Hvor forsikrer du sykklene?
|
Hvor forsikrer du sykklene?
25/02/2013 21:14
|
woodwork
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei.
Har investert i to nye sykkeler i år og trenger en egen forsikring på disse. Sjekket der jeg har hus, innbo og reise etc etc. De skulle ha 19000 laken i året for en "spesial forsikring"
Noen tips?
SET
|
|
|
Re: Hvor forsikrer du sykklene?
[Re: woodwork]
25/02/2013 21:20
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Det skulle jeg også gjerne visst. I samme situasjon som deg. Husforsikringen dekker maks 20laken. Spesialforsikring kostet 6-7 i året for en på 40. Da også eventuelle skader og havari skjønte jeg. Men lot meg ikke friste veldig.... Andre har kanske tips ?
|
|
|
25/02/2013 21:25
|
Ekorre
Ringrev
|
Ringrev
Lønner seg vel sjelden med slike dedikerte forsikringer, jeg klarer ikke å forsvare å bruke like mye i året på sykkelforsikring som bilforsikring hvertfall.
|
|
|
25/02/2013 21:59
|
nmk
Medlem
|
Medlem
Kona har innboforsikring gjennom FO (del av LO), altså en flåteforsikring som "følger med". Måtte finne ut mer om den da jeg oppdaget at begge syklene var stjålet fra garasjen (ulåst). Fant ut at det var Sparebank1 forsikring som var leverandør. Ingen beløpsbegrensing da tyveriet var fra bopel, ingen egenandel, men de trakk 10% på den ene sykkelen fordi den var over 5 år. Jeg sendte inn kvitteringer på hva jeg hadde betalt. Dette ble ikke tatt hensyn til, kun søk på nettet etter dagens utgave og billigste tilbud for anskaffelse ble lagt til grunn! Resultat: betalte tilsammen 40K (2006 og 2010 modell). Utbetalt 61K
Så moralen må være: Sjekk hva du har før du tegner dyre spesialforsikringer :-)
|
|
|
26/02/2013 06:09
|
Maybelline
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har innboforsikring hos Nemi forsikring. For bare bittelitt ekstra er alle sykler automatisk forsikret for opptil 60 000 så lenge de oppbevares innendørs. Dette gjelder også ved hyttebesøk osv. Jeg er heldig og har mekkebod inni huset, alle sykler oppbevares der. Det gir mer plass i garasjen til gressklipper og sånt tull. Husker ikke akkurat prisen på denne forsikringen, men for villa, innbo og sykler betaler jeg omtrent 300 i måneden.
Redigert av Maybelline; 26/02/2013 06:09. Rediger grunn: var noe rart med den hytta
Man kommer alltids ned
|
|
|
[Re: nmk]
26/02/2013 06:38
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Fant ut at det var Sparebank1 forsikring som var leverandør. Ingen beløpsbegrensing da tyveriet var fra bopel, ingen egenandel, men de trakk 10% på den ene sykkelen fordi den var over 5 år.
Dette er ikke tilfelle for vanlig Sparebank1-forsikring. Jeg er i boligbytting, og fikk tilbud fra Sparebank1 via megler, og der fikk jeg først vite at det var 25k som var grensen på sykkel, og avskrivning ikke startet før etter 5 år. Men så kom cruxet: forsikringsbeløpet gjelder per skadetilfelle. Så hvis en nisse bryter seg inn og stjeler 4 sykler til 30k hver, vil dette gi den nette sum av 25k i erstatning - totalt. Mayelline: Har du superavtale med Nemi? Sjekket siden deres, og de nevnte kun 30k som maks.
|
|
|
26/02/2013 11:56
|
samuel
Avhengig
|
Avhengig
Det jeg ikke skjønner helt er følgende: Du bor i ett hus og har sykkelen din inne i stuen. Vil den da ikke dekket som resten av inventaret du har i huset ditt. Er ikke en Macbook Pro til 25k i stuen det samme som en sykkel til 25k i stuen? Eller en HiFi entusiast med forsterker til 50k er ikke det likestilt med en sykkel til 50k. Er den i stuen så burte det jo vært greit i min logikk. I boden, garasjen eller på gaten så skjønner jeg hva som menes.
