Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: KenR] #1546762 18/01/2013 22:01
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: KenR
Sitat: loik
Hvis de sitter like aerodynamisk på sykkelen? Hva 100 km tempo og diverse andre distanser(forutsatt at de sitter like aerodynamisk)?
Like aerodynamisk og i en flat trasé, så er det ting som taler for at de vil sykle ca like fort på 100 km tempo også. Men der er alltid usikkerhet rundt ekstrapolering av data.
Men vil ikke viljestyrke ol. og utnyttelsesgraden og arbeidsøkonomien(ref her og her(spesielt helt nederst)?
Utnyttelsesgraden og arbeidsøkonomi er innbakt i Wmax
Så de kan ikke endres/forbedres?
og mitt i inntrykk er at de fleste tar seg bra ut på lab-tester.
Ditt inntrykk, hvordan måler/ser/kontrollerer du forskjell på en som tar seg helt, og en som later som?
Viljestyrke er vanskelig å måle.
Men det kan vel allikevel påvirke hvor høy watt en er istand til å kjøre med, dvs "forskningen" har ikke kontroll på variablene?
At du etter en titt på et bilde analyserer dataene bedre enn et statestikkprogram er inter mindre enn imponerende.
Hva er det jeg gikk glipp av når jeg så hvor spredt prikkene til høyre for ca 2.8, 4 og 5.5 VO2max var?

Redigert av loik; 18/01/2013 22:39.
Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1546763 18/01/2013 22:02
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: JayTe
Sitat: Øyvind V
Ikke vet jeg.

Om jeg kjører 4x4 etter puls så kan jeg risikere å kjøre dragene på avtagende effekt/watt fordi jeg starter for hardt. Om jeg kjører på watt så kjører jeg jevn intensitet. Pulsen kan være i riktig sone i begge tilfellene. Hva ville du valgt? Økta der du har X antall minutter i riktig pulssone men med avtagende effekt, eller økta der du har X antall minutter i riktig sone på jevn effekt?
Men får du X=X? Konsensus tidligere i tråden tilsier noe annet:
Sitat: erling
Hvis man f. eks skal ligge på 500 watt for å ligge i ønsket sone så vil du se at pulsen ligger langt under den sonen du ønsker å trene i. Etter hvert vil pulsen komme opp i ønsket sone. Men dette tar tid. Kanskje ikke før et god bit ut i tredje draget er pulsen så høy som du ønsker.
Hva mener du med "X=X"?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Kriss] #1546764 18/01/2013 22:03
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Kriss
Han var arrogant ja, men treffer med mye.
Soneinndelingen vondt, litt vondt og relativt behagelig likte jeg egentlig.. ICON_WINK
Hey, ikke kom å ødelegg en artig diskusjon da, synes dette er gøy jeg.

Forøvrig likte jeg også soneinndelingen, omtrent som den jeg personlig bruker.
Selv bruker jeg rolig, hardt og veldig hardt så blir omtrent samme skala.. Men jeg har jo også alt av duppeditter så skal ikke si for mye. ICON_WINK Men at man må ha watt, det er bare tull..
Ingen har vel hevdet at man må ha watt, og er du enig i at det er enklere(ikke nødvendig, eller at wattmåler er et uunnværlig hjelpemiddel, men at det gjør litt lettere) å styre intensitet, progresjon og fremgang ol. med wattmåler?

Redigert av loik; 18/01/2013 22:39.
Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Kriss] #1546765 18/01/2013 22:05
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L

Rimelig arrogant av deg. Denne diskusjonen er interessant. Det tror jeg det er mange flere enn jeg som synes. Jeg tror at for enkelte kan det faktisk være mye å hente på fohold vi diskutere her. Intensitetstyring er viktig. Spesielt om du trener mye.
Han var arrogant ja, men treffer med mye.
Soneinndelingen vondt, litt vondt og relativt behagelig likte jeg egentlig.. ICON_WINK
Men er det optimalt, for dem som ønsker å prestere maksimalt, og få maksimalt utbytte av treningen?
Ingen her inne gjør det optimalt..
Men kan en wattmåler og andre sensorer gjøre det enklere, mer sannsynlig at trening gjennomføres effektivt, og gir mer utbytte enn hvis man baserte seg mer på gjetning?
Wattmåler eller ikke er laaaangt ned på lista over ting som er viktig i treningen..
Ja, man kan løpe naken, men for meg er muligheten til å ha så god oversikt over hva jeg faktiskt presterer på sykkelen, som gjør at jeg foretrekker sykling fremfor andre utholdenhetsaktiviteter.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1546767 18/01/2013 22:10
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Også en ennen ting, når Wisløff sa "intervalltrening med en arbeidsintensitet tilsvarende 90-95% av maksimal hjertefrekvens", kan arbeidsintensitet da referere til den ytre belastningen, dvs watt/fart? Dvs han hevder ikke at det er puls på 90-95 % som nødvendigvis er rettningsgivende/styringsverktøy, men en jevn ytre belastning(watt/fart) fra start av som fører til at pulsen når 90-95 % av maks i andre halvdel av intervalldraget, ref det tar minst to minutter å nå maksimalt slagvolum (eller 90-95% av maksimal puls)?
Å wattfolkets påstand er at en ikke kan bruke puls til dette.
Nei, wattfolket hevder det er mulig å bruke puls, men at wattmåling gjør det lettere å utføre intervalløkter, når det hevdes at de bør utføres på følgende måter:
Treningsøkter i I-sone 3-5 bør normalt gjennomføres med lik hastighet på hvert drag.
Det kan imidlertid være hensiktsmessig å gjennomføre det første draget litt roligere
enn de neste dragene. Da er det enklere for utøveren å gjennomføre treningen på
planlagt intensitet. Erfaring viser at utøvere som begynner økten med for høy fart,
eller som ikke har gjennomført en tilfredsstillende oppvarming, ofte gjennomfører
økten på en høyere intensitet enn planlagt. I enkelte tilfeller fører det til at økten må
avbrytes. Figur 4 viser hvordan laktat- og pulsnivået endrer seg i løpet av en typisk Isone
3 økt.

