Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Søkerliste

Søkerliste #1553358 04/02/2013 06:45
maghva Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hvor synlig/lett tilgj. er en offentlig søkerliste?
Noen erfaringer?

Re: Søkerliste [Re: maghva] #1553360 04/02/2013 07:14
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Veldig synlig, jeg har iallefall funnet meg selv på slike lister via Google-søk.
Det skal ofte særskilte grunner til for å reservere seg mot å komme på lista.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Søkerliste [Re: maghva] #1553362 04/02/2013 07:23
maghva Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Riktig, det var det jeg fryktet.

Da får jeg holde meg på stedet hvil enn så lenge.

Re: Søkerliste [Re: maghva] #1553389 04/02/2013 08:57
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Men man kan be om å få være anonym hvis man har gode grunner(mener jeg). Ofte man leser søkerlister i aviser hvor det bare nevnes "Dame 54" osv.
Men alle som VIL se søkerlisten kan da søke om innsyn.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Søkerliste [Re: maghva] #1553441 04/02/2013 10:33
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Dette har jeg lurt på ved et par anledninger, hva er god nok grunn for at navnet ens ikke skal bli offentliggjort på en søkerliste?

Er det f.eks god nok grunn at man er i fast jobb og at man ikke ønsker at nåværende arbeidsgiver skal se at man søker en annen jobb?

Sindre R.

Re: Søkerliste [Re: sindrer] #1553453 04/02/2013 10:50
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: sindrer
Er det f.eks god nok grunn at man er i fast jobb og at man ikke ønsker at nåværende arbeidsgiver skal se at man søker en annen jobb?

Neppe. I såfall ville det ikke være mye poeng i reglene om offentlighet.

Når det gjelder stillinger i det offentlige er søkerlistene som hovedregel offentlige, og søkere som ønsker anonymitet må be spesielt om dette. Men det er ingen automatikk her; at du ber om unntak betyr ikke at du faktisk blir unntatt offentlighet (men da skal du i såfall ha beskjed, slik at du evt. kan trekke deg).

Re: Søkerliste [Re: maghva] #1553475 04/02/2013 11:20
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter offentleglova § 25 andre ledd, tredje punktum kan det likevel gjøres unntak fra innsyn for opplysninger om en søker, dersom søkeren selv ber om det. Ved vurderingen av om en slik anmodning skal tas til følge, skal det legges vekt på om det knytter seg særlig offentlig interesse til stillingen. I utlysningen skal det gjøres oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen om ikke å stå på søkerlisten ikke blir tatt til følge, skal søkeren varsles om dette. Det skal gå frem av søkerlisten hvor mange søkere det har vært til stillingen, og hvilket kjønn de har.

§ 25. Unntak for tilsetjingssaker, lønnsoppgåver m.m.

Det kan gjerast unntak frå innsyn for dokument i sak om tilsetjing eller forfremjing i offentleg teneste.

Unntaket i første ledd gjeld ikkje søkjarlister. Organet skal snarast etter at søknadsfristen er gått ut, setje opp ei søkjarliste som skal innehalde namn, alder, stilling eller yrkestittel og bustad- eller arbeidskommune for kvar søkjar. Det kan likevel gjerast unntak frå innsyn for opplysningar om ein søkjar dersom vedkommande sjølv ber om det. Ved vurderinga av om ei slik oppmoding skal takast til følgje, skal det leggjast vekt på om det knyter seg særleg offentleg interesse til stillinga. I utlysinga skal det gjerast oppmerksam på at opplysningar om søkjaren kan bli gjort offentlege sjølv om søkjaren har oppmoda om ikkje å bli ført opp på søkjarlista. Dersom oppmodinga ikkje blir teke til følgje, skal søkjaren varslast om dette. Det skal gå fram av søkjarlista kor mange søkjarar det har vore til stillinga, og kva kjønn dei har.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Søkerliste [Re: sindrer] #1553553 04/02/2013 13:21
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Dette har jeg lurt på ved et par anledninger, hva er god nok grunn for at navnet ens ikke skal bli offentliggjort på en søkerliste?

