Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 11 1 2 6 7 8 9 10 11

Arrogante drittsekker...

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Lenny] #1565439 05/03/2013 07:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Lenny
Sitat: GeirK

Hva er for deg den store forskjellen dersom du møter meg på ski eller du møter meg på sykkel "på kveldstid når det er større trykk i løypene"?

Bredden på ekvipasjen?

Ja - en sykkel er jo langt smalere enn en som skøyter.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: Lenny] #1565440 05/03/2013 07:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Min går et sted rundt fotgjengere i gruppe.

Hva med skiløpere i gruppe - gjerne med flere barn slik at de beveger seg sakte?

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565441 05/03/2013 07:50
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Men en som skøyter har muligheten til å gjøre seg smalere ved behov.
Det har til og med en som går klassisk, ved å vri overkroppen.

Lykke til med det på sykkel.

Hvor går grensen din, Geir? Hva er akseptabelt i løypa?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565443 05/03/2013 07:52
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Skiløpere går da stort sett etter hverandre. Fotgjengere gjør det ikke.

Barn som går på ski vokser opp til å bli anstendige mennesker med god moral. Alle liker slike.
Barn av fotgjengere, derimot. Verste sort!

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Lenny] #1565444 05/03/2013 07:53
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men herremoses da, ein syklist tek jo ikkje meir plass enn ein skiløpar. Heller motsatt, da skiløparen må ploge for å bremse i nedoverbakkane.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Lenny] #1565449 05/03/2013 07:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg har aldri vært i en skiløype med så dårlig plass at jeg har måttet vri overkroppen

Hvor går grensen din, Geir? Hva er akseptabelt i løypa?

Det vet jeg ikke. Jeg har aldri opplevd andre potensielle irritasjonsmomenter i skiløypa enn andre skiløpere, så jeg har ikke noen referanser å diskutere ut fra.

Det som funker for meg er å ikke fokusere på at det er folk rundt meg som hindrer meg å gå akkurat så fort jeg vil, men heller glede meg over at befolkningen kommer seg ut i naturen og beveger kroppene sine - uavhengig av metode. Deretter unngår jeg å ta offerrollen og ser på det som MITT ansvar å maksimere opplevelsen ved å velge tider og steder som lar meg finne flyten på ski.

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: Lenny] #1565451 05/03/2013 07:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Barnefamiler på tur går ikke etter hverandre.

Jeg tror problemet ditt er at det er folk i løypene som ikke har på seg ski. Dersom de hadde vært på samme plass i samme fart og hatt ski på beina, hadde du kanskje akseptert dem. Jeg synes i såfall at det er en holdning du bør jobbe med - mest for din egen del.

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: Lenny] #1565452 05/03/2013 08:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Sånn ca hvor ofte opplever du at skiløpere du møter i løyper der det går an å sykle, vrir overkroppen for å slippe deg forbi?

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565455 05/03/2013 08:03
progres Offline
Besatt
Besatt
Det som funker for meg er å ikke fokusere på at det er folk rundt meg som hindrer meg å gå akkurat så fort jeg vil...

Da ser vi deg kanskje på fatbiken i Kollen om noen dager som opptrekker på 5-mila ? Eller som hare?

Redigert av progres; 05/03/2013 08:03.
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565457 05/03/2013 08:04
Lenny Offline
Veteran
Veteran

Jeg tror problemet ditt er at det er folk i løypene som ikke har på seg ski. Dersom de hadde vært på samme plass i samme fart og hatt ski på beina, hadde du kanskje akseptert dem. Jeg synes i såfall at det er en holdning du bør jobbe med - mest for din egen del.

Joda, barnefamilier går rett som det er etter hverandre på ski.
Jeg tror du ser det du vil se når du er i løypa. Antagelig akkurat som meg.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Lenny] #1565460 05/03/2013 08:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Her i Trondheim går gjerne foreldrene ved siden av barna for å hjelpe til, og har du to familier på tur, blir det relativt store klynger som det kan være vanskelig å passere.

Men OK - jeg ser poenget ditt. Problemet med fotgjengere er altså ikke at de ikke har ski på beina, men at de går ved siden av hverandre - eller?

