Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er det en lege i salen?

Er det en lege i salen? #1556370 10/02/2013 20:48
B
bjerkseth Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
B
Jeg har slitt med en kropp som ikke er 100 % i det siste (to uker ca). Har følt meg mye sliten og ikke trent noe særlig. Noen dager føler jeg meg helt pigg men blir utrolig sliten i beina etter bare en snau time på sykkelen i rolig tempo. Føler meg som normalt når jeg ikke trener, og har ikke noe tegn til noe sykdom. Trente bare 50 timer i januar og har ikke jobbet noe mer eller stresset mer enn vanlig så jeg føler meg rimelig trygg på at det ikke er over/feiltrening.

Akkurat nå er det ikke så mye å gjøre enn å hvile. Skal prøve å få mast meg til en blodprøve så fort som mulig imorgen, men det er jo ikke akkurat svar på sekundet. Så om noen med kvalifisert synsing kan fortelle meg hva som er galt så hadde jeg blitt veldig glad ICON_SMILE

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Er det en lege i salen? [Re: bjerkseth] #1556418 10/02/2013 22:39
J
JTE Offline
Avhengig
Avhengig
J
Du er nok bare i ferd med å bli gammel:)

Re: Er det en lege i salen? [Re: bjerkseth] #1556547 11/02/2013 11:50
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Endel kan du jo tenke på selv Mr.Bjerkeseth. Hvordan er hvilepulsen din nå feks?
Overtrening har vel like mye med intensitet som mengde å gjøre. Hvis ikke mer.

Re: Er det en lege i salen? [Re: bjerkseth] #1556566 11/02/2013 12:23
Snuffeldyret Offline
Avhengig
Avhengig
Du burde iallefall fått sjekket om du lider under vitamin mangel. Opplever de samme symptomene som du og fikk konstatert vitamin D mangel.

Snuffeldyret lever ikke lengre..
Re: Er det en lege i salen? [Re: jan erik] #1556578 11/02/2013 12:48
B
bjerkseth Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
B
Sitat: jan erik
Endel kan du jo tenke på selv Mr.Bjerkseth. Hvordan er hvilepulsen din nå feks?
Overtrening har vel like mye med intensitet som mengde å gjøre. Hvis ikke mer.
¨

Trente ikke mye hardt i januar heller, sammenlignet mot normalmåneder. Pulsen var på 37 idag etter at jeg våknet, og det er innenfor det den pleier å være.

Skal ta blodprøve nå på onsdag, så får håpe på kjapt svar og at det er noe konkret. Listen over mat jeg ikke tåler er omtrent like lang som dopinglisten, så at det er litt lave verdier av noe elementært kan høres riktig ut.

Re: Er det en lege i salen? [Re: bjerkseth] #1556588 11/02/2013 13:16
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: bjerkseth

Skal ta blodprøve nå på onsdag, så får håpe på kjapt svar og at det er noe konkret.

Hva slags blodprøve er det du har bestilt? Spør av ren nysgjerrighet.

Re: Er det en lege i salen? [Re: HM1100] #1556619 11/02/2013 14:08
B
bjerkseth Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
B
Sitat: HM1100

Skal ta blodprøve nå på onsdag, så får håpe på kjapt svar og at det er noe konkret.

Hva slags blodprøve er det du har bestilt? Spør av ren nysgjerrighet.

jeg kan ikke nok om temaet til å kunne gi et skikkelig svar her, men jeg forklarte situasjonen og sa jeg ønsket å sjekke om diverse verdier (vitaminer/mineraler/jern etc.) er som de bør være. Regner med at de vet hva de driver med på legekontoret og får ordnet en egnet prøve.

