatbike dekk kunder hos dem. De er derfor åpne for å samarbeide om nye dekk, og det er noe jeg skal diskutere med dem. Kan tenke meg et skikkelig aggressivt dekk for snø, med knaster oppimot 7mm og 4.5'' eller 4.6'' casingbredde målt på 100mm felg. Hvis dette også evt. gjøres klart for pigg så har man plutselig et veldig interessant dekk.
Og mens vi alle venter på uke 38 eller når det nå er så vil jeg bare minne om at det er kanonforhold selv for old-school sykler med skinny 2.35 dekk i Oslomarka for tida. Ut, ut, ut enten du sykler fatbike eller smalhjuling!
Var det isete forhold idag? (sitter på kontoret fortsatt, blir en grei runde på commuter sykkern på vei hjem)
Husker Dü har tett mønster og er laget for hardt underlag. Uten å ha testa det, så antar jeg at det har ganske dårlig grep på løs snø. Nate er knall på alt foruten våt stein/berg. Escalator (Dillinger uten pigg) tror jeg ar allround dekk nummer en. Åpnere mønster og tynnere knaster som vil føye seg mer til underlaget og gi bedre grep om sommeren. Har dette på min sykkel nå og det sitter veldig bra på snø, men ikke fult like bra som Nate og Lou. Kompromiss blir det uansett.
Jeg kommer opp overraskende bratte kneiker på preppet snø med Hüsker Du på klovnesko. Selv om jeg kjenner at hjulet slipper slipper littegrann, så greier jeg i mange tilfeller å holde koken, og komme meg opp. På barfrost-stier er grepet noe helt hinsides godt.
Triller helt fint fra stisykkel med Nokian 2.1-piggdekk på asfalt også.
Satser på å få låne Nate fra BjørnS, og sjekke, når jeg får ordnet meg 82mm-hjulsett, snart.
Klatreegenskapene på 907'en er forøvrig utrolig bra, fikk styrket noen av mine subjektive vurderinger her:
Kult! 907 har mye bra. Flotte rammer Kjøpte du fra Chain Reaction (i Alaska)? Jeg har kjørt med alu gaffelen og navene som de også selger siden september, og det funker topp. Mk1 versjonen av Mammut/Bigbob kommer fra samme leverandør i Taiwan.
Kult! 907 har mye bra. Flotte rammer Kjøpte du fra Chain Reaction (i Alaska)? Jeg har kjørt med alu gaffelen og navene som de også selger siden september, og det funker topp. Mk1 versjonen av Mammut/Bigbob kommer fra samme leverandør i Taiwan.
Fikk sykler fra fatbikes.com, Ogden, Utah, i posten, $210 i frakt, i november. Fins to slike innen 100m omkrets i Trøndelagen, for tiden. Eneste i Norge, tro?
Var det isete forhold idag? (sitter på kontoret fortsatt, blir en grei runde på commuter sykkern på vei hjem)
Svaret kommer litt for sent for deg, men for andre: Det er ganske hardt i løypene og tilløp is i bynære strøk, så jeg var takknemlig for de piggene jeg har. Jeg vil tro at det meste er syklbart med fatbike uten pigger også, men det vet jeg jo ikke før Mamuten min kommer...
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
Fikk sykler fra fatbikes.com, Ogden, Utah, i posten, $210 i frakt, i november. Fins to slike innen 100m omkrets i Trøndelagen, for tiden. Eneste i Norge, tro?
Aha, så fatbikes.com holder til i Ogden, det visste jeg ikke. Jeg bodde 50km lenger sør, i Salt Lake City i nesten 8 år. Syklet mye langturer på landevei opp til Ogden. Utah er jo konge for fatbikes, både i sør med Moab og Canyonlands og i nord med massevis av snø om vinteren.
Har for første gang sett en fatbike i levende live i dag. Fikk studert en Moonlander og alle fatbikens finesser. Må også virkelig si at vi som har slått til og forhåndsbestilt Nakamura/Diamant må få vanvittig mye for pengene er jo nesten en tredjedel av prisen på en Moonlander. Da klarer jeg fint å vente til uke 38. Gleder meg ikke noe mindre etter i dag.
