Arrogante drittsekker...
|
Arrogante drittsekker...
23/02/2013 17:08
|
ScottRacing
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Bare fordi kommunen investerer ett par millioner i utstyr og bruker ett par hundretusen i året på å vedlikeholde skiløypene så forlanger skifolket å ha skiløypene for seg selv. Artikkel i DT Jeg oppfordrer samtlige FatBike entusisater til å ta seg en tur i skiløypene, slik at arrogante skiløpere skjønner at vi har retten på vår side. Dette er uhørt at vi terrengsykkel entusiaster ikke skal få lov å sykle i de flotte skiløypene i Drammensmarka. Her må NOTS frem og markedsføre oss syklister og våre rettigheter. STÅ PÅ KRAVA
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
Re: Arrogante drittsekker...
[Re: ScottRacing]
23/02/2013 17:23
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Journalister lever av å skrive og engasjere leserne sine. Får de snusen i en sak som kan få i gang en serie med oppslag og engasjement er det gull verdt.
Monstermaster, Monstersykler what ever de kjører på med sin agenda. Faktum er at de færreste journalistene overhodet vet hva de egentlig skriver om og om de mener noe som helst leter de med lys og lykter etter "noen" de kan henge sine meninger på.
Jeg tror ikke dette fører frem til noe som helst, men det er på sin plass å følge med. Om de tilbyr å preparere egne sykkelløyper synes jeg faktisk det kunne vært noe å tenke på uten at det avfeies som totalt uaktuelt.
I motsetning til Østmarksaken handler ikke dette om vern av utmark, men vern av enkelte sarte sjeler som innbiller seg at deres liv og helse er i fare. Som nevnt mange steder er en sykkel en langt mer kontrollerbar sak enn ski, pulk, hunder etc En Femten kilo tung MONSTERSYKKEL my ass.
|
|
|
[Re: ØyvindHr]
23/02/2013 18:14
|
Torjus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Som nevnt mange steder er en sykkel en langt mer kontrollerbar sak enn ski, pulk, hunder etc En Femten kilo tung MONSTERSYKKEL my ass.
Nå er nå en gang skiløypene lagd for ski! Jeg synes også hundeeiere burde legge turen til helt andre steder enn oppkjørte løyper hvis de skal lufte hundene sine.
Scott Genius 700 tuned Specialized Stumpjumper XX
|
|
|
23/02/2013 18:32
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Det blir som å hevde at veier er laget for biler å nekte alt annet tilgang av den grunn. Det er stort sett god plass i preparerte "løyper" i marka og sykler man ikke i selve skisporet kan jeg ikke begripe at det er et problem? Er føret slik at man setter gedigne spor er det håpløst å sykle så det gir seg selv ;-)
|
|
|
23/02/2013 18:44
|
Torjus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Skispor er lagd for ski, enten dere vil eller ikke. Det er noe annet at det er mulig å sykle der!
Scott Genius 700 tuned Specialized Stumpjumper XX
|
|
|
[Re: Torjus]
23/02/2013 18:55
|
Dan
More than words
|
More than words
Nå er nå en gang skiløypene lagd for ski! Nuvel, for det første så legger skiløypene beslag på en god del av markas skogsbilveier som ellers kunne vært brukt for fotturer eller sykling. Da må man som skigåer være litt ydmyk og slippe til andre brukere. For det andre, hvis en sykkel ikke lager spor som er plagsomme annet enn visuelt, og syklister ikke er til fare for skiløpere, så må nok skiløperne gå i seg selv hvis de har problemer med andre brukergrupper.
|
|
|
23/02/2013 19:00
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Som sagt er det vel ingen som sykler i skisporet. Midt i mellom er det et par meter der det skøytes eller kan sykles.
Asfalt er vel heller ikke lagt for skiløpere er det vel? Uansett hvem du spør å hvordan de beveger seg er det alltid noe å utsette på noen elementer de ikke liker. Kan man ikke bare akseptere at ikke alle er helt samkjørte i sine aktiviteter å leve med det ?
