Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1546301 17/01/2013 23:58
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: JayTe
Sitat: loik
Hva er det han tar feil om?
Dette:
Sitat: Tønnesen
En vanlig intervalltrening kunne bestå av 4 drag på 4 minutter med 3
minutters pause og med en puls på over 95 % av maksimal hjertefrekvens (I-sone 5)
Kontra:
Sitat: Wisløff
"Den mest effektive måten å øke slagvolumet (og dermed maksimalt oksygenopptak) på er å gjennomføre intervalltrening med en arbeidsintensitet tilsvarende 90-95% av maksimal hjertefrekvens (altså like under eller på maksimalt oksygenopptak)" skriver Wisløff
Nå kan jo det tenkes at det ikke er verre enn at Tønnesen sikter til eliteutøveren Fostervold, som bruker I-sone 5 (95-100% av HFmaks)(tabellen på side 2), og at Wisløff sikter til undomsutøvere(muligens også mosjonister, dvs at han henvendte seg til mosjonister da han uttalte seg, og ikke mulige landslagsutøvere på høyt internasjonalt nivå, som tabell på side 2 er ment for), som bruker I-sone 3 (høy) 90 – 95 % av HFmaks(tabellen på side 9)

Også en ennen ting, når Wisløff sa "intervalltrening med en arbeidsintensitet tilsvarende 90-95% av maksimal hjertefrekvens", kan arbeidsintensitet da referere til den ytre belastningen, dvs watt/fart? Dvs han hevder ikke at det er puls på 90-95 % som nødvendigvis er rettningsgivende/styringsverktøy, men en jevn ytre belastning(watt/fart) fra start av som fører til at pulsen når 90-95 % av maks i andre halvdel av intervalldraget, ref det tar minst to minutter å nå maksimalt slagvolum (eller 90-95% av maksimal puls)?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: KenR] #1546302 18/01/2013 00:00
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: KenR
To syklister med samme absolutte maxO2 ser ut til å sykle cirka like fort på en 20 km tempo.
Hvis de sitter like aerodynamisk på sykkelen? Hva 100 km tempo og diverse andre distanser(forutsatt at de sitter like aerodynamisk)?
Like aerodynamisk og i en flat trasé, så er det ting som taler for at de vil sykle ca like fort på 100 km tempo også. Men der er alltid usikkerhet rundt ekstrapolering av data.
Men vil ikke viljestyrke ol. og utnyttelsesgraden og arbeidsøkonomien(ref her og her(spesielt helt nederst)?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1546303 18/01/2013 00:02
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Dexter
Er det om man skal ligge mellom 90-95% eller over 95% du mener?
Nei, skulle bare får fram poenget med at Loik drar sine argumenter helt ut av sin sammenheng. Her er hva Tønnesen sier:
Sitat: Tønnesen
En vanlig intervalltrening kunne bestå av 4 drag på 4 minutter med 3
minutters pause og med en puls på over 95 % av maksimal hjertefrekvens (I-sone 5). For å
øke den totale varigheten på høy intensitet ble intensiteten på den intensive delen av treningen
justert ned fra I-sone 5 til I-sone 3 og 4, som var ca.10 pulsslag lavere enn det som var vanlig
før. Reduksjonen i intensiteten førte til at Fostervold kunne gjennomføre lengre økter, og den
effektive varigheten økte fra ca.20min til ca.1 time per treningsøkt. Det betyr at Fostervold
gjennomførte ca. 3 ganger så mye tid med trening på høy intensitet enn tidligere, men med en
reduksjon i treningsintensiteten. Kun tre måneder etter at treningssamarbeidet ble innledet,
økte oksygenopptaket fra 6.8 liter per minutt (82 ml×kg–1
×min–1) til 7.3 liter per minutt (90
ml×kg–1
×min–1).
Argumetet Loik bruker, er altså at Tønnesen viser til at Fostervold trente feil.