Har for første gang sett en fatbike i levende live i dag. Fikk studert en Moonlander og alle fatbikens finesser. Må også virkelig si at vi som har slått til og forhåndsbestilt Nakamura/Diamant må få vanvittig mye for pengene er jo nesten en tredjedel av prisen på en Moonlander. Da klarer jeg fint å vente til uke 38. Gleder meg ikke noe mindre etter i dag.
Heyhey!
Uke 38 er nesten i oktober..
Moonlander 5'.. No compromises..
Ikke betalte jeg så mye for min Moonlander heller. Og når det er x-files hvormye/hvorhen å bestille fra G-Sport så ble det Surly Moonlander.
Goodie. Der var katta ute av sekken. Jeg har kjørt på prototypen av Vee-8 en stund nå, og de funker bra. Bare testet som som bakdekk så langt, har fortsatt Mission foran. Kommer til å kjøre det foran og bak i sommer på de nye "grusracer" hjulene mine med ultralette ståleiker (3.5g per eike vs. 4.2g for DT Revolution), alu nipler, lettvekts prototype nav og noen nye enkeltbunnente, drillete 80mm felger som vi tester. Dekkene mine lå begge på 1365g. 120tpi casing og kevlar bead, såklart.
Ser at de ligger på $85 før sales tax i USA. Hvis vi selger dem som aftermarket vil de ligge på 499,- ut av butikk. Inkludert den norske momsen på 25% selvsagt. Husk at USA priser alltid er uten sales tax (men denne slipper man hvis man bestiller fra en annen stat/land).
Jeg har kikka litt på det nye dekket fra Vee (mener Espen også viste bilde av dette tidligere) men har kommet fram til at jeg tviler på at det nye dekket fra Vee har noe veldig for seg.
Jeg vil påstå at et fatbikedekk er ganske unikt og ulikt stort sett alt annet som eksisterer av dekk, både for sykler, biler og motorsykler. Det har egenskaper og bruk som er spesielle, derfor er det ikke bare å kopiere mønste fra andre typer dekk og satse på at de vil fungere godt.
Dekk for fatbike er sammenligna med andre dekk ekstremt føyelig både fordi det er veldig tynnvegget relativt til bredden og høyden på dekket og fordi det kjøres på ekstremt lave trykk.
Jeg mener det nye dekket fra Vee har for store knaster som sitter for tett sammen. Mønsteret på det nye Vee dekket vil sannsynligvis virke mot sin hensikt på mange underlag da det vil hindre full kontakt mellom overflaten på dekket og underlaget. Mellomrommene vil neppe berøre underlaget. Det som er helt tydelig på andre fatbikedekk jeg har sykla med (feks. Larry og BFL) er at overflaten MELLOM knastene også er i kontakt med underlaget (det ser man tydelig når dekket er brukt litt). De kunne ha beholdt utforminga på knastene (bonus for seiping) men gjort de mye mindre og latt det være godt med mellomrom.
Jeg tror det vil skje mye på dekkfronten framover og forhåpentlig skjønner produsentene at de står ovenfor et nytt produkt, ikke bare en ny dimensjon som de kan resirkulere kjente mønstre på. Noen produsenter har gjort et poeng ut av at det er forskjeller på 26" dekk og 29" dekk og endrer mønsteret når de skal lage en 29" versjon, men forskjellene over til dekk for fatbike vil være veldig mye større.
Mindre knaster med større mellomrom vil fungere bedre. Det bør også vurderes "mikromønster" mellom knastene, ikke bare glatt overflate. Dette kan være i form av feks. seipinger eller riller. Man kan også tenke seg dekk med BARE en slik type fint mønster på overflaten av dekket. En mulig inspirasjon kan være dekk som feks. Continental Winter Contact II og den typen mønster som er brukt der. Sammen med myk gummi vil det kunne gi spennende muligheter.
Grove knaster (feks. Nate og Lou) fungerer fint på snø, gjørme og rene "dirt" stier, men fungerer dårligere på typiske norske stier der det gjerne er mye våte røtter, steiner, svaberg osv.
Det er fint med bedre utvalg på dekkfronten for feithjulinger, men lite poeng hvis de ikke er minst like bra eller bedre enn det som alt finnes på markedet. Surly kutta nettopp ut sitt gode gamle Endomorph dekk, det er jeg egentlig glad for.
Vee skal ha honnør for å satse på fatbike, men håper de kommer opp med noe litt mer spennende neste gang. De bør kanskje prøve å finne opp hjulet på nytt