Med 250W holder du lett 25km/t på flatene med lav innsats, og i moderate motbakker med moderat innsats. Skulle jeg endret noe ville jeg heller økt fartsbegrensingen til f.eks. 35 km/t, det hadde gitt meg mye mer.
Fine spesifikasjoner. Den kan holde 159km/t i motbakkene, men det er litt mer en det jeg trenger.
Jeg synes bare at med ~120kg å dra på i oppoverbakkene skal man tråkke ganske mye for å holde 25km/t i ca 5% stigning (ikke noen bratt bakke altså).
Kalkulator estimerer i underkant av 600W, det vil si jeg må tråkke 350W på egen hånd. Det er ikke langt unna hva jeg har i terskel, så jeg synes ikke det er 'moderat'.
Kommer til å kjøpe el-sykkel uansett, men hadde vært fint med litt høyere tillatt effekt.
Jeg må vel moderere meg litt, det skal ikke veldig bratt bakke til før farta bikker godt under 25 km/t, så jeg er enig i at noe mer effekt hadde vært nyttig.
Jeg må vel moderere meg litt, det skal ikke veldig bratt bakke til før farta bikker godt under 25 km/t, så jeg er enig i at noe mer effekt hadde vært nyttig.
El-sykkel er et ganske nytt fenom som har en fin vekst, og kan sikkert bidra til at flere "sykler", men det reiser også noen problemstillinger.
Hvor skal grensen gå for når det er et motorisert kjøretøy? Om denne type fremkomstmiddel skal betrakes som en (trå)sykkel, må det vel være et element av sykling inne i bildet.
Og med dagens friske markadebatt - markasyklister på el-sykkel vil fort kunne bli bensin på bålet... Foreløpig er vel denne sykkeltipen mest tilpasset asfalt og grus, men det kommer sikkert elektsiske stisykler også.
Så lenge farta begrenses til 25km/t ser jeg ikke problemet med å ha 400W til 500W -- må fremdeles tråkke 100W for å sykle opp en 5%-bakke i 25km/t (5% er ikke bratt bakke).
Jeg er klar over at el-moped finnes, men sykkel har jo en god del fordeler (spesielt for meg som vil bruke en del sykkelsnarveier).
Nettopp. Og skal el-sykler betraktes som en sykkel (på fortau/gs-vei/marka) er det et vesentlig poeng at det ikke oppfattes som et motorisert kjøretøy.
Foreløpig er dette ganske nytt, men om veksten fortsetter vil jeg tro de reguleringsmessige utfordringene blir større. Og desto større effekt og høyere hastigeheter (35 kmt ble nevnt ), desto vanskeligere blir det å behandle el-sykkel som en sykkel.
Mulig det er jeg som er forutinntatt, men jeg tror også mange av de som bruker el-sykkel er dårligere syklister enn de som kan holde snitthastigheter på 25-30 kmt på en tråsykkel, og at flere ulykker vil oppstå.
Min erfaring er at jeg bruker veien mer med elsykkel, enn på gang/sykkelsti i tettbebygd strøk. Gang/sykkelsti er fullt av farer, du kan ha godt driv. Når jeg tenker meg om, så er valg av rute med elsykkel veldig lik som når jeg lufter racersykkelen.
I veibanen har du ha 25kmt så godt som overalt, det tilsier 30kmt på speedoen til en bil, og i 50 så kommer de greit forbi.
Problemet med høyere fart enn 25kmt er at da passer ikke sykkelen inn i gang og sykkelveier, den går "for fort".
Handling/hånteringsmessig så er det ingen problemer med elsykkel som går 50kmt. Stopper bedre enn en bil/moped etc. Men i 50kmt da er det ikke noe sykkel, klassifisering/førerkortsmessig igjen.
Når jeg sykler til / fra jobb benytter jeg veibanen i nedoverbakkene (~30-40km/t) og sykkel-/gangvei i motbakkene og flatene (~10-25km/t). Sykkelvei tør jeg ikke bruke i nedoverbakkene da det er så mange uoversiktlige utkjørsler - men i 25km/t oppover går det stort sett greit. Bruk av elsykkel med maksfart 25km/t vil altså ikke gi noen endring i opplevd risiko - og det vil være uavhengig av nyttig effekt.
Gang- og sykkelveier skal jo være dimensjonert for 30km/t (det står noe slikt hos vegvesenet men regner med det er litt "visjonært").
Regner uansett med det blir endring i effektgrensa etterhvert som det blir mer utbredt med elsykkel.
Trenger ikke mer maksfart - bare mer effekt. 250W er jo ikke en kvart hårføner en gang. Det finnes jo 350W utgaver i utlandet - er det noen restriksjoner på dette hvis man importerer selv?
Regner dette omtrent er like kriminelt som å banne på offentlig plass og tilsvarende.
Trenger ikke mer maksfart - bare mer effekt. 250W er jo ikke en kvart hårføner en gang. Det finnes jo 350W utgaver i utlandet - er det noen restriksjoner på dette hvis man importerer selv?