Tønnesen sier vel egnetlig omtrent det samme som Wisløff.
Det eneste jeg ønsket å oppnå med det sitatet, var å vise at Tønnesen plasserte en 4x4 økt i I-sone 5(>95 % av HRmaks). Som svar på at du hevdet at 4x4 økter hørte hjemme i sone 4, i dette innlegget.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: badger] #1546304 18/01/2013 00:04
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: badger
Snakk om diskusjon som sporer av. For Bradley Wiggins med sitt støtteapparat er det marginer å hente på dette. Men for en middels norsk syklist er denne kompliseringen av trening bare egnet til å skape usikkerhet, forvirring og energitap. Bruk heller energien på å trene istedet for å spekulere i alle tenkelige og utenkelige problemstillinger. Puls, watt, wisløf eller Tønnesen, ikke heng dere for mye opp i dette.
Jeg trener ikke døgnet rundt, så jeg har ganske god tid til å sette meg inn i både det ene og det andre, og jeg ønsker å prestere som godt som mulig, selvom jeg ikke er BW.
At du blir mye bedre av å trene med watt enn puls er bare tull.
Det er ikke snakk om at man blir mye bedre av å trene med watt kontra puls, men at hvis vi går utifra at dette:
Dersom treningene i tabell 2 gjennomføres med tilnærmet lik fart på hvert drag og en er
ganske utmattet på slutten av treningen er sjansen svært stor for at treningen er gjennomført
på planlagt intensitetsnivå. Den største feilen som oftest skjer er at det første intervalldraget
gjennomføres med for høy intensitet, og treningsøkten må avsluttes tidligere enn planlagt.
Greier en å holde tilnærmet lik fart på alle intervalldragene og en er relativ utmattet/trøtt (ikke
blodsmak i munnen) etter siste draget, har du med stor sannsynlighet gjennomført treningen
med planlagt intensitet
er en optimal utførelse av en intervalløkt(om det er det eller ikke får forfatteren svare på), dvs man får maksimalt utbytte av økten, hvis den gjennomføres på den måten Tønnesen har beskrevet. Er du da uenig i at det kan tenkes at, eller at det er lettere å gjennomføre en intervalløkt på denne måten, dvs med jevn belastning/fart/watt på dragene ved hjelp av en wattmåler sammenlignet med en pulsmåler(kan også gå utifra at intervallene kjøres i varierende terreng, dvs at man ikke har mulighet til å kjøre med et og samme gir på en veistrekning, som er konstant flatt/motbakke, noe som gir samme nytten som å kjøre etter watt)?
Ved å kjenne på følelsen når man trener, sammenholdt med eventuelt puls så klarer en å styre treningen mer en godt nok.
Men det er vel greit at jeg(og noen andre) bruker watt itillegg til puls osv?
Du kan i prinsippet få like godt utbytte av feks. følgende intensitetssoner/økter;
4 x 4 min; Vondt
4 x 10min; Litt vondt, men ikke værre en at dette kan vi holde ut.
Langkjøring; Relativt behagelig eller snakketempo som vi kalte det i gamle dager.
Ja, men er du enig i at intervalløkter som skissert ovenfor er lettere(ikke nødvendig) å utføre med watt?
Dette er egentlig alt som trengs. At jeg skal bli mye bedre av å kjøre med watt istedet er bare tull. Kjenner man seg selv og evner å justere etter dette så trener man stort sett veldig riktig. De som påstår at watt vil gjøre en mye bedre og at watt er det eneste egnet til å styre intensitet, har bommet fullstendig på hvor en middels norsk syklist bør legge fokuset.
Folk bruker da ofte flere titallstusen på sykler, så mener du det ville vært bortkastede penger å kjøpt sykler til flere titallstusen minus ca 7 000, og kjøpt et powertap-hjul for de ca 7 000?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Kriss] #1546305 18/01/2013 00:05
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Kriss
Sitat: erling
Rimelig arrogant av deg. Denne diskusjonen er interessant. Det tror jeg det er mange flere enn jeg som synes. Jeg tror at for enkelte kan det faktisk være mye å hente på fohold vi diskutere her. Intensitetstyring er viktig. Spesielt om du trener mye.

Han var arrogant ja, men treffer med mye.
Soneinndelingen vondt, litt vondt og relativt behagelig likte jeg egentlig.. ICON_WINK
Men er det optimalt, for dem som ønsker å prestere maksimalt, og få maksimalt utbytte av treningen?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: FeitSyklist] #1546306 18/01/2013 00:07
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: FeitSyklist
Og poenget ditt er? Dere snakker forbi hverandre hele tiden fordi den ene snakker om absolutt oksygenopptak og den andre (du) relativt.
Jeg spør om han hevder at to personer med samme oksygenopptak vil være istand til å kjøre med samme watt over diverse tidsperioder.
Jeg hevder ikke. Jeg peker til forskning på forholdet mellom Watt_max og abs V02max og at disse to variablene korrelerer ekstremt godt og at V02Max også korrelerer godt for en 20 km tempo selv om jeg helst hadde sett at de hadde gjennomført en 20 minutters watt test istedet.