Re: Er det en lege i salen? [Re: bjerkseth] #1556629 11/02/2013 14:21
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Blodprøver kan styrke eller svekke mistanker om hvorvidt noe er galt. En sjekk pga symptomer som du beskriver, bør innebære en god samtale/utspørring og en klinisk undersøkelse i tillegg.
Når det er sagt, en ung, sprek person som i all hovedsak føler seg frisk men som opplever nedsatt yteevne ved trening, trenger neppe bekymre seg for alvorlig sykdom.

Re: Er det en lege i salen? [Re: bjerkseth] #1556634 11/02/2013 14:34
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Når du presenterer 50 timer i måneden som bare så er det jo verdt å se på hva totalbelastningen har vært de siste ukene/månedene.
Det kan jo hope seg opp over tid.
Mange av verdens beste terrengsyklister trenger sjelden mer enn 50 timer i måneden, så det er fullt mulig å både trene mindre enn dette med gode resultater, samt å feilbelaste seg i løpet av en 50-timers måned.
Sover gud godt, spiser du nok?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er det en lege i salen? [Re: bjerkseth] #1556653 11/02/2013 15:01
olechr Offline
More than words
More than words
Utifra hva du har lagt ut på Strava så trener du langt hardere når du feks var på gran canaria enn jeg noen gang har gjort. Fortere enn våre proffer også for å sammenligne med de.

Med 50 timer kan man lett trene seg helt ned hvis det går for fort på langturer. Det kan også hende at det henger igjen fra desember også. Og da var du vel i knall form? (ifølge bloggen din).

Så ta det rolig og tren roligere er nok en bra start.

Men sjekk ut for kyssesyke. Gjerne flere tester med litt mellomrom. Utifra symptomene du sier så kjenner jeg meg hvertfall veldig igjen. Da trente jeg for hardt, følte meg bra og plustelig tok kreftene slutt. Da fungerte jeg greit i det vanlige liv men helt møkk så fort pulsen kom.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Er det en lege i salen? [Re: sykkeloyvind] #1556779 11/02/2013 20:13
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind
Sover gud godt, spiser du nok?

Bjekseth har noen kontakter i de kretser, så det er godt mulig han kan gi deg svar.

Re: Er det en lege i salen? [Re: Tgabriel] #1556782 11/02/2013 20:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tgabriel
Sitat: sykkeloyvind
Sover Gud godt, ?

Bjekseth har noen kontakter i de kretser, så det er godt mulig Han kan gi deg svar.

Lurte litt på den og, har fikset litt på den for deg.

Re: Er det en lege i salen? [Re: bjerkseth] #1556791 11/02/2013 20:35
B
bjerkseth Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
B
Jeg må innrømme at på det feltet har jeg ikke oversikten. Man får ikke vite sånt selv om man går i kirken hver søndag. Men for egen del sover jeg ca 60 timer i uka. Antageligvis et stykke bak Northug, men innenfor det som er mulig å få til med jobb og sånt.

Re: Er det en lege i salen? [Re: bjerkseth] #1556810 11/02/2013 21:14
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
Sjekk opp på kyssesyken. Jeg gikk med det i kroppen i 5 mnd. Trente fult og møtte plutselig veggen. Ble da sykemeldt i 3 mnd for å komme meg på beina igjen. Er først nå 1,5 år etter kyssesyken jeg orker trene fult igjen. Så verdt en blodprøve.

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Er det en lege i salen? [Re: bjerkseth] #1556837 11/02/2013 21:55
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror du definitivt ville merket en ev. kyssesyke også i det daglige.
En prat med legen din bør avstedkomme en fisking med svært grovmasket nett i form av utelukkelse av feks infeksjoner samt sjekk av nivåer på mineraler og vitaminer. En crp(infeksjon) får du svar på der og da. Men du burde være temmelig syk før en slik test slår ut.
En annen ting jeg synes er interessant,er det slik at dere nestenproffer blir overlatt til dere selv når det gjelder treningsmengde og -intensitet? Høres jo ikke veldig gjennomtenkt ut å toppe i desember for en terrengsykklist mener nå jeg.

