Østmarkas venner...
|
Re: Østmarkas venner...
[Re: sykkeloyvind]
05/02/2013 14:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
ØVs konservative medlemmer føler vår sykling er til stor irritasjon og går utover deres rekreasjon og kontemplasjon og sannsynligvis muligheten for kopulasjon. Noe som er ektefølt.
Skal det at man "føler at noe er til irritasjon" alltid være et gyldig argument? Jeg engasjerer daglig i debatt mot bilister som"føler vår sykling er til stor irritasjon og går utover deres fremkommelighet og sikkerhet i trafikken." Jeg levner ingen tvil om at dette er ektefølt. Jeg er sikker på at den konservative delen Østmarkas Venner, i likhet med en del av sutrete bilister, innerst inne ØNSKER å treffe på syklister, slik at de kan få næring til hatet mot syklister som igjen legitimerer deres ståsted. Man ser ofte ikke det man ser, men det man ser etter.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: jhn]
05/02/2013 19:20
|
Hebbelill
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har lest igjennom høringsuttalelsen fra ØV, men de bruker veldig lite plass på å forklare hva som er problemet med slitasje på sti.
Jeg har tilbrakt ganske mange sesonger på sti (ikke sammenhengende riktignok) og registrerer at klimaet mellom syklister og fotgjengere er noe tøffere nå enn hva det var for 15 år siden, men stort sett er da alle hyggelig hvis man er tidlig ute med å hilse og varsle sin ankomst.
Jeg synes heller vi skal feire at det er mange som ønsker å bruke Østmarka, og finne en måte å få enda større mangfold og enda flere mennesker ut i den fine naturen. Det ØV holder på med er fakter jeg dessverre kjenner igjen fra barnehagen mine barn går i - "jeg hadde den først". Den holdningen gir ikke de beste vilkår for alles velvære.
|
|
|
05/02/2013 20:13
|
Espen
More than words
|
More than words
Høres ut som de tror de eier marka.
Frekt og usaklig.
e
|
|
|
[Re: Espen]
05/02/2013 20:42
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Stort engasjement i denne tråden. Bra!
På torsdag er oppstartmøte i arbeidsgruppa som skal se på "alle sider ved sykling i Oslomarka". I regi av Oslo og omland Friluftsråd (OOF). Jeg skal representere NOTS Oslo og Omegn.
Og snart trommer vi sammen til konstituerende møte for lokallaget. Vi har fått godkjent vedtekter i NOTS sentralt og lager et litt mer fasttømret lokallag. Vi skal være et talerør for alle terrengsyklister og samarbeide med andre markaorganisasjoner. Vi har stått for en ansvarlig linje: vi vil holde allemannsretten høyt hevet. Samtidig erkjenner vi at det er noen problemområder. Vi vil stille opp for å finne løsninger.
Vi trenger at flere engasjerer seg! Nett-diskusjon her på forumet er vel og bra, men det er ikke her slagene skal vinnes. Vi trenger en ressursgruppe som kan følge med på høringssaker o.l. og gi bidrag til høringsuttalelser og innspill f.eks. i den nevnte arbeidsgruppa. Noen som melder seg? Send meg en PM eller epost til oslo@nots.no.
Og så trenger vi medlemsmasse å vise til. Meld deg inn i NOTS!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
06/02/2013 10:19
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Så en artikkel på nettsidene til Aftenposten om Minsak.no hvor man kan samle underskrifter for en sak, og hvis man har mer enn 300 i kommunen eller 500 i fylket så blir saken tatt opp i kommune- eller fylkestinget. Kanskje det er lurt å gå den veien med sykkelsaker?
|
|
|
[Re: Akaly]
06/02/2013 11:25
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Her er utfordringen at vi har høringssaker foran oss, hvor vi kan si vårt syn og ha mulighet for å bli hørt.
