Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 11 1 2 7 8 9 10 11

Arrogante drittsekker...

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Lenny] #1565567 05/03/2013 09:52
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Lenny
Sitat: Tex
Men hest er jo allerede forbudt, og sikkert med god grunn. Jeg tror de fleste er enige i dette forbudet. Problemet oppstår når hesteforbudet skal brukes som argument for å også forby fatbikes.

Se på videoene som er lagt ut i fatbike-tråden.
De viser ingen ødeleggelse av skiløyper og ingen sjenanse for skiløpere.

Ja, der har vi én grense. De fleste synes hester i løypa ikke er ok.
Jeg går (sic) altså litt lenger, og synes i en del tilfeller at fotgjengere ikke er ok.
Jeg kan også seg for meg situasjoner der syklister, med eller uten brede dekk, heller ikke er ok.

Progres var inne på det, og Torshov-Simen kalte det å "praktisere løypekultur".

Hva gjør du når det er små barn som går på ski? Disse setter seg gjerne ned når de skal bremse og raserer sporet faktisk mest av alle. Stikker du de med staven? Eller pulk, de som går med pulk ødelegger sporene noe helt sykt når det er løst.

Jeg har nå gått på ski 9 dager på rad. Har møtt syklene, unger, gående og hunder. Ingen av de ødelegger skituren min. Dvs de som er mest i veien er faktisk barn på ski. For da må jeg faktisk skifte spor. Men klarer ikke bli skikkelig rasende av den grunn. Men gående, hunder og syklister har jeg faktisk ingen problemer med. Hvordan en som går ødelegger skiløypa lurer jeg på. Hvis man har så korte ski at man ramler ned i sporene deres ja da har du for korte ski.

Jeg fikk til og med kjeft her fordi jeg brukte lykt om kvelden. For da fikk han dårlig nattsyn. Verden har blitt så jævlig egoistisk hvor alle skal ha det akkurat slik de vil her og nå.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Arrogante drittsekker... [Re: olechr] #1565570 05/03/2013 09:55
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: olechr

Hva gjør du når det er små barn som går på ski? Disse setter seg gjerne ned når de skal bremse og raserer sporet faktisk mest av alle. Stikker du de med staven? Eller pulk, de som går med pulk ødelegger sporene noe helt sykt når det er løst.

Jeg har nå gått på ski 9 dager på rad. Har møtt syklene, unger, gående og hunder. Ingen av de ødelegger skituren min. Dvs de som er mest i veien er faktisk barn på ski. For da må jeg faktisk skifte spor. Men klarer ikke bli skikkelig rasende av den grunn. Men gående, hunder og syklister har jeg faktisk ingen problemer med. Hvordan en som går ødelegger skiløypa lurer jeg på. Hvis man har så korte ski at man ramler ned i sporene deres ja da har du for korte ski.

Jeg fikk til og med kjeft her fordi jeg brukte lykt om kvelden. For da fikk han dårlig nattsyn. Verden har blitt så jævlig egoistisk hvor alle skal ha det akkurat slik de vil her og nå.

Jeeez.

Ikke tillegg meg holdinger jeg ikke har, er du snill.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Arrogante drittsekker... [Re: progres] #1565572 05/03/2013 10:05
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: progres
Har nettopp skumlest denne tråden og jeg ser absolutt ingen reservasjon fra deg eller Dan mfl ift retten til å sykle "anytime" / "anyplace" (i skiløyper) . Er det virkelig slik ?

Nei, og det er mulig jeg ikke har skrevet det tydelig nok i denne tråden, men jeg har skrevet det i andre, at det finnes tilfeller da jeg ikke sykler i skiløypen. Hvis det er nypreppet og pent så synes jeg skiløperne kan få nyte den estetiske gleden det er å gå i en nypreppet løype. Og hvis det er løst nok til at sykling og gåing gir faktiske fremkomlighetsproblemer for skiløperne så holder jeg meg også unna. Dette gjorde jeg seinest nå i helgen, da jeg egentlig hadde tenkt meg inn i skiløypenettet, men valgte det bort etter å ha kastet et blikk på løypen og bestemt meg for at den nok var for løs.

Quote:
(Hvis det er slik så stiller dere i Kollen for å få frem poenget)
Eller er det kanskje slik at man, i alle fall ut fra taktiske hensyn, legger an en annen tone, og er mere lydhør ift skigåerne som løypene vitterlig er laget for ?