I figur 4 ser vi at utøveren starter det første draget 0,5 km/t langsommere enn de
etterfølgende dragene. Pulsen øker fra drag til drag gjennom hele treningsøkten, og
er totalt 10 slag/min høyere på siste drag. I de tilfellene hvor alle dragene blir
gjennomført med lik fart, er det vanlig at pulsen stiger med ca. 5-8 slag/min under
gjennomføringen av en slik intervalløkt (5x10min, P=2min). Er dragene kortere vil
forskjellen være ennå større. Vi ser at pulsen stabiliserer seg etter (3)-4 drag, eller
etter ca. 30 til 40 minutters arbeid. Videre kan vi se at laktatverdien øker litt på de
første 2-3 dragene og stabiliseres rundt 3 mmol/l. I forbindelse med lange
treningsøkter på dette intensitetsnivået faller laktatverdiene mot slutten av
treningsøkten på tross av at pulsverdiene og farten på dragene er de samme. Lavere
laktatverdier kan skyldes flere forhold (dehydrering, tomme glykogenlagre, etc). På
tross av at laktatverdiene synker, bør utøveren ikke øke farten på dragene. Dette er
et klassisk eksempel på laktat- og pulsforløp ved trening i I-sone 3.
For å sikre at treningen blir gjennomført i planlagt intensitetssone kan utøveren bruke puls-,
laktat- og fart/watt målinger. Det er imidlertid viktig å merke seg at utformingen av
treningsøkten er et viktig hjelpemiddel for å sikre at treningen blir gjennomført som planlagt.
Dersom treningene i tabell 2 gjennomføres med tilnærmet lik fart på hvert drag og en er
ganske utmattet på slutten av treningen er sjansen svært stor for at treningen er gjennomført
på planlagt intensitetsnivå. Den største feilen som oftest skjer er at det første intervalldraget
gjennomføres med for høy intensitet, og treningsøkten må avsluttes tidligere enn planlagt.
Greier en å holde tilnærmet lik fart på alle intervalldragene og en er relativ utmattet/trøtt (ikke
blodsmak i munnen) etter siste draget, har du med stor sannsynlighet gjennomført treningen
med planlagt intensitet.
Mange vil bli overrasket over at dette ikke er så hardt som det høres ut som; en vanlig nybegynnerfeil er å gjennomføre første intervall med alt for høyt tempo for så å stivne fullstendig; og resten av økta er ødelagt. Husk at vi snakker om en arbeidsintensitet som ligger rett oppunder maksimal aerob kapasitet; man kan ha en arbeidsinnsats som er mye høyere men da er det anaerob metabolisme (uten oksygen) som må dekke ?bensintilførselen? utover maksimalt oksygenopptak, og man kan ikke holde på veldig lenge før intensiteten må reduseres.
Personer med et snev av erfaring med pulsklokke, vet at det tar tid før pulsen kommer dit det er ønsket.
Men er ikke pulsens stigningstakt utover intervalldraget mindre egnet til å styre den ytre belastningen, enn det et visst watt-tall er(dvs det watt-tallet man fra tidligere erfaring vet at man kan holde igjennom en intervalløkt på et visst antall drag, på et visst antall minutter hver, også på slutten av siste drag ende opp med å være relativt utmattet)?
Wisløff sier vel heller ikke at det tar minst to minutter, men et sted mellom et og to minutter.
Ja, han gjør det i dette intervjuet:
Det tar 1-2 minutter å nå riktig treningsintensitet; og da altså nå den intensiteten som trener hjertet maksimalt. Stopper du etter 45 sekunder har du neppe nådd riktig intensitet og om du har gjort det så har du ikke mange sekundenes god hjertetrening siden du da tar pause. For å få maksimal fylling av hjertet (og dermed maksimal belastning) tar det 1-2 minutter.
Men det endrer ikke det faktum at han har uttalt:
"Intervaller kortere enn 3 minutter er uhyre lite effektive, siden det tar minst 2 minutter å nå maksimalt slagvolum (eller 90-95% av maksimal puls). Stopper du da etter 3 minutter så har du 1 minutts god trening for slagvolum, holder du på 4 minutter så har du 2 minutter god slagvolumtrening."

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1546770 18/01/2013 22:13
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Godt spørsmål. Du får kanskje litt mer tid i riktig sone ved å kun ha fokus på puls, men så spørs det jo om det er verdt det. Er (f.eks.) 9 minutter i riktig sone men med avtagende effekt (og dermed mindre totalbelastning på systemet) bedre enn (f.eks.) 7 minutter i riktig sone, med jevn effekt (og dermed større totalbelastning på systemet)?
Jo da, men da er vi egentlig dypere ned i treningsmaterien om ønskede effekter. Tar vi dette i betraktning:
I tillegg til å indikere at forholdet mellom muskulatur og hjerte hos friske er relativt lik uavhengig av treningstilstand, støtter funnene at det er hjertets pumpekapasitet som begrenser det maksimale oksygenopptaket under for eksempel sykling.