Regner dette omtrent er like kriminelt som å banne på offentlig plass og tilsvarende.
Nei det er ingen restriksjoner på import over 250w. Kun bruk. Regner en normal norsk straff. Noe som litt glattcelle og en saftig bot på 2xmnd lønn, inndragning av førerkort om du har dette fra før samt at tollvesenet tar beslag i el-mopeden din og effektmåler den på de rullene de ikke har, samt kremerer/destruerer sykkelen/beviset etterpå eller selger den på tollauksjon til inntekt for staten.
Den elsykkel kjenner har magicpie3 navmotor har inntil 1000w effekt. Fart og hastighet kan programmeres med USB/PC.
Håndheve en 250w grense er umulig i realiteten. Men det er viktig for klassifiseringen, og at det ikke suser elsykler i alt for høy hastighet. Mange bilister som blir litt overrasket over sykkelhastigheten enkelte steder. Så jeg ser helt klart åp skille mellom en elsykkel til g/s bruk, og el elsykkel til veibruk med hastigheter på 55kmt som jeg mener vil kreve trafikkopplæring.
Er jo ingen aldersgrense på en 25kmt elsykkel.. 12åring kan i realiteten "sykle" til skolen.
Med Rubbee kan alle sykler få hjelp av elmotor uten ombygging. + for at den kun veier 6,5 kg og enkelt kan fjernes når sykkel parkeres. Litt kort rekkevidde, men tror ikke målgruppen for denne uansett tar de lange turene.
Med Rubbee kan alle sykler få hjelp av elmotor uten ombygging. + for at den kun veier 6,5 kg og enkelt kan fjernes når sykkel parkeres. Litt kort rekkevidde, men tror ikke målgruppen for denne uansett tar de lange turene.
Elsykler som erstatning for bil er supert. Elsykler som erstatning for sykkel er jo bare helt bak mål, hvor er miljøgevinsten av sånt?
Jeg satt på Ullevålseter i fjor høst, og da kom det en 50åring ut og satte seg på sin elsykkel og "tråkket" av gårde så grusen sprutet. Veldig lite god karma og miljøeffekt av sånt.
Er elsykler sortert under motorkjøretøy i skog og mark, selv om de går som vanlig sykkel i veitrafikkloven? Motorisert ferdsel er pr. def. forbudt i utmark, og det sitter jo en motor i en elsykkel. Der man ikke kunne brukt bil for å komme frem til, burde man heller ikke hatt lov til å bruke elsykkel. Hilsen gammel grinebiter.
Jeg er enig. Det gir ikke mye karma med EL sykkel i skogen. Greit med pendlersykkel, men synes ikke noe om stisykkel med EL motor. Kunne godt hatt en EL sykkel for å sykle til jobb eller at kona lettere kunne følgt meg på tur, men ikke til stisykling. Og iallefall ikke bruke Strava med EL sykkel.
Jeg syklet den vanlige runden min i marka i forrige uke og traff på en raring som var ute med el-sykkel.
Det så ut som om han stod og ventet på noen han kunne kjøre forbi.
Det var først en nedkjøring, som jeg kjørte ganske fort, deretter kom det en bratt oppoverbakke. Midt i denne bakken suste han forbi meg oppover med tydlig elmotorvining.
Jeg ser for meg en elsykkel til pendling når det kommer bomring mellom hjem og jobb. Dog bare på vei, ikke i utmark.
Når jeg blir 75 år (+/-) skal jeg ha meg en el-sykkel, gjerne i gammeldags damesykkelutforming. Det er så gøy når man ser en olding på el-sykkel fly forbi svette pendlere oppover lange bakker.
Edit: Cube kan i hvert fall lage fine sykler. Synes denne ser veldig lekker ut.
Når jeg blir 75 år (+/-) skal jeg ha meg en el-sykkel, gjerne i gammeldags damesykkelutforming. Det er så gøy når man ser en olding på el-sykkel fly forbi svette pendlere oppover lange bakker.
Å fly forbi svette pendlere er muligens ikke det viktigste. Som svett pendler klarer jeg fint å bli passert av både biler, mopeder og elsykler uten å la det gå inn over meg. Derimot synes jeg det er veldig gledelig å tenke på at den dagen kroppen begynner å bli for gammel for de verste bakkene så finnes det hjelpemidler som kan forlenge syklistlivet med både ti og tjue år.
Haibike kommer også med en rikholdig ebike-kolleksjon i 2014. En av mine favoritter er denne med 27.5" og 150mm vandring. Bosch har redesignet systemet og jeg synes både batteri og motor er nettere og bedre integrert i ramma. Hvis dere ser på vinkelen på kjedet ser dere også at tannhjulet fremme er veldig lite noe som gir god bakkeklaring. Jeg har syklet 2 sesonger på en slik med 26" og 120mm og jeg kan garantere mye moro i skogen.