Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 11 1 2 5 6 7 8 9 10 11

Arrogante drittsekker...

Re: Arrogante drittsekker... [Re: ScottRacing] #1564543 02/03/2013 22:35
perbl Offline
More than words
More than words
Det ser heldigvis ikke ut som at Venstremannen i ØV (som jeg antar deler ØV sitt syn på saken) fikk særlig forståelse for forbud i Oslo Venstre.

http://www.venstre.no/oslo/artikkel/47955/

Per B.
Re: Arrogante drittsekker... [Re: ScottRacing] #1564625 03/03/2013 10:40
Dan Offline
More than words
More than words
Sitter og ser Vasaloppet til frokosten og lurer på en ting. Tetgruppen har tre jomfruelige spor å velge på, likevel velger de ofte det fjerde sporet, som akkurat er litt kjørt i stykker av filmsnøscooteren. Det får meg til å tro at i noen situasjoner er ikke perfekte trikkeskinner det optimale.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Dan] #1564628 03/03/2013 10:50
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Innersving?

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Dan] #1564629 03/03/2013 10:51
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Også kjørte de mellom sporene selv om kommentatoren sa det var bedre gli i sporene. Hvorfor det?

Re: Arrogante drittsekker... [Re: femte_gir] #1564631 03/03/2013 10:52
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fordi kommentatoren ikkje har peiling?

Re: Arrogante drittsekker... [Re: -Jan] #1564632 03/03/2013 10:59
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Ikke akkurat samme tanke, men det er sannsynlig at de som kjører har mer peiling/følelse. Likevel så det litt merkelig ut. [/noob modus]

Re: Arrogante drittsekker... [Re: -Jan] #1564633 03/03/2013 11:04
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan
Innersving?

Nope, de var der et langt stykke, med slake svinger begge veier. Den svenske kommentatoren sa at den "frasiga" snøen kunne gi bedre gli selv om man måtte tråkke ned ujevnhetene. Høres ikke usannsynlig ut egentlig. Ujevn snø gir høyere trykk i punktet hvor skien treffer snøen (fordi skien ellers henger i luften), det høyere trykket smelter de øverste vannmolekylene og gir bedre gli. Tipper jeg.

Uansett, mitt poeng er at man gjør skigåere en tjeneste hvis man går og sykler litt i sporet. devilsmile

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Dan] #1564636 03/03/2013 11:14
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tyckte inte det gick i det spåret så mycket iår men det är rätt vanligt att de gör det.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Tex] #1565138 04/03/2013 13:41
C
CarlGustav Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: Tex
Sitat: CarlGustav

Jeg har sett så mange skiløyper ødelagt av joggere, ridende, fotfolk at jeg er drittlei,
og nå skal dere inn med sykler (FatBikes & MTB) i tillegg ?

................
Jeg kan ikke huske å ha sett skiløyper som er så ødelagt av disse brukergruppene at de ikke kan brukes.
(Jeg skjønner at en hest kan ødelegge en del, men det har jeg ikke sett.)
................

For deg i Asker:
sakset fra Osloby.no

"...der tror man konfliktene mellom brukergrupper ikke blir mindre, og vil lage brosjyrer for å informere om folkeskikk i Marka.

- Vi møter alt fra syklister til akere, hester, joggere, barnevogner og gjenger på fottur i skiløypene........ er det ikke mye igjen av sporet, sier løypebas Ragnar Roll i Asker"

Som løypebas bør han ha grunnlag for sine argumenter i denne sammenhengen ?

