Veldig bra det oppropet som er sendt ordførere i anledning møte med ministeren. Bra jobba NOTS og øvrige.
Er nå innmeldt i NOTS, og har samtidig sterkt oppfordret fruen om å melde seg ut av Østmarkas Venner asap. La oss vise dem med medlemstall og saklig argumentasjon. Synes dere har klart å få mye ut av etterspillet til høringsuttalelsen til ØV. Når man leser den igjen nå etter at motforestillingene har begynt å få litt plass og arbeidsgruppa er presentert fremstår den jo som ekstremt lite diplomatisk selv om lederen i ØV nå febrilsk driver brannslukking på egen nettside og hevder syklister "ser spøkelser på høylyst dag." Dette er en gavepakke og den må dere bare utnytte og gni inn videre. Burde hatt noe media på den så ØV virkelig kjenner hvor alene de egentlig er i sin forbudslinje. Hvor mange medlemmer teller NOTS nå?
Shut up legs!
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: G. Freeman]
#155742113/02/201310:20
Er nå innmeldt i NOTS, og har samtidig sterkt oppfordret fruen om å melde seg ut av Østmarkas Venner asap.
Det har jo vært et spørsmål om folk burde melde seg ut av ØV i protest eller melde seg inn for å drive opplysningsarbeid fra innsiden og få endret disse forutinntatte holdningene ØV gir uttrykk for. Jeg må si at jeg stemmer for at folk går ut. Bedre å gjøre NOTS O&O til en stor og sterk "markadeleier" enn å forsterke ØV sine medlemstall. Hvis ØV var en forutsetning for friluftsliv i Østmarka så ville det ha noe for seg å gå inn i foreningen for å påvirke, men slik er det jo ikke og da er det bedre å konsentrere sine kontigentpenger og sin dugnadsinnsats til foreninger som uttalt er på samme linje som man selv.
Kort sagt, ut av ØV og inn i NOTS allesammen!
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: G. Freeman]
#155744313/02/201311:08
(...) selv om lederen i ØV nå febrilsk driver brannslukking på egen nettside og hevder syklister "ser spøkelser på høylyst dag."
Verdt å merke seg er at denne brannslukkingen har foregått på egen side, og ikke i media, så det opprinnelige oppslaget med ØVs holdninger står "uimotsagt" hos nettavisene. Det er jo bra taktisk spilt av ØV, en dementi som svært få utover de som blir provosert leser, mens det opprinnelige forslaget får bestå i all sin prakt hos nettavisene.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: Anders A-R]
#155760413/02/201317:46
(...) selv om lederen i ØV nå febrilsk driver brannslukking på egen nettside og hevder syklister "ser spøkelser på høylyst dag."
Verdt å merke seg er at denne brannslukkingen har foregått på egen side, og ikke i media, så det opprinnelige oppslaget med ØVs holdninger står "uimotsagt" hos nettavisene. Det er jo bra taktisk spilt av ØV, en dementi som svært få utover de som blir provosert leser, mens det opprinnelige forslaget får bestå i all sin prakt hos nettavisene.
Etter den første famøse "terrengsyklister ser spøkelser på høylys dag" reportasjen fra ØV i Østlandets Blad (ØB) sendte jeg en mail til ØB at vi ønsket å slippe til med en oppfølgersak. Vi er her FolloSK som er midt i nedslagsfeltet for ØB. http://www.oblad.no/nyheter/jeg-tror-de-ser-spokelser-pa-hoylys-dag-1.7757123
Samtidig hadde ØB en oppfølgersak om at Miljøvernministeren skulle ha et møte med Ordførerne i Ski, Enebakk og Rælingen. Disse Ordførerne har utalt seg kritiske til å etablere Østmarka som nasjonalpark. Møtet var i dag, Ons 13. Feb. http://www.oblad.no/nyheter/drommer-om-ostmarka-national-park-1.7759597
Siden jeg ikke hadde tid til å forfatte et skriv til disse ordførerne så PM'et jeg FrontBiker her på forumet og spurte om NOTS kunne hjelpe til. Frontbiker hev seg rundt og forfattet oppropet som ble distribuert til ordførerne og andre. Oppropet har FrontBiker linket til lengre opp. FrontBiker har mailet meg og sakt at han har fått bekreftelse fra alle de involvert Ordførerne om at de har motatt oppropet og ville ta med seg våre innspill i møtet med Miljøvernministeren!