Har dere noen ideer?
|
|
|
[Re: samuel]
26/02/2013 12:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det jeg ikke skjønner helt er følgende: Du bor i ett hus og har sykkelen din inne i stuen. Vil den da ikke dekket som resten av inventaret du har i huset ditt. Er ikke en Macbook Pro til 25k i stuen det samme som en sykkel til 25k i stuen? Eller en HiFi entusiast med forsterker til 50k er ikke det likestilt med en sykkel til 50k. Er den i stuen så burte det jo vært greit i min logikk. I boden, garasjen eller på gaten så skjønner jeg hva som menes.
Har dere noen ideer? Dessverre er det ikke slik. Sykkel er sykkel hos de fleste forsikringsselskap - teitingene.
|
|
|
26/02/2013 15:09
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Moralen er og har alltid vært at forsikring kun er lønnsomt for 2 typer involverte:
1. Forsikringsselskapet 2. Den notoriske svindler og lystløgneren.
|
|
|
[Re: Abit]
26/02/2013 15:26
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Moralen er og har alltid vært at forsikring kun er lønnsomt for 2 typer involverte:
1. Forsikringsselskapet 2. Den notoriske svindler og lystløgneren. Jeg vil hevde at jeg verken er et forsikringsselskap, en svindler eller en lystløgner  Men jeg har faktisk hatt god nytte av forsikring. Derfor ser jeg meg nødt til å legge til to punkter på den ufullstendige lista di: 3. De skikkelig uheldige! Man er jo ikke nødt til å lyve når det faktisk har skjedd. F.eks. et tyveri, et uhell eller en skade. 4. De som ønsker forutsigbar økonomi. Faste utgifter er lettere å takle enn store engangsutgifter. Jeg var f.eks. storfornøyd da jeg hadde bra forsikringsordning gjennom utvidet skiskytterlisens (til 385 kr/år, dette var i 2001, vanlig lisens kostet ca 200kr tror jeg) og fikk operert kneet/menisken på Roseborgklinikken med 1mnd ventetid, i stedet for å vente 9mnd på operasjon på sykehuset. Å betale for operasjonen ville kostet >20.000kr. På samme måte har jeg vært fornøyd med forsikringene mine hver gang jeg har hatt bilinnbrudd i Italia og på Korsika. Hadde 2 stk i løpet av et år. Gjensidige ordna opp og sparte meg noen titusener. Som student var det vel verdt utgiften til forsikringspremien (tror jeg betalte 1600kr for utvidet reise- og innboforsikring som skulle dekke et års studier i utlandet). Jeg har sikkert betalt endel til forsikringsselskaper opp gjennom årene, men jeg synes det er bedre enn å plutselig få skyhøye regninger rett i fleisen. Tilbake til topic:Jeg har innboforsikring av typen "Innbo Pluss for Avant" hos Gjensidige, den dekker inntil 10.000kr per sykkel (som holder for meg i øyeblikket) og koster ca 700kr per år. Helt grei pris. Det er også ganske enkelt å endre dette til 20.000kr per sykkel, eller et større valgt beløp per sykkel, dersom man ønsker det. Men da øker prisen ganske mye. Har derfor ikke vurdert det. Det er en begrensning i dekningen utstyr oppbevart i fellesbod, men slik jeg har forstått det vil min egen personlige med egen lås tilhøre innboet. Noen som har opplevd det annerledes?
|
|
|
26/02/2013 15:57
|
dokhan
Entusiast
|
Entusiast
Her er mitt tips til studenter og andre fattigfranser: DNB har en innboforsikring som dekker sykkel inntil tjue tusen, og jeg betaler bare 90 kr måneden. Jeg har ikke funnet noen som er i nærheten av å matche den prisen.
|
|
|
[Re: baronKanon]
26/02/2013 16:03
|
Maybelline
Ringrev
|
Ringrev
Om jeg har superavtale vet jeg ikke helt. Jeg tok en grundig ringerunde da huset skulle forsikres, og på bakgrunn av sykkelavtalen (og et par andre ting), falt valget på Nemi. Det gikk noen e-poster frem og tilbake, samt at jeg snakket med en kundebehandler et par ganger. Jeg kan godt spore opp avtalen til deg om du vil.