Sharing data is the first step toward community.
|
|
|
[Re: bronx]
06/02/2013 11:31
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Det er klart, dette ville eventuelt bli å ta "bakveien" og få inn noe fordelaktig sykkelregelverk som gjør det vanskeligere å holde oss unna skogen og marka.
|
|
|
06/02/2013 11:55
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Åkke som er det behov for at flere engasjerer seg i NOTS.
Sharing data is the first step toward community.
|
|
|
09/02/2013 13:37
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
Som styremedlem i FolloSK har jeg nå sendt mail til journalisten bak reportasjen for å prøve å få til en oppfølgingsssak da ØV her har fått et "fritt" talerør mens terrengsyklistene blir beskylt for å ødelegge stiene i marka. I tillegg skapes det inntrykk av at syklistene driver dårlig debattkultur på nettet.
Vi håper at ØB er såpass seriøs at de kan lage en oppfølgingssak.
Mail: Det er med stor forskrekkelse jeg ser at terrengsyklister blir brukt som et "hovedargument" for å etablere en nasjonalpark. Østmarkas Venner begynte allerede i 2005 å prøve å begrense terrengsyklisters adgang til marka. De brukte også da argumentet om at terrengsykling medførte ekstrem stor slitasje (uten å kunne dokumentere dette utsagnet). Nå er det flere sammenlignbare undersøkelser som viser at terrengsykling ikke medfører økt slitasje på stiene utover vanlig bruk.
Nå er det nytt styre i Østmarkas Venner og vi ser tydelig en ny offensiv mot en av de aller største brukergruppen av marka.
Terrengsykkelmiljøet er et svært stort og ansvarlig brukergruppe av marka. Vi er sannsynligvis også det største rekrutteringmiljøet for bruk av naturen. Akkurat dette argumentet ser det ut til at ØV overser.
Follo Sykkelklubb arrangere hvert år terrengsykkelskole med opp mot 100 deltagere. Svært mange av disse ser vi har benyttet terrengsykling som inngangsporten til bruk av marka. Selv er jeg en av de mange som aldri benyttet marka før jeg begynt med terrengsykling. Nå benytter jeg svært gjerne marka også til fotturer, skiturer, løpeturer og teltturer.
FolloSK ønsker å kunne få komme med en oppfølgingssak slik at ikke Østmarkas Venners utsagn får stå fullstendig uimotsagt. I saken får ØV en tydelig stemme med mulighet for argumentasjon, mens det skapes inntrykk av at syklistene driver dårlig debattkultur på nettet (dette på tross alt saksnivået på terrengsykkel.no er svært høyt). FolloSK er villig til å bidra til å kommentere sitt ståsted på en ryddig måte gjennom en oppfølgingsreportasje i ØB.
Soon Bikes 650B Paragraph 2a  Merida Scultura SL Team Ghost RT Lector WC
|
|
|
[Re: gunner_one]
09/02/2013 17:35
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Nå er det nytt styre i Østmarkas Venner og vi ser tydelig en ny offensiv mot en av de aller største brukergruppen av marka.
Terrengsykkelmiljøet er et svært stort og ansvarlig brukergruppe av marka. Vi er sannsynligvis også det største rekrutteringmiljøet for bruk av naturen. Akkurat dette argumentet ser det ut til at ØV overser.
Ola og Kari et et folk som blir stadig feitere og feitere og da er det spesielt at en gruppe ønsker å begrense bruken av en av markene rundt hovedstaden for en populær aktivitet. Sykling er bra for kropp og sjel på samme måte som en fottur i de samme markene også er flott for folkehelsens fremme. Begrensninger og forbud er derfor etter mitt syn en forferdelig feil vei å gå, og lite nyttig for interesseforeninger som ØV. ØV har nå iflg en artikkel 4000 medlemmer, tenk hvor mange medlemmer de kunne hatt hvis de var positiv til sykling som aktivitet, og da ikke bare på grusveier. Siden sykling er en økende aktivitet er min spådom at ØV om få år er en svært liten og ubetydelig organisasjon hvis de holder fast ved dette standpunktet.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
09/02/2013 18:06
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg vet ikke, men er usikker på om ØV egentlig vil ha så mange medlemmer.
