Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Røket korsbånd, samt skadet manisk etc.

Røket korsbånd, samt skadet manisk etc. #1561430 23/02/2013 20:19
M
MortenAD Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Jeg har ved hjelp av MR, fått konstatert røket korsbånd, samt skade på menisk og noe ben/brusk relaterte greier. Det er i dag 14 dager siden jeg vred kneet etter et hopp med ski på beina, og kneet er fortsatt like ubrukelig og vondt, men hevelsen har gått noe ned. Jeg har liten erfaring med sånt, men det begynner å gå opp for meg at dette er/ blir en langvarig greie. Fikk i dag via fastlege, innkalling til utredning om 5 uker??! Tør ikke da tenke på hvor lang tid det da vil ta før en evt operasjon. Noen som har noen tips i forhold gangen i dette, og til hvordan man håndterer dette på en greiest mulig måte? Tenker allerede på et privat alternativ, men ulempen er jo at det er relativt dyrt.
Skal opprinnelig til USA i 4 uker i slutten av juni, og vil ikke engang tenke tanken på at dette går fløyten.
På forhånd takk for innspill.

Re: Røket korsbånd, samt skadet manisk etc. [Re: MortenAD] #1561444 23/02/2013 20:43
Zwartander Offline
Veteran
Veteran
Det går helt fint å sykle med røket korsbånd. Jeg ventet omtrent 6 mnd. fra korsbåndet røk til jeg opererte og brukte mye tid på sykkelen i ventetiden.

The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Røket korsbånd, samt skadet manisk etc. [Re: Zwartander] #1561449 23/02/2013 20:51
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Er du ikke eliteutøver innenfor en idrett med stor risiko for vridninger av kneet skal du uansett ikke opereres akutt. Prøv å trene det opp, mange kan klare seg helt fint uten korsbånd. Er du fornuftig med belastningen nå i starten skal du være veldig uheldig for å ikke fungere tipp-topp på sykkel i juni.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Røket korsbånd, samt skadet manisk etc. [Re: MortenAD] #1561450 23/02/2013 20:51
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg dro av korsbåndet i 1998 og det var noe dritt akkurat da det sto på, med måneder av fysioterapi for å sterke kneet igjen. Dessverre fikk jeg aldri noen operasjon da legen mente at jeg med mine da 32 år var for gammel til at det var noe poeng hvis ikke jeg drev aktivt og fremgangsrikt i en eller annen sport.

Men livet uten korsbånd har vært stort sett uproblematisk. Ikke én eneste gang har jeg fått kneet ut av ledd, sykling funker fint og til og med slalåm kan jeg hygge meg med. Det eneste som virkelig plager kneet er, som jeg har fortalt i andre tråder, langrenn. På grunn av at korsbåndet ikke er der og gjør jobben sin så må sidebåndet steppe inn og blir da overbelastet.

Re: Røket korsbånd, samt skadet manisk etc. [Re: MortenAD] #1561459 23/02/2013 20:59
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Er det fastlegen som skal utrede deg innen 5 uker, eller er det spesialistene innen ortopedisk kirurgi? Det er vel helst det siste.

Min erfaring:
uke 0. Fastlegen mener jeg har meniskskade og ber om MR
uke 4. Gjennomfører MR
uke 5. Time hos fastlege med gjennomgang av MR-resultat og henvisning til kirurgisk utredning av ortopediske spesialister
uke 9 Mottar telefon fra sykehuset med beskjed om at jeg har fått berammet operasjon
uke 12 Opererer menisk (den blir sydd).
uke 18 Kaster krykkene
uke 20-22 Kan gjøre de fleste dagligdagse ting som før. Fortsatt noe smerter og det gjenstår fortsatt en lengre periode med fysioterapi og opptrening før begge knær er tilnærmet like m.h.t. stabilitet og styrke.

Perioden på krykker (og restitusjonen etterpå) er avhengig av inngrepet. En sydd menisk tar lang tid. Rekonstruert korsbånd tror jeg tar litt mindre tid. Hvis man bare fjerner en bit av menisken er man på beina igjen veldig raskt

Re: Røket korsbånd, samt skadet manisk etc. [Re: MortenAD] #1561595 24/02/2013 09:58
M
MortenAD Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Jeg var hos legevakt i grisgrendt strøk, og fikk beskjed om å knaske smertestillende i ca 14 dgr, for deretter å oppsøke fastlege. Jeg tok for ordens skyld en MR-undersøkelse privat i mellomtiden for å få info om skadeomfanget.. Nå har jeg valget mellom å vente 5 uker på utredning i den offentlige køen, eller betale for å utrede hos privat sykehus. Om det er sånn at kneet blir funksjonelt uten operasjon, kan jeg jo alltids vente til etter USA-turen i juli, men om jeg rekker å få dette på stell før 25 juni, er det langt å foretrekke.
Jeg har jo absolutt ingen kunnskap/erfaring med dette fra før, så søker derfor andres erfaringer fra samme situasjon. En privat operasjon koster visstnok mellom 30-50000, så dette handler om hvor funksjonell jeg vil være i tiden fremover. Er fortsatt på krykker nå etter 14 dgr, med forsiktig belastning (type: fra sofa til kjøleskap)

