Myk gummi har ikke like mye for seg på en tjukkas som på tynnhjuling. Det er skikkelig grep med den store kontaktflaten. Men høy TPI har noe for seg for lav rullemotstand.
Bak har det i hvert fall holdt med Nate og 2-3 PSI på ganske bløtt underlag for meg, mens foran er det plass til Bud med klovnesko, hvilket jeg uansett skal gå for. Clown SHoes har også en sjuk effekt bare på 4"-dekk også.
Myk gummi har ikke like mye for seg på en tjukkas som på tynnhjuling. Det er skikkelig grep med den store kontaktflaten. Men høy TPI har noe for seg for lav rullemotstand.
Bak har det i hvert fall holdt med Nate og 2-3 PSI på ganske bløtt underlag for meg, mens foran er det plass til Bud med klovnesko, hvilket jeg uansett skal gå for. Clown SHoes har også en sjuk effekt bare på 4"-dekk også.
Jeg er nok noe uenig med deg. Ut i fra mine erfaringer på barmark gjennom en lang barmarkssesong i 2012 viste det seg at fatbiken selv med breie dekk, lavt trykk og enorm kontaktflate faktisk kom til kort sammenligna med 29ern med klissedekk i enkelte sammenhenger. Konkret var dette glatte røtter, steiner og svaberg off camber - noe jeg støter på ganske ofte mange av de stedene jeg liker å sykle. Jeg ønsker meg fatbikedekk med mykere gummi for at sykkelen skal bli mer forutsigbar i disse situasjonene, overgangen fra det enorme grepet man vanligvis har til å ha langt dårligere grep sideveis kan være ganske ubehagelig og noen ganger kommer det litt for brått på.
Høy TPI vil også gi en casing som former seg enda bedre mot underlaget og vil gi bedre grep. At Escalator vil gi lavere rullemotstand og også er lette kommer som en bonus for min del.
Uansett ser jeg fram til å teste Escalator. Tanken min vil være å bruke de en sesong på barmark (de vil sikkert bli noe slitte pga. myk gummi) for deretter å sette i pigger til vinteren.
Fabelaktig bra 5 timers runde på lørdagen. 64.7kg på badevekta tilsa fin flyt på snøen. Historisk dag, for det var første gang jeg møtte på en annen fatbike mens jeg var ute på fatbike selv (møtte fatbike to ganger i marka i sommer, men det var før jeg fikk vår første prototype). Traff på en svært hyggelig Surly Moonlander eier oppe ved Movann. Flott sykkel, og utstyrt med Surly Bud/Lou dekkene som er skikkelige monstre på 100mm felgene. Må sjekke at Mk2 gaflene våre svelger unna Bud på 100mm felg, så må få gjort litt testing og evt. noen små forandringer på gaffelen.
Moonlander encounter: NB: POV kameraer gjør at farten ser noe kjappere ut enn reellt, pluss at løypa er bredere enn den ser ut på video, mao mye mer plass mellom sykkel og skiløpere enn det ser ut på action videoer:
6psi var akkurat lavt nok til å ikke lage avtrykk, så vanlig sykkel hadde vært håpløst. Bare blide fjes å se på hele turen, folk tok bilder, ville bestille, osv. På søndagen var det falt 10cm nysnø, så forholdene kunne vært optimale, men en sjekk på skisporet.no viste at løypa var nypreppet, så da ble det klassisk ski istedet, grei 5 timers tur, men savnet sykkelen, for det går så mye kjappere (34 minutter Kjelsås-Movann på sykkel vs 55min på ski, f.eks). La merke til at folk virket mindre blide på søndag, og årsaken er enkel. Når man kommer syklende på fatbike smiler så og si alle. Helt utrolig stemning. Diskuterte det med en del folk fra sportsbransjen på Intersport messa idag, og konklusjonen er at de siste årene har veldig mange skiløpere blitt svært ivrige syklister også, kanskje vel så ivrige på sykkel som på ski. I tillegg framstår sykkelen så annerledes fra det folk er vant til.
Og ikke minst, er jeg klar for å sykle rundt på en Diamant/Nakamura og se ut som om jeg bare har kjøpt sykkelen fordi jeg så den på G-Sport og syntes den så tøff ut?
Jeg håper inderlig at jeg er klar for å sykle rundt på en Diamant, siden jeg nå har endt opp med å bestille én stykk Mammut med levering uke 38.
Jeg hadde en liten prøvetur i går og fikk muligheten til å se nærmere på både Nakamuraen og Diamanten. Noen pedagogiske skift mellom fat-bike og vanlig 294-pigget 26-tommer var, om ikke en aha-opplevelse så i hvert fall en bekreftelse på det jeg har skjønt etter å ha lest denne tråden, nemlig at fremkommeligheten er helt syk. Her var det bare å traktorsykle seg gjennom snø hvor de vanlige dekkene gravde sin egen grav etter få meter. Kult!
Gleder meg til neste vinter, da jeg skal gjenoppdage stier, løyper og skogsbilveier som har vært off-limits i mange måneder om året. Og så er jeg spent på å se hvordan den funker på vanlige høststier før snøen kommer.