Ta en titt på grafene som KenR poster over her, så kan du trekke en linje fra en gitt V02Max abs til målt output. Den lille variansen du finner der kan tilskrives faktorer som efficiency/arbeidsøkonomi - typisk 23 %. Men de later til å ha liten påvirkning, i allefall i denne studien. Vis meg gjerne pekere til forskning som peker i andre retninger i forholdet mellom V02 abs max og Watt max. Det er jo nettopp disse forholdene som brukes når man analysere hvor fort det er teoretisk mulig å sykle, se f.eks http://www.sportsscientists.com/2010/07/cycling-performance-what-is-possible.html
Jeg er ikke helt enig i at det er liten variasjon, ref dette innlegget.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1546307 18/01/2013 00:09
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Øyvind V

Om man ser på pulsen som skal til for å trene hjertet, og kun det, på mest effektiv måte er det kanskje greit å kjøre etter puls. Men jeg regner med at også du ønsker å trene hele systemet slik at du kan sykle raskest mulig. Da er det slik jeg forstår det en fordel å kjøre etter watt. Jeg låner fra bloggen til Sigmund:

Sitat: bikeracingandtraining.blogspot.com
Hjertet er bare en del av systemet som tilslutt resulterer i økt ytelse. De forskjellige delene av systemet, hjertet, lunger, muskler, nervebaner må jobbe i samarbeid for å maksimere ytelsen og det er resultatet av dette samarbeidet som manifesterer seg i hurtighet på sykkelen eller til beins. Dermed er det lett å se at det blir suboptimalt å gå hardt ut. Etterhvert som ytelsen faller, mens pulsen er konstant vil man ikke lenger utfordre de andre delene av systemet optimalt. Hjertet jobber kanskje hardt men det gjør ikke lenger musklene, eller lungene. Sammentrekningene skjer ikke lenger med optimal timing OSV.

For meg virker dette logisk, selv om det ikke er "bevist" på noen måte. Kjører man kun etter puls er det en fare for at man åpner for hardt, og selv om man har riktig puls underveis så er den totale belastningen på systemet mindre enn det som er optimalt.

Viss dette er så logisk, hvorfor er det ikke bevist? Hvis det er sånn som wattfolket predikerer, skulle en tro at ganske mange forskningsmiljø rundt omkring i verden ville hatt interesse av dette (og ikke minst produsenter). For meg virker dette som en utestet hypotese. Da synes jeg det er rart at enkelte her inne kaller folk bortimot dumme fordi de ikke trener sine VO2max intervaller etter watt.

Folk med et minimum av erfaring vet at det tar tid å få opp pulsen, så faren for å åpne for hardt vil jeg tro ikke gjelder de som eier en eller annen watt dings.
Det er vel en grunn til at Tønnessen/Olympiatoppen hevder at intervalløkter bør gjennomføres sånn her:
Dersom treningene i tabell 2 gjennomføres med tilnærmet lik fart på hvert drag og en er
ganske utmattet på slutten av treningen er sjansen svært stor for at treningen er gjennomført
på planlagt intensitetsnivå. Den største feilen som oftest skjer er at det første intervalldraget
gjennomføres med for høy intensitet, og treningsøkten må avsluttes tidligere enn planlagt.
Greier en å holde tilnærmet lik fart på alle intervalldragene og en er relativ utmattet/trøtt (ikke
blodsmak i munnen) etter siste draget, har du med stor sannsynlighet gjennomført treningen

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: loik] #1546318 18/01/2013 06:37
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
To syklister med samme absolutte maxO2 ser ut til å sykle cirka like fort på en 20 km tempo.
Hvis de sitter like aerodynamisk på sykkelen? Hva 100 km tempo og diverse andre distanser(forutsatt at de sitter like aerodynamisk)?
Like aerodynamisk og i en flat trasé, så er det ting som taler for at de vil sykle ca like fort på 100 km tempo også. Men der er alltid usikkerhet rundt ekstrapolering av data.
Men vil ikke viljestyrke ol. og utnyttelsesgraden og arbeidsøkonomien(ref her og her(spesielt helt nederst)?

Utnyttelsesgraden og arbeidsøkonomi er innbakt i Wmax og mitt i inntrykk er at de fleste tar seg bra ut på lab-tester. Viljestyrke er vanskelig å måle. At du etter en titt på et bilde analyserer dataene bedre enn et statestikkprogram er inter mindre enn imponerende.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Øyvind V] #1546319 18/01/2013 06:40
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J

Ikke vet jeg.

Om jeg kjører 4x4 etter puls så kan jeg risikere å kjøre dragene på avtagende effekt/watt fordi jeg starter for hardt. Om jeg kjører på watt så kjører jeg jevn intensitet. Pulsen kan være i riktig sone i begge tilfellene. Hva ville du valgt? Økta der du har X antall minutter i riktig pulssone men med avtagende effekt, eller økta der du har X antall minutter i riktig sone på jevn effekt?

Men får du X=X? Konsensus tidligere i tråden tilsier noe annet:

Hvis man f. eks skal ligge på 500 watt for å ligge i ønsket sone så vil du se at pulsen ligger langt under den sonen du ønsker å trene i. Etter hvert vil pulsen komme opp i ønsket sone. Men dette tar tid. Kanskje ikke før et god bit ut i tredje draget er pulsen så høy som du ønsker.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1546321 18/01/2013 06:52
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Soneinndelingen vondt, litt vondt og relativt behagelig likte jeg egentlig.. ICON_WINK

Hey, ikke kom å ødelegg en artig diskusjon da, synes dette er gøy jeg.