Jeg ser på hvert enkelt individ jeg møter ute i det fri som et menneske som trenger sin plass. Hvorfor skal noen hevde sin rett fremfor andre til å bevege sitt legeme i terrenget? Hva med hester og de som liker å ri? Hva med rulleskiløpere om sommeren, De som lufter hunder som er overalt å driter akkurat der det passer? Unger for eksempel i små skala, er det til hinder for noen. Hva med de som går i skisporene med pulk på slep som i praksis ødelegger skisporene? . En kan ikke bestemme seg for å ikke like noe å forby det av den grunn. Jeg er allergisk mot hunder å liker ikke å tråkke i hundeskit. Skal hunder forbys av den grunn? Skal bevegelseshemmede holde seg hjemme om noen irriterer seg over at de "tar plass" ?
|
|
|
23/02/2013 19:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Skispor er lagd for ski, enten dere vil eller ikke. Det er noe annet at det er mulig å sykle der! Her en dag så jeg noen karer i nabolaget som kjørte ski ned et trapperekkverk som var laget for at folk skal kunne holde seg fast. Jeg synes ikke det var et problem. Hva synes du er problemet med at folk sykler i skiløypa?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
23/02/2013 19:33
|
tth
Fersking
|
Fersking
Syklister i sporet når det er løst både ødelegger og er farlig etter mitt syn. Hvis man synker 5-10 cm ned i snøen så blir det både dype spor og ingen må fortelle meg at en på sykkel har kontroll i "dypsnøen" hvis det er behov for å flytte seg raskt unna.
|
|
|
23/02/2013 19:37
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Jeg spør fordi jeg er totalt uvitende (og ikke for å provosere):
Hvordan ser sporet etter en fatbike ut i en skiløype? Noen som har bilde?
|
|
|
[Re: tth]
23/02/2013 19:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Syklister i sporet når det er løst både ødelegger og er farlig etter mitt syn. Hvis man synker 5-10 cm ned i snøen så blir det både dype spor og ingen må fortelle meg at en på sykkel har kontroll i "dypsnøen" hvis det er behov for å flytte seg raskt unna. Hvis man synker 5-10 cm ned i snøen går det ikke an å sykle, så det problemet løser seg selv. Har du noen ganger sett skispor ødelagt av sykkel? Jeg tror ikke de eksisterer.
Redigert av GeirK; 23/02/2013 19:39.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/02/2013 19:38
|
Dan
More than words
|
More than words
Syklister i sporet når det er løst både ødelegger og er farlig etter mitt syn. Hvis man synker 5-10 cm ned i snøen så blir det både dype spor og ingen må fortelle meg at en på sykkel har kontroll i "dypsnøen" hvis det er behov for å flytte seg raskt unna. I går, på vei til Sandbakken, syklet vi en kort strekning i skiløypa. Det var litt for løst til at det føltes greit egentlig og Øyvind fant oss fort en sti rett ut til venstre isteden. Selv med minimalt lufttrykk i vanlige dekk og vekten langt bak setet hadde jeg problemer med at forhjulet stakk sin egen vei. Ikke var det morsom sykling og ikke var det effektivt. Men sporene ble ikke mer enn akkurat 5-10 cm dype. Min konklusjon er derfor at hvis man synker ned 5-10 cm så er det ikke egentlig aktuelt å sykle i skiløypa. Så hva er problemet for skiløperne?
|
|
|
[Re: traktoregg]
23/02/2013 19:39
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvordan ser sporet etter en fatbike ut i en skiløype? Noen som har bilde? EspenW har lagt ut noen pedagogiske videoer om dette i fatbike-tråden.
|
|
|
23/02/2013 19:46
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
At syklistene skal representere en fare for skiløperne, og at 15kg sykkel og 10cm dekk på noen som helst slags måte skal være utslagsgivende for et behov for restriksjoner virker for meg som krystallklare vikarierende motiver.
Men jeg kan forstå at noen føler at skiopplevelsen forstyrres av sykler i skitraseen. Jeg bor langt nok ut på landet til at ingen hadde hisset seg opp om jeg kom syklende i traseen i morgen, men på den annen side ville jeg latt det være om jeg følte at noen egentlig mislikte det. Jeg sykler disse traseene hele våren, sommeren og høsten, og hele vinteren kan jeg sykle alle andre steder. Selv om jeg har aldri så mye rett til å sykle i skiløypa, så betyr ikke det at jeg for enhver pris må unngå å respektere andres ønske om at jeg lar det være.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
23/02/2013 19:54
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Syklister i sporet når det er løst både ødelegger og er farlig etter mitt syn. Hvis man synker 5-10 cm ned i snøen så blir det både dype spor og ingen må fortelle meg at en på sykkel har kontroll i "dypsnøen" hvis det er behov for å flytte seg raskt unna. Du har ikke skjønt hvordan en fatbike fungerer min venn  Jeg har sykla tjukkas litt over ett år nå, hvis du synker 5-10cm ned i snøen stopper du, snur og kommer tilbake en annen dag når snøforholda er bedre. Dette både av hensyn til andre brukere av løypa og fordi det er et kjedelig blodslit å sykle hvis man synker nedi. Hele poenget med en fatbike er at man flyter oppå det myke underlaget. Man lager faktisk mindre spor enn det skifolket selv gjør.