Dette er fordi muskulaturen kan ta i mot mer blod (og dermed oksygen) enn hva hjertet kan pumpe.
Da kan en jo spørre seg hvorfor maksimere totalbelastningen på systemet når begrensningen ligger i slagvolumet til hjertet.
Ifølge testsjef på Høyskolen i Lillehammer, Joar Hansen:
Da vi testet ham var det beina som sviktet før lungene. Han er for svak i beina i forhold til kapasiteten. Han er heller ikke spesielt god teknisk og taktisk, men fysiologisk er han kanskje et av de største talentene vi har hatt i Norge, sier Joar Hansen.

- Det er nesten så lungene er overdimensjonerte og O2-opptaket for høyt. Resten av kroppen henger ikke med, legger han til med et smil

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Kriss] #1546773 18/01/2013 22:17
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
BTW. Er det noen her som har sagt at man må ha wattmåler?

Det tviler jeg på, de fleste skjønner vel at man kan trene også uten..
Men det er en del (deg inkludert) som snakker som at det er et must skal man få kvalitet på treninga..
Men er du enig i at wattmåling gjør det marginalt lettere å utføre intervalløkter og da kan øke sannsynligheten for at økten holder marginalt høyere kvalitet, når det hevdes at de bør utføres på følgende måter:
Treningsøkter i I-sone 3-5 bør normalt gjennomføres med lik hastighet på hvert drag.
Det kan imidlertid være hensiktsmessig å gjennomføre det første draget litt roligere
planlagt intensitet. Erfaring viser at utøvere som begynner økten med for høy fart,
eller som ikke har gjennomført en tilfredsstillende oppvarming, ofte gjennomfører
økten på en høyere intensitet enn planlagt. I enkelte tilfeller fører det til at økten må
avbrytes. Figur 4 viser hvordan laktat- og pulsnivået endrer seg i løpet av en typisk Isone
3 økt.

I figur 4 ser vi at utøveren starter det første draget 0,5 km/t langsommere enn de
etterfølgende dragene. Pulsen øker fra drag til drag gjennom hele treningsøkten, og
er totalt 10 slag/min høyere på siste drag. I de tilfellene hvor alle dragene blir
gjennomført med lik fart, er det vanlig at pulsen stiger med ca. 5-8 slag/min under
gjennomføringen av en slik intervalløkt (5x10min, P=2min). Er dragene kortere vil
forskjellen være ennå større. Vi ser at pulsen stabiliserer seg etter (3)-4 drag, eller
etter ca. 30 til 40 minutters arbeid. Videre kan vi se at laktatverdien øker litt på de
treningsøkten på tross av at pulsverdiene og farten på dragene er de samme. Lavere
laktatverdier kan skyldes flere forhold (dehydrering, tomme glykogenlagre, etc). På
tross av at laktatverdiene synker, bør utøveren ikke øke farten på dragene. Dette er
For å sikre at treningen blir gjennomført i planlagt intensitetssone kan utøveren bruke puls-,
laktat- og fart/watt målinger. Det er imidlertid viktig å merke seg at utformingen av
treningsøkten er et viktig hjelpemiddel for å sikre at treningen blir gjennomført som planlagt.
Dersom treningene i tabell 2 gjennomføres med tilnærmet lik fart på hvert drag og en er
ganske utmattet på slutten av treningen er sjansen svært stor for at treningen er gjennomført
på planlagt intensitetsnivå. Den største feilen som oftest skjer er at det første intervalldraget
gjennomføres med for høy intensitet, og treningsøkten må avsluttes tidligere enn planlagt.
Greier en å holde tilnærmet lik fart på alle intervalldragene og en er relativ utmattet/trøtt (ikke
blodsmak i munnen) etter siste draget, har du med stor sannsynlighet gjennomført treningen
med planlagt intensitet.
Mange vil bli overrasket over at dette ikke er så hardt som det høres ut som; en vanlig nybegynnerfeil er å gjennomføre første intervall med alt for høyt tempo for så å stivne fullstendig; og resten av økta er ødelagt. Husk at vi snakker om en arbeidsintensitet som ligger rett oppunder maksimal aerob kapasitet; man kan ha en arbeidsinnsats som er mye høyere men da er det anaerob metabolisme (uten oksygen) som må dekke ?bensintilførselen? utover maksimalt oksygenopptak, og man kan ikke holde på veldig lenge før intensiteten må reduseres.
Og det greier man jo fint uten.. Når f.eks. Gunn Rita velger og ikke bruke det (flere på det laget brukte SRM) så bør vel de fleste her inne greie å få til litt form uten også..
Men, vil en wattmåler gjøre det marginalt lettere å greie det?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1546774 18/01/2013 22:18
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L

BTW. Er det noen her som har sagt at man må ha wattmåler?

