Tesla Model S
|
Re: Tesla Model S
[Re: gare]
#1552854
02/02/2013 16:31
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Det heter da vitterlig måkevingedører? Måkevingedører heter måkevingedører. Falkevingedører er noe annet.  Hint: Falkevingedører bretter seg i tillegg, som en rovfugls vinger når den skal styrte mot byttet sitt.
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1552866
02/02/2013 16:57
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703
sindrer
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703 |
Jeg vil ha måkevingedører, 3 seterader, tilhengerfeste og pris under 400000.
Får jeg det bestiller jeg med en gang.
Sindre R.
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: sverreb]
#1552973
02/02/2013 21:20
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957 |
Batteriet det henvises til heter ZEBRA batteri og er laget av MES-DEA i Sweits. De må ha minimum 270 grader for å fungere og varmes av energi fra batteriet eller stikkontakten om temperaturen går under 270 grader. Kjøleviftene starter på 330 grader, men de tåler godt over 400 grader uten å ta permanent skade.
De veier 230 kilo 371 Volt nominell spenning og er på 76ah. Dette gir et energiinnhold på vel 28kWh mot LEAF sine 22-23 og Trillingene sine 16. Bilen batteriet sitter i er et halvt tonn lettere enn LEAF og rekkevidden er naturligvis bedre . Har kjørt nonstopp KOppang Nittedal på nøyaktig 3 timer. Distansen er 215Km og Lampa som varsler 15% gjenværende energi begynte å lyse på Skedsmokorset. dvs at jeg på denne turen kunne kjørt minst et par mil til. Må erkjenne at dette er utenfor komfortsonen, men at jeg denne dagen et par uker før påsken i fjor nok fikk hjelp av en sur nordavind som skulle samme vei ;-)
Redigert av ØyvindHr; 02/02/2013 21:32.
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: Tor Arne]
#1553008
02/02/2013 22:31
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Falkedørene er kule, men det er likegyldig for meg om bilen kommer med eller uten de. Det er ikke uviktig for meg. Jeg bil gjerne ha mulighet til å frakte et par sykler eller en skiboks på taket.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1553042
03/02/2013 08:26
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957 |
De "stilige?" dørene er faktisk bakdørene. Dvs at du ma ha passasjerer i baksetet om de skal brukes i utgangspunktet. Jeg er slett ikke sikker på at dette er en særlig smart løsning i høye nord med våre klimatiske forhold og utfordrende vinter. På toppen gjør jo disse dørene det umulig med en takboks. Om du får et hengerfeste å hekte et sykkelstativ på er jeg usikker på. Det er slett ikke sikkert de ønsker at noen skal prøve seg med en henger å da er det selvsagt tryggest å ikke tilby hengerkrok.
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: ØyvindHr]
#1553065
03/02/2013 09:27
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Ja, og hvordan er det å åpne de dørene når det høljeregner eller du har fullt av snø på taket?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1553069
03/02/2013 09:35
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Tenkte ikke på snøproblemet.
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1553073
03/02/2013 09:46
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957 |
Kombinasjon vann, kulde og is kan bli interessant. Umulig å unngå at vann legger seg i dørmekanismen og står du parkert litt på skeive kan du risikere an vanndam inn mot takets sentrum som i beste fall holder tett. Væromslag og kulde omgjør dammen til en massiv isklump som kan lage mye fandenskap utover at åpning av dørene er umulig uten en dag i varm garasje. Mye fikse løsninger på Tesla S også der kombinasjon vann og kulde åpenbart er en utfordring. Dette vet selvsagt Tesla godt om derfor tilbyr de en nordisk modell der de skal ha tatt hensyn til slikt ved å legge varmeelementer på utsatte komponenter som f.eks dørhåntakene som kommer smygende ut når du berører de. Ser for meg endel hazel med sånt, men man skal ikke ta sorgene på forskudd. Kjenner flere som har bestillt og en av dem prøvekjørte for første gang forleden. Som han sa "Kjørte den slik en elbil "skal" kjøres og estimert rekkevidde på komputeren etterpå var 990Km" Om noen har tolmodighet til å kjøre "elbilkorrekt" i denne er jeg usikker på, men den har helt klart en grei rekkevidde ;-)
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: ØyvindHr]
#1553077
03/02/2013 09:52
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Ser for meg endel hazel med sånt, men man skal ikke ta sorgene på forskudd. Med mindre man har nøtteallergi =)
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1553081
03/02/2013 10:01
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Is og snø er et problem på min Volvo V50 også. Det bygger seg opp is på terskelen bak bakluka hvis jeg ikke bruker garasje, til tross for daglig kosting, og etter en uke med nordnorsk vinter kan ikke luka åpnes. Garasje løser det probemet. Det samme gjelder drivstoffluka.
