Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Formuesskatt - for og imot

Re: Formuesskatt - for og imot [Re: Espen] #1558069 15/02/2013 11:16
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Espen
Quote:
må det bygges flere boliger

Problemet er at alle som er i posisjon til å påvirke boligprisene, ønsker at de er så høye som mulig.

Meglere, banker, entreprenører og alle de som har boliger som investeringsobjekter.

...eller er det noen som tror entreprenører ønsker å bygge flere enheter med lavere fortjeneste pr enhet?

e

Du glemte alle som eier egen bolig, som sikkert utgjør 80-90% av alle norske husstander.

Du har også missforstått hvis du tror at lager og selger boliger som alene påvirker prisen, det er vi som kjøper bolig som påvirker den mest.

Når det gjelder bolig og formueskatt, så hadde det vært artig å se hvor mange som var for formueskatt hvis bolig ble skattlagt etter virkelig verdi.

Det å eie bolig er for gunstig i forhold til annet. Du låner penger, hvor staten "sponser" 28% av rentekostnaden, du kan leie ut skattefritt, og formuen er bare noen % av virkelig verdi.

Re: Formuesskatt - for og imot [Re: Dexter] #1558073 15/02/2013 11:26
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Du har også missforstått hvis du tror at lager og selger boliger som alene påvirker prisen

Nei du, det er du som ikke leste innlegget mitt før du svarte.

Kan spørre på en annen måte:

Hvem av de som er i posisjon til å påvirke prisene ønsker at prisene skal ned?

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: Dexter] #1558075 15/02/2013 11:28
Espen Offline
More than words
More than words
Rentefradraget burde reduseres gradis og forsvinne helt.

Det har kun bidratt til at folk låner mer enn de ellers ville gjort.

e

post@espenwettre.no
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: Espen] #1558086 15/02/2013 12:03
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Når jeg peker på de 10 rikeste er det forde det er etter mitt skjønn farlig å la en liten økonomisk maktelite vokse seg så sterk at de kan diktere skattesystemet i landet. Det er i ferd med å skje. Og den tanken gjør hvertfall meg kvalm.

Re: Formuesskatt - for og imot [Re: Espen] #1558087 15/02/2013 12:04
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Rentefradraget burde reduseres gradis og forsvinne helt.

Det har kun bidratt til at folk låner mer enn de ellers ville gjort.

e

Det er nok en god tanke, i praksis tror jeg den endringen hadde medført ganske store og problematiske endringer som ikke er så enkel å forholde seg til.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: vortex surfer] #1558089 15/02/2013 12:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: vortex surfer
en liten økonomisk maktelite vokse seg så sterk at de kan diktere skattesystemet i landet. Det er i ferd med å skje.

Forklar, er du snill.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: vortex surfer] #1558090 15/02/2013 12:10
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Når jeg peker på de 10 rikeste er det forde det er etter mitt skjønn farlig å la en liten økonomisk maktelite vokse seg så sterk at de kan diktere skattesystemet i landet. Det er i ferd med å skje. Og den tanken gjør hvertfall meg kvalm.

Her er en analogi til skattesystemet som jeg synes er svært passende:

Quote:

10 gode venner gikk på den samme restauranten hver fredag for å spise sammen.
Regningen kom alltid på 1000 kroner, og de delte den nogenlunde slik vi betaler skatt her i landet. De fire fattigste betalte ikke noe. Den femte betalte 10 kroner, den sjette 30 kroner, den syvende 70 kroner, den åttende 120 kroner og den niende 180 kroner. Den tiende - den rikeste av dem - betalte 590 kroner.

Slik går nå tiden og alle er rimelig fornøyde med ordningen, inntil restauranteieren en dag kommer å sier: ”Dere er så gode kunder at jeg skal gi dere 200 kroner i rabatt på middagen”. En middag for ti personer koster heretter 800 kroner.

