Arrogante drittsekker...
|
Re: Arrogante drittsekker...
[Re: Loki]
25/02/2013 22:25
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi trenger mer forskning på bordet. Konklusjon De foreliggende resultatene gir ikke tilstrekkelig grunnlag for å forkaste nullhypotesen, selv om dataene ikke kan utelukke en Type 2 feil. Jeg skjønner nå hvorfor det tar en uendelighet og bygge ut det minste av infrastruktur i dette landet. Alt må utredes for å utrede, for å ikke snakke om planlegging av utredningen.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
25/02/2013 23:02
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Angående saken om forbud på en del blåstier på sommertid:
Det er noen poenger her jeg vil trekke frem: - Når du er ute og sykler, hvem møter du flest av? Syklister eller gående? Uten at jeg har noen tall, så er de jeg møter i overveldende flertall på sykkel. De vil altså fjerne hovedbrukergruppen fra disse stiene. De fleste av disse vil neppe ta bena fatt. Altså vil bruken av marka få en kraftig reduksjon.
-Det vil bli mindre slitasje, men er slitasje et faktisk problem? Det har blitt syklet der i mange år nå og det er det det alltid har vært.... nemlig helt vanlige stier, som sansynligvis ikke er gjengrodd pga bruk. Dokumentasjon må kreves for påstandene.
-Fjerner man så mange fra marka som man nå ønsker så blir argumentet for å bygge ut marka med boliger fordi den blir lite brukt (i enkelte områder) styrket. Det er kanskje nettopp det denne tosken av en fylkesmann ønsker.
Om saken om fatbike så var dette ventet fra min siden. Jeg hadde 6-7 år i marka uten et pip av misnøye. Jeg kan mer enn gjerne brukes som referanse ovenfor disse folka i Drammen. Men et forbud vil være tragisk. Budskapet som må ut er at dette er noe som bare skjer oppe i hodet på enkelte journalister og grinebitere, og ikke blant befolkningen flest.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: tolo26]
26/02/2013 07:29
|
ScottRacing
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg tror dere tar feil. Det er jo bare å lese denne tråden her så ser dere ulike syn på sykling i skiløypa.
Terrengsyklister blir av mange oppfattet som en smal gruppe, med egoistiske særinteresser. Jeg tror ærlig talt ikke vi har så enormt mye goodwill der ute.
Det tror jeg vi gjør lurt i å erkjenne... og sykle deretter
hæ ? skal vi innordne oss andre brukere av marka ?
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: Dan]
26/02/2013 07:43
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvorfor skal man ligge unna skiløypene når 99,56% av alle du møter er enten likeglade eller ekstremt positive? Det slo meg i dag at hvis ikke det var for forumet her og diverse klikkåte nettaviser så ville jeg ha vært lykkelig uvitende om konflikter i marka. Jeg ville ha fortsatt å sykle stier uansett om det var forbudt eller ei og jeg ville fortsette å sykle i harde skiløyper. Og jeg ville fått like lite indikasjoner på at jeg gjorde noe galt, og like mange blide møter som det jeg får i dag. Så egentlig, hvis man holder seg unna media og kommer seg ut i marka isteden så blir problemet borte.  
|
|
|
[Re: baronKanon]
26/02/2013 14:24
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Hvorfor skal man ligge unna skiløypene når 99,56% av alle du møter er enten likeglade eller ekstremt positive? Det slo meg i dag at hvis ikke det var for forumet her og diverse klikkåte nettaviser så ville jeg ha vært lykkelig uvitende om konflikter i marka. Jeg ville ha fortsatt å sykle stier uansett om det var forbudt eller ei og jeg ville fortsette å sykle i harde skiløyper. Og jeg ville fått like lite indikasjoner på at jeg gjorde noe galt, og like mange blide møter som det jeg får i dag. Så egentlig, hvis man holder seg unna media og kommer seg ut i marka isteden så blir problemet borte.   Nydelig formulert!
