Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
|
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: sykkeloyvind]
25/02/2013 21:26
|
Bølla
Entusiast
|
Entusiast
Bare jeg som så den med veslejenta? Grattis med ny verdensborger!! Velkommen i klubben som småbarnsfar. For min del 40 timer stisykling i august 2012, tilsammen 3 timer september - januar... Stå på!
Og skal vi bringe sykkelarven videre, så skal vi ikke luske rundt i buskene med bøyd nakke og unnskylde oss fordi vi sykler. Jeg er drit lei forbudsiveren i dette landet. I eks Canada har de schwære skilt langs vei og sti, der det slås fast at vi skal dele. Det må da pokker meg gå an i Norge også. La oss leie inn Stein Lillevolden og Willy Haugli som konsulenter, og så kliner vi til med en skikkelig demo for å minne verden på at vi også skal ha vår lovfestede plass i skauen.
|
|
|
[Re: Bølla]
25/02/2013 21:28
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Grattis med ny verdensborger!! Velkommen i klubben som småbarnsfar. Takk, takk. Veslejenta på 8 dager er nummer to i samlinga. Lillegutt har rukket å bli 20 måneder gammel.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: front biker]
25/02/2013 21:43
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Er det SVENSKER som står bak dette??? først tok de over Carl Johan, nå vil de bestemme over skogene våre også..  Men enig i at det var et bra innslag! Usikker på om hopp og sprett og hard tråkking var helt det menigmann vil se for å bli uenig i fylkesmannen, men samtidig er det jo i stor grad akkurat det man gjør på en terrengsykkel.
Trønder osv
|
|
|
25/02/2013 21:48
|
Bølla
Entusiast
|
Entusiast
Stereo? Tøft! Og om mulig enda større grunn til å ikke akseptere at vårt friluftsliv skal innskrenkes.
La oss finne en dato for en markering, og så jobbe iherdig for å mønstre flest mulig av de som bruker store deler av sin fritid på dette forumet og/eller på tråsykkel.
|
|
|
25/02/2013 22:22
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Det er bare og fyre på med det man har nå altså. Det er prinsippet om Allemannsretten og fri ferdsel med sykkel dette står om.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
25/02/2013 23:25
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg noterer at Østmarkas Venner prøver å se voksne ut ved å komme med "velmente råd" til terrengsyklistene om oppførsel på Facebook hvis man vil bli tatt alvorlig av fylkesmannen. Kanskje Østmarkas Venner burde gå i seg selv litt og tenke på hva man bør gjøre for å bli tatt alvorlig av noen som helst, mer enn fylkesmannen og en hard kjerne blant de egne medlemmerne. Et velment råd til Østmarkas Venner: Ikke prøv å innføre ekskluderende friluftsliv som et nytt begrep i norsk naturvernspolitikk. Og ikke hold hagla med munningen ned på foten på den måten. Det ender aldri godt. 
|
|
|
[Re: Dan]
25/02/2013 23:43
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Kanskje Østmarkas Venner burde gå i seg selv litt og tenke på hva man bør gjøre for å bli tatt alvorlig av noen som helst, mer enn fylkesmannen og en hard kjerne blant de egne medlemmerne. Tja, jeg synes det virker som om ØV har klart å lobbyere seg til å blitt tatt alvorlig av de riktige personene med innflytelse til å gi dem det de ønsker. Det vil ikke bli folkeavstemning om dette, og det er heller ikke en sak "folk flest" vil bry seg om. Spesielt ikke siden de mest høylytte av "folk flest" mer enn gjerne hadde brent ned hele marka, hvis det ville irritert syklister.
|
|
|
[Re: trondmm]
26/02/2013 06:02
|
Dan
More than words
|
More than words
Tja, jeg synes det virker som om ØV har klart å lobbyere seg til å blitt tatt alvorlig av de riktige personene med innflytelse til å gi dem det de ønsker. Ja, hvis det de ønsker er å få ha skogen for seg selv en kort tid før altsammen blir jevnet med marken så ser det ut til at de gjør alt riktig. Men det stemmer ikke at det ikke vil bli folkeavstemning. Folk kommer bokstavelig talt å stemme med beina ved å bruke eller ikke bruke marka. Og hvis ikke marka får mange nok stemmer på denne måten så vil markagrensen flyttes.
|
|
|
26/02/2013 06:41
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Kan man bare la være å anerkjenne forbud, da det strider mot hensikten til allemannsretten?