Forøvrig likte jeg også soneinndelingen, omtrent som den jeg personlig bruker.

Selv bruker jeg rolig, hardt og veldig hardt så blir omtrent samme skala.. Men jeg har jo også alt av duppeditter så skal ikke si for mye. ICON_WINK Men at man må ha watt, det er bare tull..

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: loik] #1546324 18/01/2013 06:57
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Rimelig arrogant av deg. Denne diskusjonen er interessant. Det tror jeg det er mange flere enn jeg som synes. Jeg tror at for enkelte kan det faktisk være mye å hente på fohold vi diskutere her. Intensitetstyring er viktig. Spesielt om du trener mye.

Men er det optimalt, for dem som ønsker å prestere maksimalt, og få maksimalt utbytte av treningen?

Ingen her inne gjør det optimalt..
Wattmåler eller ikke er laaaangt ned på lista over ting som er viktig i treningen..

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Kriss] #1546338 18/01/2013 07:40
stosu Offline
Besatt
Besatt
Men at man må ha watt, det er bare tull..

Har man ikke watt klarer man ikke å trå pedalene ned ICON_WINK

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: loik] #1546347 18/01/2013 07:47
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Når det gjelder Wisløff sine konklusjoner, så har ikke han gått inn på problemstillingen rundt puls vs watt. Han har konkludert med høy intensitets intervaller er best for å trene hjerte volumet. Om du måler dette i watt eller puls er vel underordnet. Grunnen til at han har brukt puls er sikkert bare fordi det er enklest.

En annen ting vdr Wisløff er at 4x4 er bare halve sannheten, han sier vel også at man skal trene i konkuranse fart og lengde.
Jeg er fullstendig klar over at Wisløff ikke har sett på problemstillingen watt vs puls. Jeg har tidligere i tråden forespurt om det finnes tilsvarende forskning som indikerer at intervaller kjørt etter watt vil gi høyere utbytte enn etter puls, dvs at VO2max øker mer ved wattbasert trening enn ved intensitetstyring etter puls da dette indirekte ble hevdet tidligere i tråden.
Hvis vi går utifra at dette:
med planlagt intensitet
er en optimal utførelse av en intervalløkt(om det er det eller ikke får forfatteren svare på), dvs man får maksimalt utbytte av økten, hvis den gjennomføres på den måten Tønnesen har beskrevet. Er du da uenig i at det kan tenkes at, eller at det er lettere å gjennomføre en intervalløkt på denne måten, dvs med jevn belastning/fart/watt på dragene ved hjelp av en wattmåler sammenlignet med en pulsmåler(kan også gå utifra at intervallene kjøres i varierende terreng, dvs at man ikke har mulighet til å kjøre med et og samme gir på en veistrekning, som er konstant flatt/motbakke, noe som gir samme nytten som å kjøre etter watt)?
For mange av oss mosjonister, er VO2max den største begrensningen. Jeg er ute etter å øke den på mest mulig effektiv måte. Jeg ser også fordelen ved trene terskel og rolige økter etter watt, men ikke VO2max-økter.
Jeg kjører sone 1-2 økter primært utifra puls, forutsatt at jeg ikke har et bestemt watt-tall jeg har som mål å klare holde jevnt igjennom hele økta, og resten utifra watt, ført og fremst.
Ingen har noen gang klart å forklare/bevise dette for meg.
Er du enig i at det kan være lettere å utføre en intervalløkt på den måten Tønnesen har skissert ovenfor ved hjelp av en wattmåler kontra en pulsmåler, hvis så er tilfelle så får du ta kontakt med Olympiatoppen/Tønnesen og spørre om hvorfor den type utførelse er optimal, og om de har forskningsresultater som underbygger det.
Det Wisløff har sagt om to 4x4-økter og en tur i konkurransehastighet, er nok tatt litt ut av sin sammenheng. Bildet for oss som trener mer enn 3-4 ganger i uken, sier han blir litt mer komplisert. Han sier vel at 1/3 til 1/2 da bør foregå i rolig tempo.

Ja, jeg er uenig i dette når wattfolket predikerer påstander som dette:

Quote:
Hvis man f. eks skal ligge på 500 watt for å ligge i ønsket sone så vil du se at pulsen ligger langt under den sonen du ønsker å trene i. Etter hvert vil pulsen komme opp i ønsket sone. Men dette tar tid. Kanskje ikke før et god bit ut i tredje draget er pulsen så høy som du ønsker.