Gruppen vil fortsatt betale regningen etter samme prinsipp, så de fire fattigste blir ikke påvirket – de betaler fortstt ikke noe. Men hva med de seks andre - de som faktisk betaler regningen - hvordan skal de fordele rabatten på 200 kroner? Hvis de deler 200 på 6 og trekker det fra det de betaler idag, ender 5. og 6. mann opp med å slulle ha betalt for å spise, og det er selvsagt urettferdig. Restauranteieren foreslår, at det mest rimelige vil være å redusere hver person sin regning omtrent jevnt og han foreslår følgende: Den femte person kan heretter også spise gratis, den sjette skal betale 20 kroner, den syvende 50 kroner, den åttende 90 kroner, den niende 120 kroner. Den tiende skal betale 520 kroner i stedet for de 590. Alle seks får en lavere pris enn tidligere, og de fire fattigste kan fortsatt spise gratis.

Så skjer det at gruppen begynner å sammenligne hva de fikk ut av rabatten som de fikk. “Jeg fikk bare 10 kroner av de 200 kroner”, klager den sjette person og peker på den tiende. “Men du tjente 70, du! “Ja ikke sant”, sier den femte person. “Jeg sparte også bare en 10´er. Det er urettferdig at han fikk syv ganger mer ut av det enn meg!”. “Det er sant”, roper den syvende person. “Hvorfor skal han håve inn 70 kroner, når jeg kun fikk 20? De rike skal altid ha mer og mer!!!”. “Ja, men se på oss, da”, sier de fire fattigste. “Vi fikk jo ingenting, vi!. Det er som vi sier – dette systemet utnytter de fattige”. Så går de ni sammen og banker opp den tiende som de mener utnytter systemet ved å tilgodese seg selv.

Neste fredag kommer ikke den tiende til middag fordi han fortsatt ligger på sykehus etter å ha blitt banket opp forrige fredag, men de ni andre setter seg til bords og spiser sitt vanlige måltid. Da regnngen kommer oppdager de at de mangler 520 kroner.

I.h.t. http://stavrum.nettavisen.no/hvem-betaler-skatt/ betaler de 22000 i den øverste halvpercentilen mer i skatt enn den de 1.7millionene som har inntekt under 300000.

Og hva analogien med å bli banket opp og deretter mangle fra bordet: Skatteflukt ut av landet skjer, ikke bare fordi man er lei, men en del har ikke noe valg om de skal fortsette med sin virksomhet. Formueskatten tvinger rett og slett en det mennesker mellom å velge å legge ned sin virksomhet eller flytte ut av landet. Mange velger å flytte og tar med seg ikke bare bidraget fra formueskatten, men hele potten.

Redigert av sverreb; 15/02/2013 12:17.
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: sverreb] #1558094 15/02/2013 12:16
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
De som er gjennomgående for slike debatter er at en hel del folk jamrer over systemet, mens ingen faktisk kommer med realistiske forslag som de vet lar seg gjennomføre OG skaper større rettferdighet enn i dag.

Anonym5
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: anonym5] #1558100 15/02/2013 12:22
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pontiff
De som er gjennomgående for slike debatter er at en hel del folk jamrer over systemet, mens ingen faktisk kommer med realistiske forslag som de vet lar seg gjennomføre OG skaper større rettferdighet enn i dag.

Hva mener du med realistisk. Realistisk slik at folk ikke vil sutre, eller realistisk slik at det er gjennomførbart for samfunnet?

Å sette en strek over formueskatten er klart realistisk i forhold til det siste kriteriet, og det vil klart skape mer rettferdighet siden det da er mange mennesker som nå blir skattet langt over evne som da ikke lengre blir det. Formueskatten er i seg selv mindre enn forventet årlig vekst i skatteinngangen. Man kan slette formueskatten i ett jafs og likevel ha mer penger på statsbudsjettet neste år.

Om kriteriet skal være at dagbladet og vg ikke skal finne noe å sette i gang misunnelsesskriverier om, så nei, da er neppe noe som helst realistisk.

Re: Formuesskatt - for og imot [Re: anonym5] #1558101 15/02/2013 12:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Da må vi vel først definere "rettferdighet", og det blir kanskje vanskelig å enes om en felles definisjon ...

- Robert Green Ingersoll
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: GeirK] #1558102 15/02/2013 12:26
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Forklar, er du snill.

Du glemte å avslutte setningen med "lille venn". ICON_WINK
Selv ville jeg nok ha skrevet "Dette skjønte jeg ikke. Forklar gjerne." Eller noe slikt. Overdreven vennlighet kan fort misforståes som herskerteknikk.