Midt oppi jobbreising og telefonmøter ble jeg oppringt av ØB for å bli intervjuet. De hadde desverre ikke store plassen å avsette, men litt har de nå fått med seg. I tillegg til mitt intervju har de også en sak med intervju av Øyvind Aas.
Oppropet som FrontBiker skrev tror jeg var ekstremt viktig samt strategisk plassert! Facebookgruppa Syklister for Østmarka har virkelig også bidratt stort til å mobilisere terrengsyklistene!
Er nå innmeldt i NOTS, og har samtidig sterkt oppfordret fruen om å melde seg ut av Østmarkas Venner asap.
Det har jo vært et spørsmål om folk burde melde seg ut av ØV i protest eller melde seg inn for å drive opplysningsarbeid fra innsiden og få endret disse forutinntatte holdningene ØV gir uttrykk for. Jeg må si at jeg stemmer for at folk går ut. Bedre å gjøre NOTS O&O til en stor og sterk "markadeleier" enn å forsterke ØV sine medlemstall. Hvis ØV var en forutsetning for friluftsliv i Østmarka så ville det ha noe for seg å gå inn i foreningen for å påvirke, men slik er det jo ikke og da er det bedre å konsentrere sine kontigentpenger og sin dugnadsinnsats til foreninger som uttalt er på samme linje som man selv.
Kort sagt, ut av ØV og inn i NOTS allesammen!
Jeg er faktisk uenig med deg Dan. Årsmøtet i ØV er 21/3. Det optimale ville vært om vi mobiliserte og meldte oss inn og møtte på årsmøtet. Da ville vi både kunne påvirket sakene i vår retning. I tillegg ville vi kunne overbevise styret i ØV at også terrengsyklister er venner av Østmarka.
Om vi velger å melde oss ut igjen etter årsmøtet så vil vi jo ikke påvirke medlemsantallet i nevneverdig grad. Vi vil også kunne statuere et eksempel med å melde oss ut i protest dersom styret fremdeles er steil til terrengsyklisters frie adgang til Østmarka.
Pri 1: Meld dere inn i NOTS. Dette er viktigere enn noen gang!! Pri 2: Like Syklister for Østmarka på facebook Pri 3: Meld dere inn i ØV, vær like aktiv og saklig der som dere er på terrengsykkelforumet. Pri 4: Møt opp på årsmøtet og stem mot begrenset adgang til Østmarka.
Et forslag til hvordan det kan bli enklere og mer forutsigbart å ferdes i marka hvor det er mye syklister. Vi kommer opp med en fast måte å tilnærme oss fotgjengere når vi kommer bakfra.
Eks: 1. Tilpass farten. 2. Når du nærmer deg sier du høyt, men rolig, "syklist kommer på høyre side". 3. Du passerer så i tilpasset fart. 4. Og avslutter med "Tusen takk :-)" når du er forbi.
En slik guide burde også læres bort og praktiseres av sykkelklubber.
Et forslag til hvordan det kan bli enklere og mer forutsigbart å ferdes i marka hvor det er mye syklister. Vi kommer opp med en fast måte å tilnærme oss fotgjengere når vi kommer bakfra.
Eks: 1. Tilpass farten. 2. Når du nærmer deg sier du høyt, men rolig, "syklist kommer på høyre side". 3. Du passerer så i tilpasset fart. 4. Og avslutter med "Tusen takk :-)" når du er forbi.
En slik guide burde også læres bort og praktiseres av sykkelklubber.
Jeg bremser og/eller girer, så ser folka bakover og flytter seg til siden, også passerer jeg.
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: gunner_one]
#155766013/02/201321:37
(...) selv om lederen i ØV nå febrilsk driver brannslukking på egen nettside og hevder syklister "ser spøkelser på høylyst dag."