Synes mesteparten av språkbruken styrer i retning av at de ønsker en liten hard kjerne.
Tipper mange medlemmer ikke vet hva ØV egentlig står for.
|
|
|
[Re: Espen]
09/02/2013 22:27
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Kart med norske nasjonalparker(rart de vil ha en i Norges mest folkerike område, og med bruksbegrensninger mht sykling).
Redigert av loik; 09/02/2013 22:28.
|
|
|
[Re: GeirK]
10/02/2013 00:20
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
ØVs konservative medlemmer føler vår sykling er til stor irritasjon og går utover deres rekreasjon og kontemplasjon og sannsynligvis muligheten for kopulasjon. Noe som er ektefølt.
Skal det at man "føler at noe er til irritasjon" alltid være et gyldig argument? Jeg engasjerer daglig i debatt mot bilister som"føler vår sykling er til stor irritasjon og går utover deres fremkommelighet og sikkerhet i trafikken." Jeg levner ingen tvil om at dette er ektefølt. Jeg er sikker på at den konservative delen Østmarkas Venner, i likhet med en del av sutrete bilister, innerst inne ØNSKER å treffe på syklister, slik at de kan få næring til hatet mot syklister som igjen legitimerer deres ståsted. Man ser ofte ikke det man ser, men det man ser etter. Godt sagt
|
|
|
10/02/2013 08:04
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
ØV får mye å svare for på deres FB-side i disse dager. De har nå lagt ut en ny artikkel på sin nettside for å "avkrefte" at de vil forby sykling. http://www.ostmarkasvenner.no/ostmarkas-venner-oensker-regulering-ikke-forbud.5165516-256978.html Vi synes ikke det taler til syklistenes ære hvis de fortsetter med en aggressiv ordbruk mot Østmarkas Venner. Vi henstiller derfor til dem om å opptre saklig og å avvente konklusjonene fra arbeidsgruppa som de deltar i.
Sakligheten for ØVs del forsvant vel kanskje ut av vinduet i det øyeblikket de fikk mulighet til å hevde at syklistene er et kjempeproblem i Østmarka...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
10/02/2013 10:43
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Egne stier til syklister, sier de. Har de sagt noe om hvilke av stiene de vil stenge for fotgjengere, slik at syklistene kan ha disse for seg selv? Er det meningen å anlegge nye stier? Hvem skal i så fall lage disse og betale for arbeidet? Vi synes ikke det taler til syklistenes ære hvis de fortsetter med en aggressiv ordbruk mot Østmarkas Venner. Vi henstiller derfor til dem om å opptre saklig og å avvente konklusjonene fra arbeidsgruppa som de deltar i. Eksempler på "agressiv ordbruk"?
|
|
|
10/02/2013 11:12
|
Espen
More than words
|
More than words
Utmerkede spøsmål, som jeg kopierte og postet på ØV sidene på FB
|
|
|
10/02/2013 11:34
|
even-e
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg ser ingen fokusering på oss som syklisters ansvar i forhold til slitasje på stinettet. Noe jeg syns er rart.
Eksempel: Det har regnet mye i en periode. Folk drar alliekvel ut og sykler i marka.Det slites mer ved våte stier, men det bryr ikke de fleste syklister seg om. "Jeg må jo ut og sykle på favoritstien". Hva om du ikke syklet akkurat etter en monsuns periode eller ekstra vått periode?
Om du drar til en sykkel park hvor som helst i verden, stenger de stier og nedfarter ved stor nedbør. Kanskje vi skal ta litt ansvar og gjøre det samme i marka?
Jeg bor for øyeblikket i Australia og her stenges strekninger som blir mer berørt av regn enn andre etter mye nedbør. Det funker fint, for da slipper de å fikse de før de åpnes igjen når de er tørre nok for bruk. Da er også strekninge åpen tidligere enn om de ikke hadde stengt den.
Jeg er for fri ferdsel i marka. Men vi må bruke hode og ikke falle till samme lavmål som andre har en tendes i lignede debater. Marka er stor og det er plass til alle.