Re: Arrogante drittsekker... [Re: CarlGustav] #1565151 04/03/2013 14:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

- Vi møter alt fra syklister til akere, hester, joggere, barnevogner og gjenger på fottur i skiløypene........ er det ikke mye igjen av sporet, sier løypebas Ragnar Roll i Asker"[/b]

Det bør han, men jeg blir ikke overrasket om han ikke har det. Hvorfor utelater du deler av sitatet slik at det fremstår som om han konkluderer med at de nevnte brukergruppene ødelegger sporet?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565161 04/03/2013 14:20
C
CarlGustav Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: GeirK

- Vi møter alt fra syklister til akere, hester, joggere, barnevogner og gjenger på fottur i skiløypene........ er det ikke mye igjen av sporet, sier løypebas Ragnar Roll i Asker"[/b]

Det bør han, men jeg blir ikke overrasket om han ikke har det. Hvorfor utelater du deler av sitatet slik at det fremstår som om han konkluderer med at de nevnte brukergruppene ødelegger sporet?

jeg svarte på en påstand om at enkelte ikke hadde sett ødelagte skiløyper, (hvorvidt det skyldes dårlig syn, at man ikke er så ofte i skiløypene eller at man er så heldig å ha tilgang til utelukkende nypreparte løyper skal være usagt)
Hvilken gruppe som ødelegger skiløypene mest av akere, hester, joggere, barnevogner, hunder og gjenger på fottur i skiløypene er derfor underordnet.

Forøvrig er jeg ganske imponert over at enkelte faktisk skjønner at en hest kan ødelegge en del i skiløypene, personlig ville jeg vel bruke utrykket "rasere" eller "ødelegge"

Re: Arrogante drittsekker... [Re: CarlGustav] #1565167 04/03/2013 14:33
Dan Offline
More than words
More than words
jeg svarte på en påstand om at enkelte ikke hadde sett ødelagte skiløyper, (hvorvidt det skyldes dårlig syn, at man ikke er så ofte i skiløypene eller at man er så heldig å ha tilgang til utelukkende nypreparte løyper skal være usagt)

Cluet her er vel at definisjonen av "ødelagt" kan variere ganske markant, og hvem skal ha definisjonsmakten?

- Noen mener skiløypen er ødelagt allerede hvis de ser et sykkel-/fotspor, selv om det er helt umerkelig ellers.
- Noen mener skiløypen er ødelagt hvis de føler minste lille ujevnhet når de går klassisk.
- Noen mener skiløypen er ødelagt hvis de ikke kan skøyte overalt.
- Noen mener skiløypen er ødelagt hvis de tryner når skien skjærer ned i et sykkelspor.
- Noen mener skiløypen er ødelagt først i mai måned når snøen er borte.

Jeg synes ikke at vi skal gi definisjonsmakten til noen overfølsomme prinsessen på erten-typer i skisporet.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: CarlGustav] #1565169 04/03/2013 14:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

jeg svarte på en påstand om at enkelte ikke hadde sett ødelagte skiløyper,

Ro ro til fiskeskjær. Kan du i integritetens navn fortelle hvem det var løypebasen hadde rasert sporet til "det ikke var mye igjen"? Det var nemlig såpass mye av et spesialtilfelle at du IKKE kan bruke det utsagnet til inntekt for ditt eget syn, og nå synes jeg du skylder forumet å fortelle hva du bevisst utelot da du misbrukte løypebasens utsagn.

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: CarlGustav] #1565171 04/03/2013 14:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
(hvorvidt det skyldes dårlig syn, at man ikke er så ofte i skiløypene eller at man er så heldig å ha tilgang til utelukkende nypreparte løyper skal være usagt)

Jeg har godt syn, ferdes ganske ofte i skiløypene og har ikke tilgang til utelukkende nypreparerte løyper. Jeg har likefullt ikke sett ødelagte løyper. Det skal i følge deg være umulig. Hva skjer'a?

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565173 04/03/2013 14:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
[
Jeg har sett så mange skiløyper ødelagt av joggere, ridende, fotfolk at jeg er drittlei,

Så fordi ikke-syklister har ødelagt løyper, så ønsker du ikke syklister dit, selv om de ikke ødelegger løypa? Her sliter jeg med å følge logikken.

Her ønsker jeg meg et svar.

3. gang. Gidder du forklare hvorfor din drittleihet er et argument her?

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: ScottRacing] #1565175 04/03/2013 14:43
Tex Offline
Besatt
Besatt
Dan er inne på det.

Jeg er ikke av de ivrigste skiløpere, men la meg si at jeg har gått på ski i Vestmarka i Asker i snitt to ganger i uka de siste 10 vintrene.