Verdt å merke seg er at denne brannslukkingen har foregått på egen side, og ikke i media, så det opprinnelige oppslaget med ØVs holdninger står "uimotsagt" hos nettavisene. Det er jo bra taktisk spilt av ØV, en dementi som svært få utover de som blir provosert leser, mens det opprinnelige forslaget får bestå i all sin prakt hos nettavisene.
Etter den første famøse "terrengsyklister ser spøkelser på høylys dag" reportasjen fra ØV i Østlandets Blad (ØB) sendte jeg en mail til ØB at vi ønsket å slippe til med en oppfølgersak. Vi er her FolloSK som er midt i nedslagsfeltet for ØB. http://www.oblad.no/nyheter/jeg-tror-de-ser-spokelser-pa-hoylys-dag-1.7757123
Samtidig hadde ØB en oppfølgersak om at Miljøvernministeren skulle ha et møte med Ordførerne i Ski, Enebakk og Rælingen. Disse Ordførerne har utalt seg kritiske til å etablere Østmarka som nasjonalpark. Møtet var i dag, Ons 13. Feb. http://www.oblad.no/nyheter/drommer-om-ostmarka-national-park-1.7759597
Siden jeg ikke hadde tid til å forfatte et skriv til disse ordførerne så PM'et jeg FrontBiker her på forumet og spurte om NOTS kunne hjelpe til. Frontbiker hev seg rundt og forfattet oppropet som ble distribuert til ordførerne og andre. Oppropet har FrontBiker linket til lengre opp. FrontBiker har mailet meg og sakt at han har fått bekreftelse fra alle de involvert Ordførerne om at de har motatt oppropet og ville ta med seg våre innspill i møtet med Miljøvernministeren!
Midt oppi jobbreising og telefonmøter ble jeg oppringt av ØB for å bli intervjuet. De hadde desverre ikke store plassen å avsette, men litt har de nå fått med seg. I tillegg til mitt intervju har de også en sak med intervju av Øyvind Aas.
Oppropet som FrontBiker skrev tror jeg var ekstremt viktig samt strategisk plassert! Facebookgruppa Syklister for Østmarka har virkelig også bidratt stort til å mobilisere terrengsyklistene!
KEEP UP THE GOOD WORK!!
I stand corrected, det var ikke mye til respons fra ØB i går, men ser at snøballen har fått fart nå. Veldig bra. Det er bare å engasjere seg i NOTS O&O folkens, for det er nok av slag som skal kjempes i månedene som kommer...Og vi trenger all hjelpen vi kan få...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: Tange]
#155771014/02/201308:04
[..] økt bruk av turstier har ført til økt/uakseptabel slitasje, fra fotister. Fanaråken, Skåla, Besseggen, Rondane osv. osv. Lofoten, osv viser at en økning i antall turgåere fører til økt slitasje. Løsningen har aldri vært å stenge fotister eller turister ute fra områdene, men alltid blitt å kloppe, steinlegge osv. for å begrense videre slitasje på utsatte steder.
Dette er fine momenter å ta med. Jeg ser du har lenker til bilder fra flere nettsteder. Har du lenker til de opprinnelige artiklene? NOTS trenger seriøse kilder som kan benyttes som referanser i høringsuttalelser.
Redigert av bronx; 14/02/201308:06. Rediger grunn: bedre formulering
Sharing data is the first step toward community.
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: gunner_one]
#155772214/02/201308:52
Jeg er faktisk uenig med deg Dan. Årsmøtet i ØV er 21/3. Det optimale ville vært om vi mobiliserte og meldte oss inn og møtte på årsmøtet. Da ville vi både kunne påvirket sakene i vår retning. I tillegg ville vi kunne overbevise styret i ØV at også terrengsyklister er venner av Østmarka.
Jeg ser jo den, samtidig som jeg synes 150,- bedre kan brukes på Kreftforeningen eller Luftambulansen.