Mitt bidrag i diskusjonen er (i allefall forsøkt) å fortelle at bruk av wattmåler gjør det mye enklere å styre intensiteten. Spesielt på korte drag der puls er en dårlig indikator. Selv bruker jeg kun wattmåler inne på rulla. Jeg bruker også pulsmåler samtidig. Når jeg ser disse to opp mot opplevd intensitet så har jeg fåt meg en del aha-opplevelser som jeg tar med meg på treninga ute. Jeg er overbevist om at jeg trener med høyere kvalitet etter at jeg begynte med wattmåler på rulla og tar hensyn til mine erfaringer på utetreninga. Ute kjører jeg stort sett etter opplevd intensitet. Da blir det som sagt over knallhardt, hardt og snakkerolig.
Ingen har vel sagt det direkte, men i nesten enhver diskusjon om trening her inne, må noen komme å gnåle om fortreffeligheten til en wattmåler.
Men wattmålere er jo nyttige, ikke bare til å styre intensiteten på den enkelte økt, men også sørge for at man faktisk øker den ytre belastningen på de påfølgende øktene, og dermed sørger for progresjon, og man kan måle framgang nokså nøyaktig(med kun puls/hastighetsmåling, så kan ikke intensiteten, prograsjonen og framgangen styres/måles like nøyaktig).
Og når du kom med følgende påstand
Hvis man f. eks skal ligge på 500 watt for å ligge i ønsket sone så vil du se at pulsen ligger langt under den sonen du ønsker å trene i. Etter hvert vil pulsen komme opp i ønsket sone. Men dette tar tid. Kanskje ikke før et god bit ut i tredje draget er pulsen så høy som du ønsker.
følte jeg behov for å reagere. Jeg kan ikke forstå annet en at dette er suboptimal trening hvis hensikten med økter over "terksel" er å øke VO2max. At jeg siden har gjort meg dum og vanskelig var for at noen skulle dokumentere din påstand her.

Da jeg var et forskningsobjekt ved NTNU, skulle farten på første draget være slik at en på første draget lå i ønsket sone siste minuttet, så ville pulsdriftingen gjøre at jeg lå 3-7 slag høyere på siste draget. Ergo ble farten egentlig styrt etter pulsen.
Men hvordan konkret gjør du dette ved hjelp av pulsen(dvs ikke ved å måle farten, men kun å se på pulsens utvikling utover i draget)?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Dexter] #1546778 18/01/2013 22:21
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Dexter
Når det gjelder Wisløff sine konklusjoner, så har ikke han gått inn på problemstillingen rundt puls vs watt. Han har konkludert med høy intensitets intervaller er best for å trene hjerte volumet. Om du måler dette i watt eller puls er vel underordnet.
Ikke hvis man ved å la pulsen styre intensiteten(den ytre belastningen) på økta, forsøker å få pulsen opp i riktig pulssone umiddelbart etter man starter første drag, ved å kjøre i wattsone 6, 7, og 8; eller fartssone 6, 7 og 8; eller en ytre belastning som tilsvarer sone 6, 7 og 8. Fremfor å la pulsen bruke de [url=[url=http://www.klikk.no/helse/dinkropp/trim/article531339.ece]minst 2 minuttene det tar å nå maksimalt slagvolum (eller 90-95% av maksimal puls), som Wisløff nevner[/url], og som jeg går utifra er basert på å kjøre med en jevn watt/fart/ytre belastning igjennom hele intervalldraget, ala dette draget. Da det å kjøre med en ytre belastning/watt/fart som hører hjemme i en høyere intensitetssone enn den man ønsker å trene i, kan føre til at man ikke får fullført det planlagte intervallet på feks 5 minutter(dvs hvis man kjører med en ytre belastning/watt/fart som man ikke kan holde i fem minutter), eller intervallene på tilsammen 15-30 minutter(hvis I-sone 5).
Grunnen til at han har brukt puls er sikkert bare fordi det er enklest.
...å styre intensiteten ved hjelp av pulsen? Eller enkelt å bruke noe så mainstreamt som puls, når han henvender seg til folk som driver utholdenhetstrening generelt, og ikke bare det mindretallet(ihvertfall utendørs) av syklistene som bruker wattmåler?
Det er ikke noe automatikk i at selv om man trener etter puls så kjører men seg pinne stiv og må gi seg etter 2 min.
Men er det bittelittegranne enklere å unngå det hvis man styrer intensiteten med en wattmåler, enn ved hjelp av kun en pulsmåler?
Når jeg kjører intervaller i sone 4-5 så gjetter jeg på effektkurven min er høyest det første minuttet, for å komme opp i puls,
Men de følgende mener at man bør holde igjen på første drag/begynnelsen av dragene, dvs kjøre med jevn fart/watt/ytre belastning fra start av:
3 økt.

med planlagt intensitet.
, deretter relativt flat resten av draget.

Det jeg ikke skjønner og heller ikke fått noen god forklaring på er hvis man skal trene hjertet, så er det belastningen på hjertet som er vesentlig, ikke hva du dytter ut av effekt.
At man bør holde en jevn ytre belastning, fart eller watt, må du spørre dem som er sitert ovenfor, dvs Olympiatoppen(deres ansatte) og Wisløff.
Det jeg mente med enklest, er at dette startet med forskning på hjertepasienter, og for en lege å gjøre dette i kontrollerte former og sikkert med begrenset busjett, så var pulsen en enkel og objektiv størrelse å måle.
Men det er også mulig de hadde tredemøller(fartsmåling)/ergometersykler(bestemt motstand, hastighetsmåling og muligens også watt) til å utføre testene på, ved NTNU. Jeg tipper grunnen til at puls nevnes er at det er mer utbredt blandt folk enn tredemøller, ergometersykler, wattmålere osv.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: FeitSyklist] #1546779 18/01/2013 22:23
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: FeitSyklist
eg er ikke helt enig i at det er liten variasjon, ref dette innlegget.