Dette med "som løypene vitterlig er laget for" kan du stappe langt opp i en mørk krok. ICON_WINK At noen tar for seg av marka slik at andre brukere blir stengt ute mer enn en tredel av året er en uhederlig måte å skaffe seg eierskap. At flerbruk av skiløypene blir et problem for skiløperne beviser bare at det finnes et behov for løyper tilpasset flere aktiviteter.

Jeg skal gjerne gjenta løsningen til dere får gnagsår: Preppede flerbruksløyper den første milen ut i marka fra alle utfartsparkeringer!

Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565574 05/03/2013 10:06
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Derfor spør jeg om gode, velbegrunnede ARGUMENTER for å forstå hvor denne irritasjonen kommer fra. Så langt har jeg ikke fått noe som helst og inntil disse foreligger, fortsetter jeg å synes at denne irritasjonen er sterkt overdrevet.

Legitimt - men det er IRRITASJONEN du får forholde deg til. Vil man fremprovosere ytterligere restriksjoner ift sykling i bynære_brukerkonflikt_områder så søker man andre veier enn " å st på sin rett".
Hvorfor arbeider man ikke heller for å få kommunen på trua til å kjøre opp et alternativt scooterspor for sykkelfolket, langt langt unna skiløperne ? Tro meg - det er enkelt å få til rent praktisk. Og scooterspor er flotte å sykle i så lenge basen er hard.Winners make it happen , loosers let ...

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Dan] #1565576 05/03/2013 10:11
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Dan
... det finnes tilfeller da jeg ikke sykler i skiløypen. Hvis det er nypreppet og pent så synes jeg skiløperne kan få nyte den estetiske gleden det er å gå i en nypreppet løype. Og hvis det er løst nok til at sykling og gåing gir faktiske fremkomlighetsproblemer for skiløperne så holder jeg meg også unna. Dette gjorde jeg seinest nå i helgen, da jeg egentlig hadde tenkt meg inn i skiløypenettet, men valgte det bort etter å ha kastet et blikk på løypen og bestemt meg for at den nok var for løs.

Perfekt, Dan. Helt enig.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Dan] #1565577 05/03/2013 10:11
progres Offline
Besatt
Besatt
Dette med "som løypene vitterlig er laget for" kan du stappe langt opp i en mørk krok. ICON_WINK

Historieløst. Det eierskapet er allerede etablert for lenge siden.
At flerbruk av skiløypene blir et problem for skiløperne beviser bare at det finnes et behov for løyper tilpasset flere aktiviteter.

Eller nye løyper for nye brukergrupper

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Lenny] #1565578 05/03/2013 10:13
olechr Offline
More than words
More than words

Jeeez.

Var ikke bare deg det var rettet til. Men ser ikke hvordan det kan være problem at folk er ute å går der det er skiløyper.

Ambassadør for Scott.
Re: Arrogante drittsekker... [Re: Dan] #1565582 05/03/2013 10:18
olechr Offline
More than words
More than words
Og hvis det er løst nok til at sykling og gåing gir faktiske fremkomlighetsproblemer for skiløperne så holder jeg meg også unna.

Det gjør jo de aller fleste. Trur aldri jeg har møtt noen som går når det er skikkelig løst. Folk går jo i skiløypene fordi det er fint å gå der (man synker ikke igjennom). Ei heller syklet enkelt og greit fordi det fungerer svært dårlig når det er løst. :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Arrogante drittsekker... [Re: olechr] #1565587 05/03/2013 10:25
Lenny Offline
Veteran
Veteran

Jeeez.

Var ikke bare deg det var rettet til. Men ser ikke hvordan det kan være problem at folk er ute å går der det er skiløyper.

Disse diskusjonene har jo en tendens til å bli trukket ut i det absurde.

Jeg har forsøkt å argumentere med at alle har en grense. Jeg forstår fullt ut at andre har en annen grense enn meg for hva de synes er akseptabelt i ei løype.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: progres] #1565590 05/03/2013 10:29
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Dette med "som løypene vitterlig er laget for" kan du stappe langt opp i en mørk krok. ICON_WINK

Ja, men så kom det noen og nedla forbud mot hestene. (Det var de du siktet til ikke sant, vinterstier ble brukt av tømmerhoggere med hester for å slepe tømmer) ICON_SMILE

At flerbruk av skiløypene blir et problem for skiløperne beviser bare at det finnes et behov for løyper tilpasset flere aktiviteter.