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: bronx]
#155772614/02/201309:02
[..] økt bruk av turstier har ført til økt/uakseptabel slitasje, fra fotister. Fanaråken, Skåla, Besseggen, Rondane osv. osv. Lofoten, osv viser at en økning i antall turgåere fører til økt slitasje. Løsningen har aldri vært å stenge fotister eller turister ute fra områdene, men alltid blitt å kloppe, steinlegge osv. for å begrense videre slitasje på utsatte steder.
Dette er fine momenter å ta med. Jeg ser du har lenker til bilder fra flere nettsteder. Har du lenker til de opprinnelige artiklene? NOTS trenger seriøse kilder som kan benyttes som referanser i høringsuttalelser.
Tange kan sikkert komme med suppleringer, men jeg fant blant annet disse;
Besseggen/Jotunheimen forøvrig; Se s.7: http://sognogfjordane.miljostatus.no/dm_documents/Jotunheimen_NP_%C3%85rsmelding_2007_DUTI4.pdf Skålastien/Jostedalsbreen nasjonalpark: http://www3.bergen.kommune.no/BKSAK_filer/bksak%5C0%5CVEDLEGG%5C2010150792-2843661.pdf
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: bronx]
#155788414/02/201318:13
[..] økt bruk av turstier har ført til økt/uakseptabel slitasje, fra fotister. Fanaråken, Skåla, Besseggen, Rondane osv. osv. Lofoten, osv viser at en økning i antall turgåere fører til økt slitasje. Løsningen har aldri vært å stenge fotister eller turister ute fra områdene, men alltid blitt å kloppe, steinlegge osv. for å begrense videre slitasje på utsatte steder.
Dette er fine momenter å ta med. Jeg ser du har lenker til bilder fra flere nettsteder. Har du lenker til de opprinnelige artiklene? NOTS trenger seriøse kilder som kan benyttes som referanser i høringsuttalelser.
Klarer nok å finne frem til noen i hvertfall. Noen er jo 'private' og ikke fra offentlige etater eller aviser.
Tenkte litt i rettning av å presentere stedet, evt. konkret årsak til bruksøkningen, om mulig litt fakta og løsningen (forhindre erosjon på de mest utsatte stedene) kontra å stenge ut brukere eller brukergrupper.
F.eks.
Utsiktspunktet på Sildpollen i Vågan-kommune (Nordland) med utsikt over Austnesfjorden mot Higravtinden.
En sterk økning i antall turistbesøk/trafikk til Lofoten har resultert i en stor belastning på en del utsikspunkter. Åpningen av Lofast har ført til ytterlige belastning. TOI målte en trafikkøkning på 46% og en økning i antall overnattinger med 29000 for hele Lofoten i 2008 (året bildet ble tatt). Økt bruk av utsikspunktene har ført til betydelig slitasje i terrenget. Løsningen har ikke vært å stenge Lofoten for turister, men heller å lage en trebro på Sildpollen for å forsøke å lede brukerne inn på riktig spor og på denne måten minske slitasjen ellers.
5-6 eksempler holder til å vise hovedlinjen. Det er økningen i antall bruker som fører til økt slitasje (det samme hvilken type brukere det er, men de 5-6 eksemplene skal vise økt slitasje etter fotfolk selvfølgelig...), men løsningen er ikke å stenge men å forsterke terrengen hvor det trenges. Og vise til at dette er i tråd med bl.a. allemansretten og markaloven som Sverre viste til; å legge til rette. Er ØV til stede ved en evt. presentasjon skader det nok ikke å avkreve dem svar på om de synes at alle disse stedene heller burde vært stengt.