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
[Re: ScottRacing]
27/02/2013 13:30
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
DT kjører økt sikkerhet på sine ansatte....
|
|
|
[Re: JonahHex]
27/02/2013 14:52
|
Jon Magnus Aa
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
[Re: ScottRacing]
27/02/2013 14:54
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Brukte konas nummer, da jeg plutselig kom på at vi er abonnenter :-)
Redigert av JonahHex; 27/02/2013 14:55. Rediger grunn: kona, ikke Jonas... damn autocorrect
|
|
|
[Re: baronKanon]
28/02/2013 07:49
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
Så hva med å ligge unna skiløypene, akkurat i år? Hvorfor skal man ligge unna skiløypene når 99,56% av alle du møter er enten likeglade eller ekstremt positive? at 99,56% av de som går på ski i skiløypa ikke ønsker å dra i gang en diskusjon med deg eller andre arrogante drittsekker som sykler i skiløypa er nødvendigvis ikke ett kompliment..... de fleste er relativt konfliktsky og ønsker seg en hyggelig dag i skiløypa 
|
|
|
[Re: CarlGustav]
28/02/2013 08:12
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så hva med å ligge unna skiløypene, akkurat i år? Hvorfor skal man ligge unna skiløypene når 99,56% av alle du møter er enten likeglade eller ekstremt positive? at 99,56% av de som går på ski i skiløypa ikke ønsker å dra i gang en diskusjon med deg eller andre arrogante drittsekker som sykler i skiløypa er nødvendigvis ikke ett kompliment..... de fleste er relativt konfliktsky og ønsker seg en hyggelig dag i skiløypa Det kan vel kanskje hende at de faktisk ikke bryr seg? Kanskje de ønsker det velkommen? PS: Gratulerer med ditt andre innlegg.
|
|
|
28/02/2013 08:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
at 99,56% av de som går på ski i skiløypa ikke ønsker å dra i gang en diskusjon med deg eller andre arrogante drittsekker som sykler i skiløypa er nødvendigvis ikke ett kompliment..... de fleste er relativt konfliktsky og ønsker seg en hyggelig dag i skiløypa Er dette noe du tror eller er det noe du vet?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/02/2013 08:29
|
Dan
More than words
|
More than words
andre arrogante drittsekker som sykler i skiløypa Er alle som sykler i skiløypen arrogante drittsekker? Jeg lurer fordi jeg har tenkt å ta i bruk de fine forholdene med steinharde skiløyper på smale dekk nå til helgen (enten grytidlig eller i åttetiden om kvelden) og da trenger jeg å komme i riktig sinnsstemning.
|
|
|
28/02/2013 09:10
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
andre arrogante drittsekker som sykler i skiløypa Er alle som sykler i skiløypen arrogante drittsekker? Jeg lurer fordi jeg har tenkt å ta i bruk de fine forholdene med steinharde skiløyper på smale dekk nå til helgen (enten grytidlig eller i åttetiden om kvelden) og da trenger jeg å komme i riktig sinnsstemning. Er alle som sykler i skiløypen arrogante drittsekker?arrogante - ja men ikke nødvendigvis drittsekker. folk flest er hyggelig arrogante drittsekker - ikke nødvendigvis, henviser til navnet på tråden Til AlpersTakk ! regner med at du aksepterer at noen har andre meninger enn deg  tviler meeeeget sterkt på at skiløpere ønsker syklister (og forsåvidt også joggere og ridende) velkomne i skiløypa
GeirK Er dette noe du tror eller er det noe du vet?Ja, jeg er helt sikker på at de fleste som tar seg en tur i marka ønsker seg en hyggelig dag (i skiløypa) og at de ikke ønsker å dra i gang en diskusjon eller krangel med andre brukere av marka - kan dog gjøre ett unntak når det gjelder deg ! Er fullstendig klar over at skiløyper kan være godt egnet for ridende, FatBikes, joggere, mopeder, MXere. Skiløypa er preparert for at folk skal gå på ski og det er mulig å benytte seg av andre områder når man skal sykle (og la være å erte på seg alt og alle)
|
|
|
28/02/2013 09:20
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tja, syklet åtte timer fatbike i helgen, og treningsøkten ble av dårlig kvalitet fordi: - Vi ble stoppet hele tiden av folk som ville ta bilder - Vi ble stoppet hele tiden av barnefamilier som ville ha egen til barna - Eldre folk applauderte og sa «Det er plass til alle» - Det var komisk hvor mange som smilte. Vi kunne ikke føre en samtale, fordi veldig mange bare smilte og lo, og fikk oss i så godt humør at vi ikke pratet om annet.
For ordens skyld. Kan du definere skiløpere, joggende, ridende og syklister? Jeg gjør nemlig alle tingene, på de samme stedene, til alle tider av året. Hva er jeg da? Jeg er både på stier, åpne landskap, i bilveien, sykkelveien og i skiløypen. Enten jeg er på ski, sykkel, til fots eller hest, ønsker jeg alle velkommen. Uansett hvor.