Man kommer alltids ned
|
|
|
26/02/2013 18:06
|
woodwork
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Kona har innboforsikring gjennom FO (del av LO), altså en flåteforsikring som "følger med". Måtte finne ut mer om den da jeg oppdaget at begge syklene var stjålet fra garasjen (ulåst). Fant ut at det var Sparebank1 forsikring som var leverandør. Ingen beløpsbegrensing da tyveriet var fra bopel, ingen egenandel, men de trakk 10% på den ene sykkelen fordi den var over 5 år. Jeg sendte inn kvitteringer på hva jeg hadde betalt. Dette ble ikke tatt hensyn til, kun søk på nettet etter dagens utgave og billigste tilbud for anskaffelse ble lagt til grunn! Resultat: betalte tilsammen 40K (2006 og 2010 modell). Utbetalt 61K
Så moralen må være: Sjekk hva du har før du tegner dyre spesialforsikringer :-) Var Sparebank1 som jeg fikk prisen fra. Fikk beskjed at innbo, reise, etc etc dekker inntil 20k og det holder jo til ett hjul
|
|
|
[Re: anderfo]
26/02/2013 18:14
|
woodwork
OP
Medlem
|
OP
Medlem
1. Forsikringsselskapet 2. Den notoriske svindler og lystløgneren. Jeg vil hevde at jeg verken er et forsikringsselskap, en svindler eller en lystløgner  Men jeg har faktisk hatt god nytte av forsikring. Derfor ser jeg meg nødt til å legge til to punkter på den ufullstendige lista di: 3. De skikkelig uheldige! Man er jo ikke nødt til å lyve når det faktisk har skjedd. F.eks. et tyveri, et uhell eller en skade. 4. De som ønsker forutsigbar økonomi. Faste utgifter er lettere å takle enn store engangsutgifter. Jeg var f.eks. storfornøyd da jeg hadde bra forsikringsordning gjennom utvidet skiskytterlisens (til 385 kr/år, dette var i 2001, vanlig lisens kostet ca 200kr tror jeg) og fikk operert kneet/menisken på Roseborgklinikken med 1mnd ventetid, i stedet for å vente 9mnd på operasjon på sykehuset. Å betale for operasjonen ville kostet >20.000kr. På samme måte har jeg vært fornøyd med forsikringene mine hver gang jeg har hatt bilinnbrudd i Italia og på Korsika. Hadde 2 stk i løpet av et år. Gjensidige ordna opp og sparte meg noen titusener. Som student var det vel verdt utgiften til forsikringspremien (tror jeg betalte 1600kr for utvidet reise- og innboforsikring som skulle dekke et års studier i utlandet). Jeg har sikkert betalt endel til forsikringsselskaper opp gjennom årene, men jeg synes det er bedre enn å plutselig få skyhøye regninger rett i fleisen. Tilbake til topicJeg har innboforsikring av typen "Innbo Pluss for Avant" hos Gjensidige, den dekker inntil 10.000kr per sykkel (som holder for meg i øyeblikket) og koster ca 700kr per år. Helt grei pris. Det er også ganske enkelt å endre dette til 20.000kr per sykkel, eller et større valgt beløp per sykkel, dersom man ønsker det. Men da øker prisen ganske mye. Har derfor ikke vurdert det. Jeg kunne ta det på innbo med fikk ikke mer enn opp til 50k pr sykkel å da mangler jeg fremdelse ca 20k pr sykkel. Selv denne forsikringen ble veldig kostbar.. Finnes det ingen forsikring via noe forbund etc etc?
|
|
|
26/02/2013 21:26
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Fikk nesten 200 000 i erstattning for en lårskade. Totalruptur i triseps og alt for sen diagnose, endte med donor aqillessene, transplantasjon. en vellykket eksperimentell operasjon , ikke mange som har en aqillessene opp ned i låret :-) Blir aldri helt bra, men håper på en bedring om ikke annet. Ulykkesforsikring anbefales.