Og litt basis informasjon om treningslogisikk har du vel fått med deg Bjerkeset? ;-)

Re: Er det en lege i salen? [Re: bjerkseth] #1557499 13/02/2013 13:09
B
bjerkseth Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
B
Da har jeg hvertfall vært hos fastlegen og fått pratet litt og tappet en del blod. Basert på tidligere blodverdier og symptomer så ble det antydet at det kunne være mangel på B12 eller jern. Så får jeg bare vente på prøvesvar som kommer over helgen.

Re: Er det en lege i salen? [Re: jan erik] #1557545 13/02/2013 14:21
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: jan erik
Jeg tror du definitivt ville merket en ev. kyssesyke også i det daglige.

Det er feil. Er utrolig mange som har hatt kyssesyken uten å være klar over det. Da vanlige folk som ikke driver fysisk aktivitet. De fleste jeg kjenner som har hatt kyssesyke har stort sett bare hatt problemer når de har trent. Men når de har kuttet ut aktiviteten har de følt seg ganske greie. Med unntak at de har vært litt mer trøtt enn vanlig.

Ambassadør for Scott.
Re: Er det en lege i salen? [Re: bjerkseth] #1557934 14/02/2013 20:39
D
Dragev87 Offline
Entusiast
Entusiast
D
Ser kyssesyke er nevnt her. Symptomene du beskriver du beskriver minner mye om de symptomene jeg hadde før sykdommen slo ut i full blomst.

Når det er sagt, det finnes jo tusenvis av virus som kan gi slike diffuse symptomer. Sannsynligheten for å få kyssesyken er jo bitteliten, de aller fleste har hatt det som barn. Virus gir ofte også mer langstrakt sykdomsforløp i motsetning til bakterier som ofte kommer fort og gæli.

Tror jeg hadde tatt blodprøver for å utelukke vitamin/mineralmangler og bakterieinfeksjon. Ser det OK ut, er det fare for overbelastning eller virus. Å finne ut hva slags virus det er snakk om er jo ofte svært vanskelig, og kanskje heller ikke hensiktsmessig, man må bare ta tiden til hjelp uansett.

Re: Er det en lege i salen? [Re: bjerkseth] #1557944 14/02/2013 21:14
HNK Offline
Besatt
Besatt
Sleit med kyssesyke selv. Fikk føling med ettervirkningene i 2011, men legen klarte ikke si når jeg hadde hatt det, bare at jeg var frisk. Følte meg faen ikke frisk, men det gjaldt kun ved fysisk aktivitet. Var som å sykle på bløt tyggis og hjertet pumpa hard bare jeg så trappetrinn.

Hadde sannsynligvis trent hardt gjennom et helt år med dette i kroppen. 10 ritt inkludert.Kjenner fremdeles ettervirkningene. 2012 sesongen ble helt ødelagt, og det er ikke før etter nyttår i år at jeg faktisk får overskudd av trening.

Om det skulle være kyssesyke, er mitt tips å ta det rolig når du føler deg dårlig, men å trene når du føler deg bra. Kutt ut treninga med en gang du kjenner deg dårlig og sliten.

Re: Er det en lege i salen? [Re: HNK] #1557970 14/02/2013 23:15
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: HNK
Sleit med kyssesyke selv. Fikk føling med ettervirkningene i 2011, men legen klarte ikke si når jeg hadde hatt det, bare at jeg var frisk. Følte meg faen ikke frisk, men det gjaldt kun ved fysisk aktivitet. Var som å sykle på bløt tyggis og hjertet pumpa hard bare jeg så trappetrinn.

Hadde sannsynligvis trent hardt gjennom et helt år med dette i kroppen. 10 ritt inkludert.Kjenner fremdeles ettervirkningene. 2012 sesongen ble helt ødelagt, og det er ikke før etter nyttår i år at jeg faktisk får overskudd av trening.