Siden et par av mine tidligere trenerkolleger i dag jobber i Olympiatoppen, har jeg spurt om intensjonen bak og har blitt lovet svar i løpet av dagen.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1546348 18/01/2013 07:47
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Ikke vet jeg.

Om jeg kjører 4x4 etter puls så kan jeg risikere å kjøre dragene på avtagende effekt/watt fordi jeg starter for hardt. Om jeg kjører på watt så kjører jeg jevn intensitet. Pulsen kan være i riktig sone i begge tilfellene. Hva ville du valgt? Økta der du har X antall minutter i riktig pulssone men med avtagende effekt, eller økta der du har X antall minutter i riktig sone på jevn effekt?

Men får du X=X? Konsensus tidligere i tråden tilsier noe annet:

Godt spørsmål. Du får kanskje litt mer tid i riktig sone ved å kun ha fokus på puls, men så spørs det jo om det er verdt det. Er (f.eks.) 9 minutter i riktig sone men med avtagende effekt (og dermed mindre totalbelastning på systemet) bedre enn (f.eks.) 7 minutter i riktig sone, med jevn effekt (og dermed større totalbelastning på systemet)?

Er åpen for at jeg tenker helt feil, bare så det er sagt ICON_SMILE

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: loik] #1546356 18/01/2013 07:57
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J

Også en ennen ting, når Wisløff sa "intervalltrening med en arbeidsintensitet tilsvarende 90-95% av maksimal hjertefrekvens", kan arbeidsintensitet da referere til den ytre belastningen, dvs watt/fart? Dvs han hevder ikke at det er puls på 90-95 % som nødvendigvis er rettningsgivende/styringsverktøy, men en jevn ytre belastning(watt/fart) fra start av som fører til at pulsen når 90-95 % av maks i andre halvdel av intervalldraget, ref det tar minst to minutter å nå maksimalt slagvolum (eller 90-95% av maksimal puls)?

Å wattfolkets påstand er at en ikke kan bruke puls til dette. Personer med et snev av erfaring med pulsklokke, vet at det tar tid før pulsen kommer dit det er ønsket. Wisløff sier vel heller ikke at det tar minst to minutter, men et sted mellom et og to minutter.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: millmax] #1546357 18/01/2013 07:58
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
BTW. Er det noen her som har sagt at man må ha wattmåler?

Mitt bidrag i diskusjonen er (i allefall forsøkt) å fortelle at bruk av wattmåler gjør det mye enklere å styre intensiteten. Spesielt på korte drag der puls er en dårlig indikator. Selv bruker jeg kun wattmåler inne på rulla. Jeg bruker også pulsmåler samtidig. Når jeg ser disse to opp mot opplevd intensitet så har jeg fåt meg en del aha-opplevelser som jeg tar med meg på treninga ute. Jeg er overbevist om at jeg trener med høyere kvalitet etter at jeg begynte med wattmåler på rulla og tar hensyn til mine erfaringer på utetreninga. Ute kjører jeg stort sett etter opplevd intensitet. Da blir det som sagt over knallhardt, hardt og snakkerolig.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Øyvind V] #1546370 18/01/2013 08:22
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J

Godt spørsmål. Du får kanskje litt mer tid i riktig sone ved å kun ha fokus på puls, men så spørs det jo om det er verdt det. Er (f.eks.) 9 minutter i riktig sone men med avtagende effekt (og dermed mindre totalbelastning på systemet) bedre enn (f.eks.) 7 minutter i riktig sone, med jevn effekt (og dermed større totalbelastning på systemet)?

Jo da, men da er vi egentlig dypere ned i treningsmaterien om ønskede effekter. Tar vi dette i betraktning:

I tillegg til å indikere at forholdet mellom muskulatur og hjerte hos friske er relativt lik uavhengig av treningstilstand, støtter funnene at det er hjertets pumpekapasitet som begrenser det maksimale oksygenopptaket under for eksempel sykling.

Dette er fordi muskulaturen kan ta i mot mer blod (og dermed oksygen) enn hva hjertet kan pumpe.

Da kan en jo spørre seg hvorfor maksimere totalbelastningen på systemet når begrensningen ligger i slagvolumet til hjertet.

Er åpen for at jeg tenker helt feil, bare så det er sagt ICON_SMILE

Er godt mulig det er jeg som er på bærtur også. Som sagt tidligere ser jeg også fordelen av wattmåler spesielt på terskeltrening, men jeg ser det ikke på økter ment for å heve VO2max.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: erling] #1546377 18/01/2013 08:28
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Det tviler jeg på, de fleste skjønner vel at man kan trene også uten..
Men det er en del (deg inkludert) som snakker som at det er et must skal man få kvalitet på treninga.. Og det greier man jo fint uten.. Når f.eks. Gunn Rita velger og ikke bruke det (flere på det laget brukte SRM) så bør vel de fleste her inne greie å få til litt form uten også..
Kjøper man en wattmåler er den største gevinsten for mange at man får seg et nytt leketøy som gjerne gjør at man gidder å trene mer! Går i tillegg tallene riktig vei, blir man gjerne mere motivert også og trener kanskje enda mer..