|
|
|
26/02/2013 22:09
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1. Forsikringsselskapet Gjensidige 2. Den notoriske svindler og lystløgneren. Jeg fikset litt på utsagnet ditt ;-) Gjensidige er det desidert mest motbydelige selskapet jeg har hatt forsikring hos, fraråder alt og alle jeg kjenner å benytte dem. If og Europeiske derimot, har jeg vært langt mer fornøyd med.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
26/02/2013 22:13
|
nmk
Medlem
|
Medlem
] Var Sparebank1 som jeg fikk prisen fra. Fikk beskjed at innbo, reise, etc etc dekker inntil 20k og det holder jo til ett hjul
Fikk også beskjed om 20K som grense, men etter å ha anmeldt tyveri fra ulåst garasje, så fikk jeg følgende setning fra Sparebank1 "Vi ser bort i fra øvre erstatningsgrense kr 20 000 per sykkel som først oppgitt, da tyveriet er fra privatbolig."
|
|
|
26/02/2013 22:20
|
Nils_Arne
Veteran
|
Veteran
Er du medlem av et LO-forbund har du automatisk Norges beste innboforsikring som heter Kollektiv hjem. Den har ingen øvre forsikringssum. Den dekker sykkel inntil 25k. SpareBank 1 er leverandøren. http://www.lofavor.no/Medlemsfordeler/Skadeforsikring/Kollektiv-hjemforsikring#DekkerUnntaket er de i jernbaneforbundene og de som har reservert seg mot forsikringen.
Redigert av Nils_Arne; 26/02/2013 22:21.
Friksjon - sykkelbutikk Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel. Got Gimbal?
|
|
|
[Re: Anders A-R]
26/02/2013 22:47
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Gjensidige er det desidert mest motbydelige selskapet jeg har hatt forsikring hos, fraråder alt og alle jeg kjenner å benytte dem. If og Europeiske derimot, har jeg vært langt mer fornøyd med. Jeg har langt bedre erfaring med Gjensidige - så enten har du vært uheldig med hvilke Gjensidige-ansatte du har truffet på, eller så har jeg vært heldig... Jeg har faktisk inntrykk av at slike erfaringer er tettere knyttet til enkeltpersoner enn hvilket forsikringsselskap de jobber hos. Mens jeg bodde i utlandet var jeg ihvertfall i kontakt med 3-4 forskjellige rådgivere hos Gjensidige som alle var veldig hjelpsomme, i forbindelse med to bilinnbrudd, ett tyveri og en merkelig sak der politiet brøt seg inn i bilen min. I ettertid har jeg tatt vare på internnummer og epostadresse til de jeg har snakket med hos Gjensidige, så jeg tror det er bra sjanse for at jeg får god service også neste gang.
|
|
|
26/02/2013 23:05
|
Christpa
Avhengig
|
Avhengig
De fleste selskaper har ingen begrensning om sykkelen stjeles ved innbrudd i bolig eller låst privat garasje. Beløpsbegrensing gjelder ved tyveri utenfor bopel eller fra felles sykkelbod, fellesgarasje osv. Sjekket dette veldig nøye for noen mnd hos mitt selskap Sparebank 1.
|
|
|
[Re: Christpa]
27/02/2013 07:42
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
De fleste selskaper har ingen begrensning om sykkelen stjeles ved innbrudd i bolig eller låst privat garasje. Dette varierer fra selskap til selskap. Hos Gjensidige er en sykkel en sykkel uansett hvor den stjeles fra. Spurte spesifikt om hva som skjedde dersom sykkelen stod gjemt inne i stua og ble tatt ved et 'vanlig' innbrudd. Det var fortsatt en sykkel, og sykkelbegrensninger gjaldt. Bet i det sure eplet og tegnet verdisakforsikring. Dyrt, men da er sykkelen dekket uansett hva som skjer. Har forøvrig bare gode erfaringer med Gjensidige i forbindelse med ymse skadeoppgjør.
With light parts come great responsibility
|
|
|
[Re: torsteinvh]
27/02/2013 07:56
|
Lars laser
Fersking
|
Fersking
Det samme gjelder i Dnb.
Jeg tegnet også en verdisakforsikring som dekker alt som skjer. Om sykkelen blir stjålet fra bilen ellet at jeg får et rammebrudd på tur dekker forsikringen dette også.