Eller nye løyper for nye brukergrupper

Jeg har ikke noe sans for apartheid i marka. Man må gjerne lage løyper som naturlig egner seg for forskjellige brukergrupper, men jeg vil ikke se skilting eller holdninger om at enkelte brukergrupper bare skal få bruke enkelte løyper.

Allemannsretten forutsetter at man lærer å dele, da er det for meg naturlig at det er de som ikke er tilstrekkelig sosialisert slik at de er dårlige til å dele som man må ta for seg. D.v.s. både de som hyler etter forbud mot alt de ikke liker, og de som FAKTISK ødelegger for andre unødig.

Redigert av sverreb; 05/03/2013 10:35.
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565591 05/03/2013 10:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Når du sykler til jobb, har du et hardt underlag under den løse snøen som hindrer sykkelen din i å synke lenger ned og som gir deg styring og fremdrift. Det får man ikke i en nypreppet skiløype. Dessuten er snø som har falt ned og blitt liggende i ro av en helt annen konsistens av dem som har blitt harvet opp bak løypemaskinen.

Det finns väldigt många olika skidfören och det finns väldigt många olika fören på väg till jobb. Jag tror fortfarande inte att det är omöjligt att sykla i en skidlöypa när man skader den men är inte så väldigt intresserad av att ta sykkel och laga spår i en skidlöypa bara för att visa det.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: progres] #1565598 05/03/2013 10:45
Dan Offline
More than words
More than words

Historieløst. De første skiløperne i Oslomarka var ikke velkomne av fotfolket som syntes de beveget seg for fort og ødela stillheten og roen. (Hørt den før?) De opprinnelige "eierne" til marka er forlengst borte og vi må bare ta inn over oss at nye brukergrupper kommer inn og vil være med og bruke marka. Det finnes ingen grunn til å plutselig fryse utviklingen og si at det er forholdene fra 50-tallet som skal rå til evinderlig tid.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: fredriks] #1565601 05/03/2013 10:47
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Det finns väldigt många olika skidfören och det finns väldigt många olika fören på väg till jobb. Jag tror fortfarande inte att det är omöjligt att sykla i en skidlöypa när man skader den men är inte så väldigt intresserad av att ta sykkel och laga spår i en skidlöypa bara för att visa det.

Jeg syklet for en drøy uke siden i en skiløype (et kort stykke mellom to stier) og det var en plage og jeg sklei alle veier da forhjulet gravde seg ned og prøvde å tverre seg. Likevel var ikke sporene dypere enn 5-10 cm og det ville vært helt uproblematisk å gå på ski over mine spor.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Dan] #1565606 05/03/2013 10:55
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
5-10 cm

Svinepels!!! starwars

For sikkerhets skyld: ICON_WINK

Redigert av Anders A-R; 05/03/2013 10:55.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Arrogante drittsekker... [Re: ScottRacing] #1565608 05/03/2013 10:58
progres Offline
Besatt
Besatt
Jess - historieløst!
Men bevares, vær så god og kjør i vei! - etter det som etter min mening en helt forfeilet strategi . Var det ikke fra før problemer med stibruken i marka sommerstid så får vi den nå på vinterstid også! Goodwill og marketing av syklistene heter det visstnok ....

Hørte jeg noen reservasjon i bruken, eller stiller dere i Kollen ? I såfall bestiller jeg bilett og kommer nedover og ser på ICON_WINK

Re: Arrogante drittsekker... [Re: progres] #1565611 05/03/2013 11:04
Dan Offline
More than words
More than words
Hørte jeg noen reservasjon i bruken, eller stiller dere i Kollen ? I såfall bestiller jeg bilett og kommer nedover og ser på ICON_WINK

Dette har jeg jo allerede svart på. Les det først, før du måker videre på dette Kollensporet.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Dan] #1565613 05/03/2013 11:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Likevel var ikke sporene dypere enn 5-10 cm og det ville vært helt uproblematisk å gå på ski over mine spor.

Om det är helt oproblematiskt tror jag beror på hur spåren ser ut och vinkeln på spåret.

Nu vet jag inte hur snön var eller hur spåret ser ut men jag tycker inte det är spesiellt konstigt om skidåkare blir irriterad över spår som är klart djupare än spår från skidor och som befinner sig kors och tvärs över løypan.

