Sjukehus er latterlig
|
Sjukehus er latterlig
17/02/2013 13:04
|
Hvilepuls
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg postet en hat-tråd litt tilbake.
Der kunne jeg fortelle om at jeg var blitt "avviksmeldt" av sykepleierene for "feilmedisinering."
Nå er det blitt flere avviksmeldinger, fordi legen på visitten dagen etterpå byttet tilbake til vanlig blodfortynnende. (Jeg syns dette var dumt, fordi målinger over tid viste at personen i store deler av tiden lå utenfor de verdiene han burde hatt)
Pasienten fikk så hjerneslag vel hjemme fra sykehus. Ble så lagt inn på nevro. Fikk da høre at "målinger over tid viser at han må ha en annen medisinering" og; ENDTE OPP MED SAMME TYPE MEDISIN SOM JEG GA. HAHAHAHAHA.
Jeg fikk også pepper fordi jeg gjorde det "så komplisert" med smertestillende. Det var visstnok "helt normalt at folk hadde det litt vondt etter at de ble operert." Nå har vi byttet sjef, og han mener det er "helt galt" å gi folk bare paracet og paralgin forte ved behov, fordi folk bruker mer smertestillende hvis de venter til de får vondt, og paralgin forte er en dårlig medisin. Haha.
Og så snakker nå hele avdelinga om å bytte fra voltaren til naproxen, fordi vi i mellomtiden har hatt vikarer fra sverige som har gjort dem oppmerksomme på hva jeg sa, og hva jeg fikk pes for til å begynne med. Haha.
Jeg smiler litt, fordi dette bare forteller meg at selv om jeg har litt å lære, så er det jeg først og fremst må lære, det er å bli likt, manipulere folk effektivt, gre folk etter ryggen, og så gi faen. Rett og slett gi faen.
De klagde på at jeg var treig til å "gå visitt" (visitt er tullball) da jeg begynte. Jeg lyttet på lunger, jeg gjorde masse indremedisinsk tull for pasienter, da jeg visste at fastlegen sannsynligvis ville overse både ditten og datten senere. Sjefen da, og nå veilederen min sa: "vil du heller behandle 30 åringer eller 80 åringer." Så nå har jeg kastet stetoskopet. Jeg ber indremedisinere om å ta tilsyn på alt, absolutt alt, med unntak av ting som ikke haster, der ber jeg bare fastlege ordne opp. Trenger ikke lese mer om diabetes, trenger ikke lese mer om blodtrykk, jeg skal bare drille høl og fikse hofter, that's it, og det er greit for meg.
Nå kunne en robot gjort den jobben jeg gjør til vanlig, for alle pasienter jeg er borti, får en copy/paste behandling. Det som tar tid, er den windows-baserte programvaren. Du kan blant annet ikke ha to vinduer oppe samtidig, så det tar mange minutter på å bla. Du må også manuelt skrive inn diagnoser flere ganger. Selve det medisinske, er avklart. Jeg ser etter om det er infeksjon eller ikke, og så er det ut. Det er ikke noe mer hokus pokus. Jeg skal ikke se om pasienten kan ha en primær skleroserende kolangitt, eller om det er et lymfom på en rar plass. Jeg skal bare bruke øyne, blodprøver og luktesans på å se at det ortopediske er bra, så kan resten være samme faen for min del.
Nå er jeg kjappest. Jeg får være med på operasjoner. Jeg får tid til å spise vafler med sykepleierene. Alle er happy (for sykepleierene gir jo også faen i hvordan det går med pasientene, tror du de bryr seg? Jeg måtte skyve seng ned, og organsiere ekstrahjelp av andre for å få flyttet en feit pasient som hadde noe akutt, fordi spl på avdeling heller vil diskutere, enn å ta et tak. Det er bedre om pasienten ligger en halvtime med hjerneblødning, enn at de hønene gjør noe som sammenfaller med deres "overleveringsmøter.")
