Jeg skulle vel gi meg. En kjapp replikk
Innrømmer ingenting. Gjentar bare det samme jeg har sagt tidligere.
Har aldri sagt at du må være svindler for å gidde forsikre deg. Derimot sagt at kun svindleren, som gruppe, vil tjene på den. Om du leser andre poster, så ser du at jeg skriver at hele forsikringsbransjen lever av risikoaversjon hos folket. Svindlerne er også et tapsprosjekt for bransjen.
Haha, nå har du plutselig endret kriterier. I din første post skrev du ikke noe om at du snakket om "grupper" definert ut fra hva deres situasjon er på forhånd (før forsikringen tegnes):
Trodde du tok den, at jeg snakka om gruppevis (goes without saying innenfor statistikk), da jeg skrev "fins ingen uheldige, bare de som dør før lykken snur". Men ja, må se på gruppeplan. Fins ikke noen annen måte forskuddsvis/beslutningstidspunktet. Kun etterpå vet vi hvilke enkeltindivider det var lønnsomt for. Men da har man jo allerede måtte inngå kontrakt
Jeg er egentlig enig med Abit, men har kommet til motsatt konklusjon. Det skyldes mulig at konsekvensene ved manglende forsikring er større og at han er en større daredevil enn meg.
Norge er et sosialdemokrati og velferdssamfunn. De fleste vil nok foretrekke å gjøre som deg. Ikke noe galt med det. Er likevel grobunn for et lite artig paradoks:
Min påstand: Risikoaversjon øker med horisonten.
Med det mener jeg at eks.vis den som lever kun mtp morradagen, vil være langt mer risiko(villig)nøytral. Det er når man ligger i senga og begynner å tenke på ulykker, pensjonen og sånt at man får lyst til å forsikre seg.
Paradokset: Forsikringsteori bygger på at på lang nok sikt, så vil forsikringstager alltid være tapende økonomiske part. Dvs som minimum vil han måtte betale omkostningene.
Så litt rart at hjernene våres fungerer sånn at når vi tenker på lang sikt, så blir vi bekymra, mens motparten vår vet at på lang sikt så vil ting jevne seg ut. Altså den horisonten som gjør at vi ofte velger forsikring, er den horisonten som burde fått oss til det motsatte. Det hender jeg tar meg selv i det og lurer på om det er denne tanke som er AP-indoktrinering

.. Realiteten er at pensjonsparing + mindre skatt + selvstyring av sparte innbetalinger + litt selvdisiplin = mer penger i pensjon. Forvaltning og byråkrati er omkostninger vi må betale. Det er greit å slippe å bekymre seg, men det koster. Og kan man egentlig slippe bekymringene. Økonomien i seg selv er på mange måter et luftslott