Nå innser jeg at jeg nok har en arbeidssituasjon de fleste ikke er så heldige å ha men jeg har de 2 gangene det har dukket opp attraktive jobber vært helt åpen med nåværende arbeidsgiver. Jeg har sagt klart fra at dette er en jobb som passer mine kvalifikasjoner og krav så godt at jeg ikke kan la være å søke. Jeg har også presisert at det ikke er forhold i nåværende stilling som gjør at jeg søker på den spesifikke jobben.

Ved begge tilfeller har jeg blitt innkalt til 2. gangs intervju og har også vært helt åpen om det til nærmeste leder. Begge gangene har det endt med bedre betingelser i nåværende jobb selv om jeg ikke har blitt valgt til noen av disse 2 stillingene.

Jeg hater hemmelighetskremmerier.

Re: Søkerliste [Re: maghva] #1553601 04/02/2013 14:31
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Jeg har vært på arbeidsplasser hvor folk har spilt med åpne kort i slike situasjoner, og de har blitt skjøvet ut i kulden av sjefer som har tatt dette personlig.

Sindre R.

Re: Søkerliste [Re: maghva] #1553605 04/02/2013 14:36
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå er jo listene kun søkbare da. De blir ikke automatisk sendt ut til ALLE-Norge@hotmail.com

Man kan jo håpe på at nåværende arbeidsgiver ikke aktivt søker opp slike lister eller abbonerer på søkelistemagasinet eller noe slikt :-)

Re: Søkerliste [Re: sindrer] #1553609 04/02/2013 14:42
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg har vært på arbeidsplasser hvor folk har spilt med åpne kort i slike situasjoner, og de har blitt skjøvet ut i kulden av sjefer som har tatt dette personlig.

Det er selvsagt en vurdering man må gjøre. Er man på en slik arbeidsplass så er man vel gjerne også klar over det og da er det greit å ikke vise alle kortene sine.

Men jeg er jo så godtroende at jeg tror de fleste har et godt forhold til både arbeidsplass og sjefer og at arbeidskonfliktene man hører om er unntakene.

I mine 20 yrkes-aktive år har jeg kun hatt én nærmeste sjef (av 7) som ikke ville ha tålt å høre at jeg hadde søkt på en annen jobb.

Re: Søkerliste [Re: sindrer] #1553620 04/02/2013 15:06
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev

Hvis man har et så dårlig forhold til sin sjef at man ikke kan fortelle at man vurderer å søke på en annen jobb så burde man bytte jobb.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Søkerliste [Re: neonstz] #1553684 04/02/2013 18:14
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: neonstz

Hvis man har et så dårlig forhold til sin sjef at man ikke kan fortelle at man vurderer å søke på en annen jobb så burde man bytte jobb.

Trenger ikke handle om godt eller dårlig forhold til sjefen. Selv om man kan ha aldri så godt forhold til sjefen, så er det noe med det å signalisere at man ønsker seg bort.

Re: Søkerliste [Re: sindrer] #1553705 04/02/2013 19:05
S
Søkerlist Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S

Jeg ble unntatt fra søkerlisten for en stund siden.

Argumentasjon:
Det kunne være negativt for selskapet (og aksjekursen) at det ble kjent at en sentral person søkte jobb eksternt.
Det kunne være negativt for meg personlig, redusert tillit blant andre ansatte og styret.

(Fikk lov av forumet til å være anonym også).

Re: Søkerliste [Re: maghva] #1553804 04/02/2013 22:52
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Har vært på begge ender av bordet - og har full forståelse for at man ber om anonym behandling sett opp mot eksisterende arb.giver.

Re: Søkerliste [Re: Søkerlist] #1554046 05/02/2013 12:23
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Søkerlist

Jeg ble unntatt fra søkerlisten for en stund siden.

Argumentasjon:
Det kunne være negativt for selskapet (og aksjekursen) at det ble kjent at en sentral person søkte jobb eksternt.
Det kunne være negativt for meg personlig, redusert tillit blant andre ansatte og styret.

(Fikk lov av forumet til å være anonym også).

Nettopp, er under slike omstendigheter det er behov for å være anonym.

Som det blir sagt her, så må man aktivt finne ut at en ansatt er på en slik liste. Hvilken arbeidsgiver er så paranoid??

facebook.com/secondhandsessions

Moderator  support