Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 45 av 234 1 2 43 44 45 46 47 233 234

Er fat-bike et bra konsept?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: simenf] #1544446 14/01/2013 14:36
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: simenf
Ut på tur med Beargrease.

MTBR.com

I hulaste? Har du ikkje montert Ergon-grepa feil på denne sykkelen? Dersom du byttar om på dei, skal du sjå at det gir ei forbausande stor forbetring i komforten.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1544458 14/01/2013 15:05
Espen Offline
More than words
More than words
Nakamuraen ser jo dritbra ut, MEN hvorfor svart?

Black in the new purple is 6 years ago.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1544467 14/01/2013 15:37
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Da var det bestilt Diamant. Gleder meg og håper de kommer fortere enn antatt.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen] #1544507 14/01/2013 18:04
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Espen
Nakamuraen ser jo dritbra ut, MEN hvorfor svart?

Black in the new purple is 6 years ago.

e

Mattsort funker veldig bra på en sykkel med monsterdekk. En fatbike vekker så mye oppsikt at en flashy farge kunne fort bli for mye for mange kjøpere. På første produksjonsgenerasjon er det derfor avgjørende at den har en nøytral farge, slik at ingen dropper å teste konseptet pga. fargen.
Så får designerne heller slippe seg løs på neste generasjon.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: baronKanon] #1544526 14/01/2013 18:57
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
VM i lang stem, men ellers stilig, Espen W.

På pallen i VM i lang stem.

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1544527 14/01/2013 18:59
Espen Offline
More than words
More than words
Jepp, skjønner det, men det er jo mye annet nøytralt som er kult også.

Mørk grå feks. Sort gaffel, hvite/sølv dekaler. Noen detaljer som binder det hele sammen.

Uansett, sykkelen ser kjempefin ut.

Vekt som på bildet?

e

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen] #1544615 14/01/2013 22:10
paaal Offline
Fersking
Fersking

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1544629 14/01/2013 23:44
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Og der var dekket satt opp slangeløst. Med stuff fra Notubes.
Blåste rett opp med helt vanlig gulvpumpe.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1544711 15/01/2013 09:18
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Espen W
Og der var dekket satt opp slangeløst. Med stuff fra Notubes.
Blåste rett opp med helt vanlig gulvpumpe.

Gjorde du noen ekstra stunt med tape rundt felgbåndet, eller ble det tett helt uten videre, med gjengs felgbånd?

Jeg driver og bygger Clown Shoe-hjul til 907'en nå, så jeg lurer på å gå rett på slangeløst.

Jeg var på jula og kjøpte etpar 300g patroner latexfuge, og utblandet i vindusspylevæske ble det foreløpig suksess med slangeløst på Nokian Extreme-dekk på Flow Felg.

Biltema hadde praktiske hansker, veldig fornøyd med de:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Personlig-utstyr/Hansker/Regnhanske-82745/

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: dagfink] #1544713 15/01/2013 09:23
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: dagfink

I hulaste? Har du ikkje montert Ergon-grepa feil på denne sykkelen? Dersom du byttar om på dei, skal du sjå at det gir ei forbausande stor forbetring i komforten.

Ser sånn ut, men det er ikke min sykkel, kun en jeg fant på MTBR (derfor linken under). Syntes bare oppsettet med baggene var kult.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: ØysteinS] #1544714 15/01/2013 09:24
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ØysteinS
Jeg driver og bygger Clown Shoe-hjul til 907'en nå, så jeg lurer på å gå rett på slangeløst.

Bilder!

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: ØysteinS] #1544734 15/01/2013 10:07
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Gjorde du noen ekstra stunt med tape rundt felgbåndet, eller ble det tett helt uten videre, med gjengs felgbånd?

Jeg var på jula og kjøpte etpar 300g patroner latexfuge, og utblandet i vindusspylevæske ble det foreløpig suksess med slangeløst på Nokian Extreme-dekk på Flow Felg.