MEN: Jeg har funnet ut at jeg er overflødig! Det vil ta to år før jeg kan operere hofter på vakt, minst. Det er ikke ankeloperasjoner som haster mer enn et par ganger i måneden utenom høysesongen. Det er turnusleger vi setter til å behandle akutte, polikliniske pasienter. Jeg er bare reserve. Når noe må opereres, så må jo en overlege kontaktes allikevel, fordi det tar urimelig lang tid før jeg får kjøre på selv. Rent økonomisk, så kunne de fungert like bra uten assistentleger på vakt, dersom de kunne sett på bilder hjemmefra (muligheten fins, enkelte radiologer får). De kunne lært opp turnusleger til å gå visitt. Dette ville fungert BEDRE for pasienten, da turnusleger ikke kan gi faen. De kvitter vi oss med, og da er karrieren deres ødelagt. De må suck it up, mens de er slaver. Eneste problemet er traumeberedskap, som suger allikevel (de setter ortopediske assistentleger til å vurdere om buken skal sprettes opp).
Hadde avdelingen vært lur, så hadde assistentleger hatt poliklinikk på kvelden når de har vakt. Da hadde avdelinga spart penger, og vi hadde blitt kvitt pasientmasse. Hadde avdelinga vært lur, så hadde de satt meg til poliklinikk istedenfor visitt. Men ingen av forslagene over er i min interesse (om du ser bort ifra mer spennende arbeidstimer ved å måtte bry hodet sitt mer). Alle ass.legene vil heller spise vafler og slenge innom operasjoner ved å gjøre seg kjapt ferdig med sekretærarbeidet og pasientsmåprating på avdelingen.
Så da gjør jeg det som lønner seg! :-) GI FAEN!!!! (og ha en fortsatt fin søndag.)
|
|
|
Re: Sjukehus er latterlig
[Re: Hvilepuls]
17/02/2013 13:38
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Disse trådene har ihvertfall gjort meg redd for å havne på sykehus. Jeg skal aldri bli syk igjen.
|
|
|
[Re: Akaly]
17/02/2013 14:00
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Vel....nå er det heldigvis ikke slik at alle sykehusene er akkurat slik som Hvilepuls beskriver sitt sykehus 
|
|
|
17/02/2013 14:03
|
Hvilepuls
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Min erfaring med helsevesenet tilsier at det ikke er noen garanti, samme hvor du legges inn, selv på universitetssykehus kan du bli operert av en uerfaren lege, som har fått stillingen pga kontakter, ikke pga skills, som det som oftest er. Jeg har personlig erfaring, og har også sett eksempler på dårlig behandling fra alle typer steder. Til og med håndkir avd. Det er også stor forskjell på hvor nøyaktig operatør finner det indisert å være.
Hvis du legges inn på sykehus, så husk at du får bedre behandling, jo mer plagsom du er. Du må bare ha baller nok til å være plagsom. Du blir ikke belønnet for å være snill. Da er folk bare fornøyde fordi de ikke har noen vanskeligheter med deg, men du får ikke god behandling til gjengjeld. Derimot, hvis du er en drittsekk, så vil ikke folk straffe deg ved å gi deg dårlig behandling, innen en viss grense, den går ofte ved aggresjon. Det betyr: still spørsmål som er tøffe. Gå til fastlege og vær plagsom, slik at fastlege vil henvise deg. Vær plagsom når du henvises, slik at det ikke er like lett å avspise deg. Skyv ansvaret for dine plager over på de du treffer. "Hva skal jeg gjøre, hvordan kan jeg gå på jobb når jeg har så vondt." (Svært få tør å si, "vet ikke, ha det bra").
Husk også på at du må ha oversikt over medisinene dine og tidligere sykdommer. Om du ikke har denne oversikten, eller du har sørget for å ha den som et papir rundt halsen, eller i en online database, da har du ikke gjort din del av jobben for å hindre at du blir feilmedisinert.