Surly Pacer - til jobben Nukeproof Mega AM - opp og ned er like langt Giant Faith - ned maskin bygd Lynski - på landeveien
|
|
|
[Re: trondmm]
10/02/2013 11:38
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
De vil ikke ha totalforbud, men de vil vel ha forbud mot å sykle på noen stier, så et forbud ønsker de vel?
Redigert av loik; 10/02/2013 11:43.
|
|
|
[Re: even-e]
10/02/2013 11:50
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Jeg ser ingen fokusering på oss som syklisters ansvar i forhold til slitasje på stinettet. Noe jeg syns er rart.
Eksempel: Det har regnet mye i en periode. Folk drar alliekvel ut og sykler i marka.Det slites mer ved våte stier, men det bryr ikke de fleste syklister seg om. "Jeg må jo ut og sykle på favoritstien". Hva om du ikke syklet akkurat etter en monsuns periode eller ekstra vått periode?
Om du drar til en sykkel park hvor som helst i verden, stenger de stier og nedfarter ved stor nedbør. Kanskje vi skal ta litt ansvar og gjøre det samme i marka?
Jeg bor for øyeblikket i Australia og her stenges strekninger som blir mer berørt av regn enn andre etter mye nedbør. Det funker fint, for da slipper de å fikse de før de åpnes igjen når de er tørre nok for bruk. Da er også strekninge åpen tidligere enn om de ikke hadde stengt den.
Jeg er for fri ferdsel i marka. Men vi må bruke hode og ikke falle till samme lavmål som andre har en tendes i lignede debater. Marka er stor og det er plass til alle. Blir stiene mer slitt når man sykler kontra går/løper?
|
|
|
10/02/2013 11:59
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Si meg en ting, dere som bor ved og bruker disse områdene.
Er det produktiv skog der alle disse stiene går? Hvem eier skogen? Hva sier skogeieren om bruken av skogen "hans"?
Etter å ha lest litt her og der kan en fort få inntrykk av at det er ØV som er eieren!!!
|
|
|
[Re: loik]
10/02/2013 12:12
|
even-e
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Spiller det noe rolle hvem som sliter på stien? Den blir jo slitt uansett!
Men vi som et kollektiv av syklister har ansvar for vår gruppe av brukere. Er ikke noe annet jeg sier.
Redigert av even-e; 10/02/2013 12:13.
Surly Pacer - til jobben Nukeproof Mega AM - opp og ned er like langt Giant Faith - ned maskin bygd Lynski - på landeveien
|
|
|
[Re: Kjesk]
10/02/2013 13:00
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Er det produktiv skog der alle disse stiene går? Hvem eier skogen? Hva sier skogeieren om bruken av skogen "hans"?
Etter å ha lest litt her og der kan en fort få inntrykk av at det er ØV som er eieren!!! Østmarka er hovedsaklig eid av Oslo Kommune og Losby Bruk, samt sikkert noen flere grunneiere lenger sør-øst mot Enebakk og Øyeren.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: even-e]
10/02/2013 14:12
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Men vi som et kollektiv av syklister har ansvar for vår gruppe av brukere. Er ikke noe annet jeg sier. ØV forsøker vel å gi inntrykk av at det er syklinga som sliter på stiene: ...terrengsykling og sykkelritt som fører til slitasje på blå- og rødmerkede stier og løyper...
...Mandatet er å belyse alle sider ved sykling i marka, som sykling på veier og stier, organisert og uorganisert, sommer som vinter, samt sykkelritt. Målsettingen er å ivareta de ulike brukerinteressene og minimalisere brukerkonfliktene, hensyntagen til naturverdier og utfordringene ved slitasje på stier og løyper... og her.