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1553099
03/02/2013 11:08
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957 |
Peanuts i forhold til en måkevinget farkost designet for og forføre varme amerikanere med eller uten nøtteallargi :o)
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1553102
03/02/2013 11:13
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Fint med garasje. 
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: GeirK]
#1553142
03/02/2013 12:50
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339 |
Ja, og hvordan er det å åpne de dørene når det høljeregner eller du har fullt av snø på taket? Vi kjører ikke avgårde med fullt av snø på taket, gjør vi vel?  Jeg tenkte også på dette med snø, men egentlig skal man jo koste av den før man kjører, og ikke la den skli ned på frontruta og panseret i det første krysset der man må stoppe opp. Ser veldig mye av dette når det har falt kram snø - biler som stanser opp midt i krysset/rundkjøringa mens føreren prøver å måke 10 cm. snø bort med vindusviskeren. Ikke enkelt med sykler eller skiboks heller mellom falkevingene, men er man bekymra for batterikapasiteten om vinteren på disse bilene, så bør man være mer bekymra for kjørelengden om det står sykler på taket. 
Redigert av _Moe_; 03/02/2013 12:50.
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: _Moe_]
#1553147
03/02/2013 13:08
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Vi kjører ikke avgårde med fullt av snø på taket, gjør vi vel?  La oss si at du kommer ut fra kjøpesenteret med full handlevogn og en treåring og en femåring på slep. Det snør kraftig og bilen er full av snø. Hva gjør du? Ikke enkelt med sykler eller skiboks heller mellom falkevingene, men er man bekymra for batterikapasiteten om vinteren på disse bilene, så bør man være mer bekymra for kjørelengden om det står sykler på taket. Du selv hvor håpløs logikken i den argumentasjonen er, håper jeg!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1553164
03/02/2013 14:07
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 122
Blindern
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: May 2007
Innlegg: 122 |
Kjære PålGnål; jo færre Tesla S bestillinger jo større mulighet er det for at du [og noen andre som har har sett lyset :-)] får sin Tesla S uten at norske politikere gjør noe med avgiftene. Så her er det bare å bøtte på; Tesla taper penger og går sikkert konk, da er innskuddet ved bestilling også tapt, det innføres sikkert avgifter i tidsrommet man må binde seg til bestillingen (3 mnd før levering) og da er kjøper også konk, Tesla har ikke samme erfaring som de andre bilprodusentene og det blir sikkert masse tull med dørhengsler og annen mekanikk, bilen har ikke lyktespylere, ikke adaptive lys, midtkonsollen lyser sikkert alt for sterkt i mørket, folk klager på at dørhåndtakene ikke funker, det blir sikkert miljøavgift på ny batteripakke om noen år, man kan ikke ha hengerfeste, sykler eller skiboks på taket vil redusere rekkevidden betydelig, det blir sikkert umulig å få reparert skader, vintertestene og blogginnleggene på teslamotors.com er sikkert bare jug og salgstriks, bilen passer ikke til kalde land som Norge (varmeapparatet skrur seg av når man går ut av bilen), mange andre råfine praktiske biler å få kjøpt for 600.000, og bilen er egentlig ganske stygg eller kjedelig når man tenker seg litt om. Mao - glem hele greia dere som evt lurer på om dere skal ha en Tesla!