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: Lenny] #1565461 05/03/2013 08:09
Dan Offline
More than words
More than words

For et tulleargument. På sykkel kan man, hvis det er veldig trangt lene sykkelen til ene siden slik at holken og hånden som holder den ikke stikker lengre ut enn pedalen.

Mitt svar på spørsmålet om hvor grensen går er veldig enkel å definere. Hvis en annen bruker hindrer meg fra i det hele tatt å bevege meg så er det plagsomt. Jeg har hittil aldri opplevd det på ski. Derimot opplever jeg det til stadighet i form av forslag til forbud eller oppfordringer til "folkevett" som skal hindre meg fra å gå eller sykle i skiløypene uansett føre og snøforhold.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Dan] #1565467 05/03/2013 08:16
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
. Derimot opplever jeg det til stadighet i form av forslag til forbud eller oppfordringer til "folkevett" som skal hindre meg fra å gå eller sykle i skiløypene uansett føre og snøforhold.
Da stiller du også i Kollen sammen med GeirK?
Velpreparerte løyper sannsynligvis. Gleder meg! Det skal bli halloi ...

Re: Arrogante drittsekker... [Re: progres] #1565471 05/03/2013 08:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: progres
Da stiller du også i Kollen sammen med GeirK?
Velpreparerte løyper sannsynligvis. Gleder meg! Det skal bli halloi ...

Da regner jeg med at du stiller på ski.

Jeg forstår ikke hvilket poeng du prøver å få frem her?

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565472 05/03/2013 08:22
Lenny Offline
Veteran
Veteran
"Problemet", hvis man skal kalle det det, er i hovedsak slitasje, ikke fotgjengere i seg selv.

Siden personlige anekdoter = sannhet*2, så synes jeg det i nærløypene rundt der jeg holder til, er det mye trasking og aking i løse, nypreppete traseer. Det er etter mitt syn unødvendig å absolutt måtte gå til fots et sted der preppemaskinen nettopp har vært.
I harde/isete løyper er sånt knapt synlig.

Det har også vært tilfeller av ridning i lysløypene. Ikke spesielt moro å treffe på et lettskremt dyr med ei 14 år gammel jente på toppen, i ei trang løype. Ridning i løype forbudt i Oslo kommune, men det skjer altså fra tid til annen likevel.

Og hvorfor er dette et "problem" for meg på ski? Vel, jeg har brukbar teknikk og klarer fint å gå/ploge/svinge unna eventuelle hindringer. Men ikke alle synes det er like greit å ploge ned en bakke der snøen er veldig opptråkket og ruglete. Barn, for eksempel.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565476 05/03/2013 08:27
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Mange Barnefamiler på tur går ikke etter hverandre.

Rettet det for deg så du ikke fremstår som ureflektert og generaliserende.

At barnefamiliene du har observert har gått flere i bredden betyr ikke at dette er noe som gjelder alle barnefamilier.

Dine observasjoner kan for eksempel skyldes at barnefamiliene i akkurat ditt område mangler løypekultur eller at deres breddegåing irriterer deg såpass mye at du legger godt merke til dem mens de som går på rekke passerer ubemerket.

Barnefamilien jeg er medlem av, og alle skigående barnefamilier vi pleier omgang med, praktiserer løypekultur med å gå etter hverandre, gå ut av sporet når man stopper etc.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565478 05/03/2013 08:29
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Min erfaring är faktiskt det motsatta. När det för ett par sesonger sedan kom snö i oktober så att man kunde gå på ski in till elgseterhyta var det också rätt många som gick in ditt. Då var det oppenbart att gående oppförde sig på ett annat sätt än skidåkare i skiløypan.

Skidåkare håller sig för det allra mesta till höger eller är snabba på att flyta på sig om de inte gör det. Gående går överallt och ofta över hela löypan så att man inte kommer förbi och de har ofta inte spesiellt bra översikt över om det kommer folk.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Lenny] #1565479 05/03/2013 08:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
"Problemet", hvis man skal kalle det det, er i hovedsak slitasje, ikke fotgjengere i seg selv.