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1546383 18/01/2013 08:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Om jag inte kommer ihåg fel så säger 4x4 folket att man ska ha samma intensitet (fart, effekt) i alla drag och jag tror att all deras forskning är baserad på folk som springer/går på löpband och det är ju i praktiken effekt baserad träning om man inte endrar farten på bandet.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: fredriks] #1546399 18/01/2013 08:57
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
"Wattfolket" og "4x4-folket" er enige om at intervallgrafen skal se ut som bølgetopper som heller mot høyre, og det tror jeg jammen "pulsfolket" er enig i også.

Målet med treningen er den samme, og den gjennomføres noenlunde likt. En watt-måler er et godt redskap for å gjennomføre økten så riktig som mulig, samtidig som utøvere som kjenner kroppen sin godt har mindre behov og går heller etter opplevd intensitet (med sniktitt på pulsklokka).

Distanseløpere trener vel også etter "pace"/tempo, som er i samme kategori som watt (det er vel det fredriks er inne på).

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: rockphotog] #1546406 18/01/2013 09:10
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Litt metadiskusjon: Noe av dette er vitenskap, og noe er personlige erfaringer og preferanser. Det er lett å blande dette -- og vips får man en evighetsdiskusjon.

Det flest har problemer med er å forstå hvorfor personlige erfaringer (og preferanser) ikke også er det beste for andre. At man nekter å ta inn over seg forksning og vitenskap fordi man har erfart litt annerledes selv er noe av det samme.

Folk overdriver betydningen av sine egne erfaringer. Det kalles på godt norsk 'bias'.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: erling] #1546415 18/01/2013 09:25
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J

Mitt bidrag i diskusjonen er (i allefall forsøkt) å fortelle at bruk av wattmåler gjør det mye enklere å styre intensiteten. Spesielt på korte drag der puls er en dårlig indikator. Selv bruker jeg kun wattmåler inne på rulla. Jeg bruker også pulsmåler samtidig. Når jeg ser disse to opp mot opplevd intensitet så har jeg fåt meg en del aha-opplevelser som jeg tar med meg på treninga ute. Jeg er overbevist om at jeg trener med høyere kvalitet etter at jeg begynte med wattmåler på rulla og tar hensyn til mine erfaringer på utetreninga. Ute kjører jeg stort sett etter opplevd intensitet. Da blir det som sagt over knallhardt, hardt og snakkerolig.

Ingen har vel sagt det direkte, men i nesten enhver diskusjon om trening her inne, må noen komme å gnåle om fortreffeligheten til en wattmåler. Og når du kom med følgende påstand

følte jeg behov for å reagere. Jeg kan ikke forstå annet en at dette er suboptimal trening hvis hensikten med økter over "terksel" er å øke VO2max. At jeg siden har gjort meg dum og vanskelig var for at noen skulle dokumentere din påstand her.

Da jeg var et forskningsobjekt ved NTNU, skulle farten på første draget være slik at en på første draget lå i ønsket sone siste minuttet, så ville pulsdriftingen gjøre at jeg lå 3-7 slag høyere på siste draget. Ergo ble farten egentlig styrt etter pulsen.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: loik] #1546421 18/01/2013 09:33
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Når det gjelder Wisløff sine konklusjoner, så har ikke han gått inn på problemstillingen rundt puls vs watt. Han har konkludert med høy intensitets intervaller er best for å trene hjerte volumet. Om du måler dette i watt eller puls er vel underordnet.
Ikke hvis man ved å la pulsen styre intensiteten(den ytre belastningen) på økta, forsøker å få pulsen opp i riktig pulssone umiddelbart etter man starter første drag, ved å kjøre i wattsone 6, 7, og 8; eller fartssone 6, 7 og 8; eller en ytre belastning som tilsvarer sone 6, 7 og 8. Fremfor å la pulsen bruke de [url=[url=http://www.klikk.no/helse/dinkropp/trim/article531339.ece]minst 2 minuttene det tar å nå maksimalt slagvolum (eller 90-95% av maksimal puls), som Wisløff nevner[/url], og som jeg går utifra er basert på å kjøre med en jevn watt/fart/ytre belastning igjennom hele intervalldraget, ala dette draget. Da det å kjøre med en ytre belastning/watt/fart som hører hjemme i en høyere intensitetssone enn den man ønsker å trene i, kan føre til at man ikke får fullført det planlagte intervallet på feks 5 minutter(dvs hvis man kjører med en ytre belastning/watt/fart som man ikke kan holde i fem minutter), eller intervallene på tilsammen 15-30 minutter(hvis I-sone 5).
Grunnen til at han har brukt puls er sikkert bare fordi det er enklest.
...å styre intensiteten ved hjelp av pulsen? Eller enkelt å bruke noe så mainstreamt som puls, når han henvender seg til folk som driver utholdenhetstrening generelt, og ikke bare det mindretallet(ihvertfall utendørs) av syklistene som bruker wattmåler?