Kan man ta slike saker som dette til retten?
|
|
|
[Re: baronKanon]
26/02/2013 07:05
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Kan man bare la være å anerkjenne forbud, da det strider mot hensikten til allemannsretten?
Kan man ta slike saker som dette til retten? Tror du da må bli anholdt og bøtelagt for så å ta saken til retten. Etter at forbudet trer i kraft.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
26/02/2013 07:10
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes skiløpere flest er en større trussel på selve sporene enn sykelister. De skøyter, ploger, drar pulk etc gjerne der de opparbeidede skisporene blir laget i utgangspunktet. I de sporene vil jeg nesten påstå at ingen sykler i.
Kan ikke forby alt man ikke liker bare fordi man mener å ha bruksretten på sin side i pakt med egeninteressen.
For alt hva jeg vet kan det jo komme noe godt ut av dette. Mer resurser til å preparere løyper der slitasjen av ulike årsaker blir værst.
|
|
|
[Re: Subs]
26/02/2013 07:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Kan man ta slike saker som dette til retten? Tror du da må bli anholdt og bøtelagt for så å ta saken til retten. Etter at forbudet trer i kraft. Klønete formulert av meg. Mente: kan man ta ubegrunnede vernetiltak som strider mot hensikten til frilufts- og markaloven til retten? Sett at man har for mye penger, da..
|
|
|
26/02/2013 08:11
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Flere er inne på det - men det er vel ganske klart at folk flest ikke er veldig opptatt av dette, og i den grad de mener noe så syns de det høres ut som et fornuftig forslag. Å ta vare på stiene må jo være bra. Og alle "vet" at syklister er bajaser som kjører slalom mellom barnevognene på de store utfartsdagene. At det ikke er grusbanking dette gjelder denne gangen når bare ikke fram.
Noen spørsmål som gjerne dukker opp:
- Hvor mange syklister blir egentlig påvirket? (Antall unger i klubbene er nok viktigere enn antall middelaldrende stisyklister)
- Er det TSR som er grunnen til sykkelmotstanden til ØV? -Hvor stor del av TSR går på blåsti? -Finnes det alternative trasseer utenom blåstien? - Er frykten for at tilsvarende forbud sprer seg overdrevet?
- Hvorfor er det så mye bråk med syklister? Hindrer trafikken på landeveien, ødelegger stiene i Østmarka, fatbikes i skisporet i Drammen osv..
Redigert av Natier; 26/02/2013 08:16.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
[Re: Natier]
26/02/2013 08:18
|
Dan
More than words
|
More than words
- Hvorfor er det så mye bråk med syklister? Hindrer trafikken på landeveien, ødelegger stiene i Østmarka, fatbikes i skisporet i Drammen Det er veldig enkelt. Krangling mellom forskjellige grupper av hvite middelalders middelklassemenn er en helt ufarlig klikkgenerator for nettavisene, som lever av krangling. Hvis de hadde skrevet mer om f eks Israel-Palestina, kristendom-islam eller menn mot kvinner i arbeidslivet så ville det blitt vesentlig vanskeligere for dem i forhold til vær varsom-plakaten og de ville fått kommentarfelt som kunne tas mer som alvorlig kriging enn som underholdende krangling. Slik kan man ikke ha det i dagens mediaverden.
|
|
|
26/02/2013 08:21
|
Simm
Entusiast
|
Entusiast
Hele klatrefeltet på Haukåsen er innenfor verneområdet.. Nå er ikke klatring nevnt i verneforslaget såvidt jeg har lest, men ut fra intensjonen til forslaget (å ivareta unike naturopplevelser etc) vil ikke nødvendigvis "bråk" og evnt sikringsklirring være idelle naturopplevelser (for alle andre rundt)... Også montering av nye sikringspunkter vil muligens være en utfordring i vernede områder.. Jeg sendte følgelig en mail til klatreforbundet og informerte om verneforslaget...
stadig sta...