Det får nesten stå for din egen regning. Personling synes jeg at SEE (standard estimate error) for funksjonen som estimerer V02Max gitt Watt er lav med 0.22 L/min. Nylig forskning (Br J Sports Med. 2012;46(1):36-41) fant også sterk korreleasjon mellom Watt max/PPO (peak power output) som de kaller det og V02Max, også for det relative opptaket. Inkludert også korrelasjonen V02Max og tid for en 40 km TT.
Hvor stor spredning i wattverdiene mener du det måtte ha vært på prikkene til høyre for de forskjellige VO2max verdiene, feks til høyre for VO2max 4, så er det prikker fra ca 330-387 watt?
Sorry for off topic, tråden handler egentlig ikke om watt vs v02max, men hvordan man mest effektivt trener v02max men jeg klarer ikke å se at folk omtaler disse to variablene som uavhengige. Skal du øke watt mer enn det lille du kan hente med forbedret arbeidsøkonomi må du øke v02max. Om du bruker watt eller puls til å styre intensiteten på intervaller som har som formål å øke v02 max tror jeg ikke er så nøye, med vekt på tror.
Men hvis en bør holde en jevn belastning/fart/watt på intervallene som Olympiatoppen/Wisløff hevder, så er nok det lettere med wattmåler, enn pulsmåler.

Redigert av loik; 18/01/2013 22:24.
Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1546781 18/01/2013 22:29
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sorry for off topic, tråden handler egentlig ikke om watt vs v02max, men hvordan man mest effektivt trener v02max men jeg klarer ikke å se at folk omtaler disse to variablene som uavhengige. Skal du øke watt mer enn det lille du kan hente med forbedret arbeidsøkonomi må du øke v02max.
Dette er ikke off topic. Det er med å understreke mitt poeng med å optimalisere VO2max trening.

Ser en på nyere forskning (og glemmer det som Olympiatoppen har på sine sider angående trening på 90-tallet) som dette:
4 x 4 minutter

"Den mest effektive måten å øke slagvolumet (og dermed maksimalt oksygenopptak) på er å gjennomføre intervalltrening med en arbeidsintensitet tilsvarende 90-95% av maksimal hjertefrekvens (altså like under eller på maksimalt oksygenopptak)" skriver Wisløff

Fire ganger fire minutter er Ulrik Wisløffs oppskrift:

"Intervaller kortere enn 3 minutter er uhyre lite effektive, siden det tar minst 2 minutter å nå maksimalt slagvolum (eller 90-95% av maksimal puls). Stopper du da etter 3 minutter så har du 1 minutts god trening for slagvolum, holder du på 4 minutter så har du 2 minutter god slagvolumtrening."
Hva konkret er det Wisløff sier som går på tvers av det Olympiatoppen sier når det gjelder trening av VO2max, trening i I-sone 5?
og dette:
I tillegg til å indikere at forholdet mellom muskulatur og hjerte hos friske er relativt lik uavhengig av treningstilstand, støtter funnene at det er hjertets pumpekapasitet som begrenser det maksimale oksygenopptaket under for eksempel sykling.

Dette er fordi muskulaturen kan ta i mot mer blod (og dermed oksygen) enn hva hjertet kan pumpe.
Opp mot dette:
Quote:
Klarer jeg ikke med litt godvilje engang å forstå hvordan det kan være optimalt. Hvis en hadde tatt hensyn til pulsen på første draget slik at en kom opp i riktig pulssone på slutten for deretter å ha kjørt resten av intervallene på samme antall watt, ser jeg at det kanskje kan være den optimale løsningen på VO2max trening.
Men har du noe noe imot de følgende måtene å utføre intervalløkter på:
3 økt.

med planlagt intensitet.

Om du bruker watt eller puls til å styre intensiteten på intervaller som har som formål å øke v02 max tror jeg ikke er så nøye, med vekt på tror.
Her er vi altså bittelitt uenig. Jeg tror at litt mer fokus på puls, ville gitt wattfolket mer utbytte av VO2max trening ut fra nyere forskning.
Hvilken forskning er det du sikter til, som hevder at man får større utbytte av sone 5/VO2max trening ved å styre treningsintensiteten utifra puls, fremfor å bruke watt(inkl. puls)?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1546784 18/01/2013 22:36
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Clotho_NOR
Ser du på det spørsmålet jeg hvor jeg har sitert Dexter litt lenger oppe ?

Jeg sliter litt med å forstå dette, nemlig. Som avveksling fra rulle, er jeg på spinning 1-2 ganger i uka. Flinke instruktører og god musikk, gjør at jeg føler jeg får bra utbytte, selv om jeg kjører mitt eget opplegg med å varme opp før timen, og kjører så i området rundt terskel ca 45 min før nedkjøring.

Mange mennesker og høy luftfuktighet, gjør at pulsen kontra opplevd intensitet er skremmende forskjellig fra det jeg opplever på watt-rulla hjemme. Jeg opplever det at jeg lett kan "lure" pulsen ved å starte knallhardt, for så å lettere holde en høy puls utover i økten.

Til gjengjeld, når jeg kjører VO2max-økter med Powertap på ca 320w i snitt per drag, vil opplevd intensitet / smerte, være totalt forskjellige ser man på første og siste drag.

Jeg tror, jeg produserer mer energi / forbruker mer oksygen på min wattbaserte økter, men det kan jo være jeg tar feil.
Nå må du ikke blande her. Terskelintervaller er noe annet enn det jeg snakker om. For å styre disse mener jeg watt ser ut til å være den beste måten å styre intensiteten på.