Re: Formuesskatt - for og imot [Re: sverreb] #1558103 15/02/2013 12:28
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: sverreb
Realistisk slik at folk ikke vil sutre, eller realistisk slik at det er gjennomførbart for samfunnet?

Det siste. Folk vil alltid sutre, det må vi bare leve med.

Jeg tviler på at sosialistisk rikmannsmisunnelse er ENESTE grunn til at man ikke har fjernet formueskatten pr. i dag.

Anonym5
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: GeirK] #1558104 15/02/2013 12:30
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Da må vi vel først definere "rettferdighet", og det blir kanskje vanskelig å enes om en felles definisjon ...

Rettferdighet er godt definert i den norske velferdsstaten, og jeg tror formueskatten er en videreføring av den definisjonen.

Å finne en definisjon på rettferdighet som alle kan enes om tror jeg er umulig.

Anonym5
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: Espen] #1558105 15/02/2013 12:31
Dan Offline
More than words
More than words
Hvem av de som er i posisjon til å påvirke prisene ønsker at prisene skal ned?

All den tid ingen kan tvinges til å kjøpe et hus eller en leilighet så har vel huskjøperne en veldig bra mulighet til å påvirke prisene ved rett og slett å la være å kjøpe et objekt. Kanskje ved å velge lengre vei til jobben, se på muligheten for å bytte jobb, gå med på lengre avstand til kulturtilbudet, bytte sport eller på andre måter tilpasse livet sitt til hvor boendet er rimelig isteden for å betale hinsides for å få i alle poser og sekker.

Re: Formuesskatt - for og imot [Re: anonym5] #1558106 15/02/2013 12:34
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Jeg tviler på at sosialistisk rikmannsmisunnelse er ENESTE grunn til at man ikke har fjernet formueskatten pr. i dag.

Fordi at...

Ta en kikk i media, hva er det som går igjen hver gang noen forsvarer formueskatten?

Redigert av sverreb; 15/02/2013 12:36.
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: anonym5] #1558108 15/02/2013 12:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Rettferdighet er godt definert i den norske velferdsstaten,

Hvor finner jeg denne definisjonen?

- Robert Green Ingersoll
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: Dan] #1558112 15/02/2013 12:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan
Forklar, er du snill.

Du glemte å avslutte setningen med "lille venn". ICON_WINK
Selv ville jeg nok ha skrevet "Dette skjønte jeg ikke. Forklar gjerne." Eller noe slikt. Overdreven vennlighet kan fort misforståes som herskerteknikk.

Ikke ment å være overdrevent. På engelsk ville jeg sakt "Please explain". Hva heter det på norsk?

- Robert Green Ingersoll
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: GeirK] #1558114 15/02/2013 12:44
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Hvor finner jeg denne definisjonen?

Den står vel i grunnloven et sted, uten at jeg har tid til å lete den opp nå.

Anonym5
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: universalis] #1558115 15/02/2013 12:45
Tex Offline
Besatt
Besatt
Grunnloven??

Re: Formuesskatt - for og imot [Re: anonym5] #1558117 15/02/2013 12:50
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Rettferdighet er godt definert i den norske velferdsstaten, og jeg tror formueskatten er en videreføring av den definisjonen.

Å finne en definisjon på rettferdighet som alle kan enes om tror jeg er umulig.

Problemet er at jo mer "rettferdig" et system skal være jo mer komplisert må det bli, og vil også gi muligheter for diverse tilpassninger, for de som har råd til det.

Var på et kurs for mange år siden om delingsmodellen. Denne skulle fjernes, men ingen visste hva som kom istedet. Foredragsholderen fortalte at Stortinget hadde sagt at de nye reglene skulle være mer rettferdig. Når han hadde hørt det, gikk han å bestilte seg en ny båt for han visste at rettferdig betydde komplisert, som igjen betydde mye konsulentoppdrag på han.

Når et land har fler økonomer og advokater, enn ingeniører, så har de et problem.

Re: Formuesskatt - for og imot [Re: GeirK] #1558119 15/02/2013 12:55
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
en liten økonomisk maktelite vokse seg så sterk at de kan diktere skattesystemet i landet. Det er i ferd med å skje.

Forklar, er du snill.