Det er ikke noe automatikk i at selv om man trener etter puls så kjører men seg pinne stiv og må gi seg etter 2 min.

Når jeg kjører intervaller i sone 4-5 så gjetter jeg på effektkurven min er høyest det første minuttet, for å komme opp i puls, deretter relativt flat resten av draget.

Det jeg ikke skjønner og heller ikke fått noen god forklaring på er hvis man skal trene hjertet, så er det belastningen på hjertet som er vesentlig, ikke hva du dytter ut av effekt.

Det jeg mente med enklest, er at dette startet med forskning på hjertepasienter, og for en lege å gjøre dette i kontrollerte former og sikkert med begrenset busjett, så var pulsen en enkel og objektiv størrelse å måle.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Dexter] #1546441 18/01/2013 10:03
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Det jeg ikke skjønner og heller ikke fått noen god forklaring på er hvis man skal trene hjertet, så er det belastningen på hjertet som er vesentlig, ikke hva du dytter ut av effekt.

Absolutt en spennende og lærerik diskusjon, og jeg vet i alle fall at jeg langt fra sitter med noe fasit. Jeg trener selv lite VO2max-baserte økter på denne tiden av året, men skal i gang med det i februar.

Hvis man ser for seg løpere, så har de terskel på en gitt hastighet.

La oss nå si at de skal trene VO2max med 30sek intervaller. Vil de da tilstrebe å holde den samme hastighet på hvert drag, eller vil de starte over terskelfart med fallende hastighet som følge etter hvert som man kommer ut i økten ?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: loik] #1546495 18/01/2013 11:39
F
FeitSyklist Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
eg er ikke helt enig i at det er liten variasjon, ref dette innlegget.

Det får nesten stå for din egen regning. Personling synes jeg at SEE (standard estimate error) for funksjonen som estimerer V02Max gitt Watt er lav med 0.22 L/min. Nylig forskning (Br J Sports Med. 2012;46(1):36-41) fant også sterk korreleasjon mellom Watt max/PPO (peak power output) som de kaller det og V02Max, også for det relative opptaket. Inkludert også korrelasjonen V02Max og tid for en 40 km TT.

Sorry for off topic, tråden handler egentlig ikke om watt vs v02max, men hvordan man mest effektivt trener v02max men jeg klarer ikke å se at folk omtaler disse to variablene som uavhengige. Skal du øke watt mer enn det lille du kan hente med forbedret arbeidsøkonomi må du øke v02max. Om du bruker watt eller puls til å styre intensiteten på intervaller som har som formål å øke v02 max tror jeg ikke er så nøye, med vekt på tror.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: FeitSyklist] #1546516 18/01/2013 12:13
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J

Sorry for off topic, tråden handler egentlig ikke om watt vs v02max, men hvordan man mest effektivt trener v02max men jeg klarer ikke å se at folk omtaler disse to variablene som uavhengige. Skal du øke watt mer enn det lille du kan hente med forbedret arbeidsøkonomi må du øke v02max.

Dette er ikke off topic. Det er med å understreke mitt poeng med å optimalisere VO2max trening.

Ser en på nyere forskning (og glemmer det som Olympiatoppen har på sine sider angående trening på 90-tallet) som dette:

4 x 4 minutter

"Den mest effektive måten å øke slagvolumet (og dermed maksimalt oksygenopptak) på er å gjennomføre intervalltrening med en arbeidsintensitet tilsvarende 90-95% av maksimal hjertefrekvens (altså like under eller på maksimalt oksygenopptak)" skriver Wisløff

Fire ganger fire minutter er Ulrik Wisløffs oppskrift:

"Intervaller kortere enn 3 minutter er uhyre lite effektive, siden det tar minst 2 minutter å nå maksimalt slagvolum (eller 90-95% av maksimal puls). Stopper du da etter 3 minutter så har du 1 minutts god trening for slagvolum, holder du på 4 minutter så har du 2 minutter god slagvolumtrening."

og dette:

I tillegg til å indikere at forholdet mellom muskulatur og hjerte hos friske er relativt lik uavhengig av treningstilstand, støtter funnene at det er hjertets pumpekapasitet som begrenser det maksimale oksygenopptaket under for eksempel sykling.

Dette er fordi muskulaturen kan ta i mot mer blod (og dermed oksygen) enn hva hjertet kan pumpe.