Men var ligger gränsen på vad vi kan kalla förstörda skidløyper? Jag har vid två tillfällen åkt i nypreparerade spår där ett hundspann hade åkt före mig. Jag kom självklart fram men det var inga spår kvar och fullt med små håll i snön. Trots att jag klarade att passera de områdena där de hade åkt så skulle jag säga att løypan var förstörd med tanke på dess bruksområde.

Jag tror förövrigt att syklister inte är något problem idag. Själv har jag sett en syklist och inga sykkelspår.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: progres] #1565615 05/03/2013 11:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Legitimt - men det er IRRITASJONEN du får forholde deg til. Vil man fremprovosere ytterligere restriksjoner ift sykling i bynære_brukerkonflikt_områder så søker man andre veier enn " å st på sin rett".

Jeg vil kjempe for et samfunn der uberettiget irritasjon ikke får konsekvenser for andre enn den som irriterer seg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: fredriks] #1565616 05/03/2013 11:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks
Likevel var ikke sporene dypere enn 5-10 cm og det ville vært helt uproblematisk å gå på ski over mine spor.

Om det är helt oproblematiskt tror jag beror på hur spåren ser ut och vinkeln på spåret.

Nu vet jag inte hur snön var eller hur spåret ser ut men jag tycker inte det är spesiellt konstigt om skidåkare blir irriterad över spår som är klart djupare än spår från skidor och som befinner sig kors och tvärs över løypan.

Men var ligger gränsen på vad vi kan kalla förstörda skidløyper? Jag har vid två tillfällen åkt i nypreparerade spår där ett hundspann hade åkt före mig. Jag kom självklart fram men det var inga spår kvar och fullt med små håll i snön. Trots att jag klarade att passera de områdena där de hade åkt så skulle jag säga att løypan var förstörd med tanke på dess bruksområde.

Jag tror förövrigt att syklister inte är något problem idag. Själv har jag sett en syklist och inga sykkelspår.

Dette er jeg enig i.

Men 10cm da, Dan? Da synker du 1/3 ned til navet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: progres] #1565621 05/03/2013 11:18
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Historieløst. Da folk begynte å bruke ski i marka ble det også ramaskrik, for eierskapet av skogen var allerede etablert av fotfolket for lenge siden.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565629 05/03/2013 11:23
progres Offline
Besatt
Besatt
Jeg vil kjempe for et samfunn der uberettiget irritasjon ikke får konsekvenser for andre enn den som irriterer seg.

Hvordan har du kontroll på hva som er "uberettiget irritasjon" fra skifolket. Om Dan synker 5-10 cm i løypa så vet jeg ikke om jeg som skigåer synes det var så stas å gå der. Tror faktisk jeg med berettigelse kunne vært irritert. Selv om Dan mener noe annet...

Redigert av progres; 05/03/2013 11:24.
Re: Arrogante drittsekker... [Re: Dan] #1565631 05/03/2013 11:23
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg skal gjerne gjenta løsningen til dere får gnagsår: Preppede flerbruksløyper den første milen ut i marka fra alle utfartsparkeringer!
Jeg får ikke gnagsår, jeg får en liten gledeståre i øyekroken for et sabla bra forslag.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565637 05/03/2013 11:32
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev

Hvor går grensen din, Geir? Hva er akseptabelt i løypa?

Det vet jeg ikke. Jeg har aldri opplevd andre potensielle irritasjonsmomenter i skiløypa enn andre skiløpere, så jeg har ikke noen referanser å diskutere ut fra.

Siklende, glefsende kjøtere er kanskje et svar til Lenny?
Det er noen som nevner at dette trekker ut i det absurde. Det er jeg helt enig i. Det er et forhold man på sett og vis glemmer: hvilken rolle spiller langrenn i norsk historie og kultur? Har ikke folk fått med seg at hele VM-landsbyen snakket norsk og rølpa rundt i god norsk stil hele natten?
Dette er ikke snakk om slitasje eller noe som helst. Slitasje i skiløypa er bare sludder i og med at de som sliter mest er skiløpere (som skøyter vel og merke), og det er kilent å skulle forby skiløpere og bruke skiløypene. Andre brukergrupper tråkker inn i ett hellig domene og nærmest automatisk er de dermed uønsket. Å trekke inn bikkjer i dette er heller ikke helt enkelt, i og med at hundekjøring (nordisk stil) foregår i skiløyper og med ski på beina. Det trengs dermed skiløyper.
Denne diskusjonen er etter mitt skjønn ikke sammenlignbar med diskusjonen vedr. bruk av marka på sommerstid. Da er slitasje et definitivt tema. Alle vil med største enkelthet observere det ved selvsyn. En slitasje som i flere tilfeller vil være mer eller mindre irreversibel.
Slitasje i skiløyper er bullshit, langrenns posisjon i norsk kultur er hellig.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Dan] #1565639 05/03/2013 11:35
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Hva skjer der flerbruksløypa slutter da?