Det jeg snakker om, er intervaller over terskel med formålet å øke slagvolumet i hjertet. Forskning som jeg har linket til lenger opp, viser at dette gjøres best ved å fylle hjertet med så mye blod som mulig. Videre viser forskning at musklenes evne til å bruke oksygen, langt overgår hjertets evne til å frakte det rundt. Da er det vel belastningen på hjertet som er interessant, ikke hva den totale energiomsetningen er?
Hvordan får man belastet hjertet maksimalt, og hvorfor hevder Olympiatoppen/Wisløff at intervalløkter bør utføres med jevn ytre belastning/fart/watt på dragene(som du finner sitert i dette innlegget, dvs forrige svar til deg)?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: loik] #1546828 19/01/2013 07:05
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Travel kveld på loik ser jeg.. ICON_WINK

Men kan en wattmåler og andre sensorer gjøre det enklere, mer sannsynlig at trening gjennomføres effektivt, og gir mer utbytte enn hvis man baserte seg mer på gjetning

Wattmåler er nok den beste intensitetsstyringen til en syklist, det er viktigheten og nødvendigheten av og ha det jeg synes blir hauset kraftig opp til tider.. Selv har vi både til terreng og landevei, men hadde syklet like fort uten.
Det er veeeldig mange ting å jobbe med som er mye viktigere enn intensitetsstyring på det detaljnivået det diskuteres i denne tråden.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Kriss] #1546874 19/01/2013 10:12
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det er veeeldig mange ting å jobbe med som er mye viktigere enn intensitetsstyring på det detaljnivået det diskuteres i denne tråden.

Som for eksempel...?

(Er forsåvidt enig med deg, jeg er bare nysgjerrig på alle de tingene som er mye viktigere).

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Øyvind V] #1546876 19/01/2013 10:22
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
For eksempel (ikke i sortert rekkefølge):
Lytte til kroppen, treningsmoral, kosthold og vekt, restitusjon, søvn, teknikk, behandling, lytte til kroppen en gang til, proff innstilling av sykkel, følge opp verdiene med jevnlige blodprøver, gode samlinger, være forberedt til hardøktene osv..

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Kriss] #1546880 19/01/2013 10:28
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jevnlige blodprøver og behandling synes jeg høres hakket mer spesielt ut enn å kjøre intervallene på riktig intensitet ICON_SMILE

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: loik] #1546881 19/01/2013 10:29
olechr Offline
More than words
More than words
Sorry for off topic, tråden handler egentlig ikke om watt vs v02max, men hvordan man mest effektivt trener v02max men jeg klarer ikke å se at folk omtaler disse to variablene som uavhengige. Skal du øke watt mer enn det lille du kan hente med forbedret arbeidsøkonomi må du øke v02max.
Dette er ikke off topic. Det er med å understreke mitt poeng med å optimalisere VO2max trening.

Ser en på nyere forskning (og glemmer det som Olympiatoppen har på sine sider angående trening på 90-tallet) som dette:
4 x 4 minutter

"Den mest effektive måten å øke slagvolumet (og dermed maksimalt oksygenopptak) på er å gjennomføre intervalltrening med en arbeidsintensitet tilsvarende 90-95% av maksimal hjertefrekvens (altså like under eller på maksimalt oksygenopptak)" skriver Wisløff

Fire ganger fire minutter er Ulrik Wisløffs oppskrift:

Hva konkret er det Wisløff sier som går på tvers av det Olympiatoppen sier når det gjelder trening av VO2max, trening i I-sone 5?
og dette:

Opp mot dette:
Quote:
Klarer jeg ikke med litt godvilje engang å forstå hvordan det kan være optimalt. Hvis en hadde tatt hensyn til pulsen på første draget slik at en kom opp i riktig pulssone på slutten for deretter å ha kjørt resten av intervallene på samme antall watt, ser jeg at det kanskje kan være den optimale løsningen på VO2max trening.
Men har du noe noe imot de følgende måtene å utføre intervalløkter på:
3 økt.

med planlagt intensitet.

Om du bruker watt eller puls til å styre intensiteten på intervaller som har som formål å øke v02 max tror jeg ikke er så nøye, med vekt på tror.
Her er vi altså bittelitt uenig. Jeg tror at litt mer fokus på puls, ville gitt wattfolket mer utbytte av VO2max trening ut fra nyere forskning.
Hvilken forskning er det du sikter til, som hevder at man får større utbytte av sone 5/VO2max trening ved å styre treningsintensiteten utifra puls, fremfor å bruke watt(inkl. puls)?

Hva med bare å trene litt i steden for å lese opp og ned om watt samt mye annet rask?

Enig med Kriss. For vanlig mosjonister så er det så mye annet man kan fokusere på for å sykle fort.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Øyvind V] #1546887 19/01/2013 10:38
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Jevnlige blodprøver og behandling synes jeg høres hakket mer spesielt ut enn å kjøre intervallene på riktig intensitet ICON_SMILE

Jeg kjører ikke intervallene mine med feil intensitet fordi om jeg ikke bruker wattmåler, men mulig du må ha et tall å stirre på..
Og du får prøve å lese en gang til, "viktigere enn intensitetstyring på dette detaljnivået" stod det vel.
Og ja, oppfølging av verdier og behandling vil jeg si er viktigere enn nerdingen som bedrives i tråden her ja.
Intervaller i terrenget f.eks er gjerne veldig bra trening, men det kan man vel ikke kjøre lenger da sikkert.. For da blir jo ikke watt og pulsfilene perfekte! Hallo!