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: front biker]
#155788614/02/201318:23
---- Terrengsyklistene frykter at tilgangen til marka blir begrenset
Vi er ikke negative til nasjonalparken i utgangspunktet, men vi er negative til nasjonalparken som lager begrensninger for store brukergrupper, sier styremedlem Hogne H. Haug i Follo Sykkelklubb. ----
Den siste høringsuttalelsen til Fylkesmannen er kanskje enda mer sjokkerende enn den forrige: www.fylkesmannen.no/Documents/Dokument%20FMOA/Milj%c3%b8%20og%20klima/H%c3%b8ringer/Informasjonshefte.pdf?epslanguage=nb
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: front biker]
#155964519/02/201320:42
Den siste høringsuttalelsen til Fylkesmannen er kanskje enda mer sjokkerende enn den forrige: -> Høringsuttalelse <-
Ganske drøyt ja. Highlights:
Sitat: 1.5. Innspill til oppstartsmeldingen, side 4
Østmarkas venner er svært fornøyd med at to av områdene de har foreslått er tatt med videre i prosessen. Østmarkas venner mener det ikke bør være tillat med sykling på stiene i begge områdene, men at dette kun skal skje på veier fordi sykling ødelegger stiene. Videre gir Østmarkas venner en generell beskrivelse av områdene. De foreslår og begrunner en utvidelse av Svartdalen-Spinneren-Dølerud østover til Søndre-Elvåga. Videre beskriver de kulturpåvirkete områder i verneforslagene, og skjøtsel av dette. De foreslår landskapsvernområde som alternativ verneform for deler av arealet dersom naturmangfoldloven skal benyttes.
Fylkesmannen mener forslaget om utvidelse er velbegrunnet, og Fylkesmannen ser at også dette kan være en aktuell avgrensning. Samtidig er det en forholdsvis stor utvidelse, og forholdsvis mye av arealet er dekket av yngre skog. Innspillet kom rett før høringsdokumentet er utarbeidet. Fylkesmannen har derfor ikke fått vurdert forslaget inngående, men ber om ytterligere innspill gjennom høringen. Fylkesmannen er klar over skjøtselsbehovene i verneområdene, og har vurdert disse i verneforslaget. Markaloven § 11 er den aktuelle verneformen for begge områdene. Når det gjelder sykling viser Fylkesmannen til overskriften ”Bruk og tilrettelegging” i kapittel 2 i dette dokumentet.
Sitat: 2.1 Bruk og tilrettelegging, side 5-6
De fire områdene er alle bynære, lett tilgjengelige og svært mye brukt. I områdene vil det bli en avveining mellom tilrettelegging for friluftsliv og å bevare det urørte preget. Friluftslivet er ikke konstant, men er under stadig utvikling. Nye former for friluftsliv kommer til, og nye behov for tilrettelegging kan vise seg. Utfordringer med slitasje og fremkommelighet for flere brukergrupper gjør også at tilretteleggingstiltak kan være nødvendig. Samtidig er det viktig at verneformålet for områdene står i fokus slik at det naturlige og urørte preget bevares, og det enkle friluftslivet gis prioritet i disse utvalgte områdene. Det er den verdien man søker å ta vare på for markas brukere med vern av områder etter markaloven § 11. Denne avveiningen må derfor vurderes nøye i forvaltningen av områdene.
Sykling i marka er en aktivitet som har økt mye de siste årene. Fylkesmannen opplever at det er utfordringer knyttet til sykling på stier i marka, spesielt i forbindelse med slitasje og behov for tilrettelegging. I de foreslåtte verneområdene skal verneformålet sikres, blant annet gjennom å bevare det urørte preget områdene har. Fylkesmannen foreslår derfor et forbud mot sykling på blåmerkede stier i de fire verneområdene som nå sendes på høring. Sykling på veier, rødmerkede løyper og i terrenget ellers vil være tillatt, men de blåmerkede stier vil med dette forslaget forbeholdes turgåere. Fylkesmannen ønsker innspill på dette i verneprosessen.
I alle områdene er det kraftledninger, veier, løyper og stier enten innenfor verneforslaget eller langs grensene. Der vernegrensen er lagt langs vei og kraftledninger, vil denne gå med henholdsvis 20 og 30 meters avstand fra senter av tiltaket slik at nødvendig vedlikehold er mulig uten å berøre verneområdet. Vedlikehold av eksisterende veier, stier og løyper innenfor verneforslaget skal kunne fortsette, men eventuelle utvidelser, oppgraderinger og nye anlegg må omsøkes.