Dyr er forsikringen, men det er jo greit de første 2 sesongene når sykkelen er verdt litt $$$
|
|
|
27/02/2013 08:54
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Er helt sjukt at en sykkel til 20 lapper ikke er sidestilt med en tv til 20 lapper. Er jo minst like lett å omsette en TV enn en sykkel - om ikke lettere - da en sykkel ofte har personlige tilpasninger som er lett gjenkjennelige...
|
|
|
01/03/2013 20:06
|
woodwork
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Har fått et tips om et selskap som er billige, men har seff mista lappen:(( Selskapet her noe med Viramo eller no.. Noen som kjenner dette selskapet?
SET
|
|
|
01/03/2013 21:01
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Fins ikke "uheldige mennesker".. Fins bare de som ikke lever lenge nok til å oppleve at lykken snur. (og jevner seg ut. Balanse Bjarne).
Men hvem er de da ? Vel, det vet man bare i ettertid og derfor er ikke forsikring lønnsomt i forkant, gitt at man ikke har skjult info/agenda. Som f.eks at man vet at man ønsker å svindle om man ikke er uheldig.
Den andre gruppen som ønsker forsikring, er de risikoaverse. Risikoaversjon er aldri lønnsomt.
Så blant de risikonøytrale, vil kun svindlerne, som gruppe, ønske å tegne forsikring. Derfor vil selskapet måtte kreve høgere poliser for å kunne overleve. Som igjen alle de risikoaverse vil måtte betale for.
Og til alle som er så fornøyd med forsikringer via jobb og forbund. Disse er stort sett kjøpt og betalt på et sett. Forsikringsselskapene gir ikke bort penger. Mest trolig er de kjøpt for deres lønn. I stedet for at dere får X høgere lønn, så får dere muligheten til å få X i rabatt på visse andre goder. Når handlingsalternativene deres begrenses slik, vil det igjen være lurt å tegne den forsikringa. Men, alt har sin pris
Risikoaversjon: den som synes at X-ubehag er verre enn X-positivt er godt.
Sykkel ny pris 50 k. Forsikring 1 år pris : 25 k . Sannsynlighet for at sykkel blir stjålet/skadet og premie på 50k betales ut fra selskap 50%.
Risikoavers vil betale 25k for forsikring. Risikonøytral person vil være helt likegyldig Øk prisen til 26 k for forsikring 1 år. Avers vil trolig ta den (avhengig av hvor risikoavers personen er). Nøytral vil ikke tegne.
Redigert av Abit; 01/03/2013 21:10.
|
|
|
12/03/2013 19:44
|
T2_
Entusiast
|
Entusiast
Har ny og altfor dyr sykkel i hus, og reiser for å sykle i Tyrkia om en uke. Har derfor vært mer enn normalt opptatt av å ha en god forsikring.
Etter tre dager med research og ulike tilbud, er det ikke annet å gjøre enn å bli oppgitt... For at ikke alle skal behøve å gjøre samme runde skal jeg oppsummere her.
Vardia: ikke lenger sykkelforsikring Nemi: dekker inntil 15000,- Storebrand: ingen forsikring If: inntil 25000,- ved tyveri og ved havari inntil forsikringssum - 10% av av denne. Codan: min nåværende leverandør, har ikke lenger forsikring.
Ringte Norges Cykleforbund i dag. De har vært på samme runde. De hadde funnet at Gjensidige fortsatt dekker sykler - opp til verdien du ønsker. Ved kontakt med dem fikk jeg opplyst følgende: - Man må være total kunde. Da blir prisen ca 5900,- om man oppgir 70k som verdi på sykkelen, og ca 4300,- om verdien settes til 50k
Har foreløpig ikke kartlagt Sparebank 1, DNB eller andre mulige aktører.
Terje
|
|
|
[Re: T2_]
12/03/2013 23:27
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Har ny og altfor dyr sykkel i hus, og reiser for å sykle i Tyrkia om en uke. Har derfor vært mer enn normalt opptatt av å ha en god forsikring.
Hvis sykkelen oppbevares inne (hus, ikke bod), kan du prøve Tryg. De har ingen øvre begrensning på sykkelverdi, og reduksjon av beløpet grunnet alder sparker fra etter 3 år (med 10%/år). (For ordens skyld, jeg har innbo hos dem nettopp fordi de hadde en saklig/snill sykkelforsikring innbakt).
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
|
|