Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 11 1 2 4 5 6 7 8 10 11

Arrogante drittsekker...

Re: Arrogante drittsekker... [Re: krankdrev] #1563630 28/02/2013 16:10
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Hvordan skal man kvalitetssikre syklistene om de skulle ha fri fedsel i sykkelløyper? Er ikke alle som har feitsykkel , kjører med lavt nok dekktrykk til å sette minimalt med spor eller er hensynsfull nok til å ikke krysse og ødelegge spor?
Er usikker hvorfor jeg deltar i denne debatten, er ikke hverken snø eller skispor her jeg bor...
Og er virkelig for fri ferdsel for alle, men ang denne problemstillingen føler jeg at skiløpere har sin rett i å få ha løypene sine ifred.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: vortex surfer] #1563639 28/02/2013 16:32
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: vortex surfer
Hvordan skal man kvalitetssikre syklistene om de skulle ha fri fedsel i sykkelløyper? Er ikke alle som har feitsykkel , kjører med lavt nok dekktrykk til å sette minimalt med spor eller er hensynsfull nok til å ikke krysse og ødelegge spor?

Man trenger ikke å gjøre dette så lenge man ikke har noe problem å løse.

Inntil skiløypene blir populert av
a) terrengsyklister med smale dekk som ødelegger trikkeskinnene (har det skjedd? hvor?), eller
b) hensynsløse feitsyklister som fyker rundt med lydens hastighet og kræsjer inn i skiløperne (finnes de? har det skjedd?),
er det altså ikke noe man trenger å forholde seg til, og da er et forbud helt unødvendig.

Til og med dersom alternativ a) faktisk skjer, er det heller ikke opplagt at man må innføre forbud mot sykling i skiløypa. Andre virkemidler må vurderes først.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: anderfo] #1563644 28/02/2013 16:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anderfo

Man trenger ikke å gjøre dette så lenge man ikke har noe problem å løse.

a) terrengsyklister med smale dekk som ødelegger trikkeskinnene (har det skjedd? hvor?), eller
b) hensynsløse feitsyklister som fyker rundt med lydens hastighet og kræsjer inn i skiløperne (finnes de? har det skjedd?),
er det altså ikke noe man trenger å forholde seg til, og da er et forbud helt unødvendig.

Til og med dersom alternativ a) faktisk skjer, er det heller ikke opplagt at man må innføre forbud mot sykling i skiløypa. Andre virkemidler må vurderes først.

+1

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: anderfo] #1563662 28/02/2013 17:24
xscream Offline
Entusiast
Entusiast

Som hva da ?

Re: Arrogante drittsekker... [Re: xscream] #1563665 28/02/2013 17:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: xscream

Som hva da ?

Be skifolket dokumentere at sykling ødelegger løypene?

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: ScottRacing] #1563667 28/02/2013 17:44
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Dersom terrengsyklister med smale dekk ødelegger trikkeskinnene så er vel ikke krav til dokumentasjon et stort behov?

Re: Arrogante drittsekker... [Re: ScottRacing] #1563669 28/02/2013 17:47
xscream Offline
Entusiast
Entusiast
GeirK

a) terrengsyklister med smale dekk som ødelegger trikkeskinnene

Det må jo allerede være dokumentert ihht spørsmålet det refereres til.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: xscream] #1563670 28/02/2013 17:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dere har rett. Jeg leste ikke nøye nok.

Jeg har fremdeles til gode å bli overbevist om at det går an å ødelegge en skiløype med sykkel - uansett dekkbredde.

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: xscream] #1563671 28/02/2013 17:56
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: xscream

Som hva da ?

Først, la meg gjenta/presisere at verken alternativ a) eller b) ser ut til å ha skjedd; så langt har jeg ikke sett verken indisier eller bevis (annet enn at en person i DT har blitt skremt av utseendet til feithjulinger). De er hypotetiske situasjoner, og dermed trenger vi egentlig ikke å forholde oss til dem. Jeg går mye på ski (flere ganger i uka) og har ennå ikke opplevd å møte syklister i skiløypa eller finne sykkelspor i skiløypa. Den første fatbiken jeg kommer til å møte der er antakelig min egen (som i øyeblikket ikke eksisterer), og da vil jeg oppføre meg pent slik at situasjon b) ikke oppstår.

La meg likevel gjenta hvilken hypotetiske situasjon vi snakker om:
a) terrengsyklister med smale dekk som ødelegger trikkeskinnene (har det skjedd? hvor?)

Jeg kan tenke meg flere virkemidler å prøve før forbud, dersom scenario a) noensinne oppstår. Jeg har nemlig et eksempel på en liknende situasjon:
Jeg har møtt hester som har tråkket djupe spor i skiløypa, på kryss og tvers både i trikkeskinnene og i resten av løypa, til tross for at det gikk brøytet grusvei parallelt med skiløypa. Da jeg oppdaget dette snakket jeg pent med personen (rytteren) på hesten og gav ham/henne gode råd om ferdsel i skiløypa, og etter et minutts samtale snudde hesten og gikk tilbake til grusveien. Oppfordret av sin rytter. Rytteren eksploderte ikke, og jeg innførte aldri noe forbud mot hest i skiløype. Etter dette har jeg ikke opplevd hester i skiløypa.