Litt tragikomisk at de tror dette vil "verne" området. Ved å utestenge syklister fra blåmerkede stier vil det jo måtte skapes mange nye stier i det de kaller "terrenget ellers".
Så det er greit at man går og løper med knastesko, men ikke ruller over stiene med knastedekk? Stemmer det at knastedekk sliter mer på stiene enn knastesko?
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: ]
#155967219/02/201321:12
* Rydding av vegetasjon på myrene * Tynning av vegetasjon * rydding av utsiktpunkter og vedlikehold av stier og løyper med mer.
hvordan henger dette på greip med:
" En sykkelvei vil gi en økt grad av inngrep i verneområdet, noe som er i konflikt med retningslinjen om at områdene skal fremstå urørte og naturlige. "
Lokallaget har også notert seg at det er en viss inkonsekvens i hva de ønsker og oppnå, og hvilke virkemidler de har tenkt til å bruke for å komme seg dit...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: front biker]
#155967519/02/201321:17
Dette er ille, en helt udokumentert påstand om slitasje skal stenge syklistene ut fra store deler av marka!? Det kan ikke godtas. Jeg leser også en undertone om noe utvalgt friluftsliv som mer høyverdig. Det er tankegang som ikke kan aksepteres.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: Loki]
#155967919/02/201321:23
- Kan NOTS f.eks starte en kampanje der man kan sende brev til Fylkesmannen og ev. andre? - Kan NOTS kontakte lokale sykkelklubber og be dem kontakte lokalpolitikere, lokalpresse, etc? - Kan NOTS sende ut en pressemelding? - Er det mulig å hjelpe til på noen måte?
Det er jo bra det er engasjement her på forumet, men det betyr nok ikke stort for Østmarka.
Det er meget alvorlig at enkelte brukergrupper stenges ute fra marka uten noen som helst dokumentasjon. Jeg nekter å tro at dette kan vedtas basert på hva som foreligger i saken per dd.
Da dette angår mange beboere i Oslo-området og etter mitt syn foringer livskvalieten for disse bør politikerne på banen så fort som mulig.
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: ]
#155970219/02/201321:48
Problemmet som jeg ser er at fra noen år siden da fylkesmannen i oppland fikk forbud mot sykling bl.a i fjellheimen i enkelte områder. Nå ser andre fylkesmenn og interresegrupper som ikke ønsker sykling på stier ved bruk av argumenter av bl.a nasjonalpark og vern. Så jeg tror at vi vil se liggende saker andre steder i norge også om ikke det legges inn store protester fra alt fra NCF sykkel klubber aog andre sykkel interserte.
Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride
Dette er jo helt sykt. Hvaslags konspirasjon er det snakk om her? Hvorfor har Østmarkas Venner innflytelse? Hvor er villreienen i Østmarka? Glem det. Jeg kommer aldri til å slutte å sykle.
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: Christian]
#155971019/02/201322:00
Sykling i marka er en aktivitet som har økt mye de siste årene. Fylkesmannen opplever at det er utfordringer knyttet til sykling på stier i marka, spesielt i forbindelse med slitasje og behov for tilrettelegging. I de foreslåtte verneområdene skal verneformålet sikres, blant annet gjennom å bevare det urørte preget områdene har. Fylkesmannen foreslår derfor et forbud mot sykling på blåmerkede stier i de fire verneområdene som nå sendes på høring. Sykling på veier, rødmerkede løyper og i terrenget ellers vil være tillatt, men de blåmerkede stier vil med dette forslaget forbeholdes turgåere. Fylkesmannen ønsker innspill på dette i verneprosessen.
Disse kartutsnittene viser blåmerkede stier som er berørt av dette:
Haukåsen:
Smørhullet-Sandbakken og Sølvdobla-Dølerud-Godlia:
Skjennungstua-Frønsvollen:
I Godbekken-området er det ingen blåmerkede stier. "E6"/Taraldrudløypa ligger litt øst for avgrensingen.
Sharing data is the first step toward community.
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: front biker]
#155971619/02/201322:21