Hei. Ønsker å starte denne tråden med å vise dere denne filmen fra Furusjøen rundt rennet som ble arrangert i helgen. Ett flott arrangement som Kvam il er stolte av. Vi satser på at sommerens ritt skal bli like bra!
Hei. Påmelding til rittet er nå åpnet. I tillegg till nc maraton, er det også seeding til birken og grenserittet. Slik det ser ut nå, kommer nc traseen til å by på ca 82 km med 3000 høydemeter.
Match
Re: Furusjøen rundt rittet 2013 Nc Maraton
[Re: Yes]
#157462624/03/201308:06
3.000 høydemeter er relativt brutalt, det doble av f. eks Bukkerittet (og Birken)...;)
Jeg mistenker at noen har regnet litt feil. Det vanlige rittet har vel 1200 hm i løpet av 67 km, og jeg kan ikke se hvor man skal sykle hen for å få doblet antall høydemeter. Bakken fra Kvam og opp til startområdet er vel omtrent 12 km lang og har i underkant av 700 hm, så selv om man sykler denne opp og ned fire ganger så vil det bli under 3 000 hm.
Jeg rotet litt rundt i arkivet og fant en tur som hadde 3 000 høydemeter på 81 km. Sammenlignet med Furusjøen Rundt ser det slik ut:
Hehe.. Jeg forstår tvilen:) Men etter møte med de som jobber med å få på plass en nc trasé, har de faktisk kommet frem til att den nye traseen vil by på ca 3000 høydemeter. Enkelt svar på d, er att de ønske å la løypa gå helt ned til Kvam sentrum, før den stiger igjen mot fjellet i en brutal stigning på ca 7 km. Derfra går løypa ned igjen, og over på ny stigning på den gamle traseen . Dette er ganske brutalt etter min mening også, ettersom vi har så fantastiske muligheter oppe på fjellet. Men følg med på vår hjemmeside, der kommer det snart info om den nye løypa. Det kan komme nye endringer, for løypa er ennå ikke helt spikret.
Match
#157487524/03/201317:28
Henger meg på hyle/tvilekoret! Hvis mål og start skal være samme sted må 3000 høydemeter fordeles på 41 km. Det tilsvarer en stigningsprosent på 7,3 % - selv ikke Kvam og Rondablikk er vel så bratt? I tillegg må vel det føre til at mye av traseen blir på asfalt, mens mye av Kvamsfjellet, som byr på stisykling av ypperste sort, forblir urørt.
#157487824/03/201317:34
Etter planen skal løypa stige allerede fra start, opp og over Sukkertoppen og Nåsåberget, her går løypa på flottte høyfjellstier. Derfra går løype ned før man starter på stigningen til Krølla (grus) Fra toppen Krølla, går løypa til høyre og over på ny stigning på høyfjellstier. Nå kommer man over til Gravdalen og den gamle traseen. Fra Gravdalen går løypa i den gamle traseen i 4-5 km før den stuper ned til Kvam, fra der over på den brutale stigningen. Så høydemeter blir det om satser på denne traseen:)
Match
#157488624/03/201317:59
Beklager div skrive feil! Taben her er nesten umulig å skrive med:) Det skal være flott og Krøkla, ikke flotttt og Krølla:) Ang løypa, håper jeg selv de bestemmer seg for å bruke de fantastiske stiene/terrenget på fjellet. Det er gode muligheter her til å lage en trasé av internasjonal kvalitet her.
Match
#157490124/03/201318:37
Hei. Tror det blir en åpen klasse der alle over 19 år m/k får kjøre nc traseen. Dette blir en åpen klasse uten klasseinndeling. Ligger litt info om dette på vår nettside, under prise.
Match
#157805001/04/201318:29
Løypekart og -profil ligger her, løypa på 76 km ser jo spenstig ut. Tre mil med motbakke på slutten av rittet er moro. Det hevdes at det er 2 800 høydemeter fordelt på 2 km asfalt, 26 km grus og 48 km sti/terreng. Antatt vinnertid: 3.45.
Alt tyder på at dette kan bli et hysterisk morsomt ritt, det er bare å bestille en ekstra ambulanse, for jeg har tenkt å stille til start.
Jeg ser det er en klasse som heter "pathfinder", det er vel den som er 76 km for vanlige dødelige, da? Påmelding som pathfinder koster fort dobbelt så mye som påmelding i eliteklassen, er det noen grunn til ikke å melde seg på i elite da, bortsett fra at resultatlista vil gi klar beskjed om at man ikke hører hjemme der? Eller sagt på en annen måte, er det bare helårslisens og dårlig selvinnsikt man trenger for å kunne melde seg på i elite?
Elite er vel stort sett billigere, men reagerte også på pris. Men har veldig lyst til å sykle dette rittet, men da i Pathfinder klassen. Elite klassen blir litt feil for min del. Høres tøft og flott ut, må nesten bare bli med. Tidspunkt er det jeg må se på. Men kan bli en høydare ala UB, TSR, Helgøya og Bukkerittet dette, men hardere (minus UB, ganske lik det i terreng og hm).
#161081621/05/201319:06
Hmm, dette så ut som en bra opplading til UB! Og så er bakkene myyye kortere enn i Transalp, kjempebonus!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
[Re: Elgvenn2]
#161149022/05/201317:41
Hmm, dette så ut som en bra opplading til UB! Og så er bakkene myyye kortere enn i Transalp, kjempebonus!
Da hiver vi oss med! Frode blir nok også med, selv han burde stille i eliten i den form han er. Andre Hedmarkinger ?
Øfsti'n skal normalt ha fått opp dampen rundt disse tider. Rittet ser sabla spennende ut og initiativet bør støttes av oss som liker denslags sykling! Jeg er tentativt med! ;-D