Siden personlige anekdoter = sannhet*2, så synes jeg det i nærløypene rundt der jeg holder til, er det mye trasking og aking i løse, nypreppete traseer. Det er etter mitt syn unødvendig å absolutt måtte gå til fots et sted der preppemaskinen nettopp har vært.
I harde/isete løyper er sånt knapt synlig.

Det har også vært tilfeller av ridning i lysløypene. Ikke spesielt moro å treffe på et lettskremt dyr med ei 14 år gammel jente på toppen, i ei trang løype. Ridning i løype forbudt i Oslo kommune, men det skjer altså fra tid til annen likevel.

Og hvorfor er dette et "problem" for meg på ski? Vel, jeg har brukbar teknikk og klarer fint å gå/ploge/svinge unna eventuelle hindringer. Men ikke alle synes det er like greit å ploge ned en bakke der snøen er veldig opptråkket og ruglete. Barn, for eksempel.

Så flott. Da er vi tilbake til syklistene som ikke kan vri overkroppen. Hva er problemet her?

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: Torshov-Simen] #1565483 05/03/2013 08:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Torshov-Simen

Rettet det for deg så du ikke fremstår som ureflektert og generaliserende.

At barnefamiliene du har observert har gått flere i bredden betyr ikke at dette er noe som gjelder alle barnefamilier.

Korrekt - takk!
Sitat: Torshov-Simen

Dine observasjoner kan for eksempel skyldes at barnefamiliene i akkurat ditt område mangler løypekultur eller at deres breddegåing irriterer deg såpass mye at du legger godt merke til dem mens de som går på rekke passerer ubemerket.

Hvis du leser litt lenger oppe, ser du at jeg ikke irriterer meg når jeg går på ski. Jeg definerer det bare som mitt ansvar å få maksimal skiopplevelse og så løser det seg selv. Hvis jeg ender opp bak en barnefamile som tar hele sporet, så er det JEG som har valgt feil tid og sted for å gå på ski.

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565487 05/03/2013 08:42
progres Offline
Besatt
Besatt
Jeg forstår ikke hvilket poeng du prøver å få frem her?

Har nettopp skumlest denne tråden og jeg ser absolutt ingen reservasjon fra deg eller Dan mfl ift retten til å sykle "anytime" / "anyplace" (i skiløyper) . Er det virkelig slik ?
(Hvis det er slik så stiller dere i Kollen for å få frem poenget)
Eller er det kanskje slik at man, i alle fall ut fra taktiske hensyn, legger an en annen tone, og er mere lydhør ift skigåerne som løypene vitterlig er laget for ?

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Lenny] #1565493 05/03/2013 08:49
Tex Offline
Besatt
Besatt

Det er etter mitt syn unødvendig å absolutt måtte gå til fots et sted der preppemaskinen nettopp har vært.

Dersom dette ødelgger for skiløping er jeg enig med deg.

Men hest er jo allerede forbudt, og sikkert med god grunn. Jeg tror de fleste er enige i dette forbudet. Problemet oppstår når hesteforbudet skal brukes som argument for å også forby fatbikes.

Se på videoene som er lagt ut i fatbike-tråden.
De viser ingen ødeleggelse av skiløyper og ingen sjenanse for skiløpere.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: progres] #1565497 05/03/2013 08:51
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: progres
Har nettopp skumlest denne tråden og jeg ser absolutt ingen reservasjon fra deg eller Dan mfl ift retten til å sykle "anytime" / "anyplace" (i skiløyper) . Er det virkelig slik ?

Jeg tror du misforstår.
Det er det absolutte forbud, og argumentene for et slikt, det stilles spørsmål ved.

Vi er alle enige om å ta hensyn og ikke ødelegge.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: progres] #1565501 05/03/2013 08:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Og da var kanskje ikke et eksempel der jeg ikke har lov til å verken gå på beina, sykle eller gå på ski det beste, kanskje?

Jeg er bilist noen ganger. Basert på mine observasjoner når jeg er det, synes jeg andre bilisters irritasjon over syklister er sterkt overdrevet, men det kan jo hende de har andre opplevelser enn meg.