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: Blindern]
#1553214
03/02/2013 16:30
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286 |
Ja, enig. Tesla er no dritt. 
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: GeirK]
#1553278
03/02/2013 19:31
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339 |
Vi kjører ikke avgårde med fullt av snø på taket, gjør vi vel?  La oss si at du kommer ut fra kjøpesenteret med full handlevogn og en treåring og en femåring på slep. Det snør kraftig og bilen er full av snø. Hva gjør du? Ikke enkelt med sykler eller skiboks heller mellom falkevingene, men er man bekymra for batterikapasiteten om vinteren på disse bilene, så bør man være mer bekymra for kjørelengden om det står sykler på taket. Du selv hvor håpløs logikken i den argumentasjonen er, håper jeg! Jøss, her var det mange ømme tær. Det første utsagnet du reagerer på skulle henspeile på en i overkant moraliserende figur som komikerparet Øystein Bakke og Rune Gogstad brukte i noen morsomme sketsjer. Meningen var altså å understreke at selv om det egentlig ikke er et gangbart argument (med mindre man feier av taket etter at ungene er plassert), så ligger det samtidig en innrømmelse i utsagnet om at jeg nok selv en og annen gang har dratt avgårde med litt tørr snø på taket og latt fartsvinden ta seg av børstinga. Når det gjelder sykler på taket så må du nok, om du gidder, fram med en forklaring i teskjemodus. Jeg ser ingen håpløs logikk her. En egenskap ved elbilen er at hele drivlinja har mye lavere tap enn på en bensin/dieselbil, og at en større andel av energien derfor brukes til å overvinne bl.a. luftmotstanden. Når man anslår at takstativet alene kan stå for en økning i drivstofforbruket på nesten 10% på en fossilbil, så synes jeg ikke det er ulogisk å påpeke at man, når man i tillegg setter et par sykler på stativet kan få en betydelig reduksjon i rekkevidden når farta økes til langturtempo. Jeg er ingen hard-core tilhenger av falkedørene. Hadde jeg vært i markedet for en Model X, og falkedørene hadde vært en opsjon, så hadde jeg neppe valgt dem. Først og fremst fordi problemet de skal løse er tilgangen til den 3. seteraden, og den ville jeg knapt ha bruk for. De er nok også en god del dyrere enn en tradisjonell dør eller skyvedør, og de penga ville jeg heller brukt på større batterier. Samtidig ser jeg at andre har andre behov og prioriteringer, og at falkevingene kan være av større nytte for dem.
Redigert av _Moe_; 03/02/2013 19:32.
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: _Moe_]
#1553295
03/02/2013 19:54
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Det er ingen ømme tær her. Du gjetter på at det er mange ømme tær - uten at jeg helt forstår hvordan du kommer til den konklusjonen.