|
|
|
[Re: CyberTrack]
23/02/2013 20:06
|
Dan
More than words
|
More than words
Men jeg kan forstå at noen føler at skiopplevelsen forstyrres av sykler i skitraseen. Det kan jeg også, men jeg mener de selv må ta ansvar for at de lar seg forstyrre av andre brukere kun fordi disse bruker annet utstyr under beina enn det de selv gjør. Når det er sagt så er jeg helt enig i at man skal gjøre det man enkelt kan for å unngå "konflikter", som f eks ved å bruke brøytede bilveier for å komme seg ut den første milen før man begynner å ta i bruk skiløypene.
|
|
|
23/02/2013 20:23
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Syklister i skiløypene er vel faktisk å foretrekke fremfor skiløpere. De har bremser, tar mye mindre plass i bredden, beveger seg raskere og lager mindre spor. Hvis jeg går på ski er syklister mye bedre for meg enn andre skiløpere. De burde ønske syklister velkommen!
|
|
|
23/02/2013 20:25
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Snodig tilnærming til aktiviteten. Her argumenteres det for at det er greit å sykle i skiløyper som er der for å gå på ski med at hunder ikke har noe der å gjøre. Hva faen skal man gjøre hvis man driver med hundekjøring nordisk stil? Eller er det liksom ikke skikkelig idrett? Det er bra folk driver med fysisk aktivitet og trening, hvorfor ikke gå på ski når det er så sinnsykt flotte forhold som det er nå? Det er ikke klokt å fremstille seg selv som en egosentrisk unge. Det er mulig alle konfliktene, det er flere som har dukket opp den siste tiden, mellom syklister og andre aktører, i hovedsak skyldes "unge", selvopptatte og breiale menn og ikke forkvakla virkelighetsoppfatning hos ØV, skiløpere eller andre.
|
|
|
[Re: HM1100]
23/02/2013 20:36
|
Dan
More than words
|
More than words
hvorfor ikke gå på ski når det er så sinnsykt flotte forhold som det er nå? 1. Man har ikke skiutstyr. 2. Man kan ikke gå på ski grunnet skade. 3. Man synes ikke ski er i nærheten av like kos som sykkel. 4. Man har lyst å starte turen hjemmefra uten å bruke bil. 5. Man har lyst å ta turen ut i marka som en liten omvei hjem fra jobben. Trenger du flere argumenter? 
|
|
|
23/02/2013 20:56
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Som nevnt mange steder er en sykkel en langt mer kontrollerbar sak enn ski, pulk, hunder etc En Femten kilo tung MONSTERSYKKEL my ass.
Nå er nå en gang skiløypene lagd for ski! Jeg synes også hundeeiere burde legge turen til helt andre steder enn oppkjørte løyper hvis de skal lufte hundene sine. Er ofte sånn at de går der de pleier å gå, selv når det har snødd, samme gjelder vel også for syklister.
|
|
|
23/02/2013 21:22
|
påhodetoverstyre
Entusiast
|
Entusiast
Skiløyper. Ligger litt i ordet føler jeg.
|
|
|
[Re: påhodetoverstyre]
23/02/2013 21:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Skiløyper. Ligger litt i ordet føler jeg. Hva synes du om "skogsbilveier", eller "vandrerstier"?
|
|
|
23/02/2013 21:44
|
påhodetoverstyre
Entusiast
|
Entusiast
Det er fortsatt mulig å kjøre med bil på skogsbil veien samt vandre på vandrestien etter man har syklet der. Det er kjipt når guttungen på 8 er på trening og folk har syklet/løpt i sporene. De sliter mer enn meg når sporene er ødelagt. Synes folk godt kan la være. Løypene kjøres opp for skigåere.
|
|
|
23/02/2013 21:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er fortsatt mulig å kjøre med bil på skogsbil veien samt vandre på vandrestien etter man har syklet der. Det er kjipt når guttungen på 8 er på trening og folk har syklet/løpt i sporene. De sliter mer enn meg når sporene er ødelagt. Synes folk godt kan la være. Løypene kjøres opp for skigåere. Du har med andre ord sett skiløyper som er ødelagt av sykler. Gidder du beskrive hvordan de ser ut?