Jeg er turgåer i skogen noen ganger. Basert på mine observasjoner når jeg er det, synes jeg andre fotgjengeres irritasjon over syklister er sterkt overdrevet, men det kan jo hende de har andre opplevelser enn meg.

Jeg er skiløper noen ganger. Basert på mine observasjoner når jeg er det, synes jeg andre skiløperes irritasjon over syklister er sterkt overdrevet, men det kan jo hende de har andre opplevelser enn meg.

Derfor spør jeg om gode, velbegrunnede ARGUMENTER for å forstå hvor denne irritasjonen kommer fra. Så langt har jeg ikke fått noe som helst og inntil disse foreligger, fortsetter jeg å synes at denne irritasjonen er sterkt overdrevet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: Tex] #1565512 05/03/2013 09:09
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Tex
Men hest er jo allerede forbudt, og sikkert med god grunn. Jeg tror de fleste er enige i dette forbudet. Problemet oppstår når hesteforbudet skal brukes som argument for å også forby fatbikes.

Se på videoene som er lagt ut i fatbike-tråden.
De viser ingen ødeleggelse av skiløyper og ingen sjenanse for skiløpere.

Ja, der har vi én grense. De fleste synes hester i løypa ikke er ok.
Jeg går (sic) altså litt lenger, og synes i en del tilfeller at fotgjengere ikke er ok.
Jeg kan også seg for meg situasjoner der syklister, med eller uten brede dekk, heller ikke er ok.

Progres var inne på det, og Torshov-Simen kalte det å "praktisere løypekultur".

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Lenny] #1565514 05/03/2013 09:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg kan også seg for meg situasjoner der syklister, med eller uten brede dekk, heller ikke er ok.

Kan du gi oss litt detaljer her for å gjøre det letter å forstå hva du sikter til?

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565531 05/03/2013 09:30
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Igjen, slitasje-argumentet. Løs snø, nypreppet løype. Legg til antall syklister til du selv synes løypene blir forringet av det. Vi har sikkert forskjellig oppfatning av hvor mange som skal til.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: Lenny] #1565539 05/03/2013 09:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Igjen, slitasje-argumentet. Løs snø, nypreppet løype. Legg til antall syklister til du selv synes løypene blir forringet av det. Vi har sikkert forskjellig oppfatning av hvor mange som skal til.

Vel - all den stund det er helt umulig å sykle i løs snø eller en upreppet løype, så kan dette umulig være en problemstilling verd å diskutere.

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565560 05/03/2013 09:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Vel - all den stund det er helt umulig å sykle i løs snø eller en upreppet løype, så kan dette umulig være en problemstilling verd å diskutere.

Det här förstår jag fortfarande inte. Vid jobbsykling klarar jag att laga fina spår på olika typers fören, spår som är klart djupare än vad jag hade gjort med ski. Varför ska jag inte klara det i en skiløypa?

Om du hade skrivet att det inte är morsomt att sykla i skiløypen när man lagar djupa spår så hade jag förstått dig men umulig?

Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1565561 05/03/2013 09:48
Lenny Offline
Veteran
Veteran

Konkluderer du med at siden du aldri har sett noen sykle i løs snø eller NYpreppet løype, at det er umulig, og derfor ikke har skjedd?

Re: Arrogante drittsekker... [Re: fredriks] #1565562 05/03/2013 09:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Det här förstår jag fortfarande inte. Vid jobbsykling klarar jag att laga fina spår på olika typers fören, spår som är klart djupare än vad jag hade gjort med ski. Varför ska jag inte klara det i en skiløypa?

Om du hade skrivet att det inte är morsomt att sykla i skiløypen när man lagar djupa spår så hade jag förstått dig men umulig?

Når du sykler til jobb, har du et hardt underlag under den løse snøen som hindrer sykkelen din i å synke lenger ned og som gir deg styring og fremdrift. Det får man ikke i en nypreppet skiløype. Dessuten er snø som har falt ned og blitt liggende i ro av en helt annen konsistens av dem som har blitt harvet opp bak løypemaskinen.

- Robert Green Ingersoll
Side 8 av 11 1 2 6 7 8 9 10 11

Moderator  support