Husk å spørre alle du er i kontakt med, hvilken side de har planlagt å operere deg på.
Det er ikke du som bestemmer, fordi du er ikke kunde i tradisjonell forstand i det norske systemet, men du har pasientskadeerstatning som rammer avdelingene, og du kan reklamere tidlig at du må behandles bra, for ellers er du en potensiell trussel.
|
|
|
[Re: anderfo]
17/02/2013 14:08
|
Hvilepuls
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Vel....nå er det heldigvis ikke slik at alle sykehusene er akkurat slik som Hvilepuls beskriver sitt sykehus Nei, de fleste er verre. Mye verre. Dette sykehuset er det beste jeg har vært ved. Også kvaliteten på utstyret er top-notch. Jeg hadde nok hatt mye mer å si, hadde jeg jobbet på Ullevål, SUS eller Ahus. Eller kanskje jeg kunne fått det bedre, muligens på Martina Hansen eller diakonhjemmet. (EDIT: jeg kjenner også ganske nylige stories fra St.Olav, så du skal nok ikke være så sikker på at alt er så bra der, du. ) Husk at alle sykehus har turnusleger. Det vil si; legen som undersøker deg er som en foppaltrener i en klubb hvor spillerne bestemmer hvem som skal trene dem og hvordan, ved å ha et direkte talerør til ledelsen.
Redigert av Hvilepuls; 17/02/2013 14:12.
|
|
|
17/02/2013 17:03
|
Stine L
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan gidder du å ta en så lang utdannelse uten å sjekke hva du går til og hva jobben går ut på?
|
|
|
17/02/2013 17:24
|
Gaga
Veteran
|
Veteran
Husk at sykehuskøene er sykehusenes ordrereserve ;-)
|
|
|
[Re: Stine L]
17/02/2013 20:08
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Fordi det er ingen som tar den utdannelsen som skjønner hva de gjør før det er for seint. Enten studeres det av idealisme, men det viser seg at organiseringen umuliggjør å være moder teresa. Dette gjelder sannsynligvis et mindretall. Alternativt så studeres det for å "bli noe". Gjerne fordi noen andre (foreldre?) vil. Det er snakk om å sitte med skjegget i postkassa samtidig som bordet fanger.
|
|
|
[Re: HM1100]
17/02/2013 20:21
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Eventuelt studeres det fordi både studiet og jobben er spennende. Om jobben blir spennende er naturligvis avhengig av hva slags jobb man satser mot, og hva man selv synes er interessant. Men de fleste leger jeg kjenner (og det er endel) synes jobben er spennende, interessant, variert og lærerik. Og de jobber på mange forskjellige avdelinger.
|
|
|
17/02/2013 21:16
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Selvfølgelig. Hva man gjør og hvor man gjør det er viktig. Et resultat av tilfeldigheter? Og forming gjennom et langt studium samt pliktår. Men hvorfor? Hvorfor valgte man egentlig å begynne på legestudiet? Det er et interessant spørsmål sammen med hvorvidt medisinstudenter (og demed leger) er en hetero- eller homogen gruppe? De har siste 20 år i hvert fall, blitt fortalt at de er kremen av norsk ungdom. Litt ugreit at kremen ender opp med å gi faen?