Tror ikke det er noe galt med synet mitt, men jeg fastholder at jeg ikke har opplevd skiløyper som er så ødelagt at de ikke fint kan brukes. Av meg.

... og det skal nok mye til for å overbevise meg om at jeg tar feil her når det gjelder mine egne opplevelser .... ICON_WINK

Re: Arrogante drittsekker... [Re: ScottRacing] #1565178 04/03/2013 14:50
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Carl Gustav, sett i forhold til hva tråden egentlig handler om er det helt riktig at det er totalt uinteressant hvorvidt det er akere, hester, joggere, barnevogner, hunder og gjenger på fottur i skiløypene som ødelegger mest, og også hvorvidt noen har sett ødelagt skiløyper eller ikke.

Ser vi på innlegget til trådstarteren er poenget om en fatbike gjør slik skade. Svaret er at riktig brukt gjør den det ikke og at man nærmest må ha et ønske om å ødelegge for andre og er villig til å bruke mye energi for og gjøre noen skade på løypene.

Om man er oppbragt over hva hester kan gjøre med ei skiløype er det vel mer på sin plass å argumentere ovenfor de ridene på Pennyklubbens sine hjemmesider eller noe sånt og ikke her?

Skal du argumentere så hold deg gjerne til saken, altså fatbikes i skiløypene. I midlertid finnes det svært få saklige argumenter mot denne bruken som holder vann.

Føler at du er en oppbragt skiløper som her lufter en del oppsamlet frustrasjon og i fatbikes ser enda en "fiende". Jeg tror du tar feil i å se på oss slik.
Bruken av fatbikes kommer til å øke og det vil være i begge gruppenes interesse å samarbeide.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: krankdrev] #1565281 04/03/2013 18:38
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Har de funne rester av hest i skiløypene også!!??? Denne skandalen har vi nok ikke sett toppen av enda...

Re: Arrogante drittsekker... [Re: ScottRacing] #1565292 04/03/2013 19:02
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg filosoferte litt over dette da jeg syklet hjem fra jobben i kveld. Hvis fotgjengere og syklister i skiløypene virkelig er et stort problem så er det vel et ganske tydelig tegn på at skiløperne har tatt litt for mye av den bynære marka til seg selv.

Jeg tror ikke løsningen er å forby det ene og det andre for å holde brukergrupper adskilt. Jeg tror derimot på at man skal legge opp til flerbruk, f eks ved at skiløypene nærmest utfartsparkeringene blir preppet med "fortau" slik at skiløpere, fotgjengere og syklister kan omgås og kose seg i de samme løypene.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: ScottRacing] #1565390 05/03/2013 00:04
R
rbell Offline
Fersking
Fersking
R
Som flere har sagt tidligere, det som funker best er god folkeskikk. Skiløypene er kjørt opp for å brukes til skigåing. Fot-turister og hundeeiere har ingen ting i skiløypene å gjøre, selv om jeg ser hvorfor de ønsker å bruke de nypreppete løypene i skogen i stedenfor å vasse i dyp snø eller være nødt til å gå kun i brøytet gate.

Sykling med omhu ødelegger ikke løypene. Men IMHO så er det respektløst av syklister å ta plass i skiløypene på kveldstid og på tidspunkt da det ellers er større trykk på løypene. Skal dere sykle i dem, så gjør gjerne det når forholdene tillater det, men da på tidspunkt hvor det er få skiløpere der.

På samme måte som man ikke legger treningsturen sin på sykkel til å gå på grusen rundt sognsvann på en søndag formiddag med fint vær.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: ScottRacing] #1565391 05/03/2013 00:10
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Late jævlar.. Er jo mye bedre trening å ikke ha skispor. Be dem heller spare energien på å få av litt flesk.