Ja, et sykkelstativ vil nok ha større betydning for energiforbruket til en elbil, men du argumenterte med at dersom en var bekymret for batterikapasiteten, ved lave temperaturer, burde en være mer bekymret for å ha sykler på taket. DET er dårlig logikk i min bok.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1553367
04/02/2013 07:39
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 123
Jegra
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 123 |
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: silverwrx]
#1553595
04/02/2013 14:16
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286 |
Jeg synes denne viser akselerasjonen på en fin måte: 402m Tesla Model S P85
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1553662
04/02/2013 17:09
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957 |
Har kjørt Roadsteren å den er et par knepp raskere enn Tesla S. Den som ikke har prøvekjørt en elbil er diskvalifisert til å mene noe som helst. De leveres i ulike fasonger og ytelser alt etter hva de skal brukes til. MEN å tro at de ikke kan ha ytelser og egenskaper som går utenpå nær sagt alt av fosilt ? BIG MISTAKE Ikke ALLE skal på ferie med campingvogn eller har hytte uten strøm uttihuttiheiti.... http://www.elbil.no/kjope-elbil/lundetesten/319-tesla-rekkeviddetest
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: ØyvindHr]
#1553669
04/02/2013 17:21
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286 |
Har kjørt Roadsteren å den er et par knepp raskere enn Tesla S. Den som ikke har prøvekjørt en elbil er diskvalifisert til å mene noe som helst. De leveres i ulike fasonger og ytelser alt etter hva de skal brukes til. MEN å tro at de ikke kan ha ytelser og egenskaper som går utenpå nær sagt alt av fosilt ? BIG MISTAKE Ikke ALLE skal på ferie med campingvogn eller har hytte uten strøm uttihuttiheiti.... http://www.elbil.no/kjope-elbil/lundetesten/319-tesla-rekkeviddetest Og en annen ting. Hvis man på død og liv skal på fjellet i -20 til ei hytte uten strøm, lån en annen bil! Sikkert en del folk som er nysgjerrig på å byttelåne ei helg, min far inkl som har 4x4. Nå får man krok og sykkelstativ til tesla roadster og model s. Men obs obs, det er ikke til å trekke henger, bare noe lette greier som sykkelholdere o.l.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1553679
04/02/2013 18:05
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Nå får man krok og sykkelstativ til tesla roadster og model s. Men obs obs, det er ikke til å trekke henger, bare noe lette greier som sykkelholdere o.l.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: ØyvindHr]
#1553681
04/02/2013 18:09
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Har kjørt Roadsteren å den er et par knepp raskere enn Tesla S. Jeg har også prøvd Roadster med den hvasseste batteripakken. Artig bil, men ingen gearing, ingen lyd og 100% effektiv traction control gjorde opplevelsen litt vel TV-spill-aktig for meg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: GeirK]
#1553690
04/02/2013 18:22
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957 |
Momentan respons uansett fart og turtall er noe som må oppleves. Følte ansiktsfleske trakk seg bakover når jeg ga gass. G kreftene var til å føle på Hysterisk morsomt Jeg kjører til daglig en TH!NK ikke så veldig rask til hundre, men responsen er momentan der også så det oppleves som kvikk likevel der svingene kommer tett og farten ikke er for høy . I forhold til mitt fosile nesten glemte alternativ der girkassa må betjenes før man skal få fart i sakene TTT. Mye raskere til hundre selvsagt, men i praksis foretrekker jeg den lille :-)
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1553857
05/02/2013 08:12
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
Har vært i Hemsedal nesten hver helg i vinter, og fra oslo-hemsedal så er det snittfart på kun 65kmt i følge GPS, og ingen problemer med 80kwh pakken på rekkevidde på en Model S, selv om det har vært -20. Forutsetter en hytte med strøm.
Tractioncontrol på model s slår seg inn i 90kmt på piggfridekk.. ref Ferdinand Motor sin hvite S.
Om du står utenfor en Tesla Roadster når den gir jernet, så hører du en syk syk lyd! Så det er en lyd.. men ikke som varm eksos i trykk pulser fra fossilbil (les: energitap). Synes driveby lyden i Roadster er kulere enn enn Elise (og datteren min heter Elise, etter bilen).
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1554605
06/02/2013 12:29
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344 |
Etter kjøp av Peugeot Ion nå i høst er jeg helfrelst elbilfantast. Det er utrolig gøy å tenke på at i løpet av sommeren kommer det til å rulle en rekke Teslaer her i Oslo-området.
På elbilforum.no er det en egen seksjon for Tesla Model S og det er fasinerende å se hvor mye de som har bestilt bilen gleder seg til å få den. Her kommer vi til å snakke om fanboys som får Apple til å gni seg i øynene og tenke hva de har gjort galt....
Elbil er den nye vinen og i januar var Nissan Leaf den nest mest solgte bilen i Oslo og totalt niende mest solgt landet under ett.
Flere og flere ser at det er en morsom og lur investering!
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: Rønnern]
#1554649
06/02/2013 14:17
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Joda, men jeg gjetter på at 95% av del som kjøpte Leaf, har mer enn en bil i familien. For oss som klarer oss med én bil, er ikke elbil et alternativ.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
|