|
|
|
[Re: HM1100]
23/02/2013 21:54
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Det er mulig alle konfliktene, det er flere som har dukket opp den siste tiden, mellom syklister og andre aktører, i hovedsak skyldes "unge", selvopptatte og breiale menn og ikke forkvakla virkelighetsoppfatning hos ØV, skiløpere eller andre. Det finnes så langt ingen konflikt, annet enn en konstruert problemstilling framstilt av en journalist hos Drammens tidene. Ikke er de fatbike entusiastene jeg har møtt noe spesielt breiale eller selvopptatte heller, men snarere hyggelige folk som er gode ambassadører for oss syklister og tar seg tid til en hyggelig prat med nysgjerrige skiløpere som er ute på tur. Litt toleranse er alt som skal til.
|
|
|
23/02/2013 21:57
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Løypene kjøres opp for skigåere. Kan jeg bare påpeke at naturen blir rævpult for at skiløypene skal bli kjørt opp breie nok. *Sorry hvis noen som liker analsex føler seg rørt for sammenligningen.
|
|
|
23/02/2013 22:04
|
påhodetoverstyre
Entusiast
|
Entusiast
Det skal jeg lett gjøre. Guttungen trener i jegers i Kristiansand. . Det mye aktivitet i området. Det er sinnsykt mange stier der. Fantastiske muligheter for oss terrengsyklister på sommeren. For et par uker siden hadde tråkkemaskinen vært der dagen før trening. Det hadde snødd og føret var fantastisk. Vet ikke helt hva som hadde skjedd. Men deler av løypene var helt ødelagt av kombinasjonen sykkelspor/fotspor. Det har ikke skjedd før og har ikke skjedd etterpå. Uansett, Sporene fra syklene var dype og ungene hadde rett og slett problemer med å skøyte da skiene deres skar nedi sporene. Opplevde ikke at det var noe farlig, slik enkelte andre hevder. Det ble noen knall og fall da skiene deres skar Ut da "de satt seg fast" i sykkelsporene. For meg som har noen kilo mer å dra på var det mer irriterende enn noe annet. Er det faste forhold så er det sikkert ikke noe pes. Men synes det er for j... Når voksne folk ødelegger for små unger.
|
|
|
23/02/2013 22:05
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Det er fortsatt mulig å kjøre med bil på skogsbil veien samt vandre på vandrestien etter man har syklet der. Det er kjipt når guttungen på 8 er på trening og folk har syklet/løpt i sporene. De sliter mer enn meg når sporene er ødelagt. Synes folk godt kan la være. Løypene kjøres opp for skigåere. Mulig du kan lage spor om du sykler på en vanlig terrengsykkel, med en fatbike er dette svært lite sannsynlig. Trådstarteren snakket spesielt om saken i Drammens Tidene som gjelder fatbikes. Igjen så er det tydelig at folk uttaler seg uten å vite noe som helst om hva en fatbike faktisk er. En fatbike setter sannsynlig igjen mindre spor enn det guttungen din på 8 gjør.
|
|
|
23/02/2013 22:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvor dype var sykkelsporene sånn ca?
|
|
|
23/02/2013 22:10
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Det skal jeg lett gjøre. Guttungen trener i jegers i Kristiansand. . Det mye aktivitet i området. Det er sinnsykt mange stier der. Fantastiske muligheter for oss terrengsyklister på sommeren. For et par uker siden hadde tråkkemaskinen vært der dagen før trening. Det hadde snødd og føret var fantastisk. Vet ikke helt hva som hadde skjedd. Men deler av løypene var helt ødelagt av kombinasjonen sykkelspor/fotspor. Det har ikke skjedd før og har ikke skjedd etterpå. Uansett, Sporene fra syklene var dype og ungene hadde rett og slett problemer med å skøyte da skiene deres skar nedi sporene. Opplevde ikke at det var noe farlig, slik enkelte andre hevder. Det ble noen knall og fall da skiene deres skar Ut da "de satt seg fast" i sykkelsporene. For meg som har noen kilo mer å dra på var det mer irriterende enn noe annet. Er det faste forhold så er det sikkert ikke noe pes. Men synes det er for j... Når voksne folk ødelegger for små unger. Hvor brede var disse sporene? Jeg vil tro at det har vært en eller flere på vanlige terrengsykler ute å prøvd, uten og lykkes særlig godt (kanskje derfor fotsporene i tillegg) - med andre ord feil redskap. Sporene etter en fatbike er bare noen få millimeter dype og pleier å forsvinne helt etter noen ganske få skiløpere har skøyta over. Ca. 10 cm breie.
|
|
|
|
|