Forbudt å gå/sykle/ri videre?
Høflig henstilling om ikke å sykle/ri/gå videre?
etc.
etc.

Godt forslag, men alle løsninger som kan skape inntrykk av at brukergrupper skal begrenses til visse områder kan potensielt skape flere problemer enn de løser.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Arrogante drittsekker... [Re: HM1100] #1565640 05/03/2013 11:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: HM1100

Siklende, glefsende kjøtere er kanskje et svar til Lenny?

Jeg drar ikke ulovligheter inn i diskusjonen, men kjøterne opplever jeg ikke når jeg går på ski, bare på sykkel - med ett unntak når jeg tenker meg om.

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: progres] #1565641 05/03/2013 11:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvordan har du kontroll på hva som er "uberettiget irritasjon" fra skifolket. Om Dan synker 5-10 cm i løypa så vet jeg ikke om jeg som skigåer synes det var så stas å gå der. Tror faktisk jeg med berettigelse kunne vært irritert. Selv om Dan mener noe annet...

Det er berettiget irritasjon, det er bare det at det går ikke an å sykle når man sykler 5-10cm ned i løypene. Jeg har prøvd mange ganger.

Dersom en skiløper stopper meg og påstår at jeg ødelegger løypene, får han sporenstreks oppgaven med å vise meg hva det er jeg har ødelagt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: Torshov-Simen] #1565644 05/03/2013 11:41
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Torshov-Simen
Hva skjer der flerbruksløypa slutter da?

Forbudt å gå/sykle/ri videre?
Høflig henstilling om ikke å sykle/ri/gå videre?
etc.
etc.

Godt forslag, men alle løsninger som kan skape inntrykk av at brukergrupper skal begrenses til visse områder kan potensielt skape flere problemer enn de løser.

Hvis det er problemer med slitasje så langt ut så flerbruksprepper man enda litt lengre ut. Målet er å få flest mulig ut i marka og så tilpasse løypene til bruken og ikke bruken til løypene.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: ScottRacing] #1565660 05/03/2013 12:04
Tex Offline
Besatt
Besatt
Det ble sagt noe klokt (av Oslo Venstre?) vedr. mulig sykkelforbud på blåstier:

Vern av marka som rekreasjonsområde sikres best ved at flest mulig bruker den. Dersom bruken skal begrenses slik at kun en gruppe skal ha tilgang, vil oppslutningen om markagrensen over tid forvitre.

Det beste vernet av marka får man altså gjennom aktiv bruk og ved å legge til rette for flest mulig brukergrupper

(Nei, jeg mener ikke at det derfor bør være fritt frem for monster-trucker og lystkjøring med Leopard stridsvogner. Motorisert ferdsel i utmark får vi overlate til Skiforeningen.)

Re: Arrogante drittsekker... [Re: ScottRacing] #1566687 07/03/2013 13:22
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Enklere å bli utkant beboer, her bruker vi naturen. Kommer det en hest så flytter vi oss, kommer det en løypemaskin så flytter vi oss, kommer det en syklist - vel da rister nok mange på hodet og smiler. Er det familier eller folk til fots, vel da går man forbi dem.

Duster dem til løypene så får dem god gammaldags dæng. (ironi)

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Espen J] #1566698 07/03/2013 13:42
ScottRacing Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Espen J
Problemet er også skiløypene i utgangspunktet. ............. Helvettes skiløpere! .............. I mitt stille sinn håper jeg at langrenn vil bli utrydda av fatbikes i min levetid........... Gjør dem til en minoritet og problemet løser seg! .

Kunne ikke sagt det klarere selv !

yes

Æresmedlem i KrampeKameratene
Side 9 av 11 1 2 7 8 9 10 11

Moderator  support