Jeg er rett og slett super-lei av å handle (basis) dagligvarer, og synes det egentlig er unødvendig at jeg skal bruke tid på å plukke varene i butikken. Skulle gjerne sett at noen kunne gjøre dette for meg og levere det hjemme, og jeg tenker at det egentlig ikke burde være så vanskelig. Men de jeg har funnet på nett (så langt) ser ut til å ta godt betalt. Ikke for selve leveringen riktignok, men påslaget på varene er ganske stort. Er det noen som har gode erfaringer med noen i Oslo?
Nesten litt rart at det ikke finnes også. I storbritania har vel stort sett alle kjedene home delivery. Jeg benytta meg ikke av det de månedene jeg var der, men når selv studenter tok seg råd til det kan ikke prispåslaget ha vært stort. Så mulighetene skulle vel være der, om dagligvarekjedene flytter fokus bort fra den der bleiekrigen og heller tar utgiften med billig/gratis utkjøring
Nesten litt rart at det ikke finnes også. I storbritania har vel stort sett alle kjedene home delivery.
Er sikkert litt lettere å overleve med 1000 daglige kunder enn med 100, tenker jeg.
Tja, muligens, men Oslo, som trådstarter ser ut til å være fra, og andre større byer i norge, er ikke såå fjernt fra å ha samme kundegrunnlaget. I storbritania virker det også som at take-away-middager er vanligere enn i norge og en stor del av alkoholsalget og noe av mathandlen skjer fra små no-name off-licence's (kiosker). I tillegg har de jo også det jeg savner mest: markeder, som også tar unna noe av matinnkjøpene. Tettheten av dagligvarekjeder var vel også en anelse mindre der jeg bodde, det er liksom ikke nødvendig å ha 3 forskjellige kjeder innenfor en radius av 200 meter, spessiellt om de heller hadde hatt utkjøring.. Så jeg mener det ville vært mulig om det er ønskelig.
Flere av de norske kjedene forsøkte seg med hjemkjøring til privatpersoner rundt årtusenskiftet. Ingen av dem lykkes noe særlig. For eksempel ble "Rema hjem til deg" lagt ned etter kort tid med millioner i tap. ICAs løsning Retthjem ble solg og finnes enda.
Kunne tenkt meg en mellomting der jeg bestilte de varene jeg trengte og hentet de selv i ferdig pakket i butikken på vei hjem fra jobb, kanskje til og med uten ekstra kostnad.
"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Har noen av dere prøvd å ta kontakt med en dagligvarebutikk og forespurt en slik tjeneste? Jeg har jobbet ti år (sluttet i 2007) i dagligvare. I alle årene i begge butikkene jeg var innom gjorde vi dette for mange kunder. Pakket og gjorde klart for noen som selv kom og hentet, og noen ønsket også varene utkjørt. Vi gjorde det den gangen gratis, men vet at det etterhvert ble utkjøring mot betaling, ca 50,-. Å få en butikk til i det minste å pakke ferdig varene for en så man bare kan komme og hente og betale kan jeg ikke tenke meg skal være et stort problem.
Må jo være en god måte å tiltrekke seg flere kunder på. Lage en app eller en nettside hvor man kan plukke de varene man vil ha, og så er det bare for kunden å møte opp med kortet.
"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Retthjem ser ut til å ta godt betalt for varene. Fant Dagligvare ekspressen og det ser ut til at det kan dekke det behovet vi har (selv om opplegget med fast bestilling og fast dag for levering var litt annet enn jeg hadde tenkt). Jeg tester og kommer sannsynligvis tilbake med en rapport om noen uker. Vurderte Matenhjem og Supermarket også, men de la i utgangspunktet opp til levering på dagtid.