Denne felgen er dobbeltbunnet og udrillet, så brukte først vanlig gul Stan's tape over eikehullene for å gjøre den lufttett.
Så testet jeg litt forskjellig:
Først kun 2cm bred stripe med duct tape langs hver felgkant, men dette bygget ikke nok til å blåse opp med gulvpumpe.
Så la jeg et Stan's gummifelgbånd (type uten ventil) langs hver felgkant, bygget fortsatt ikke nok til å blåse opp med gulvpumpe.
Så la jeg enda et Stan's bånd på hver side, og nå blåste dekket seg rett opp med gulvpumpe (hadde selvsagt blåst opp med slange først, for å få tettet den ene siden). Holdt faktisk trykket bra selv uten guffe, så tror ikke det vil trenge så mye guffe, vil teste med en kopp.
Istedenfor å bruke Stan's bånd vil sikkert vanlig gummifelgbånd for f.eks 20" felg gjøre samme nytten.
Det jeg skal prøve idag er en DIY metode med foam monteringstape, denne bygger mye og er ekstremt lett. Kan være at fasiten blir ett lag med monteringstape, og så gummibånd på hver side.
Hvor mye man må bygge avhenger av type felg og type dekk, så ingen fasit her.

Skal bli digg å slippe slanger, og spesielt kjekt når man kjører ekstremt lavt trykk på steinete sti.

DIY latexguffe høres ut som en smart sak, og de Biltema hummerhanskene ser konge ut. Hvor store er de?
Er de store nok blir de som en slags 'Pogie Lite'.

Redigert av Espen W; 15/01/2013 10:22.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1544750 15/01/2013 10:28
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Leste om en kar på mtbr som hadde lagt en slags skum/foam langs midten av felgen, kun for å løfte dekket opp fra felgbunnen. Felgbånd innerst mot eikene først selvsagt. Det virket visstnok veldig bra. Fant dessverre ikke igjen akkurat den tråden nå. Skal vurdere slangeløst, skifter jo ikke dekk så ofte på fatbiken.

Slightly OT: På sedvanlig amerikansk vis måtte det komme noen med gjennomsiktig felgbånd, slik at du kan se guffa inne i dekket. Og enda en med innlagt lysdioder inne i hjulet, batteri festet på navet. Men nå skal jeg ikke videreformidle mer av alt det sprø jeg leser om på mtbr, lunchen er jo snart over...

Bj

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: ØysteinS] #1544756 15/01/2013 10:32
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig

Vet ikke hvor grensen din går mtp kuldegrader, men tubeless satt opp med vinusspylervæske som tåler 15 minus kan jo fort bli interessant om gradstokken kryper under 15...

Fikk du forresten Nokian Extreme til å sitte på felgkanten?? Mulig jeg har en eldre versjon, mine 29er NE har ikke mye til kant å gripe felgen med. De ville ikke sette seg som tubeless heller. Men når jeg tenker meg om vet jeg jo hvor du har de piggdekkene fra... ICON_WINK

Godt tips om hansker forresten! Slikt er jo forbruksvare og prisen på 159 kr var jo ikke avskrekkende.

Bjørn

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1544758 15/01/2013 10:33
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig

DIY latexguffe høres ut som en smart sak, og de Biltema hummerhanskene ser konge ut. Hvor store er de?
Er de store nok blir de som en slags 'Pogie Lite'.

Hendene mine er ca størrelse 10, og med tykke Ulvang-hansker i ull ble det både altfor varmt (i minus 8-10), og helst for trangt inni de. Neste gang jeg drar ut blir det tynnere skihansker, inni.

Kjøpte også Biltemas styremuffer, men det ble litt voldsomt, foreløpig. Barfrost og isføre i trøndelagen. Syklet med en kompis som hadde stisykkel med gamle Nokian piggdekk.

Var ikke mye glattere med Hüsker Dü på is, sammenlignet med gamle, slitte piggdekk.

Lurer på å bare legge på Stan's tape på sidene av felgbåndet, og se åssen det går. Det var litt krevende å få poppe Hüsker Dü med slange (uten såpe) på Rolling Darryl, så om CS-felgen er lik, så skulle det være liv laga med slangeløst, tror jeg. Foreløping skal jeg ha 4.8 Lou på felgen bak, og Hüsker Dü foran.

Jeg er ekstremt fornøyd med både trillemotstand og grep på Hüsker Dü, trillet glatt fra piggdek-brukeren på asfalt. Så jeg er litt usikker på å gå helt over til Bud & Lou før jeg blir mer erfaren med konseptet. Lou er fryktelig grovt, og når det kommer snø, så skal jeg teste litt hva jeg foretrekker.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: BjornS] #1544770 15/01/2013 10:42
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: BjornS
Leste om en kar på mtbr som hadde lagt en slags skum/foam langs midten av felgen, kun for å løfte dekket opp fra felgbunnen. Felgbånd innerst mot eikene først selvsagt. Det virket visstnok veldig bra. Fant dessverre ikke igjen akkurat den tråden nå. Skal vurdere slangeløst, skifter jo ikke dekk så ofte på fatbiken.