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: olechr] #1546889 19/01/2013 10:44
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr
Enig med Kriss. For vanlig mosjonister så er det så mye annet man kan fokusere på for å sykle fort.

Prøv å sett deg inn i situasjonen til en "vanlig mosjonist", med f.eks. to småunger, lite søvn, jobb, begrenset med midler til sykling/sykler. Da skjønner du at det å nerde rundt informasjon om korrekt utførte intervaller virker fornuftig. Det er gratis, det kan gjøres mens man ligger i soffan og hviler, og man får kanskje litt utbytte av det (kanskje høyere kvalitet på treningen).

Jeg er helt enig i at det er viktig å lytte til kroppen, at kosthold er viktig, teknikk likeså. Men en vanlig mosjonist har kanskje ikke muligheten til å hvile og sove så mye som han vil, bruke tid og penger på behandling, legebesøk for blodprøver, samlinger i Spania, tilpasning av sykkel osv.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Øyvind V] #1546891 19/01/2013 10:53
olechr Offline
More than words
More than words

Prøv å sett deg inn i situasjonen til en "vanlig mosjonist", med f.eks. to småunger, lite søvn, jobb, begrenset med midler til sykling/sykler. Da skjønner du at det å nerde rundt informasjon om korrekt utførte intervaller virker fornuftig. Det er gratis, det kan gjøres mens man ligger i soffan og hviler, og man får kanskje litt utbytte av det (kanskje høyere kvalitet på treningen).

Jeg er helt enig i at det er viktig å lytte til kroppen, at kosthold er viktig, teknikk likeså. Men en vanlig mosjonist har kanskje ikke muligheten til å hvile og sove så mye som han vil, bruke tid og penger på behandling, legebesøk for blodprøver, samlinger i Spania, tilpasning av sykkel osv.

Men å bruke familiens penger på watt måler det syntes du er fornuftig? Derimot å spise sunnere, gå ned i vekt, trene etter hvordan situasjon man faktisk er i er alle ting man kan gjøre uansett. Tilpassing av sykkel koster også en brøkdel av en wattmåler og tar den samme tiden som en treningsøkt.

En annen ting er at man må prøve seg frem uansett. Det som funker bra for en person funker ikke like bra for en annen.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: millmax] #1546892 19/01/2013 10:53
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Slik tråden starta, så var det bare noen av oss som mente at det er litt lettere å kjøre en 4x4 med watt enn å bruke puls, der man skal tvinge pulsen opp til feks 180 uansett dagsform.
Skulle jeg brukt puls og bare puls for å styre intervallene mine så hadde mange av de blitt av dårlig kvalitet, da pulsen forandrer seg stort på de forskjellige øktene i løpet av en uke

Selvfølgelig er ikke watt en nødvendighet, og følt intensitet er nåkk like bra.

Å trekke inn søvn,mat,blodtesting osv har ingenting med starten av denne diskusjonen å gjøre. Det er bare noen som tar litt av med watt,forskning osv for å forklare de som nekter å høre etter uansett hva som blir sakt ICON_SMILE.

Redigert av Mortens; 19/01/2013 10:54.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Øyvind V] #1546908 19/01/2013 11:31
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Jeg var selv en mosjonist og har alltid hatt full jobb (dog med turnus i mange perioder) så bortsett fra ungene går det helt fint å sette seg inn i det. Men nei, jeg skjønner ikke at denne nerdingen virker fornuftig.. Når jeg begynte å sykle var det for gøy og som regel rekordforsøk i samme løypa på en stor time. Det viktigste var at det var gøy og man fikk etterhvert lyst til å trene mer.
Trener man hardt når man skal trene hardt og rolig når det skal være rolig har man ikke behov for detaljstyring på nerdenivå av intensiteten. Tren så mye du orker/har tid til/kroppen tåler/familien tillater, spis sundt og ha det moro. Har man i tillegg ambisjoner vær nøye med vekta(på deg selv) og prioritere og strukturere bedre i hverdagen så det blir rom for mer trening. Her har alle noe å gå på.

Har man ikke tid/penger/lyst til å bli bedre på disse tingene jeg nevnte har man i hvertfall ikke bruk for wattmåler..
Eller mener du at siden man ikke har tid til det viktige så må man ha profesjonell overvåkning av intensiteten så man kanskje får noen få % bedre effekt av intervalløkta? (som man gjerne må kjøre i en asfaltbakke i stedet for i terrenget for å få full kontroll på intensiteten)

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: olechr] #1546909 19/01/2013 11:36
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Men å bruke familiens penger på watt måler det syntes du er fornuftig?

Nei. Men å bruke sine egne penger på ei rulle synes jeg er fornuftig ICON_SMILE

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: millmax] #1546960 19/01/2013 14:28
O
oddivato Offline
Entusiast
Entusiast
O
Hei
Er egentlig drittlei av denne evindelige diskusjon/ krangel mellom tilhengere og mindre tilhengere av watt trening, men klarer ikke helt å la være å følge med litt på trådene likevel da.
Men hva mener wattnissene om treniga i andre grener da, sånn som langrenn friidrett (løping) osv.
I følge watt tilhengerene så må jo så og si all annen trening enn den med wattmåler være ganske håpløs for ikke å si bortkasta.
Men likevel finns det vel folk som har veldig bra kondis sjøl om dem ikke har sett en wattmåler engang.