He he, jeg har ikke tid å rusle ut på isen nå, og dessuten er det så fryktelig plagsomt å skrive på en telefon.

Re: Formuesskatt - for og imot [Re: GeirK] #1558133 15/02/2013 13:25
Dan Offline
More than words
More than words
Ikke ment å være overdrevent. På engelsk ville jeg sakt "Please explain". Hva heter det på norsk?

"Forklar." ICON_SMILE Må huske at det er udannede bondetamper man har å gjøre med i dette landet. (Oops, skrev jeg det høyt?)

Re: Formuesskatt - for og imot [Re: Tex] #1558135 15/02/2013 13:28
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Tex
Grunnloven??

Mulig jeg formulerte meg litt uklart. Grunnloven skal sikre oss rettferdighet.

Det er en ganske god definert rettferdighetssans i det norske velferdssystemet og befolkningen. Jeg tror formueskatten startet som en konsekvens av denne, men at den nå har utviklet seg til et lite byrakratisk monster som ikke rammer slik den var ment til å ramme.

Anonym5
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: vortex surfer] #1558136 15/02/2013 13:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

He he, jeg har ikke tid å rusle ut på isen nå, og dessuten er det så fryktelig plagsomt å skrive på en telefon.

Du skal ikke ut på noen is, du skal forklare påstanden om at Norges økonomiske poltikk dikteres av en liten økonomisk maktelite. Det foregår ved at du enten moderer påstanden, dementerer påstanden, eller hoster opp fakta som viser at du har grunn til å hevde dette. Alternativt kan du velge å fremstå som en som babler om ting han ikke har greie på og så spørre deg selv hva løse antakelser maskert som fakta egentlig tilfører debatten.

- Robert Green Ingersoll
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: sverreb] #1558138 15/02/2013 13:32
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Ta en kikk i media, hva er det som går igjen hver gang noen forsvarer formueskatten?

Skulle man ikke la være å la mediabildet danne grunnlaget for et inntrykk av formueskatten?

Med mulig unntak fra Rødt tror jeg ingen politiker som forsvarer formueskatten har sagt "Rike må blø!"

Anonym5
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: anonym5] #1558142 15/02/2013 13:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg har i allefall hørt Kristin Halvorsen si "Uten formueskatten har vi ikke noe virkemiddel som garanterer at de rikeste i Norge betaler skatt".

- Robert Green Ingersoll
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: GeirK] #1558144 15/02/2013 13:43
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg har i allefall hørt Kristin Halvorsen si "Uten formueskatten har vi ikke noe virkemiddel som garanterer at de rikeste i Norge betaler skatt".

Kanskje fru Halvorsen ikke ser noe bedre alternativ? Dermed ikke sagt at det ikke finnes noe bedre alternativ, men jeg leser ikke utsagnet hennes som noe misunnelse.

Anonym5
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: anonym5] #1558153 15/02/2013 14:06
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Skulle man ikke la være å la mediabildet danne grunnlaget for et inntrykk av formueskatten?

Jeg tar en saklig diskusjon om reelle konsekvenser av formueskatten når som helst. La oss begynne med at du utdyper begrunnelsen for dens eksistens utover misunnelse som du sikter til her:

Quote:

Jeg har nemlig ikke sett andre argumenter enn misunnelsesargumentet noe sted, og det ver derfor jeg henviste deg til media, hvor dette blir gjentatt opp og ned i mente.

Re: Formuesskatt - for og imot [Re: sverreb] #1558155 15/02/2013 14:09
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg har nemlig ikke sett andre argumenter enn misunnelsesargumentet noe sted, og det ver derfor jeg henviste deg til media, hvor dette blir gjentatt opp og ned i mente.

Jeg har ikke lest mye om formueskatten, men det jeg har lest tolker jeg ikke som misunnelse, ref. utsagnet som Geir siterte lenger opp.

Har du noen utsagn du mener er et uttrykk for misunnelse?

Anonym5
Re: Formuesskatt - for og imot [Re: universalis] #1558160 15/02/2013 14:13
Espen Offline
More than words
More than words
Når folk bruker misunnelsesbegrepet, kommunistjævler og den slags mistenker jeg dette er i mangel av reelle gyldige argumenter.

e

post@espenwettre.no
Side 4 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support