Vi kan tenke oss fram flere hypotetiske virkemidler enn å snakke med rytteren (enten det er på sykkel eller hest) dersom dette ikke hadde funket. Dette kan f.eks. innebære skilting, eller oppfordringer gjennom den lokale sykkelklubben/hesteklubben.
Alt dette er altså unødvendig inntil problemet har oppstått, så jeg ser ikke noen grunn til å fortsette virkemiddel-gjennomgangen.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: anderfo] #1563674 28/02/2013 18:04
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Appappapp;,her er det best å være føre var og regulere med strenge lover.
Du har seff helt rett, ikke noe å hisse seg opp før problemet er et faktum.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: vortex surfer] #1563693 28/02/2013 19:01
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Er usikker hvorfor jeg deltar i denne debatten, er ikke hverken snø eller skispor her jeg bor...
Og er virkelig for fri ferdsel for alle, men ang denne problemstillingen føler jeg at skiløpere har sin rett i å få ha løypene sine ifred.

Lavt nok trykk vil man fort lære seg å bruke - å sykle med høyere trykk enn nødvendig gir mindre flyt og dårligere framkommelighet. Synker du ned i underlaget går du veldig fort lei.
Synker du ned i underlaget til tross for minumumstrykk så snur du og kommer tilbake en annen dag.
Om du krysser skisporet er det svært lite som viser, men man bør prøve å holde det til et minumum - noen ganger må man for å gjøre plass til andre brukere, for å svinge av løypa inn på andre løyper eller stier osv. Å sykle i selve sporet kan gi mer merker, men bare en idiot ville prøve å gjøre det - det vil nemlig spore veldig og være svært ubehagelig.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: vortex surfer] #1563740 28/02/2013 20:32
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Det gjør man på samme måten som man 'kvalitetssikrer' all annen ferdsel i utmark. Man gjør det klart at ferdsel skal foregå hensynsfullt, noe de aller fleste overholder, noen får tilsnakk og et par verstinger blir kanskje anmeldt. Dette er det vi har kodifisert i friluftsloven og ærlig talt så trenger vi ikke noe mer. Jeg vil heller ha et samfunn der noen kanskje slipper unna med litt ugang men alle er fri til å bruke naturen, enn noe slikt:

Redigert av sverreb; 28/02/2013 21:45.
Re: Arrogante drittsekker... [Re: ScottRacing] #1563741 28/02/2013 20:33
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Da får en satse på at tykksykkel syklister ikke er tykk i hodet.
Men som jeg pleier å si: bedre å være tykk i hodet enn å ha tykk lommebok?

Redigert av vortex surfer; 28/02/2013 20:35.
Re: Arrogante drittsekker... [Re: vortex surfer] #1563780 28/02/2013 21:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Da får en satse på at tykksykkel syklister ikke er tykk i hodet.
Men som jeg pleier å si: bedre å være tykk i hodet enn å ha tykk lommebok?

Heller dum enn rik, lissom?

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1563786 28/02/2013 21:50
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Penger gjør en ikke lykkelig, men er en litt lett i nøtten så har en det stort sett fint tror jeg.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: vortex surfer] #1563792 28/02/2013 21:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Penger gjør en ikke lykkelig, men er en litt lett i nøtten så har en det stort sett fint tror jeg.

Ja, en slipper i det minste å gremmes over hvor mange stokk dumme voksne mennesker en deler samfunn med.

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1563838 01/03/2013 04:51
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Hm, tror ikke veien til et bedre liv er å heve seg sjøl over andre.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: vortex surfer] #1563855 01/03/2013 06:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hm, tror ikke veien til et bedre liv er å heve seg sjøl over andre.

Nei, veien til et godt liv handler om å ikke sammenligne seg med andre, hverken de som har det bedre eller de som har det verre. Likevel observerer jeg at jeg deler samfunn med et betydelig antall mennesker som nødvendigvis ikke kan være spesielt intelligente.

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1563858 01/03/2013 07:07
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
veien til et godt liv handler om å ikke sammenligne seg med andre, hverken de som har det bedre eller de som har det verre. Likevel observerer jeg at jeg deler samfunn med et betydelig antall mennesker som nødvendigvis ikke kan være spesielt intelligente.
Hvem tenker du på her GeirK - de konforme tullingene ut mot Inderøy ?

Re: Arrogante drittsekker... [Re: progres] #1563861 01/03/2013 07:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: progres
Hvem tenker du på her GeirK - de konforme tullingene ut mot Inderøy ?