Er ikke en dag på ski hyggelig om du møter en på sykkel?
|
|
|
28/02/2013 09:20
|
Dan
More than words
|
More than words
Er alle som sykler i skiløypen arrogante drittsekker? arrogante - ja men ikke nødvendigvis drittsekker. folk flest er hyggelig arrogante drittsekker - ikke nødvendigvis, henviser til navnet på tråden Så det er arrogant å sykle i skiløypen selv om man ikke ødelegger den, ikke er i veien for noen, ikke er til fare for noen og sykler så sakte at ingen kan oppfatte et møte som skummelt? Skiløypa er preparert for at folk skal gå på ski og det er mulig å benytte seg av andre områder når man skal sykle (og la være å erte på seg alt og alle) Der jeg bor er det én (1) skogsbilvei som er brøytet inn i Lommedalen om vinteren. De andre skogsbilveiene er omgjort til skiløyper og stinettet er ikke tråkket opp, fordi det er for langt fra parkeringene slik at fotgjengerne ikke tar turen. Jeg er enig med deg om at skiløypene er preppet for folk med ski, men det er akkurat det jeg synes det er på tide å få gjort noe med. Det er viktig at få folk i aktivitet, og det ser ut til at fler og fler faktisk er aktive. Det er viktig at disse ikke er henvist til én sport om vinteren og om ikke det passer så kan de holde seg inne. Løypene må åpnes for flerbruk og skifolket må innse at de har like lite enerett til marka om vinteren som det fotfolket har om sommeren.
|
|
|
28/02/2013 09:29
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Hva med å jogge med piggsko på en skjøytebane? Det bør i praksis gi minimalt med skade på isen, men jeg tror det blir dårlig mottatt av gutta i trang drakt. Det er sikkert fristende, men sporsatte eller preparerte løyper er vel bare å la skifolk ha. I fred? Er vel også mulig å nedoversykle i preparerte traséer i skitrekk? Men det blir nok møtt med motbør skulle jeg tro.
|
|
|
[Re: Alpers]
28/02/2013 09:32
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
Tja, syklet åtte timer fatbike i helgen, og treningsøkten ble av dårlig kvalitet fordi: - Vi ble stoppet hele tiden av folk som ville ta bilder - Vi ble stoppet hele tiden av barnefamilier som ville ha egen til barna - Eldre folk applauderte og sa «Det er plass til alle» - Det var komisk hvor mange som smilte. Vi kunne ikke føre en samtale, fordi veldig mange bare smilte og lo, og fikk oss i så godt humør at vi ikke pratet om annet.
For ordens skyld. Kan du definere skiløpere, joggende, ridende og syklister? Jeg gjør nemlig alle tingene, på de samme stedene, til alle tider av året. Hva er jeg da? Jeg er både på stier, åpne landskap, i bilveien, sykkelveien og i skiløypen. Enten jeg er på ski, sykkel, til fots eller hest, ønsker jeg alle velkommen. Uansett hvor.
Er ikke en dag på ski hyggelig om du møter en på sykkel? For ordens skyld. Kan du definere skiløpere, joggende, ridende og syklister? Hvis du virkelig har behov for det har du problemer jeg ikke kan hjelpe deg med Enten jeg er på ski, sykkel, til fots eller hest, ønsker jeg alle velkommen. Uansett hvor. Ønsker du virkelig joggere og ridende velkomne i skiløypene ? Er du klar over hvor mange dugnadstimer som blir lagt ned i skiløypene og hvor ramponert de blir etter at disse har vært ute i løypene ? - Vi ble stoppet hele tiden av folk som ville ta bilder - Vi ble stoppet hele tiden av barnefamilier som ville ha egen til barna - Eldre folk applauderte og sa «Det er plass til alle» - Det var komisk hvor mange som smilte. Vi kunne ikke føre en samtale, fordi veldig mange bare smilte og lo, og fikk oss i så godt humør at vi ikke pratet om annet. Tviler ikke ett sekund....
|
|
|
28/02/2013 09:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
[ Ja, jeg er helt sikker på at de fleste som tar seg en tur i marka ønsker seg en hyggelig dag (i skiløypa) og at de ikke ønsker å dra i gang en diskusjon eller krangel med andre brukere av marka - kan dog gjøre ett unntak når det gjelder deg !
