Hvis du ikke bruker fluorpulver er det ikke stor forskjell på billige og dyre jern. Poenget med dyre jern er stort sett tjukkere metall og jevnere temperatur, men til bruken du beskriver tror jeg mormors gamle strykejern (hvis det er uten dampfunksjon/huller) eller swix T74 vil gjøre jobben!
Innstillingen av temperatur er i utgangspunktet "så lavt som mulig, så lenge voksen smelter kjapt nok".
Jo høyere temperatur du bruker, jo viktigere er det å holde jernet i bevegelse for å unngå brent såle.
På mitt jern står det typisk på "Silke" for myk voks, mens på kalde/harde vokser nærmer jeg meg "Bomull". Som du skjønner er dette et gammelt strykejern jeg har arvet.
For å finne rett temperatur med det jernet du kjøper (f.eks. Swix T74), begynner du altså nederst på skalaen og skrur opp helt til du har fått en temperatur som funker bra. Avhengig av om voksen er myk eller hard, altså. Du får sikkert raskt rutine på det.
Edit: Glemte å nevne at det ofte står temperatur på pakken når du kjøper glivoks. Så et tips kan være å prøve den temperaturen. Om det ikke står temperatur er det bare å prøve seg fram.