|
|
|
[Re: HM1100]
17/02/2013 22:19
|
Hvilepuls
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det er snakk om å sitte med skjegget i postkassa samtidig som bordet fanger. Veldig riktig, men øy!!! Dette er ikke en klagetråd, men en jeg-hadde-rett-og-de-jævla-idiotene dreit seg ut tråd. En tråd som lar meg drømme om en framtid hvor ikke alt fra vaskekjerringene til syke.pleiere skal være de som mikrokontrollerer hvordan jeg skal gjøre jobben min. Kanskje får jeg t.o.m en håndkir-plass en gang i framtida, og det utenfor et miljø hvor alt består av krangling og backstabbing. Et miljø hvor sykepleierene holder seg til det de kan best (dvs best etter intriger) - koke kaffe og lage vafler, ikke sant MTBea. Og så begynner jeg å samarbeide med noen som er gode på robotdeler som kan erstatte avsagde fingertupper, da får jeg se om de folka jeg da kommer til å jobbe med, virkelig har en bedre jobb, som igjen vil si om jeg gjorde en gigafeil da jeg bestemte meg for dette istedenfor kyb-studier. Ikke klager sykepleierene så jeg hører det lenger. Den ekle og prektige turnuslegen er vekk. Snart er det så jeg kan finne stier på dette hølet hvor jeg er. Bankkontoen vokser seg fetere. Og siden nyttår må jeg ikke bry meg om sykemeldinger lenger, heller. Det er håp. 
|
|
|
17/02/2013 22:32
|
Hvilepuls
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hvordan gidder du å ta en så lang utdannelse uten å sjekke hva du går til og hva jobben går ut på? Det var ikke lengden som var problemet, det vanskelige var først og fremst at alt var så hjernedødt og kjedelig.
|
|
|
18/02/2013 03:34
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan gidder du å ta en så lang utdannelse uten å sjekke hva du går til og hva jobben går ut på? Det var ikke lengden som var problemet, det vanskelige var først og fremst at alt var så hjernedødt og kjedelig. Det sier alle medisinstudenter som er alternative nok til å våge gå ut en sen lørdag og attpåtil kjøpe seg noen øl. Mitt fag motsatt..Kult studium, gørrkjedelige jobber  (kanskje minus top notch, som ellers ikke har noe liv). Er alltid noe..Come to think about it, en klassekompis hadde slutta på medisin etter 3 år. No regrets
Redigert av Abit; 18/02/2013 03:37.
|
|
|
18/02/2013 03:39
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan gidder du å ta en så lang utdannelse uten å sjekke hva du går til og hva jobben går ut på? Tar du en lang utdanning, så tar det også veldig lang tid får du blir "innviet" i realitetene.. I hvert fall når man ikke følger fars fotspor... Og når studielån blir mindre, sammen med tiden, så er det ikke lett å gi f og starte på noe nytt
|
|
|
18/02/2013 07:04
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Disse diskusjonene til Hvilepuls er artige, men jeg lurer litt på hvorfor han velger dette forumet for sine mishagsytringer ? Livet er urettferdig og man må tilpasse seg livets realiteter. Som breddetrener innen ballidrett har jeg opplevd å bli gjort narr av og fått harde beskyldninger rettet mot meg fordi jeg har lært jentene noe, jenter med svake forutsetninger har lært seg å dra av kretsspillere  Andre trenere for ros for hvor dyktige de er, men har ikke mer å by på enn kommentarer som "gå i krigen", "ta i" og "løp til du stuper". Like fullt er de meget dyktige trenere..... Tilsvarende forhold er det på arbeidsplassene rundt om i det ganske land, mange klarer å selge dritt som gull og gjør en bra karriere. Mulig Hvilepuls kan bli en dyktig lege - men Hvilepuls, du må lære deg og selge seg selv inn hos kolleger. Mitt tips til deg Hvilepuls, gift deg med en sykepleier og prat ut hjemme 
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: ScottRacing]
18/02/2013 10:13
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Mitt tips til deg Hvilepuls, gift deg med en sykepleier og prat ut hjemme "Eneste" ulempe med å være gift med en sykepleier er ved egen sykdom. De har generelt lite sympati for små plager, og viktig medisin som hostepils må hentes i medisinskapet selv. Det er kun 15 min inn i terminalfasen og ved avrevne lemmer virkelig sympati kommer til syne..... ;-)
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
[Re: Espen E]
18/02/2013 11:37
|
EgilS
More than words
|
More than words
"Eneste" ulempe med å være gift med en sykepleier er ved egen sykdom. De har generelt lite sympati for små plager, og viktig medisin som hostepils må hentes i medisinskapet selv. Det er kun 15 min inn i terminalfasen og ved avrevne lemmer virkelig sympati kommer til syne..... ;-) Jaha? Og hva er det med dette som gjør sykepleiere noe forskjellig fra andre koner? 
