Hva har vekt å si for hvor lang man sklir på ski?
|
Hva har vekt å si for hvor lang man sklir på ski?
21/02/2013 12:25
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Jeg var ute i går med en kamerat, som hadde smurt likt med meg. Da vi tok en skli-test ned en slak bakke, startet vi likt, skled like fort i starten, men så fikk jeg mer fart og kom noen meter lenger.
Spørsmålet er jo da: har jeg glidet bedre, eller kan det at jeg er en del tyngre ha noe si? I så fall, ca. hvor mye?
|
|
|
Re: Hva har vekt å si for hvor lang man sklir på ski?
[Re: MuddyBear]
21/02/2013 12:58
|
ThB
Besatt
|
Besatt
Tyngde har en god del å si. Prøv å bytte ski og test igjen, så ser du nok det. Men spenn, struktur og måten festet er lagt på har også stor innvirkning, mer enn hvilken glider som er benyttet.
Thomas
|
|
|
21/02/2013 13:38
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
nesten umulig å se på en sånn test. Ski som er riktig for vekten+måten smøring er lagt på, valg av spor og gilder osv osv.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: BeefCake]
21/02/2013 15:54
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Tenker mer: alt annet likt, hva har vekt å si. mener å huske fra fysikken at man kunne regne på dette; men husker ikke hvordan. få for eksempel: like ski; bakke med 10 graders helling, 100 meter lang; hva er farten på slutten for: - løper a på 80kg. - løper b på 95kg vil tro det samme gjelder trilling på sykkel 
|
|
|
21/02/2013 18:24
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Uten luftmotstand og med et ideelt ikke-komprimerbart medium å skli/trille på vil ikke vekt spille noen rolle. I praksis vil ekstra tyngde gi større evne til å "trenge gjennom" lufta på fast underlag, og dermed gi høyere maksfart og lengre distanse. Å regne noenlunde nøyaktig på dette vil føre langt av sted.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
[Re: Totte]
22/02/2013 09:07
|
JTE
Avhengig
|
Avhengig
Uten luftmotstand og med et ideelt ikke-komprimerbart medium å skli/trille på vil ikke vekt spille noen rolle. I praksis vil ekstra tyngde gi større evne til å "trenge gjennom" lufta på fast underlag, og dermed gi høyere maksfart og lengre distanse. Å regne noenlunde nøyaktig på dette vil føre langt av sted. Dette skjønte jeg ikke. Jeg er ingen fysiker, men kan ikke dette enkelt forklares med en av Newtons lover? F=m*a, Der F er kraften som vil virke nedover, m er massen (vekten) til personen, og a er akselerasjonen (tyngdekraften). Utifra det jeg har lært på skolen en gang vil jeg få dette til at det vil gå fortere nedover med større vekt. Noe jeg også opplever i praksis.
|
|
|
[Re: JTE]
22/02/2013 10:13
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
22/02/2013 10:45
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Uten luftmotstand og med et ideelt ikke-komprimerbart medium å skli/trille på vil ikke vekt spille noen rolle. I praksis vil ekstra tyngde gi større evne til å "trenge gjennom" lufta på fast underlag, og dermed gi høyere maksfart og lengre distanse. Å regne noenlunde nøyaktig på dette vil føre langt av sted. Dette skjønte jeg ikke. Jeg er ingen fysiker, men kan ikke dette enkelt forklares med en av Newtons lover? F=m*a, Der F er kraften som vil virke nedover, m er massen (vekten) til personen, og a er akselerasjonen (tyngdekraften). Utifra det jeg har lært på skolen en gang vil jeg få dette til at det vil gå fortere nedover med større vekt. Noe jeg også opplever i praksis. Uten luftmotstand vil en fjær falle like raskt som en metallkule. Akselerasjonen er gitt av g og friksjonen. Gitt forutsetningene over er friksjonen proporsjonal med massen og F = m*g*sin Phi-m*u der u er friksjonskonstanten. Akselerasjonen er kraft delt på masse = g*sin Phi-u dvs. uavhengig av massen (g er tyngdeakselerasjonen)
Redigert av Kruser; 22/02/2013 10:51.