Re: Røket korsbånd, samt skadet manisk etc. [Re: MortenAD] #1561608 24/02/2013 10:54
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Vær klar over at det er en LANG opptreningsperiode etter en korsbåndsoperasjon. Det er langt fra sikkert at du fungerer bedre 25. juni med operasjon enn uten.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Røket korsbånd, samt skadet manisk etc. [Re: MortenAD] #1562059 25/02/2013 14:02
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Jeg har fått nytt korsbånd etter en omfattende skade i kneet. Det er et flere ting som avgjør om du får operasjon:

Hvor stor ulempe er det for deg at du ikke lengre har korsbånd? Det er svært mange som kan trene seg opp og ikke merke noe ulempe vedrørende manglende korsbånd. Jeg har hørt at man anbefaler tom. aktive håndballspillere til å trene seg opp for å se om de klarer seg før de velger. For min del hadde jeg symptomer hver vinter der manglende stabilitet i kneet førte til episoder og smerter. Særlig hvis det var litt glatt og jeg fikk uventet bevegelse på underlaget. Dette ble ordnet med nytt korsbånd. Hvis du ikke har plager som hindrer aktivitet får man sannsynligvis ingen operasjon. Jeg har snakket med en kvinne på over 40 som fikk operasjon fordi hun ellers bare ville sitte i sofaen istedet for å kunne gå på ski osv så en alder på 32 er ingen hindring.

For å ha nytte av korsbåndoperasjon må man tåle store mengder trening. På sykehuset jeg ble operert (Drammen) var det fysio som ga grønt lys for kirurgi. Man må være godt trent FØR operasjonen slik at men i den stillesittende perioden etter operasjonen ikke mister for mye stabilitet og styrke i kneet. Deretter var det mye trening før funksjonen i kneet var tilbake på det nivået det var før operasjonen, og enda mye mer før det ble bedre. "Min" fysio hadde i utgangspunktet liten tro på at jeg ville tåle treningen pga. min mest alvorlige skade, avrevet quadriceps sene, men han var fornøyd med det jeg fikk til i trening.

Alle operasjoner er risikable, og man risikerer at kneet blir enda verre etter en operasjon. Derfor må man være helt sikker på at funksjonen i kneet er så dårlig livskvaliteten er lavere pga. dårlig kne før man går for operasjon.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Røket korsbånd, samt skadet manisk etc. [Re: Torshov-Simen] #1562063 25/02/2013 14:06
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: Torshov-Simen
Vær klar over at det er en LANG opptreningsperiode etter en korsbåndsoperasjon. Det er langt fra sikkert at du fungerer bedre 25. juni med operasjon enn uten.

Jeg venta 9 måndeder på operasjon fra henvisning fra fastlege, så med offentlig sykehus har jeg liten tro på korsbåndoperasjon før sommeren. Nå kan det hende de har greid å gjøre noe med ventelistene på denne typen operasjoner, men hvem vet.

St.Olavs hospital: 13 uker for utredning, 15 uker for operasjon.

Redigert av zero; 25/02/2013 14:07. Rediger grunn: venteliste

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Røket korsbånd, samt skadet manisk etc. [Re: MortenAD] #1562069 25/02/2013 14:12
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Jeg har operert korsbåndet, og min erfaring er at du må påregne nesten et år etter operasjon for at alt skal fungere optimalt.

Sykle kan du nok gjøre en del tidligere ettersom det ikke medfører noe støt mot kneet.
Du bør vurdere om du trenger operasjon. Sykling er sjelden noe problem uten operasjon, løping kan være et problem, men ikke alltid. ballspill og aggressiv skikjøring er vel ofte ikke å anbefale uten korsbånd.