Når det gjalt valget mellom Diamant og Nakamura så trodde jeg at jeg skulle ha Nakamura. Litt mer diskré i grafikken og så høres Nakamura et lite hakk tøffere ut enn Diamant. Men etter å ha sett Diamanten var det ikke tvil. Stilig grafikk og svart og rødt er jo en vinner. I tillegg, når jeg nå skal kjøpe en hyllesykkel så har jeg lyst å være litt wild and crazy og gå for så hylle as it gets, med trygge, trauste gamle Diamant.
31 uker igjen var det? Jaja, godt å ha noe å glede seg til når sommeren er over.
Jeg har også bestillt en Mammut, og jeg har kun prøvd fatbike på høststi. På høststi er det helt supert, jeg ble helt solgt allerede da.. Det hadde vært knall om gaffelen hadde svelget unna et 4.8 dekk Espen
Fatbiken er jo et perfekt fremkomstmiddel når man skal på camping i skogen. Jeg tok med kona og Lars Monsen´s´sønn ut på tur for å finne ut litt om hva man trenger og ikke trenger av utstyr for fatbikecamping på vinterstid.
Ikke skyt meg fordi jeg ikke hadde hjelm vær så snill!!! Hadde så mye utstyr å tenke på at jeg klarte å glemme den hjemme. Syklet ned i gåfart. Jeg lover!!
Ikke skyt meg fordi jeg ikke hadde hjelm vær så snill!!! Hadde så mye utstyr å tenke på at jeg klarte å glemme den hjemme. Syklet ned i gåfart. Jeg lover!!
Er det ikke bare å prøve å lande med hodet på dekket da?
Må si jeg gleder meg noe fryktelig til stisykling med fatbike. Nokian Extreme 294 med passe lavt trykk er fortsatt fryktelig humpete på vintersti, i tillegg til at bråstoppen når man bommer på sporet er frustrerende.
Det er lenge til uke 38, så i dag dro jeg opp på Intersport's internmesse og snek meg til en liten titt og testtur av Nakamura Bigbob! Dette var mitt første møte med fatbike i levende live, så dette var stort i dobbel forstand!
Tusen takk Espen, for fantastisk bra informasjon og at du tok deg tid til dette! Jeg tok et par bilder både av prototypen jeg syklet på i snøen, og Nakamuraen slik den fremstår akkurat nå.
Håper du syens det er greit at jeg legger ut bildet av den jeg prøvesyklet også:
Jeg testet først terrengsykkelen til Espen i løssnøen, standard satt opp med noe ala 2.0 piggdekk. Rett ut i løssnøen og bråstopp etter 2 meter. Deretter bar det avgårde på prototypen. Det var en helt annen verden! Nå har jeg lest i denne tråden og sett den ene posten etter den andre med nyfrelste fatbikere og tenkt med meg selv at det ikke er sååå stor forskjell. Men det er det. Jeg kan ikke sammenligne med noe annet jeg har prøvd tidligere, med unntak av truger kanskje. Så lenge jeg holdt pedalene igang var det ikke noe problem å holde sykkelen i gang fremover. Jeg gleder meg sinnsykt til sykkelen jeg har bestilt kommer, og ser frem til å bli like nyfrelst som dere andre som allerede har en kjukkas!
Ellers så synes jeg også at rammedesignet inkludert gaffel ser veldig bra ut. Lav standover og fin stigeometri bør gi gode kjøreopplevelser ute i terrenget. Jeg har skjønt at det er tiden for den aller siste finpussen før modellen går i produksjon, og jeg er overbevist om at det blir veldig bra!
Ellers så synes jeg også at rammedesignet inkludert gaffel ser veldig bra ut. Lav standover og fin stigeometri bør gi gode kjøreopplevelser ute i terrenget :-)
Som en av de nyfrelste kan jeg bekrefte at lav standover bør være et av de mer absolutte kravene ved valg av tjukkas. Kanontur på beintråkka stier i går, der vi sank en halvmeter nedi på siden av stien når foten måtte nedi. Med snø til knes og sykkelen mellom beina, på stien, blir dette fort problematisk, i alle fall for dere som ikke har gått ut av avl enda.
Ellers så synes jeg også at rammedesignet inkludert gaffel ser veldig bra ut. Lav standover og fin stigeometri bør gi gode kjøreopplevelser ute i terrenget :-)
Som en av de nyfrelste kan jeg bekrefte at lav standover bør være et av de mer absolutte kravene ved valg av tjukkas. Kanontur på beintråkka stier i går, der vi sank en halvmeter nedi på siden av stien når foten måtte nedi. Med snø til knes og sykkelen mellom beina, på stien, blir dette fort problematisk, i alle fall for dere som ikke har gått ut av avl enda.
sv
Om du skal ha så lav standover at du ikke kommer borti topprøret i nenvte situasjon, da foreslår jeg at du kjøper deg en gammel damesykkel, hoho Ingen sykler har så lav standover at dette ikke skjer. Tråkker man i løssnøen vedsiden av stien, synker man gjerne 10-20cm (eller mer) ned.
Trikset er å vippe seg selv litt til siden når dette skjer. (Ikke tråkke rett ned). Da dunker bare baksiden av låret ned i topprøret og man unngår bjelleklang. En liten teknikktilvenningssak.