|
|
|
[Re: edmann]
26/02/2013 08:32
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
|
|
|
27/02/2013 09:45
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Jeg er representerer NOTS Oslo og omegn i gruppa, og vil bruke denne tråden til å drøfte saken med terrengsykkelmiljøet! Til info: NOTS har kontakt med Syklistenes landsforbudn (SLF Oslo). Vi er enige om at de jobber for sykling i byen og vi i Marka, og at vi holder kontakt. SLF Oslo hadde årsmøte i går, og en av sakene var et forslag til høringsuttalelse. Det ble vedtatt at det nye styret (der jeg er varamedlem) skal se nærmere på det. Det kan være verdt å avtale et møte mellom NOTS og SLF Oslo, siden det selv i SLF er enkelte som mener et forbud er bra. Det er jo også mulig å kontakte SLF selv: https://www.facebook.com/slfoslohttps://twitter.com/slf_oslohttps://oslosyklistene.wordpress.com/
Redigert av Christian; 27/02/2013 10:18. Rediger grunn: En 'l' til. Takk, Dan.
|
|
|
[Re: Christian]
27/02/2013 09:59
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
siden det selv i SLF er enkelte som mener et forbud er bra.
Så da stemmer det jeg har følt tidligere. SLF er ikke syklistenes landsforening, snarere NFUSLF - Noen få utvalgte syklisters landsforening. Først og fremst foreningen for de som sykler korte transportetapper i hverdagsklær, og som aldri kombinerer disse transportetappene med sykkelglede eller trening. Det skal ikke være lett.
|
|
|
27/02/2013 10:00
|
Dan
More than words
|
More than words
Det ble vedtatt at det nye styret (der jeg er varamedlem) skal se nærmere på det. Veldig bra å få knyttet terrengsykling og jobb/tursykling sammen på denne måten. Det vil styrke både SLF og NOTS å ha medlemmer i styrene som er opptatte av alle typer sykling. Selv er jeg både stisyklist og tursyklist på min omvei til jobben og synes det blir rart å skulle forholde seg til to helt forskjellige interesseorganisasjoner avhengig av om jeg svinger til høyre eller til venstre i et kryss.  Mangler en L. 
|
|
|
27/02/2013 10:18
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Så da stemmer det jeg har følt tidligere. SLF er ikke syklistenes landsforening, snarere NFUSLF - Noen få utvalgte syklisters landsforening. Først og fremst foreningen for de som sykler korte transportetapper i hverdagsklær, og som aldri kombinerer disse transportetappene med sykkelglede eller trening. Det skal ikke være lett. Det var én person jeg snakket med som mente forbud var bra. Det er behov for forskjellige typer organisasjoner. SLF fokuserer på sykling som transportmiddel, NOTS jobber med terrengsyklistenes interesser og NCF driver med konkurranser. Jeg regner med at mange her på forumet er interessert i alt dette, og (som meg) både sykler på sti, i byen og i konkurranser. Jeg skal selvsagt gjøre mitt for at SLF ikke blir NFUSLF, og derfor "jobber" jeg frivillig i styret. Det går helt fint å være medlem både i SLF og NOTS (og NAF, til og med), og SLF hører selvsagt på hva medlemmene er opptatte av.Man kan melde seg inn i SLF her: http://www.syklistene.no/Bli_medlem/innmelding2012
|
|
|
27/02/2013 12:23
|
front biker
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Såså folkens, jeg heller litt olje på bølgene i forhold til SLF.
SLF og NOTS har bra kontakt og jeg føler vi er på linje. På det lokale planet har vi blitt enige om en arbeidsdeling: SLF tar seg av sykling i byen, NOTS i Marka. Og så holder vi kontakt og samarbeider der det er nødvendig.
SLF kommer på det store "sammen-mot-sykkelforbud-i-Marka-møtet" i morgen som NOTS Oslo og omegn arrangerer sammen med sykkelklubbene.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
27/02/2013 12:49
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er uansett viktig at sykkelorganisasjonene står sammen. Hvis ikke blir vi marginalisert. Transportsykling kan like gjerne foregå i Marka. På sommeren sykler jeg gjerne til jobb med en svipptur innom Marka på veien. Bor man i Bærum og jobber på Løkka kan det være fint å sykle opp fra Bogstad og ned til Maridalen på vei til jobb. Da kommer man gjerne ned Godbekken-område også. Bor du på Bøler og jobber på Skårer er den korteste veien gjennom Østmarka. Nittedal-beboere kan også gjerne pendle gjennom Lillomarka på vei til Oslo-jobb.
I tillegg er det jo fint å kunne sykle på racer til jobb om sommeren og gjerne forlenge hjemveien. Akkurat som det er deilig å sykle til jobb på den sykkelen man skal sykle sti med etter jobb, uten å sette sykkelen på bilen, eller bytte sykkel på kontoret.