Når jeg spør om du tror eller vet, mener jeg teorien at grunnen til at folk ikke krangler er at de er konfliktskye. VET du at det er sånn, eller tror du? Jeg kan tenke meg en annen forklaring, nemlig.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: vortex surfer]
28/02/2013 09:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva med å jogge med piggsko på en skjøytebane? Det bør i praksis gi minimalt med skade på isen, men jeg tror det blir dårlig mottatt av gutta i trang drakt. Ikke sammenlignbart da det er stor hastighetsforskjell på joggende og skøyteløpere. Det er sikkert fristende, men sporsatte eller preparerte løyper er vel bare å la skifolk ha. I fred?
Skal jeg la bilistene være i fred og ikke sykle langs landeveien? Det finnes mange andre steder jeg kan sykle.
|
|
|
28/02/2013 09:37
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
Er alle som sykler i skiløypen arrogante drittsekker? arrogante - ja men ikke nødvendigvis drittsekker. folk flest er hyggelig arrogante drittsekker - ikke nødvendigvis, henviser til navnet på tråden Så det er arrogant å sykle i skiløypen selv om man ikke ødelegger den, ikke er i veien for noen, ikke er til fare for noen og sykler så sakte at ingen kan oppfatte et møte som skummelt? Skiløypa er preparert for at folk skal gå på ski og det er mulig å benytte seg av andre områder når man skal sykle (og la være å erte på seg alt og alle) Der jeg bor er det én (1) skogsbilvei som er brøytet inn i Lommedalen om vinteren. De andre skogsbilveiene er omgjort til skiløyper og stinettet er ikke tråkket opp, fordi det er for langt fra parkeringene slik at fotgjengerne ikke tar turen. Jeg er enig med deg om at skiløypene er preppet for folk med ski, men det er akkurat det jeg synes det er på tide å få gjort noe med. Det er viktig at få folk i aktivitet, og det ser ut til at fler og fler faktisk er aktive. Det er viktig at disse ikke er henvist til én sport om vinteren og om ikke det passer så kan de holde seg inne. Løypene må åpnes for flerbruk og skifolket må innse at de har like lite enerett til marka om vinteren som det fotfolket har om sommeren. Danjeg er helt sikker på du er en meget hyggelig person som ikke under noen omstendighet ønsker å ødelegge for andre, og det er ikke ironisk ment ! Problemet kommer når det blir fler enn deg som sykler i skiløypa, mitt inntrykk er at flere av de som har kommet med kommentarer i denne tråden bryr seg minimalt om hva skiløperene måtte mene ! Lenger oppe i tråden er det bla brukt vendinger som "helvetes skiløpere"
|
|
|
[Re: GeirK]
28/02/2013 09:40
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
Hva med å jogge med piggsko på en skjøytebane? Det bør i praksis gi minimalt med skade på isen, men jeg tror det blir dårlig mottatt av gutta i trang drakt. Ikke sammenlignbart da det er stor hastighetsforskjell på joggende og skøyteløpere. Det er sikkert fristende, men sporsatte eller preparerte løyper er vel bare å la skifolk ha. I fred?
Skal jeg la bilistene være i fred og ikke sykle langs landeveien? Det finnes mange andre steder jeg kan sykle. På generelt grunnlag: Mange flere kunne vært flinkere til å Bruke gang og sykkelstier når det er ett fullgodt alternativ Være observant på biler som ligger bak og i større grad være flink til å slippe andre veifarende forbi, dette gjelder spesielt de som sykler flere sammen, fx i felt Ta hensyn til andre trafikanter
|
|
|
28/02/2013 09:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
På generelt grunnlag: Mange flere kunne vært flinkere til å Bruke gang og sykkelstier når det er ett fullgodt alternativ Være observant på biler som ligger bak og i større grad være flink til å slippe andre veifarende forbi, dette gjelder spesielt de som sykler flere sammen, fx i felt Ta hensyn til andre trafikanter
Selv om jeg gjør det blir jeg lagt til hat av mange bilister. Betyr det at jeg skal finne meg et annet sted å sykle?