Og nå skal jeg ut på fortauet med min gule merkespray. Sprøyte noen ikke-sammenhengende linjer på midten av det, og så hente bilen min. Langrennsnerdene. Jævla idioter.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: rbell] #1565401 05/03/2013 05:44
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: rbell
Fot-turister og hundeeiere har ingen ting i skiløypene å gjøre

Den innstillingen der gir meg mest lyst å gå ut og hoppe rundt i skiløypa. Eller å jobbe for et forbud mot å lage skiløyper. Dere må snart skjønne poenget her, nemlig at alle disse "konfliktene" oppstår fordi én brukergruppe prøver å stenge ute alle andre brukergrupper, ikke fordi én stakkars gruppe, buhu, ikke får ha skogen for seg selv akkurat på den måten de ønsker.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Dan] #1565405 05/03/2013 06:17
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Skal du hoppe så finnes egne anlegg for det;)

Re: Arrogante drittsekker... [Re: vortex surfer] #1565408 05/03/2013 06:21
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: vortex surfer
Skal du hoppe så finnes egne anlegg for det;)

Ja, men dem bruker jeg til aking. ICON_WINK

Re: Arrogante drittsekker... [Re: femte_gir] #1565409 05/03/2013 06:21
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: femte_gir
Også kjørte de mellom sporene selv om kommentatoren sa det var bedre gli i sporene. Hvorfor det?

De gikk der det var minst vått og dermed beste glid. På TV-bilder ser man ikke denne parameteren og ting ser merkelig ut.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Arrogante drittsekker... [Re: Dan] #1565412 05/03/2013 06:24
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Dere må snart skjønne poenget her, nemlig at alle disse "konfliktene" oppstår fordi én brukergruppe prøver å stenge ute alle andre brukergrupper, ikke fordi én stakkars gruppe, buhu, ikke får ha skogen for seg selv akkurat på den måten de ønsker.

Dette er helt rett oppfattet. I Norge er det sånn. Skateboard, rulleskøyter og til og med snøbrett var ulovlig før. Årsak: det var nytt. I vinter var noen som kjørte bil på ei islagt trønderfjord, typisk reaksjon hos veldig mange: forbud.

Dette frykten for noe nytt ligger dypt i den norske folkesjelen. På bygda er vanlige oppgående, mennesker tilsynlatende redd nye biler og traktorer og annet moderne utstyr.

Argumentasjon mot denne frykten hjelper i første omgang ikke, det kan sige litt inn likevel, de vil bare ikke innrømme det. Etter en kort generasjon på 10-15 år kan endringer oppnås, i andre tilfeller må det bare dø ut.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Arrogante drittsekker... [Re: rbell] #1565418 05/03/2013 06:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Sykling med omhu ødelegger ikke løypene. Men IMHO så er det respektløst av syklister å ta plass i skiløypene på kveldstid og på tidspunkt da det ellers er større trykk på løypene. Skal dere sykle i dem, så gjør gjerne det når forholdene tillater det, men da på tidspunkt hvor det er få skiløpere der.

Hva er for deg den store forskjellen dersom du møter meg på ski eller du møter meg på sykkel "på kveldstid når det er større trykk i løypene"?

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: rbell] #1565421 05/03/2013 07:06
Tex Offline
Besatt
Besatt
Som flere har sagt tidligere, det som funker best er god folkeskikk. Skiløypene er kjørt opp for å brukes til skigåing. Fot-turister og hundeeiere har ingen ting i skiløypene å gjøre .....]

Nå begynner forbudslisten å bli vel lang.
Forbud mot hundeeiere?

Eller kan hunden få gå der hvis eieren er hjemme?

Ja, ja.

Apartheid kunne sikkert også fungert med litt velvilje fra alle sider.

Redigert av Tex; 05/03/2013 07:10.
Re: Arrogante drittsekker... [Re: Tex] #1565434 05/03/2013 07:38
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Alle har en grense. Hvor går grensen for hva som er akseptabelt i skiløypa for dere?
Ved hester? Aking i løypa?

Min går et sted rundt fotgjengere i gruppe.
Uansett hvor mye rett de måtte ha til å gå der.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565437 05/03/2013 07:45
Lenny Offline
Veteran
Veteran

Hva er for deg den store forskjellen dersom du møter meg på ski eller du møter meg på sykkel "på kveldstid når det er større trykk i løypene"?

Bredden på ekvipasjen?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Side 7 av 11 1 2 5 6 7 8 9 10 11

Moderator  support