Når jeg fikk dilla på sykkel for en syv åtte år siden var jeg veldig opptatt av pulsklokka, nå er det ikke så nøye lenger, for jeg vet at når jeg har knota meg opp en skikkelig bratt og kronglete kneik og ikke klarer å stå uten noe å støtte meg på på toppen så har jeg kjørt hardt, hvis jeg føler meg pigg på toppen så triller jeg ned igjen og prøver på nytt.

Sjøl så drar jeg ut mange ganger for å kjøre intervall i den og den bakken, men på veien finner jeg som oftest en eller annen bortgjemt sti som bare må utforskes. Så ender turen opp med at det blir knoting bannskap og mye moro, som Garmin i etterkant kan fortelle foregikk stort sett i sone 5. Men er det ortnlig trening da egentlig?

oddi

Redigert av oddivato; 19/01/2013 14:29.
Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: oddivato] #1546962 19/01/2013 14:32
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: oddivato
Hei
Er egentlig drittlei av denne evindelige diskusjon/ krangel mellom tilhengere og mindre tilhengere av watt trening

Er du drittlei av det er nok ikke forumet avdelig Trening rette stedet for deg.. ICON_WINK

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: millmax] #1546963 19/01/2013 14:38
O
oddivato Offline
Entusiast
Entusiast
O
Hei igjen
Nei jeg passer nok best i skog og fjell.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: oddivato] #1546975 19/01/2013 14:58
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Men hva mener wattnissene om treniga i andre grener da, sånn som langrenn friidrett (løping) osv.

Ut fra det lille jeg kjenner til det, og det lille jeg har lest om det, måler de mye laktat. Løpere bruker vel terskel-fart, som jeg var inne på tidligere i tråden ?

I følge watt tilhengerene så må jo så og si all annen trening enn den med wattmåler være ganske håpløs for ikke å si bortkasta.

Etter min mening er dette en tåpelig og feil generalisering. Jeg kan ikke se hvordan du har kommet frem til en sånn konklusjon... Jeg bruker watt, opplevd intensitet og puls (i prioritert rekkefølge) på mine kvalitetsøkter. For meg, som elsker å trene hardt, gir det meg en trygghet at jeg føler meg nogenlunde sikker på at jeg ikke trener for hardt for ofte.

Så ender turen opp med at det blir knoting bannskap og mye moro, som Garmin i etterkant kan fortelle foregikk stort sett i sone 5. Men er det ortnlig trening da egentlig?

Du burde sjekke sone-inndelingen din. Hvis turene dine stort sett foregår i sone 5, forutsatt at vi snakker om OLT's soner, har du gjort noe feil. Eventuelt er turene dine veldig korte.

Redigert av Clotho_NOR; 19/01/2013 15:09.
Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: oddivato] #1546980 19/01/2013 15:08
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Løping/friidrett bruker i stor grad hastighet for å styre intensiteten. Da luftmotstanden er nær neglisjerbar ved løping, så er løshastighet ekvivalenter med wattmåling på sykkel. Derav også uttrykk som terskelfart.

For the record, jeg er ingen wattnisse. Bruker stort sett inndelingen som andre har nevnt her, type rolig, hardt og knallhardt.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: millmax] #1546985 19/01/2013 15:20
O
oddivato Offline
Entusiast
Entusiast
O
Hei igjen
Jeg bruker Garmins sine soner og har ikke sjekka om de stemmer med OLT sine.
De tre siste Sykkelenerne har jeg målt med tre forskjellige puslsmålere 174 176 og 168 i gjennomsnittspuls fra Oppdal og til toppen på snaufjellet. Tida har alle tre gangene vært rundt to timer opp til toppen altså, syns det er en ganske respektapel snittpuls til å være en gammel mann på nå 61 Så noen minutter i sone 5 det blir jo ikke rare greiene, hadde nå bare sykkelen holdt samme fart så kunne det jo blitt saker det.

oddi

Redigert av oddivato; 19/01/2013 15:30.
Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: oddivato] #1547007 19/01/2013 16:08
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hei
Er egentlig drittlei av denne evindelige diskusjon/ krangel mellom tilhengere og mindre tilhengere av watt trening, men klarer ikke helt å la være å følge med litt på trådene likevel da.
Men likevel finns det vel folk som har veldig bra kondis sjøl om dem ikke har sett en wattmåler engang.

Når jeg fikk dilla på sykkel for en syv åtte år siden var jeg veldig opptatt av pulsklokka, nå er det ikke så nøye lenger, for jeg vet at når jeg har knota meg opp en skikkelig bratt og kronglete kneik og ikke klarer å stå uten noe å støtte meg på på toppen så har jeg kjørt hardt, hvis jeg føler meg pigg på toppen så triller jeg ned igjen og prøver på nytt.

Sjøl så drar jeg ut mange ganger for å kjøre intervall i den og den bakken, men på veien finner jeg som oftest en eller annen bortgjemt sti som bare må utforskes. Så ender turen opp med at det blir knoting bannskap og mye moro, som Garmin i etterkant kan fortelle foregikk stort sett i sone 5. Men er det ortnlig trening da egentlig?
oddi

Du får watt-måler på stakemaskinene til langrenn. Har trent en sesong med watt-måler og at du blir så mye bedre er selvsagt bare tull. Men det gir treningen en ekstra dimensjon gjennom at du hele tiden blir prompta med hvor mye dårligere eller bedre du har blitt. Du kan kjøre en tempo på jevn intensitet og på en veldig lang tempo er du kanskje helt avhengig av det for å maksimere prestasjonen. Så for meg er watt-måler gøy og ikke noe som gjør meg bedre. Knallhardt, hardt og rolig gjelder uansett.

Side 6 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support