|
|
|
[Re: Kruser]
22/02/2013 20:59
|
JTE
Avhengig
|
Avhengig
Sorry, men her tror jeg du bommer stygt. Uten luftmotstand vil en fjær og en metallkule som veier det samme falle like fort. Formen vil da være uvesentlig, men ikke massen
|
|
|
22/02/2013 21:45
|
moster
Medlem
|
Medlem
|
|
|
23/02/2013 11:39
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
All objects fall at the same rate in a vacuum. Kind regards, Gallileo
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
23/02/2013 12:35
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Men spørmålet for ski ligger ikke bare i fart, men hvor mye ekstra man får ut av den farten når man kommer ned til bunnen og skal skli videre på flatmark. Hvor mye har vekt å si? 
|
|
|
23/02/2013 21:46
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Hvis du insisterer på et svar på dette spørsmålet, så tipper jeg 4 1/2.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
23/02/2013 21:54
|
MortenRE
Ringrev
|
Ringrev
Sorry, men her tror jeg du bommer stygt. Uten luftmotstand vil en fjær og en metallkule som veier det samme falle like fort. Formen vil da være uvesentlig, men ikke massen http://www.youtube.com/watch?v=_XJcZ-KoL9o
|
|
|
[Re: MortenRE]
24/02/2013 00:58
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
[Re: helomoto]
24/02/2013 09:14
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er dette så vanskelig? Har en enhet lav vekt (masse) så skal det mindre til av friksjon for å bremse den (deselerere) fra en gitt bevegelsesmengde enn om den hadde høy vekt. En enhet med høy vekt (masse) har mer energi under bevegelse og det må mer friksjon (energi) til for å bremse den. Det krever altså mer energi å aksellerere ned / desellerere et objekt som er tyngre (har større masse) enn ett som er lettere (som har mindre masse). Energien som må til for å bremse ned kan genereres gjennom luftmotstand, underlagsmotstand osv, som jo oppleves under skikjøring eller sykling. Ved eksempelet tatt opp i tråden er motstanden som ytes på to objekter med forskjellig masse identisk, så objektet med høyere masse vil kreve mer energi å bremse, og vil derfor virke som om den er raskere i nedoverbakkene. Tilsvarende kreves det mer energi for å aksellerere en enhet med høyere masse opp i fart, altså å øke bevegelsesmengden, hvilket er hvorfor det feks er gunstig i oppoverbakker å ha seg et utseende og form som en søt liten Johaug. (eller for å være mer presis, når man går i oppoverbakke motstår man aksellerasjonen til gravitasjonen, og det krever mer energi for en enhet med mer masse å gjøre dette enn for en enhet med mindre masse). Ergo vil en feit jævel ikke stoppe så raskt som en slank og smekker versjon, og vil derfor vinne på slutten av nedoverbakken gitt at alt annet er likt. Samtidig vil den dø raskere av hjerteproblemer, slite i oppoverbakkene og slå seg hardere når den faller. Må altså ha sterkere muskler for å flytte korpus samme avstand eller holde seg på bena, særlig under bevegelse. Alt har sine fordeler og ulemper.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
25/02/2013 21:31
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Er dette så vanskelig? Har en enhet lav vekt (masse) så skal det mindre til av friksjon for å bremse den (deselerere) fra en gitt bevegelsesmengde enn om den hadde høy vekt. En enhet med høy vekt (masse) har mer energi under bevegelse og det må mer friksjon (energi) til for å bremse den. Det krever altså mer energi å aksellerere ned / desellerere et objekt som er tyngre (har større masse) enn ett som er lettere (som har mindre masse). Energien som må til for å bremse ned kan genereres gjennom luftmotstand, underlagsmotstand osv, som jo oppleves under skikjøring eller sykling. Ved eksempelet tatt opp i tråden er motstanden som ytes på to objekter med forskjellig masse identisk, så objektet med høyere masse vil kreve mer energi å bremse, og vil derfor virke som om den er raskere i nedoverbakkene. Det jeg syns er vanskelig, og derfor sliter med å finne ut av er ikke logikken bak, men hvor mye det har å si. I mitt eksempel, når jeg veier 15kg. mer enn han andre 
|
|
|
26/02/2013 11:15
|
ArildS
Fersking
|
Fersking
Det er fordi det ER vanskelig, og det finnes ikke ETT svar på det. Egentlig er altså svaret at vekt ikke har NOE å si om gliden er lik. Jeg ser det ofte når jeg er ute på skøyteski med guttungen, som veier under halvparten av meg. I lav fart glir han vanligvis likt med meg. Men så er det det med luftmotstanden. I høyere fart får den mer å si, og siden jeg har mindre overflate i forhold til vekt, sklir jeg fra.