Opp mot dette:

Quote:

Klarer jeg ikke med litt godvilje engang å forstå hvordan det kan være optimalt. Hvis en hadde tatt hensyn til pulsen på første draget slik at en kom opp i riktig pulssone på slutten for deretter å ha kjørt resten av intervallene på samme antall watt, ser jeg at det kanskje kan være den optimale løsningen på VO2max trening.

Om du bruker watt eller puls til å styre intensiteten på intervaller som har som formål å øke v02 max tror jeg ikke er så nøye, med vekt på tror.

Her er vi altså bittelitt uenig. Jeg tror at litt mer fokus på puls, ville gitt wattfolket mer utbytte av VO2max trening ut fra nyere forskning.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1546556 18/01/2013 13:36
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Her er vi altså bittelitt uenig. Jeg tror at litt mer fokus på puls, ville gitt wattfolket mer utbytte av VO2max trening ut fra nyere forskning.

Ser du på det spørsmålet jeg hvor jeg har sitert Dexter litt lenger oppe ?

Jeg sliter litt med å forstå dette, nemlig. Som avveksling fra rulle, er jeg på spinning 1-2 ganger i uka. Flinke instruktører og god musikk, gjør at jeg føler jeg får bra utbytte, selv om jeg kjører mitt eget opplegg med å varme opp før timen, og kjører så i området rundt terskel ca 45 min før nedkjøring.

Mange mennesker og høy luftfuktighet, gjør at pulsen kontra opplevd intensitet er skremmende forskjellig fra det jeg opplever på watt-rulla hjemme. Jeg opplever det at jeg lett kan "lure" pulsen ved å starte knallhardt, for så å lettere holde en høy puls utover i økten.

Til gjengjeld, når jeg kjører VO2max-økter med Powertap på ca 320w i snitt per drag, vil opplevd intensitet / smerte, være totalt forskjellige ser man på første og siste drag.

Jeg tror, jeg produserer mer energi / forbruker mer oksygen på min wattbaserte økter, men det kan jo være jeg tar feil.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: Clotho_NOR] #1546581 18/01/2013 14:10
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: Clotho_NOR

Ser du på det spørsmålet jeg hvor jeg har sitert Dexter litt lenger oppe ?

Jeg sliter litt med å forstå dette, nemlig. Som avveksling fra rulle, er jeg på spinning 1-2 ganger i uka. Flinke instruktører og god musikk, gjør at jeg føler jeg får bra utbytte, selv om jeg kjører mitt eget opplegg med å varme opp før timen, og kjører så i området rundt terskel ca 45 min før nedkjøring.

Mange mennesker og høy luftfuktighet, gjør at pulsen kontra opplevd intensitet er skremmende forskjellig fra det jeg opplever på watt-rulla hjemme. Jeg opplever det at jeg lett kan "lure" pulsen ved å starte knallhardt, for så å lettere holde en høy puls utover i økten.

Til gjengjeld, når jeg kjører VO2max-økter med Powertap på ca 320w i snitt per drag, vil opplevd intensitet / smerte, være totalt forskjellige ser man på første og siste drag.

Jeg tror, jeg produserer mer energi / forbruker mer oksygen på min wattbaserte økter, men det kan jo være jeg tar feil.

Nå må du ikke blande her. Terskelintervaller er noe annet enn det jeg snakker om. For å styre disse mener jeg watt ser ut til å være den beste måten å styre intensiteten på.

Det jeg snakker om, er intervaller over terskel med formålet å øke slagvolumet i hjertet. Forskning som jeg har linket til lenger opp, viser at dette gjøres best ved å fylle hjertet med så mye blod som mulig. Videre viser forskning at musklenes evne til å bruke oksygen, langt overgår hjertets evne til å frakte det rundt. Da er det vel belastningen på hjertet som er interessant, ikke hva den totale energiomsetningen er?

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: JayTe] #1546645 18/01/2013 15:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag förstår inte helt vad du vill komma fram till. Min tolkning av 4x4 folket i trondheim som väl är forskningen du refererar till är att man ska köra kontrollerade intervaller på en konstant effekt/fart så att man kan klara en interval till när man har kört en sista, får en hög puls och inte allt för mycket laktat.

Tycker du att Erling pratar om för låg intensitet och puls eller tror du att det bästa är att köra opp pulsen snabbare genom att starta på en hög effekt för att sen köra på en lägre effekt?

Ett problem med att bara titta på pulsen är att jag inte tror att det är ett 1-1 förhålladen mellan puls, slagvolum och VO2 användt. Hjärtat kan slå snabbt men ineffektiv tror jag.

Re: 4x4 Intervall, 181-184 (96-98%) i puls, for høyt? [Re: fredriks] #1546692 18/01/2013 18:11
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
? fort, men med lavt "moment"? Kanskje.

Side 5 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support