Nei. Jeg tenker for eksempel på folk som kjører uten bilbelte og majoriteten av dem som diskuterer i kommentarfeltene til norske nettaviser.

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: ScottRacing] #1563864 01/03/2013 07:24
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Nå et vel ikke altid kvaliteten på diskusjoner her inne av så fryktelig høy kvalitet?
Og de som har det værre synes jeg faktisk en skal ha i tankene når en vurderer sitt eget liv.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: vortex surfer] #1563871 01/03/2013 07:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nå et vel ikke altid kvaliteten på diskusjoner her inne av så fryktelig høy kvalitet?

Neivel ... Sammenlignet med hva?

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1563874 01/03/2013 07:35
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
De nevnte kommentarfeltene i nettaviser?

Re: Arrogante drittsekker... [Re: vortex surfer] #1563877 01/03/2013 07:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
De nevnte kommentarfeltene i nettaviser?

Jeg synes diskusjonen her inne gjennomgående er av høy kvalitet, jeg. Noen andre som er enige med vortex?

- Robert Green Ingersoll
Re: Arrogante drittsekker... [Re: ScottRacing] #1563879 01/03/2013 07:48
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Syklisters bruk av skiløyper vinterstid har vel til nå ikke vært noe problem. Ser at noen trekker frem syklister med bruk av smale dekk som en frykt. Men per i dag er det veldig mange som eier en terrengsykkel som de har piggdekk på eller kan sette piggdekk på. Vintersykling i seg selv er nok noe som er aktuelt for en smal gruppe av syklister (det kan være jævlig kaldt og er mer utfordrende sånn sett ift. vanlig sesongtid). Hvis mange ønsket å sykle i skiløypene med smale dekk, hadde de allerede gjort det. Vintersykling er ingen nyhet i seg selv. Derfor er det ingenting å frykte fra smale terrengsykkeldekk.

Har gått veldig mye på ski i Oslomarka siste fire år og kan bare komme på én gang jeg har sett en terrengsyklist med smale dekk i sporene. Og med "sporene" mener jeg mellom trikkeskinnene, ikke i. De med smale dekk sykler vel primært på brøytede skogsbilveier.

Feiting er derimot en nyhet. Det gjør at et (trolig) mindre segment vil bruke skiløypene til dette. Synes det er relativt godt dokumentert at sporene fra disse ikke er verre enn de fra skøytende skiløpere, eller hunder for den saks skyld. Det at enkelte skiløpere blir overrasket over å se en sykkel er i seg selv ikke noe argument. Man blir også overrasket over å se elg i løypa, men man kan jo ikke gjerde inn løypene heller.

For min del ender dette opp til en ikke-sak. Bortsett fra at jeg kunne tenkt meg en feiting selv fordi det ser tøft ut ICON_SMILE Men vinterstid er jeg skiløper og ønsker feitingene velkommen! Hunder og barn også. Marka er romslig nok for alle brukere så lenge folk selv er litt romslige. Og ja, jeg er med på "spleiselaget" til Skiforeningen.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: ScottRacing] #1563884 01/03/2013 07:57
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg skrev at kvaliteten ikke ALTID er så mye høyere, men mye er veldig bra.
Det jeg liker best med forumet er at det er så aktiv deltagelse av så mange.

Re: Arrogante drittsekker... [Re: ScottRacing] #1564054 01/03/2013 13:46
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Kvaliteten på dette forumet er faktisk godt over de fleste andre jeg frekventerer, synes jeg. Jeg er aktiv på diverse forumer med diverse temaer, men diskusjonene her er generelt betydelig mer reflekterte og gjør at jeg også må tenke mer før jeg deltar. Og det er en god ting.

Lars Olav
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1564055 01/03/2013 13:48
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q

Nei, veien til et godt liv handler om å ikke sammenligne seg med andre, hverken de som har det bedre eller de som har det verre. Likevel observerer jeg at jeg deler samfunn med et betydelig antall mennesker som nødvendigvis ikke kan være spesielt intelligente.

Utrolig godt sagt, på en fin måte.

Lars Olav
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1564368 02/03/2013 11:13
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
Veldig bra Geir

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Arrogante drittsekker... [Re: GeirK] #1564386 02/03/2013 12:45
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Tja, jeg tror ofte skinnet kan bedra, og det vi ser og tenker på som mindre intelligent heller er et utslag av ikke ha reflektert tilstrekkelig og kanskje ikke ha tilstrekkelig kunnskap om det man reflekterer på. Jeg synes å se de aller fleste når det kommer til stykket og de må vurdere en situasjon som faktisk er viktig for de utviser høy grad av intelligens.

Så kan man kanskje påstå at å uttale seg med utilstrekkelig refleksjon og kunnskap er 'lite intelligent', men samtidig er det gjerne slik man kan få innsikt i andres refleksjon om det samme og utfordre det etablerte, så så helt dumt behøver det likevel ikke være.

Side 6 av 11 1 2 4 5 6 7 8 10 11

Moderator  support