Dessuten har underlaget mye å si. Er det litt snø i et ellers hardt spor, bremses han mye mer enn meg, og gliforskjellen blir veldig stor. Er det derimot løst, flyter han ofte oppå, mens jeg synker dypere, og bremses mer. I sånne tilfeller kan jeg som er femti kilo tyngre gli dårligere.
|
|
|
26/02/2013 11:31
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Vekt har ingenting å si, så lenge man har ski som passer for en, dvs likt trykk mot snøen som en lettere løper. Du kommer sannsynligvis ikke opp i hastigheter der luftmotstanden overstiger fremdriften fra tyngdekraften. En tyngre løper, gitt at dere har samme aerodynamiske kvaliteter, vil fortsette å akselere etter at luftmotstanden stanser akselerasjonen til en lettere løper.
Redigert av Ottoturbo; 26/02/2013 11:31.
|
|
|
[Re: Ottoturbo]
26/02/2013 11:55
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Vekt har ingenting å si, så lenge man har ski som passer for en, dvs likt trykk mot snøen som en lettere løper. Du kommer sannsynligvis ikke opp i hastigheter der luftmotstanden overstiger fremdriften fra tyngdekraften. En tyngre løper, gitt at dere har samme aerodynamiske kvaliteter, vil fortsette å akselere etter at luftmotstanden stanser akselerasjonen til en lettere løper. Sagt på en annen måte så har vekt litt å si, dersom alt annet ikke er optimalt. Altså har det litt å si allikevel 
|
|
|
26/02/2013 13:01
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Men er det ikke slik at på slutten av bakken, når tyngdekraften slutter å fungere, vil min masse ganger fart medføre at jeg kan skli lenger bort på flatmark, før friksjonen stanser meg?
|
|
|
26/02/2013 13:33
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Men er det ikke slik at på slutten av bakken, når tyngdekraften slutter å fungere, vil min masse ganger fart medføre at jeg kan skli lenger bort på flatmark, før friksjonen stanser meg? Større fart ned en bakke vil føre deg lenger bort en flate før du stopper. Vekt har helt klart en fordel nedover - oppover derimot... vel da får du den midt i trynet :-) Opprettholde farten krever mer styrke så vinninga går opp i spinninga :-)
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
26/02/2013 13:42
|
9.9SSL
Entusiast
|
Entusiast
Ski med riktig spenn, rett glider, riktig struktur og en smurning i rett høyde som ikke subber har så mye mer å si at det med vekt er tilnærmet totalt uvesentlig.
Vi som tror på et liv før døden
|
|
|
[Re: 9.9SSL]
26/02/2013 14:00
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Ski med riktig spenn, rett glider, riktig struktur og en smurning i rett høyde som ikke subber har så mye mer å si at det med vekt er tilnærmet totalt uvesentlig. kan du forklare logikken din her? Gitt at det er mer energi i bunnen, og det er friksjon som stanser, hvorfor er det uvesentlig, gitt at det kun er glisonen som treffer?
|
|
|
[Re: Lurifax]
26/02/2013 14:02
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Opprettholde farten krever mer styrke så vinninga går opp i spinninga :-)
Jeg ingen illusjon om at det lønner seg totalt med mine ekstra kilo... men sammenlikningen var kun på en slak utforbakke... 
|
|
|
26/02/2013 15:26
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forstår det slik at du lurer på om høyere vekt med samme utgangshastighet på flatmark vil medføre at enheten sklir lenger enn en tilsvarende skliende enhet med lavere vekt. Om friksjonen er 0 så vil vel dette skje. Men det er også mulig, i det virkelige liv, at den høyere vekten/størrelsen gir større friksjon i form av underlagsfriksjon eller luftmotstand, og derfor at enheten med høyere masse stopper like raskt eller raskere enn kontrollenheten med lavere vekt.