Kunne man slått sammen NOTS og SLF og tatt med NCF på laget hadde man fort hatt et par fulltidsstillinger som kunne tatt disse kampene i stedet for at vi terrengsyklister sitter og ofrer våre egentlige jobber for å redde hobbyen vår.
|
|
|
27/02/2013 13:39
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Tror ikke dette er noe mer enn en enkeltpersons kanskje noe ugjennomtenkte utsagn. Ser ingen grunn til å mistenkeliggjøre SLF her.
|
|
|
27/02/2013 14:12
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kunne man slått sammen NOTS og SLF og tatt med NCF på laget hadde man fort hatt et par fulltidsstillinger som kunne tatt disse kampene i stedet for at vi terrengsyklister sitter og ofrer våre egentlige jobber for å redde hobbyen vår.
Når lokallaget begynner med grasrotandel, ser jeg for meg at det kan bli aktuelt å bruke litt av dette på å "kjøpe fri" de som har kompetanse på områdene, til å skrive tilsvar for NOTS. De siste ukene har mengden epost, informasjonsskriv og meninger på nett vært ganske overveldende. Da er det synd om behovet for fast inntekt skal sette en stopper for et veldig bra resultat i form av robuste uttalelser i media og til det offentlige. I tillegg så er private gaver en mulighet. Med så mye som mange bruker på sykling hvert år, er et bidrag på noen hundrelapper eller tusenlapper en dråpe i havet, og en lav pris å betale for å fortsatt kunne gjøre det jeg liker aller best.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
27/02/2013 20:09
|
OSM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Høringsutkastet er distribuert til en nokså sammensatt gruppe. Kan eksempelvis nevne: Avinor, Marit Bache, Norges Luftsportsforbund, Norsk Industri, Norsk sau og geit, NSB hovedadm, 3 eks til NTNU, Sabima, Universitetet i Tromsø, Skiforbundet, Orienteringsforbundet og sist men ikke minst ØV. Vi som er foreslått kastet ut av skogen er kun varslet gjennom Idrettsforbundet, NOTS, Cycleforbundet og SLF er ikke på listen over mer enn 70 mottagere av høringsutkastet. Tilfeldig - neppe! Kan det være en ide å kikke på listen og vurdere om man kjenner noen som kan påvirke disse høringsinstansene til å nevne det uhørte i å stenge marka for syklister? Er det noen som tror vi kan få lov til å sykle blåsti om vinteren, og betyr dette et udiskutabelt fritt frem for tjukkhjulinger i skiløypene?
|
|
|
28/02/2013 05:34
|
Are Halland
Fersking
|
Fersking
Dette må da være brudd på Forvaltningslova og all god forvaltningsskikk:
"§ 37. (utredningsplikt, forhåndsvarsling og uttalelser fra interesserte).
Forvaltningsorganet skal påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes.
Offentlige og private institusjoner og organisasjoner for de erverv, fag eller interessegrupper som forskriftene skal gjelde eller gjelder for eller hvis interesser særlig berøres, skal gis anledning til å uttale sig før forskriften blir utferdiget, endret eller opphevet. Så langt det trenges for å få saken allsidig opplyst, skal uttalelse også søkes innhentet fra andre."
Ergo må høyringsperioden utvidast, som gir oss betre anledning til å fremme våre synspunkt og mobilisere mot dette ignorante maktovergrepet fra Fylkesmannen.
Men kven innklager ein slikt til? Politiet, Riksrevisjonen?
Redigert av Are Halland; 28/02/2013 05:56.
|
|
|
28/02/2013 06:16
|
Espen
More than words
|
More than words
Sende klage til Fylkesmannen?
Ringe Riksrevisjonen, og be om råd?
e
|
|
|
28/02/2013 07:38
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Hei. Vil bare si at denne saken har blitt behandlet i styremøtet i NCF i helgen og vi har vedtak på å gå videre med dette. Presidenten og generalsekretæren har fordelt oppgaver seg i mellom, bl.a å se nøyere på selve prosessen, og hvorfor sykkelinteresser ikke er involvert.
MVH Silje H. (styremedlem) ps. jeg jobber ikke selv med dette, bjorn.saetreATTsykling.no er riktig mann å snakke med i forbundet om det trengs.
|
|
|
|
|