Om det skulle være kyssesyke, er mitt tips å ta det rolig når du føler deg dårlig, men å trene når du føler deg bra. Kutt ut treninga med en gang du kjenner deg dårlig og sliten.

Selv brukte jeg også nesten 2 år før jeg følte meg bra igjen. Enda jeg hadde det ikke hardt. Trener man for lenge med det er det noe dritt å komme tilbake.

Ambassadør for Scott.
Re: Er det en lege i salen? [Re: olechr] #1558003 15/02/2013 08:23
B
bjerkseth Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
B
Da var blodprøvene ferdig testet og det var blitt konstatert kyssesyke. no

Da var det hvertfall ikke overtrening, og heller ikke toppform i desember (jeg tråkka flere watt i januar, så det viste jeg jo allerede ICON_WINK ) Da blir sofaen min bestevenn fremover og så må jeg sterkt vurdere å kjøpe inn flere PS3-spill.

Re: Er det en lege i salen? [Re: bjerkseth] #1558008 15/02/2013 08:49
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Det er bra med avklaring.
Jeg vil likevel komme med en kommentar. Viste blodprøvene pågående kyssesyke eller at du har hatt kyssesyke? Akkurat de prøvene der skal man tolke med varsomhet, og de har heller ikke veldig god spesifisitet (dvs at de avkrefter mistanke om sykdom). Falske positive mao.
Derfor spørsmålet; hva med andre funn? Har du/har hatt vondt i halsen? Hovne lymfeknuter? Utfall på leverprøver?
Ikke misforstå meg nå, men det er klokt å være litt skeptisk når det er snakk om mononukleose/postinfeksiøs asteni/borreliose/ME etc. Bare blodprøve x 1 er sjelden nok.
Uansett; behandlingen er grei nok, ta det rolig ICON_WINK

Re: Er det en lege i salen? [Re: bjerkseth] #1558018 15/02/2013 09:01
B
bjerkseth Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
B
Jeg ble bare oppringt med beskjeden fra labratoriet som har testet. Det er jo taushetsplikt så det er begrenset hva de kan si over telefon. Resultatene er nå sendt til meg med A-post så jeg får det vel i morgen. De sa jeg skulle bli kontaktet av fastlege for ny time med blodprøver iløpet av neste uke

Jeg har ikke hatt noe halsvondt eller andre tegn til sykdom. Men lymfeknutene i lysken har vært ekstremt hovne. Jeg trodde det var en forsinket gangsperre etter årets første klassisktur, men jeg for normalt aldri gangsperre etter å ha gått på ski, så det kan skyldes virus.

Re: Er det en lege i salen? [Re: bjerkseth] #1558060 15/02/2013 10:31
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg ble bare oppringt med beskjeden fra labratoriet som har testet. Det er jo taushetsplikt så det er begrenset hva de kan si over telefon. Resultatene er nå sendt til meg med A-post så jeg får det vel i morgen. De sa jeg skulle bli kontaktet av fastlege for ny time med blodprøver iløpet av neste uke

Jeg har ikke hatt noe halsvondt eller andre tegn til sykdom. Men lymfeknutene i lysken har vært ekstremt hovne. Jeg trodde det var en forsinket gangsperre etter årets første klassisktur, men jeg for normalt aldri gangsperre etter å ha gått på ski, så det kan skyldes virus.

Det var noe dritt. Beste tipset jeg fikk av folk som hadde htt det før var som du allerede sier ta det helt rolig.

Ta så prøver ganske så ofte. Selv om de sier det ikke er noe poeng og at man bare venter til man føler seg frisk. Når du får den første prøven som viser at du er bra, tren så veldig rolig og lite i en mnd og ta en ny test. Osv.

Selv tok jeg flere tester hver gang jeg økte belastningen på treningen.

Du får ha god bedring. Så får vi håpe du blir fort frisk, trenger deg i feltet.

Ambassadør for Scott.

Moderator  support