|
|
|
28/02/2013 09:43
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er sikkert fristende, men sporsatte eller preparerte løyper er vel bare å la skifolk ha. I fred? Kom gjerne med et godt argument også. Det er ikke overbevisende å bare henvise til at skiløpere ikke liker syklister i løypen. Jeg synes jeg kjenner igjen veldig mye av retorikken her fra bilist/syklist-debatten. Kan ikke syklistene bare holde seg på sykkelveien så er det ikke noe problem? Kan ikke syklistene la skiløperne få ha skiløypene ifred så er det ikke noe problem? Begge utsagnene overser glatt hvilke begrensede alternativer syklistene har. Bilveien er bygget for biler. Skiløypen er preppet for skiløpere. Det er lov å sykle i veien selv om det finnes gangvei ved siden av. Allemannsretten gir lov til å sykle i skiløypen. Når veier og gangveier blir bygget på bilistenes premisser så blir syklistene presset og må enten gi opp eller ta for seg. Når marka blir preppet på skiløpernes premisser så må syklistene enten gi opp eller ta for seg. Bilistene betaler veiavgift [sic]. Skiløypene preppes av skifolket. Staten og kommunen betaler veiene og staten og kommunen er med på forskjellige måter og betaler for prepping av skiløyper. Det betyr at jeg som syklist er med og betaler for både veier og skiløyper. Da har jeg ingen skrupler mot å bruke dem, så lenge jeg ikke er til plage for bilister eller skiløpere. Og skiløpere som uvilkorlig synes syklister i løypen er en plage er akkurat like rasjonelle som bilister som uvilkorlig synes syklister i veien er en plage.
|
|
|
[Re: GeirK]
28/02/2013 09:45
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
[ Ja, jeg er helt sikker på at de fleste som tar seg en tur i marka ønsker seg en hyggelig dag (i skiløypa) og at de ikke ønsker å dra i gang en diskusjon eller krangel med andre brukere av marka - kan dog gjøre ett unntak når det gjelder deg !
Når jeg spør om du tror eller vet, mener jeg teorien at grunnen til at folk ikke krangler er at de er konfliktskye. VET du at det er sånn, eller tror du? Jeg kan tenke meg en annen forklaring, nemlig. Hvorvidt folk flest er konflikskye eller bare ønsker å unngå konflikter når de er i marka får være en tolkningsak, jeg tror at folk flest er hyggelige/konflikskye og ikke ønsker å dra i gang krangler når de er på tur; det er mye mulig at dette ikke gjelder deg ?
|
|
|
28/02/2013 09:49
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvorvidt folk flest er konflikskye eller bare ønsker å unngå konflikter når de er i marka får være en tolkningsak, jeg tror at folk flest er hyggelige/konflikskye og ikke ønsker å dra i gang krangler når de er på tur; det er mye mulig at dette ikke gjelder deg ? Men hvordan kan du da påberope deg å vite hva alle skiløpere mener og at alle disse er konfliktsky? Har du forresten møtt på noen fatbiker i skiløypa? Hvis så, hva var så farlig med det? Eller er det bare at du har bestemt deg for at skiløyper er for skiløpere og dermed kan du påberope deg retten til å mene at alle andre ikke har noe der å gjøre? Er du virkelig så lite åpen for utviklingen i verden? Har du sett spor fra en fatbike som har ødelagt hele dagen for deg? Var de i trikkeskinnene? Tviiler.
|
|
|
28/02/2013 09:50
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
landeveien er vel bygget for absolutt alt og alle? Det vil hvertfall jeg mene og tro. Jeg sykler så mye jeg kan på fortauet, litt mindre når jeg er på reser. det med fart er vel et dårlig argument da det altid vil være individuelle forskjeller?
|
|
|
28/02/2013 09:54
|
Dan
More than words
|
More than words
landeveien er vel bygget for absolutt alt og alle? Jepp, og allemannsretten sier at man har lov å gå og sykle i skiløypene. Så hvorfor mener du at man skal gi opp den ene retten (sykling i skiløypene) men ikke den andre (sykle i veien)?
|
|
|
28/02/2013 09:57
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg sykler så mye jeg kan på fortauet, litt mindre når jeg er på reser. Det har du faktisk ikke lov til i de fleste tilfeller. Du har total vikeplikt for fotgjengere på fortauet, og farten skal være gangfart. Må du bruke dinglebjelle på fortauet, har du brutt vikeplikten.
|
|
|
28/02/2013 10:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvorvidt folk flest er konflikskye eller bare ønsker å unngå konflikter når de er i marka får være en tolkningsak, jeg tror at folk flest er hyggelige/konflikskye og ikke ønsker å dra i gang krangler når de er på tur;
Det tror jeg også. Det jeg lurer på er om du tror dette er årsaken til at de som sykler i skiløypene føler at det er konfliktfritt? det er mye mulig at dette ikke gjelder deg ?
Fordi at?
|
|
|
|
|