|
|
|
18/02/2013 11:47
|
kirderf
Avhengig
|
Avhengig
De hevder aa ha faglig belegg for det...
|
|
|
18/02/2013 12:47
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan gidder du å ta en så lang utdannelse uten å sjekke hva du går til og hva jobben går ut på? For min del var det vanskelig å vite hvor rutinepreget jobb man fikk etter fire år på høyskole, ser at mange med høyskoleutdannelse sitter med arbeidsoppgaver som ikke krever allverden av kompetanse 
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: kirderf]
18/02/2013 16:50
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
De hevder aa ha faglig belegg for det... Nemlig.... :-)
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
18/02/2013 17:03
|
gare
More than words
|
More than words
Men Hvilepuls, det virker jo som du liker ortopedien skikkelig, skikkelig godt, hvorfor ikke da prøve å få seg jobb på Martina Hansen(eller kanskje Kysthospitalet?), eller hva med nevrokirurgi?
Eller bare la humla suse og spise vafler til du treffer en snasen blond sykepleiersnelle? Advarslene er på sin plass forresten. Det blir ikke bedre av at to sykepleiere er gift med hverandre heller.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: ScottRacing]
18/02/2013 21:21
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Mitt tips til deg Hvilepuls, gift deg med en sykepleier og prat ut hjemme Hvem gidder å bo med en survete skrytepave?
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: NjuK]
18/02/2013 21:23
|
gare
More than words
|
More than words
Mitt tips til deg Hvilepuls, gift deg med en sykepleier og prat ut hjemme Hvem gidder å bo med en survete skrytepave? HEI!! Sykepleiere er stort sett veldig hyggelige .... å ... vent ... du mente! Akkurat, ok
|
|
|
[Re: gare]
18/02/2013 21:26
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Mitt tips til deg Hvilepuls, gift deg med en sykepleier og prat ut hjemme Hvem gidder å bo med en survete skrytepave? HEI!! Sykepleiere er stort sett veldig hyggelige .... å ... vent ... du mente! Akkurat, ok Hehe, med en bakgrunn fra helsevesenet så vet jeg at sykepleiere er hyggelige  Verre med enkelte leger.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: NjuK]
18/02/2013 21:46
|
gare
More than words
|
More than words
Greia er vel at de fleste/mange/noen her inne vet at jeg er sykepleier 
|
|
|
[Re: gare]
21/02/2013 09:04
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Greia er vel at de fleste/mange/noen her inne vet at jeg er sykepleier Constant attention by a good nurse may be just as important as a major operation by a surgeon, Dag Hammarskjöld.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: Espen E]
21/02/2013 10:23
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Mitt tips til deg Hvilepuls, gift deg med en sykepleier og prat ut hjemme "Eneste" ulempe med å være gift med en sykepleier er ved egen sykdom. De har generelt lite sympati for små plager, og viktig medisin som hostepils må hentes i medisinskapet selv. Det er kun 15 min inn i terminalfasen og ved avrevne lemmer virkelig sympati kommer til syne..... ;-) Dette har de til felles med mange leger. Det legfolk synes er ubehagelig, eller til og med plagsomt eller skummelt, avfeies med "ikke livstruende" av en som har sett verre flere ganger siste døgn. Det er ikke noe mål å ha det verst på sykehuset, men det kan bli litt for lite forskjellsbehandling til tider. Da mener jeg nepotistisk begrunnet forskjellsbehandling.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
|
|