Slightly OT: På sedvanlig amerikansk vis måtte det komme noen med gjennomsiktig felgbånd, slik at du kan se guffa inne i dekket. Og enda en med innlagt lysdioder inne i hjulet, batteri festet på navet. Men nå skal jeg ikke videreformidle mer av alt det sprø jeg leser om på mtbr, lunchen er jo snart over...

Bj

Jepp, så også den metoden med skumgummi på midten, men det gjør det vanskeligere å få dekket av felgen, spesielt uten dekkspaker. Greit å ha en "grop" midt på felgen, som på dedikerte tubeless felger. Når man skal ha av dekket dytter man først dekkantene mot midten og da er det lett å få av dekket.

Redigert av Espen W; 15/01/2013 10:42.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: BjornS] #1544776 15/01/2013 10:49
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig

Vet ikke hvor grensen din går mtp kuldegrader, men tubeless satt opp med vinusspylervæske som tåler 15 minus kan jo fort bli interessant om gradstokken kryper under 15...

Nja, brukte konsentrat, og blandet et brygg som skulle holde til -25 eller så, litt usikker om det slo til, for guffa ble ganske tregtflytende etter den kjølte seg ned. Sammenlignet med Stan's så kan jeg tynne ut ganske voldsomt, videre.

Fikk du forresten Nokian Extreme til å sitte på felgkanten?? Mulig jeg har en eldre versjon, mine 29er NE har ikke mye til kant å gripe felgen med. De ville ikke sette seg som tubeless heller. Men når jeg tenker meg om vet jeg jo hvor du har de piggdekkene fra... ICON_WINK
Bjørn

Jepp. Godt kjøp, gitt. Takk igjen. (Har en liten deal-extreme-overraskelse liggende til deg, neste gang vi treffes. ICON_SMILE

Skal ikke skryte av at det satt bra, bakhjulet gikk seg til, etter litt skvulping, mens forhjulet ble mer styr, og er ikke helt på plass enda.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1544778 15/01/2013 10:55
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Denne felgen er dobbeltbunnet og udrillet, så brukte først vanlig gul Stan's tape over eikehullene for å gjøre den lufttett.
Så testet jeg litt forskjellig:
Først kun 2cm bred stripe med duct tape langs hver felgkant, men dette bygget ikke nok til å blåse opp med gulvpumpe.
Så la jeg et Stan's gummifelgbånd (type uten ventil) langs hver felgkant, bygget fortsatt ikke nok til å blåse opp med felgpumpe.
Så la jeg enda et Stan's bånd på hver side, og nå blåste dekket seg rett opp med gulvpumpe (hadde selvsagt blåst opp med slange først, for å få tettet den ene siden). Holdt faktisk trykket bra selv uten guffe, så tror ikke det vil trenge så mye guffe, vil teste med en kopp.
Istedenfor å bruke Stan's bånd vil sikkert vanlig gummifelgbånd for f.eks 20" felg gjøre samme nytten.
Det jeg skal prøve idag er en DIY metode med foam monteringstape, denne bygger mye og er ekstremt lett. Kan være at fasiten blir ett lag med monteringstape, og så gummibånd på hver side.
Hvor mye man må bygge avhenger av type felg og type dekk, så ingen fasit her.

Skal bli digg å slippe slanger, og spesielt kjekt når man kjører ekstremt lavt trykk på steinete sti.

Ikke for å virke negativ, men dette oppsettet hadde jeg ALDRI sykla med. jeg opplever av og til at dekket vrenger seg når jeg kjører hardt. Med dette oppsettet ville det, ganske sikkert, resultert i ett seriøst tryn. Spesielt alvorlig om/når det skjer på fronthjulet. Dere må huske at her snakker vi om en felg som er hønnbrei og når dekket da slipper i en sving, og det ikke er en slange inni, vil det mest sannsynlig skli helt over til andre siden og slippe ut all luft på null komma svisj! Følgene av det kjenner vi til.. shocked2

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1544781 15/01/2013 10:58
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Til lett snøsykling er nok slangeløst greit. Til stisnøsykling er nok slangeløst risikosport, av Sverres nevnte grunner.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1544814 15/01/2013 11:24
Espen Offline
More than words
More than words
Pariser høres perfekt ut.

e

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1544820 15/01/2013 11:29
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Tester på bakdekket først, og det er der slangeløst har mest for seg uansett, men det er plenty med folk på mtbr.com, etc som har kjørt med tilsvarende oppsett i årevis uten problemer. Google 'fatbike' og 'ghetto tubeless'
Selvfølgelig viktig at det bygges opp godt under dekkantene, slik at det skal mye til for at dekket flytter seg i tilfelle det skulle slippe ut luft.