Tankeeksperiment: Forsøk å sette 500 kilo på et par ski med god gli og se hvor raskt det stopper. Kanskje skjer det umiddelbart da friksjonen mot underlaget blir veldig høy selv med godt preparerte ski.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
27/02/2013 07:21
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Vekt har ingenting å si, så lenge man har ski som passer for en, dvs likt trykk mot snøen som en lettere løper. Du kommer sannsynligvis ikke opp i hastigheter der luftmotstanden overstiger fremdriften fra tyngdekraften. En tyngre løper, gitt at dere har samme aerodynamiske kvaliteter, vil fortsette å akselere etter at luftmotstanden stanser akselerasjonen til en lettere løper. Sagt på en annen måte så har vekt litt å si, dersom alt annet ikke er optimalt. Altså har det litt å si allikevel Ski har alltid noe å si, lett eller tungt. Større trykk mot snøen kan være like gunstig som mindre, avhengig av føreforholdene. Du kommer ikke opp i terminal hastighet. Forbedre annet for å bli en bedre skiløper.
|
|
|
27/02/2013 10:39
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Hvis dere ved lav fart glir helt likt men ved høyere fart glir forskjellige kan forskjellen bestå av at luftmotstand er nesten lik mens gravitasjonskraften er litt forskjellig. Det at man ikke får nok fart til at dette virker inn tror jeg er bare tull. 10-20 km/h er nok til at luftmotstanden vil hindre en lett skigåer i å gli like fort som en tyngre.
Husk: tyngeakselerasjonen er lik for alle objekter men tyngdekraften er forskjellig ref. Newtons 2. lov F=ma
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
27/02/2013 10:40
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Ski har alltid noe å si, lett eller tungt. Større trykk mot snøen kan være like gunstig som mindre, avhengig av føreforholdene. Du kommer ikke opp i terminal hastighet. Forbedre annet for å bli en bedre skiløper.
Utgangspunktet for spørsmålet er: "Alt annet likt, hva har vekt å si. " Dette vil si, om man tar bort alle andre faktorer, uansett hvor viktige de er, hva har vekt å si. Så for mitt spørsmål, er det ingen ting som vil hjelpe å forbedre... for det nulles ut.  Tror nok jeg har funnet deler av svaret her: Ek = 1/2mv^2 som vil si, at på slutten av en bakke med x høydemeters fall, vil den tyngre har mer kinetisk energi, til å brukes til å skli på flaten. Da er spørsmålet, som nevnt over, hvorvidt det er større friksjon for en som er tyngre, og om den forskjellen er større enn den ekstra energien.
|
|
|
27/02/2013 10:49
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Ski har alltid noe å si, lett eller tungt. Større trykk mot snøen kan være like gunstig som mindre, avhengig av føreforholdene. Du kommer ikke opp i terminal hastighet. Forbedre annet for å bli en bedre skiløper.
Terminal hastighet avhenger av hvor bratt bakken er. Jeg bor i en bakke der terminalhastigheten på sykkel er over 70 km/h hvis jeg gjør meg så liten som mulig på sykkelen. Hvis det er en mye mindre bratt bakke er terminalhastigheten mindre, og man nærmer seg fort terminalhastigheten på slake nedoverbakker. På ski er terminalhastigheten lavere enn på sykkel fordi glidefriksjon er større enn rullefriksjon på sykkel. Totalfriksjonen kan dermed lett bli like stor som gravitasjonskraften i fartsretningen.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
|
|