Høyst sannsynlig vil jeg si at du vil være i bedre form 25. juni uten operasjon enn med.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Røket korsbånd, samt skadet manisk etc. [Re: MortenAD] #1562163 25/02/2013 17:37
M
MortenAD Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Takker for gode innspill her!
Skjønner at dette kommer til å ta tid! I tillegg til at korsbåndet var "borte" har jeg også skader på menisk ++
Begynner også å dra på årene (les:46), men vil gjerne fortsette med diverse aktiviteter uten å måtte velge ut noen. Var på offpist-tur i fjor med en som kjørte uten korsbånd. Han fikk kneet ut av ledd, og det så ikke godt ut. Det var heller ikke første gang han ble utsatt for det. Allsidig skikjøring og toppturer står øverst på favorittlista. Sykling kommer dessverre i annen rekke, og deretter bortoverski! I Tillegg vil jeg ha mulighet til å foreta lange (fjellturer med varighet min 1 uke) gåturer med tung sekk i ulendt terreng!
Skjønner at avgjørelsen om operasjon, blir tatt over hodet på meg, men tror jeg vil stå på for å evt vri dette mot en operasjon, om mulig.
Så får man heller smøre seg, ta ferie og se hva som skjer etter ferien. Håper også kneet fungerer såpass bra at dette ikke byr på problemer. Fastlegen kommenterte litt tørt at her var det mye å ta tak i, når han leste rapporten fra MR.
Ja, ja...må fokusere på noe positiv nå kjenner jeg..

Re: Røket korsbånd, samt skadet manisk etc. [Re: ute-og-sykler] #1570620 15/03/2013 09:45
M
MortenAD Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Sitat: ute-og-sykler
Er det fastlegen som skal utrede deg innen 5 uker, eller er det spesialistene innen ortopedisk kirurgi? Det er vel helst det siste.

Min erfaring:
uke 0. Fastlegen mener jeg har meniskskade og ber om MR
uke 4. Gjennomfører MR
uke 5. Time hos fastlege med gjennomgang av MR-resultat og henvisning til kirurgisk utredning av ortopediske spesialister
uke 9 Mottar telefon fra sykehuset med beskjed om at jeg har fått berammet operasjon
uke 12 Opererer menisk (den blir sydd).
uke 18 Kaster krykkene
uke 20-22 Kan gjøre de fleste dagligdagse ting som før. Fortsatt noe smerter og det gjenstår fortsatt en lengre periode med fysioterapi og opptrening før begge knær er tilnærmet like m.h.t. stabilitet og styrke.

Perioden på krykker (og restitusjonen etterpå) er avhengig av inngrepet. En sydd menisk tar lang tid. Rekonstruert korsbånd tror jeg tar litt mindre tid. Hvis man bare fjerner en bit av menisken er man på beina igjen veldig raskt

Da har jeg fått sydd menisken. (Til sammenlikning, ble dette utført "akutt" i uke 4) Sjansen for at dette blir vellykket er vel ca 40% ble det opplyst om. Er det ikke, må jeg inn igjen. Inngrepet ble foretatt forleden, og jeg er foreløpig henvist til sofaen. Skal til fysioterapeut mandag for å spikre et opplegg.
Hvor raskt startet opptrening for din del?

Re: Røket korsbånd, samt skadet manisk etc. [Re: MortenAD] #1655740 08/08/2013 13:23
A
andrevr Offline
Fersking
Fersking
A
Kan bringe litt liv inn i denne tråden etter en tids inaktivitet her.

Jeg tok korsbåndet på topptur, og MR kort tid etterpå viste at mensik og MCL (sidebånd) var intakt. Korsbåndet er det verste å skade av disse tre (siden det ikke kan reparere seg selv, som feks sidebåndet kan gjøre ved delvis ruptur).

Har gått til Fysio i et par mnd og kneet ser ut til å fungere bedre og bedre. Spørsmålet er jo da hvor mye det tåler mtp aktiviteter med sideveisforskyvninger. Hvis man driver mye med ballspill, håndball, tennis osv, så er det jo åpenbart at det vil være en god idé med rekonstruksjon av korsbånd. Driver man mest med langrenn, løping, sykling osv, så kan man klare seg vel så godt uten operasjon. Kjenner også flere som kjører mye offpiste i krevende terreng uten korsbånd, så det er ikke gitt at operasjon gjør alt så mye bedre.

Man må huske på at det er alltid risiko knyttet til kirurgi, og det er alt annet enn gitt at det blir bedre med operasjon. Skal man først ha operasjon må man være flink til å gjøre research mtp hvilket sykehus man skal velge. Er fritt sykehusvalg i Norge, så er lurt å finne ut hvilket sykehus (eller enda bedre hvilken kirurg) som skal gjøre inngrepet. Ulike sykehus har ulike ventetider (frittsykehusvalg.no) og er som regel ikke altfor mange kirurger som gjør dette inngrepet, så man vet med stor sannsynlighet hvem som kommer til å gjøre inngrepet (hvis sykehuset ikke vil si hvilken kirurg som gjør dette inngrepet)...

Moderator  support