Testrapport som jeg fant:

I went tubeless on my new Mukluk about a week ago. This was literally all I had to do:
1. Pop one side of bead off
2. Remove tube (Leaving Surly rim tape undisturbed.)
3. Cut a valve out of an old tube, leaving about a one inch square of rubber remaining on it.
4. Dump Stan's directly into tire before trying to set bead. (I used 4 scoops of Stan's, or approximately one third of a quart.)
5. Screw on a schrader adapter and hit with a compressor until bead was seated.
6. Do crazy dance shaking solution all over inside of tire.
7. That's it!! No taping (may come in future just as a precaution), no crazy fire bombs to inflate tires.

NOTE: The only problem I had with getting the Stan's to seal was from the spoke holes under load. After some investigation, "loose" spokes were to blame. If not snugged relatively stiff, the spoke nipples will move the rim tape just enough to constantly undo the Stan's "clot". I fixed the problem simply by evenly tightening up all my spokes.

DOUBLE NOTE: Have had zero problems. No loss of pressure over night, and run them on single track and sand at approximately 7-9 psi.

Project was done on a Salsa Mukluk 3 running Surly Holy Rolling Darryls and Surly Nate tires. I am also a 250lb. rider, so I provide sufficient "stress testing

Redigert av Espen W; 15/01/2013 12:01.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1545007 15/01/2013 16:48
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen] #1545019 15/01/2013 17:14
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Espen
Quote:
VM i lang stem, men ellers stilig, Espen W.

På pallen i VM i lang stem.

Hihi, men sjanseløst kort mot stem'en som vi brukte da vi bygget Thor (Hushovd) sin custom Nakamura Cyclocross. Den var 140mm hvis jeg husker riktig. Skikkelig old school lengde.
Den på bildet skal være 100mm. Den som sitter på den som jeg har kjørt i høst er 90mm, og det er perfekt når jeg flipper den opp-ned. Blir sannsynligvis 80mm i produksjon på 17" størrelsen.

Vekt på sykkelen: 15.x. Verdien på X finner vi når vi mottar sykkelen i neste uke. Blir noe lettere versjoner av felgene i produksjon, og går vi for slangene som vi tester nå sparer det 400g.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1545033 15/01/2013 17:50
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Den på bildet skal være 100mm.

Jeg ser ikke problemet med en 100mm stem. Det er kanskje til og med en fordel på en fatbike. Jeg har kjørt 100mm på min fatbike i 6,5 år. Det har gitt en god følelse på den ihvertfall.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1545035 15/01/2013 17:53
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Sa du at fatbikes var forventet på lager neste uke altså at syklene vi satt i butikk vil være i butikk uka etter der igjen?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: supernalle] #1545066 15/01/2013 19:31
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Det er kanskje til og med en fordel på en fatbike.

Fortell!

e

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1545071 15/01/2013 19:35
Espen Offline
More than words
More than words
Racer, CX og terrengsykkel er forskjellige, og kan ikke alltid sammenliknes.

Geometri og passform er dessuten jo veldig individuellt. Hvor mye baksving styret har, betyr også mye.

Generellt har bredere styrer blitt standarden på terrengsykler. Sammen med bredt styre, er kortere stem naturlig.

Dette for å motvirke vektforflyttning framover, og for å redusere tregheten bredere styrer fører med seg.

E

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1545130 15/01/2013 21:15
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Der var Bud montert foran og det ser lovende ut! Det er 1 tomme bredere enn Larry på papiret, men på 82mm-felgen var det bare 1 cm forskjell fra Larry som jeg hadde fra før.

Uansett: nå gleder jeg meg sinnsykt til å teste. Med skikkelig mønster og mer bæreflate må dette bare bli bra!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1545144 15/01/2013 21:32
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg henter Escalator i morgen.

Bare en krankaksel unna komplett sykkel nå!

E

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: simenf] #1545159 15/01/2013 21:58
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: simenf
Bilder!

Bættre, da ble jeg ferdig med hjulbyggingen i kveld, så da blir det bilder:

Lou var ikke så slank at hun fikk særlig god plass, nei:

Redigert av ØysteinS; 15/01/2013 22:00.