Redigert av loik; 10/02/2013 14:53.
|
|
|
[Re: Kjesk]
10/02/2013 14:28
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Etter å ha lest litt her og der kan en fort få inntrykk av at det er ØV som er eieren!!! Østmarka er sånn omtrent innafor de røde strekene. Kilde
Redigert av loik; 10/02/2013 14:31.
|
|
|
[Re: loik]
10/02/2013 20:29
|
even-e
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men vi som et kollektiv av syklister har ansvar for vår gruppe av brukere. Er ikke noe annet jeg sier. ØV forsøker vel å gi inntrykk av at det er syklinga som sliter på stiene: ...terrengsykling og sykkelritt som fører til slitasje på blå- og rødmerkede stier og løyper...
...Mandatet er å belyse alle sider ved sykling i marka, som sykling på veier og stier, organisert og uorganisert, sommer som vinter, samt sykkelritt. Målsettingen er å ivareta de ulike brukerinteressene og minimalisere brukerkonfliktene, hensyntagen til naturverdier og utfordringene ved slitasje på stier og løyper... og her. Jeg er med på at vi blir fremstilt som en gjeng med uansvarlige bøller som ikke ser skogen for bare sti. Det jeg skal frem til er vårt ansvar i forhold til slitasjen. Det jeg ikke gjorde når jeg skrev mitt forrige svar, var å sitere det jeg svarte på i tråden. Så det blir tatt litt ut av sammenhengen det var rettet til.
|
|
|
10/02/2013 22:19
|
ventle
Besatt
|
Besatt
even-e, det du tar opp er både nedfelt i NOTS' stivettregler og blir nok etterfulgt av ett flertall av de stisyklister som vanker her inne på forumet - i hvertfall de jeg kjenner. 6. Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør.
Jeg vil ikke være med på påstanden om at de fleste syklister ikke bryr seg om at noen stier kan være sårbare i regnværsperioder, og jeg vil i hvertfall ikke være med på at du indirekte tillegger meg en sånn holdning med utsagnet "Hva om du ikke syklet akkurat etter en monsuns periode eller ekstra vått periode?" - alle jeg kjenner som sykler sti er veldig bevisste på stienes ve og vel og innretter seg etter dette.
mvh Helge
|
|
|
11/02/2013 01:02
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skjønner ikke helt problemstillingen her. Hvis man ser bort ifra pyromane og 4x4-entusiaster så er det ikke brukerne som er en trussel mot marka. Det er det grunneiere og tildels skiforeningen som er. Jeg håper for all del at det blir nasjonalpark i Østmarka. Hvis ikke blir Ostøya den siste og eneste naturskogen i Osloområdet. Men å utelukke aktiviteter på syltynt grunnlag er bare tull. Syns ØV burde konsentrere seg med å jobbe for nasjonalpark og ikke mot syklister.
|
|
|
[Re: ventle]
11/02/2013 02:45
|
even-e
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
even-e, det du tar opp er både nedfelt i NOTS' stivettregler og blir nok etterfulgt av ett flertall av de stisyklister som vanker her inne på forumet - i hvertfall de jeg kjenner. 6. Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør.
Jeg vil ikke være med på påstanden om at de fleste syklister ikke bryr seg om at noen stier kan være sårbare i regnværsperioder, og jeg vil i hvertfall ikke være med på at du indirekte tillegger meg en sånn holdning med utsagnet "Hva om du ikke syklet akkurat etter en monsuns periode eller ekstra vått periode?" - alle jeg kjenner som sykler sti er veldig bevisste på stienes ve og vel og innretter seg etter dette. Jeg sier ikke at de fleste her på forumet gjør dette. Erfaringen min er at folk som er nye i sporten og ikke har kommet i kontakt med folk fra NOTS eller fra forumet ikke ser på skogen som sårbar rett etter mye nedbør. Kanskje jeg generaliserer litt her, men tror ikke det er helt feil at folk ser på det slik. Vet ikke om dette er noe NOTS har gjort, kanskje dere gjør det. Hva om ved salg av en terreng sykkel at kjøper før en kopi av sti vett reglene. Jeg vet at der jeg jobbet i Norge at vi ikke ga info om NOTS eller stivet regler. Ville dette kanskje hjulpet på konflikten?
|
|
|
|
|